Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100161 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 29, 2023

Wat me bij deze firmware opvalt is dat het spooknetwerk zonder SSID ook nog steeds actief is. Dit is waarschijnlijk de mesh backbone voor eventuele WIFI repeaters.

Ik heb nu (nog) geen wifi repeaters maar dit houdt nu wel een kanaal bezet. Is het een idee om dit spooknetwerk uit te zetten als er geen wifi repeaters geregistreerd zijn?

Als ik straks wel SW2 punten heb ga ik deze bedraad aansluiten. Het zou dan mooi zijn als die lege netwerk verdwijnt en ook geen kanaal bezet houdt en QRM veroorzaakt.

Zit dit in de pijplijn?

• July 29, 2023

Hallo @avalon88 ik heb ook de nieuwste firmware op de KPN Box12 en tijdelijk geen versterker meer aangesloten, maar ik heb nog nooit een ‘spooknetwerk’ gezien.

wjb
Wijsgeer
  • July 29, 2023

Hallo @avalon88 ik heb ook de nieuwste firmware op de KPN Box12 en tijdelijk geen versterker meer aangesloten, maar ik heb nog nooit een ‘spooknetwerk’ gezien.

Toch zal die er ook bij jou wel zijn. Twee zelfs, want de 12 heeft zowel een 5GHz backbone als een 2,4GHz backbone. In het onderstaande screenshot heb ik ze even omkaderd.

• July 29, 2023

Hallo @wjb  verduld, je hebt gelijk, ik zie in de analyzer er een paar als verborgen staan.

Nooit bij stilgestaan en maak me er ook niet druk over.

Goed weekend toegewenst.

• July 29, 2023

Los van de punt dat deze er zijn zal er geen data worden verzonden. Dus zal het zover mijn kennis gaat geen problemen mogen opleveren.

• Nieuwkomer
  • July 29, 2023

Ik ben geupgrade naar de nieuwe firmware alleen portforwarding werkt niet. Ik had nog een Experia box 10, daar werkt het wel alleen super wifi werken daar niet draadloos op omdat deze ook zijn geüpgraded. 

Wat nu?

wjb
Wijsgeer
  • July 29, 2023

Ik ben geupgrade naar de nieuwe firmware alleen portforwarding werkt niet. 

Kan je hier een apart topic voor openen zodat we dat daar kunnen analyseren.

Bij mij werkt port-forwarding prima met de nieuwe firmware.

Kan je mij even mentionen in dat nieuwe topic en plaats daar dan direct even een screenshot van de port-forwarding die je gemaakt hebt.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 29, 2023

Ik zou eens testen of dat een overblijfsel is van de voorgaande software. Tijdens de overgang worden alle parameters uitgelezen en behouden. De vraag is als alle apparatuur naar fabrieks reset gaat of dit dan nog steeds zichtbaar is onder de nieuwe software.

wjb
Wijsgeer
  • July 29, 2023

Ik zou eens testen of dat een overblijfsel is van de voorgaande software.

Wat wil je hiermee zeggen @BruisTablet

Zouden die verborgen wifi netwerken er volgens jou dan niet moeten zijn als er geen "super"wifi's 1 of 2 aangesloten zijn?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 29, 2023

Ik zou eens testen of dat een overblijfsel is van de voorgaande software.

Wat wil je hiermee zeggen @BruisTablet

Zouden die verborgen wifi netwerken er volgens jou dan niet moeten zijn als er geen "super"wifi's 1 of 2 aangesloten zijn?

Die voorgaande software werkte voor de wifi verbindingen naar de superwifi,s toe gewoon met een extra verborgen ssid wat gegenereerd door het master apparaat. Dat hing altijd in de lucht of er nu wel of geen superwifi werd aangesloten. De vraag is of deze software na een reset nog steeds dit laat zien. Zoniet dan was het dus een stuk parameter overname vanuit de voorgaande software. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 30, 2023

Het zou fijn zijn als je dat uit kan schakelen. Het kan zijn dat de backbone op een vrij kanaal zit en de productie wifi op een vervuild kanaal zit. Dit was met de oude software vaker het geval.

Eventuele WIFI punten zal ik bedraad aansluiten dus van mij mag deze lege SSID weg. Als veel mensen in de buurt een Box12 gebruiken is dit gewoon ethervervuiling, helemaal als het niet wordt gebruikt.

• July 31, 2023

Het zou fijn zijn als je dat uit kan schakelen. Het kan zijn dat de backbone op een vrij kanaal zit en de productie wifi op een vervuild kanaal zit. Dit was met de oude software vaker het geval.

Eventuele WIFI punten zal ik bedraad aansluiten dus van mij mag deze lege SSID weg. Als veel mensen in de buurt een Box12 gebruiken is dit gewoon ethervervuiling, helemaal als het niet wordt gebruikt.

Ook die bedraad verbonden wifipunten zullen altijd onderling via wifi met elkaar en met de master communiceren dat is nu eenmaal hoe Mesh werkt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 1, 2023

In de oude firmware zit er een verborgen SSID in voor de backhaul tussen de wifipunten. Deze wordt gegenereerd door de master unit en vervolgens gedistribueerd naar de andere punten.  Deze backhaul is inderdaad altijd aanwezig. Ook als je geen (verdere) wifipunten hebt aangesloten. Dit gaat op die firmware ook niet meer aangepast worden.

In de nieuwe software is het zo dat er geen aparte backhaul SSID is. In plaats daarvan gebruiken we een extra virtual interface, gebaseerd op het hoofd SSID. Hierdoor is een apart SSID ook niet nodig. Maar, om klanten zo min mogelijk last te bezorgen van de update naar de nieuwe software, migreren we zoveel mogelijk alle instellingen mee. Inclusief de backhaul. 

Dus de aanwezigheid daarvan is niet onverwacht. Maar, als je hele netwerk al over is naar de nieuwe software, dan heeft die backhaul geen nut meer en kan dus weg. Waar we nu op zich wel nieuwsgierig naar zijn, is of een reset naar fabrieksinstellingen dit ook daadwerkelijk verwijdert. Want als dat niet zo is, dan moeten we daar uiteindelijk van ons uit centraal iets voor gaan doen.

wjb
Wijsgeer
  • August 1, 2023

Maar, als je hele netwerk al over is naar de nieuwe software, dan heeft die backhaul geen nut meer en kan dus weg. Waar we nu op zich wel nieuwsgierig naar zijn, is of een reset naar fabrieksinstellingen dit ook daadwerkelijk verwijdert. Want als dat niet zo is, dan moeten we daar uiteindelijk van ons uit centraal iets voor gaan doen.

Dan zal ik mijn V12 vanavond eens een factory reset geven.

wjb
Wijsgeer
  • August 1, 2023

Maar, als je hele netwerk al over is naar de nieuwe software, dan heeft die backhaul geen nut meer en kan dus weg. Waar we nu op zich wel nieuwsgierig naar zijn, is of een reset naar fabrieksinstellingen dit ook daadwerkelijk verwijdert. Want als dat niet zo is, dan moeten we daar uiteindelijk van ons uit centraal iets voor gaan doen.

Dan zal ik mijn V12 vanavond eens een factory reset geven.

Ik heb de V12 een factory reset gegeven maar de backhaul zijn nog aanwezig.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 2, 2023

Check, goed om te weten. Dank hiervoor, wjb!

• Deelnemer
  • August 2, 2023

Ik heb net een maand geleden de KPN Box 12 gekregen als nieuwe abonnee.
Welke versie van de software heb ik, of waar kan ik dat vinden?
Wanneer krijg ik de nieuwe versie waarin ik onder andere LAN name kan veranderen en DHCP kan regelen?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

@ABA_DXB Welkom op het forum :-) . Dat kun je in de interface vinden onder het kopje “overzicht>Dit modem” De updates worden in batches uitgerold en je komt automatisch aan de beurt! 

• Deelnemer
  • August 2, 2023

@ABA_DXB Welkom op het forum :-) . Dat kun je in de interface vinden onder het kopje “overzicht>Dit modem” De updates worden in batches uitgerold en je komt automatisch aan de beurt! 

• Beide zijn geen antwoord op mijn vragen.
    - Software version is niet te herleiden naar iets dat lijkt op v12-c-23-04-28.
    - Ik vraag naar wanneer…, niet naar een nietszeggend "automatisch”
Serial Number N7230067M003824
Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ1000060E
Bootloader 0.96.42-sec
GUI Version 5.48.11
System Up Time 6d 21h40m13s
Datapump Version A2pv6L047d.d27o
WAN MAC Address

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • August 2, 2023
  • - Software version is niet te herleiden naar iets dat lijkt op v12-c-23-04-28.

Dat klopt. Want u heeft die versie ook niet. U heeft de 60E versie.

• - Ik vraag naar wanneer…, niet naar een nietszeggend "automatisch”

Dat bepaald het systeem. Niet eens mens. Die datum is dus niet bekend. 

wjb
Wijsgeer
  • August 2, 2023

De firmware van de V12 heeft een complete remake ondergaan en daarbij is gekozen voor een nieuw codering voor het versienummer. 

Vandaar dat je het versienummer van jouw Firmware op basis hiervan ook niet kunt herleiden.

• Deelnemer
  • August 2, 2023
  • - Software version is niet te herleiden naar iets dat lijkt op v12-c-23-04-28.

Dat klopt. Want u heeft die versie ook niet. U heeft de 60E versie.

• - Ik vraag naar wanneer…, niet naar een nietszeggend "automatisch”

Dat bepaald het systeem. Niet eens mens. Die datum is dus niet bekend. 

Nog steeds geen zinnig antwoord op vraag wanneer. Is dat binnen een week, een maand, een jaar of 10 jaar? Is de update niet zelf te downloaden?

wjb
Wijsgeer
  • August 2, 2023

Is de update niet zelf te downloaden?

Helaas is dat niet mogelijk.

Gelukkig is dat met de nieuwe versie van de firmware wel mogelijk en tot mijn verbazing staat er zelfs een update klaar.

Die ga ik dus maar eens installeren.

• August 2, 2023

Ik ga ook meteen even kijken @wjb 

wjb
Wijsgeer
  • August 2, 2023

Versie V12.C.23.04.32 is geïnstalleerd, nu nog vernemen wat er zoal gewijzigd is.