Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100161 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 21, 2023

VoIP liep niet zo soepeltjes, dat is nu grotendeels verholpen. Werken we aan voor verdere optimalisatie. Maar los daarvan gaat het niet alleen om problemen. Het gaat ook om samenwerken met andere apparaten.

• De Box 12 op de oude firmware mesht met onze wifipunten.
  • De Box 12 op de KPN Software mesht, sinds kort, alleen met een SuperWifi 2 die ook de KPN Software heeft.
  • Heel veel van onze klanten gebruiken wifipunten.
  • Op dit moment is alleen voor SuperWifi 2 al KPN Software beschikbaar. 

Vanuit deze punten willen we niet deze software op allemaal Boxen 12 uitrollen waar allerlei combinaties van Experia Wifi en/of SuperWifi 1 opzitten. Want dat betekent dat de klant weer een daarvan bekabeld moet aansluiten. Wat het hele thuisnetwerk overhoop kan gooien, en een negatief effect kan hebben op hoe goed de wifi is thuis.

Dus, voor nu doen we nog alleen Box 12. En die groep is nog wel groot genoeg dat we nog wel even bezig zijn. En daarna Box 12 met alleen SuperWifi 2 aangesloten. En daarna andere groepen, gebaseerd op voor welke apparaten we op dat moment de KPN Software beschikbaar hebben.

wjb
Wijsgeer
  • July 21, 2023

@Erik_, Wat is als ooit wel eens een Experia WiFi gebruikt hebt maar deze niet meer gebruikt?

Betekent dat dan ook dat je voorlopig verstoten zult blijven van de nieuwe firmware omdat de Experia WiFi nog centraal geadministreerd staat?

Ik zou graag de nieuwe firmware willen gaan bekijken maar ik ben bang dat dat er voorlopig niet in zit.

Mijn ouders hebben een V12, stel dat zij de nieuwe firmware hebben ontvangen en dat ik daarna mijn V12 bij hun plaats, dan neem ik aan dat die ook geupdate zal worden.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • July 21, 2023

We zijn inmiddels 5 maanden onderweg. 

Ja... ik vind dat het eigenlijk allemaal veel te lang duurt. Mijn KPN Box is nu zelfs terug naar KPN gestuurd voor onderzoek. En ik heb een Experiabox v10 gekregen. Ik heb nu dus helemaal geen KPN Box meer. 

De bedoeling is dat op de Experiabox v10 en v10a en ook op de versterkers allemaal dezelfde firmware komt te staan. Maar als KPN zo door gaat met deze snelheid van ontwikkeling, dan duurt dat nog wel een jaar of 5 voordat da allemaal klaar is.

En wat een geld zal dat allemaal wel niet kosten? Dat zelf ontwikkelen van die software? Als KPN alle klanten gewoon een Fritzbox zou geven met standaard Fritz versterkers en standaard firmware, ik vraag me af of KPN dan duurder uit zou wezen.

Admin: beide berichten samengevoegd

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 21, 2023

@Erik_, Wat is als ooit wel eens een Experia WiFi gebruikt hebt maar deze niet meer gebruikt?

Betekent dat dan ook dat je voorlopig verstoten zult blijven van de nieuwe firmware omdat de Experia WiFi nog centraal geadministreerd staat?

Er wordt gekeken naar aangesloten apparaten. Dus als je hem in de kast hebt liggen, dan zou dat geen belemmering moeten zijn.

Mijn ouders hebben een V12, stel dat zij de nieuwe firmware hebben ontvangen en dat ik daarna mijn V12 bij hun plaats, dan neem ik aan dat die ook geupdate zal worden.

Nee, gaat per modem, niet per aansluiting.

De bedoeling is dat op de Experiabox v10 en v10a en ook op de versterkers allemaal dezelfde firmware komt te staan. Maar als KPN zo door gaat met deze snelheid van ontwikkeling, dan duurt dat nog wel een jaar of 5 voordat da allemaal klaar is.

Dat valt ook wel weer mee :) De software die voor de Box 12 ontwikkeld wordt is in de basis ook bruikbaar voor de overige modems. Zal hier een daar aangepast moeten worden, maar hoeft niet van de grond af aan opgebouwd te worden. En voor de software voor de wifipunten geldt hetzelfde principe. 

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 21, 2023

Ik zou graag de nieuwe firmware willen gaan bekijken maar ik ben bang dat dat er voorlopig niet in zit.

Daar kun je denk ik wel vanuit gaan. Een v12 die inmiddels naar de nieuwe software over is zou bv defect kunnen raken. Als er dan een nieuwe wordt verstuurd en aangesloten en deze zou niet overgaan naar de nieuwe software dan zit nog steeds op de oude omgeving die niet samenwerkt met evt superwifi,s die ook naar de kpn software over zijn. Het ligt dus in de verwachting dat een v12 die naar een kpn aansluiting wordt gedragen die al gebrandmerkt is met de nieuwe software dat deze ge-updated wordt.

Forum|alt.badge.img

@Erik_ , update duurt wel lang.

We zijn al 5 maanden verder.

Ik gebruik ook een Box 12 samen met een Superwifi 2.

Kan je mij modem geforceerd updaten aub.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 24, 2023

Ik ben tevreden over deze nieuwe firmware voor de Box 12, in ieder geval een flinke verbetering ten opzichte van de voorgaande software 😁

Het enige wat op dit moment nog ontbreekt is de mogelijkheid om binnen de DHCP instellingen ook een eigen IPv6 DNS server te in stellen.

Je kunt wel de IPv4 DNS instellen en dat werkt prima, echter zijn er apparaten die de IPv6 DNS hoger zetten in rang, waardoor hij toch altijd deze pakt. Op dit moment staat daar nu altijd het IPv6 adres van het modem op ingesteld waardoor deze als DNS server speelt op je netwerk, terwijl je daar bijvoorbeeld een Pi-Hole of Adguard server voor hebt draaien.

Wordt daar nog naar gekeken? Zou een mooie verbetering zijn lijkt me 😎

wjb
Wijsgeer
  • July 24, 2023

Het is mijns inziens niet een mooie verbetering maar een vereiste verbetering immers anders heeft het kunnen aanpassen van de IPv4 DNS ook weinig (geen) zin.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 24, 2023

Nee, gaat per modem, niet per aansluiting. 

Ik werd even getriggerd door wat Bruistablet zei, want dat klinkt wel heel logisch. Dus ik heb het nagevraagd, en het is wel per aansluiting. Dus dit proces is inderdaad ook een manier om de KPN Software op je Box 12 te krijgen. Heb uitvraag nog uitstaan of dit dan ook andersom werkt. Dat als je dan die Box met KPN Software weer bij je thuis aansluit, dit ook je aansluiting an sich markeert als zijnde omgezet. Of dat je dan, als je de Box 12 zou resetten bijvoorbeeld, weer terugvalt naar de oude firmware.

Het enige wat op dit moment nog ontbreekt is de mogelijkheid om binnen de DHCP instellingen ook een eigen IPv6 DNS server te in stellen.

<...>

Ja, wordt naar gekeken.

• July 24, 2023

Even de laatste paar reacties door gelezen maar ik zal.dus nog even geduld moeten hebben, of de Experiawifi afkoppelen. Ik heb natuurlijk liever een goed geteste software dan te snel uitgerold. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 25, 2023

Ik had ook eerlijk gezegd gedacht, omdat de update in dit forum wordt besproken, dat hij wat algemener beschikbaar zou zijn. Ik snap best dat er veel varianten zijn met wifipunten, maar ik had op zijn minst gedacht dat de gebruikers van alleen de Box12 de update wel zouden krijgen. Heel veel grote problemen lijken er op het eerste gezicht niet mee te zijn.

Ik heb speciaal voor deze update de Box12 weer uit de mottenballen gehaald. Eens zien hoe lang het duurt voordat de update naar die van mij wordt gepushed.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 25, 2023

Ik had ook eerlijk gezegd gedacht, omdat de update in dit forum wordt besproken, dat hij wat algemener beschikbaar zou zijn. Ik snap best dat er veel varianten zijn met wifipunten, maar ik had op zijn minst gedacht dat de gebruikers van alleen de Box12 de update wel zouden krijgen. Heel veel grote problemen lijken er op het eerste gezicht niet mee te zijn.

Er zijn helaas ook andere factoren waar we rekening mee moeten houden. Zoals, bijvoorbeeld, de impact die het heeft op de klantenservice. Het krijgen van deze update kan mensen triggeren om de klantenservice te bellen. Of omdat ze vragen hebben, of omdat ze een probleem ervaren. We moeten dan kijken wat de verwachting is van welk percentage mensen contact opneemt. En dan moeten we kijken hoe druk het is bij de klantenservice (vooral nu de vakantieperiode echt begint), en hoeveel ruimte zij hebben om dit soort extra contacten te kunnen afhandelen. Daar komen cijfers uit die (mede) bepalen hoeveel mensen wij steeds van de update kunnen voorzien. 

• Helper
  • July 25, 2023

Een toch wat vreemde reactie van Erik. Als er geen problemen zijn bij klanten met alleen box 12, waarom zou er dan massaal contact worden opgenomen met de klantenservice? Niet echt geloofwaardig. Vijf maanden geleden teveel beloofd c.q. gesuggereerd?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 25, 2023

Ik zeg ook helemaal niet dat er massaal contact wordt opgenomen. 

Ik zeg dat er wordt gekeken naar het verwachte percentage aan mensen dat contact opneemt. En een heel klein percentage is alsnog veel mensen als je de groep groot genoeg maakt.

Als voorbeeld: als een half procent contact opneemt, dan is dat op een uitrol naar 5000 mensen 25 belletjes. En dan hoeven die lang niet allemaal ook daadwerkelijk een probleem te ervaren. Kan ook gewoon een vraag zijn als ‘waarom ziet mijn interface er ineens anders uit?’. Maar als we naar 50.000 mensen uitrollen, dan zijn het al 250 belletjes, etc. Dat zijn allemaal zaken die in de capaciteitsplanning van de klantenservice moeten worden meegenomen. En als de baas van de klantenservice vindt dat dit in een bepaalde week niet kan, dan kan uitrol op dat moment niet gedaan worden.

Houd ook in je achterhoofd dat software uitrollen op de Box 12 niet het enige is wat we doen. We hebben veel producten en diensten waar op allerlei momenten dingen voor gedaan worden die ook tijd kosten en impact geven. We kunnen niet alles tegelijk doen, dus moeten zaken gespreid gebeuren.

• Helper
  • July 25, 2023

Beste Erik, ik kan volgen wat u schrijft. Blijft toch overeind of er vijf maanden geleden niet teveel optimisme is geweest of gesuggereerd. Wees eens concreet en zeg hoeveel klanten ( aantallen )  met alleen box 12  nog moeten wachten op de update. Bij voorbaat dank.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • July 25, 2023

Die aantallen heb ik niet inzichtelijk, Ik kan er dan ook niets over zeggen. 

• Helper
  • July 25, 2023

Het is duidelijk. Vijf maanden geleden is men bij KPN veel te optimistisch geweest. Veel te vroeg iets gepubliceerd dat niet kan worden waargemaakt. Jammer, maar het is niet anders. En dit toegeven is teveel gevraagd. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 25, 2023

Nou hoe het kan weet ik niet maar…. ik wou net een port forwarding regelen en ik zag tot mijn vreugde dat de nieuwe KPN Software ook mijn Box12 heeft bereikt! Ik ga er eens mee vogelen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 27, 2023

Mijn eerste ervaringen en dingen die mij opgevallen zijn….

De apparaten blijven echt veel langer op 5GHz hangen. Met de oude software werd je heel snel naar 2,4GHz gestuurd. Het lijkt er ook op dat, wanneer dit gebeurd, en je beweegt weer binnen goed bereik van 5GHz, dat je ook snel weer daar heen wordt gestuurd. Band Steering lijkt dus stukken beter te werken. Dat was met de oude software mijn grootste ergernis.

Als ik een apparaat met WPS verbind krijg ik in de webinterface een popup te zien dat hij naar apparaten zoekt. Het apparaat meldt dat het succesvol verbinding heeft gemaakt, echter telt het balkje in de popup op de Box12 vrolijk verder af en zegt dat het verbinden mislukt is.

Op de iPad kan ik in de webinterface het beheerderswachtwoord niet veranderen. Ik kan typen wat ik wil maar er gebeurd niks.

Op beide punten heb ik op de feedback knop gedrukt in de webinterface, maar ik ben benieuwd of iemand deze problemen herkend.

Voor wat betreft Port Forwarding zou het fijn zijn als je voor zowel IPv4 als IPv6 de portforwarding gelijktijdig in kan stellen.

Verder is de software lekker snel en duidelijk en werkt stukken beter en duidelijker dan de software die eerder op de Box12 zat.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 27, 2023

Als ik een apparaat met WPS verbind krijg ik in de webinterface een popup te zien dat hij naar apparaten zoekt. Het apparaat meldt dat het succesvol verbinding heeft gemaakt, echter telt het balkje in de popup op de Box12 vrolijk verder af en zegt dat het verbinden mislukt is.

Deze herken ik iig niet, en dit is ook bij uitstek iets waar die feedback knop voor is, dus fijn dat je die ook gebruikt hebt :)

Op de iPad kan ik in de webinterface het beheerderswachtwoord niet veranderen. Ik kan typen wat ik wil maar er gebeurd niks.

Dit specifiek herken ik niet, maar in het algemeen is de mobiele versie van de interface nog niet voldoende als je daadwerkelijk dingen wilt wijzigen. Dat staat nog op de planning. Voor nu is het advies om daarvoor een computer te gebruiken.

Voor wat betreft Port Forwarding zou het fijn zijn als je voor zowel IPv4 als IPv6 de portforwarding gelijktijdig in kan stellen.

Nemen we mee, ook feedback als dit kan met de feedback knop.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 27, 2023

Deze herken ik iig niet, en dit is ook bij uitstek iets waar die feedback knop voor is, dus fijn dat je die ook gebruikt hebt :)

Dit specifiek herken ik niet, maar in het algemeen is de mobiele versie van de interface nog niet voldoende als je daadwerkelijk dingen wilt wijzigen. Dat staat nog op de planning. Voor nu is het advies om daarvoor een computer te gebruiken.

Nemen we mee, ook feedback als dit kan met de feedback knop.

Thanks Erik, ik heb voor alle genoemde punten, plus nog een paar kleine zaken meer, de feedback knop gebruikt.

wjb
Wijsgeer
  • July 28, 2023

De nieuwe versie an defirmware is nu ook actief op mijn V12 die via pppoe niet rechtstreeks met KPN verbonden is maar met de PPPoE server op mijn EdgeRouter.

Zowel Internet als TV zijn actief.

Klopt het dat de feedback knop mist in de mobiele versie van de user interface?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 28, 2023

Yes, ook dat is nog een van de achterblijvers in de mobiele interface. Dit wordt nog verbeterd/gelijkgetrokken, maar kan nog even duren. Paar andere dingen hebben prioriteit op het moment.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 28, 2023

Staat die edgerouter alleen voor ipv4 pppoe geconfigureerd, want de ipv6 staat nog op een fd adres?

wjb
Wijsgeer
  • July 28, 2023

Staat die edgerouter alleen voor ipv4 pppoe geconfigureerd, want de ipv6 staat nog op een fd adres?

Klopt, er is geen DHCPv6 server actief op de EdgeRouter die een IPv6 adres en prefix uit zou kunnen delen aan de V12. Voor mij is dat ook niet zo interessant immers de V12 heb ik alleen op deze manier actief om "mee te kunnen praten" over de functionaliteit van de V12.

Één groot design issue vind ik dat de tekst in knoppen geen onderdeel van de knop is en bij aanklikken dan ook niet reageert alsof de knop aangeklikt is.