Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100161 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

• August 2, 2023

Bij mij ook gelukt.

Nu afwachten wat de verbeteringen zijn wjb

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 2, 2023

Het zou fijn zijn als je dat uit kan schakelen. Het kan zijn dat de backbone op een vrij kanaal zit en de productie wifi op een vervuild kanaal zit. Dit was met de oude software vaker het geval.

Eventuele WIFI punten zal ik bedraad aansluiten dus van mij mag deze lege SSID weg. Als veel mensen in de buurt een Box12 gebruiken is dit gewoon ethervervuiling, helemaal als het niet wordt gebruikt.

Ook die bedraad verbonden wifipunten zullen altijd onderling via wifi met elkaar en met de master communiceren dat is nu eenmaal hoe Mesh werkt.

Bedoel je dat het verkeer dat bedoeld is voor de WIFI punten over deze backhaul gaat en niet over de bedrade verbinding? Dat lijkt mij heel erg stug en dat ga ik zeker testen als ik de punten binnen heb.

rroethof78
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 2, 2023

Er is geen enkele mogelijkheid om in te zien wanneer iemand aan de beurt is voor een upgrade ?

Ik zit namelijk al tijden met een V12 waar de interface zo traag van is dat je de oorlog er niet mee wint..

een simpele ip reservering krijg je eeuwig het sagemcom logotje en dan een 404 melding.. een van de meest basale basistaken van een modem…. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Bij mij ook gelukt.

Nu afwachten wat de verbeteringen zijn wjb

Fijn dat het installeren via de interface is gelukt. Zodra er meer informatie beschikbaar is zullen we dit hier delen.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 3, 2023

Er is geen enkele mogelijkheid om in te zien wanneer iemand aan de beurt is voor een upgrade ?

Ik zit namelijk al tijden met een V12 waar de interface zo traag van is dat je de oorlog er niet mee wint..

een simpele ip reservering krijg je eeuwig het sagemcom logotje en dan een 404 melding.. een van de meest basale basistaken van een modem…. 

Oplossing:
https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-box-12-interface-extreem-traag-588254?postid=1770618#post1770618

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 3, 2023

Zou ik deze update ook kunnen aanvragen voor mijn modem?

• August 3, 2023

Zou ik deze update ook kunnen aanvragen voor mijn modem?

Nee, die krijg je een keer automatisch.

Jasper van KPN
Moderator

We hebben niet de mogelijkheid om de update op verzoek te laten installeren @roam. Als je alleen de Box 12 hebt en geen SuperWifi punten zal je de update op een gegeven moment vanzelf ontvangen. Als je wel SuperWifi’s hebt zal je de update op een later moment krijgen. In beide gevallen is dat afwachten.

• Topper
  • August 3, 2023

Het zou ook wel heel fijn zijn als de mogelijkheid is om je configuratie te backuppen. Voor als KPN weer eens besluit je modem te resetten. En je vervolgens alle port forwardings er weer handmatig in mag gaan kloppen… 

Hopelijk komt deze optie terug zoals dat één tijd bij de V10 mogelijk was. Ik heb hier nog een backup van mijn V10 maar de optie op dit er weer in uploaden is weggehaald.. Erg jammer. 

• August 3, 2023

Ook die bedraad verbonden wifipunten zullen altijd onderling via wifi met elkaar en met de master communiceren dat is nu eenmaal hoe Mesh werkt.

Bedoel je dat het verkeer dat bedoeld is voor de WIFI punten over deze backhaul gaat en niet over de bedrade verbinding? Dat lijkt mij heel erg stug en dat ga ik zeker testen als ik de punten binnen heb.

Ik bedoel dat het data verkeer in het algemeen de snelste weg van en naar de master kiest bij een mesh netwerk kan dat zowel bedraad als draadloos zijn. Althans zover ik mij in de werking van mesh systemen heb verdiept werkt dit zo.

wjb
Wijsgeer
  • August 3, 2023

Het zou ook wel heel fijn zijn als de mogelijkheid is om je configuratie te backuppen. Voor als KPN weer eens besluit je modem te resetten. En je vervolgens alle port forwardings er weer handmatig in mag gaan kloppen… 

Dat ben ik volledig met je eens maar nog beter zou ik het vinden dat de instellingen gewoon nooit verloren kunnen gaan, ook niet bij een firmware upgrade of het resetten van de V12.

• Topper
  • August 3, 2023

Dat ben ik volledig met je eens maar nog beter zou ik het vinden dat de instellingen gewoon nooit verloren kunnen gaan, ook niet bij een firmware upgrade of het resetten van de V12.

Ook dat, maar is een handige functie als je een ander modem moet, ivm een defect ofzo. snel even de backup config laden en gaan! Waarom die functies eruit gehaald worden is mij een raadsel. Vind het wel een domme stap in elk geval. Nu moet ik telkens melden dan ze de modem NIET mogen resetten. 

• August 3, 2023

Updaten is iets ander dan resetten @BenBokeh , ik heb gisteren ook handmatig de update gedaan, maar aan mijn instellingen binnen het modem is niets gewijzigd.

• Topper
  • August 3, 2023

Updaten is iets ander dan resetten @BenBokeh , ik heb gisteren ook handmatig de update gedaan, maar aan mijn instellingen binnen het modem is niets gewijzigd.

Gelukkig weet ik als ex ict’er het verschil daartussen ja, maar heb meerdere keren meegemaakt dat ineens het model volledig gereset was door KPN. En dan is het wel fijn dat je een backup hebt om die er dan heel snel weer in te kunnen zetten. Dus hoop dat die optie echt weer terug komt.

• Topper
  • August 3, 2023

Vanmorgen is door een KPN monteur mijn nieuwe (KPN glasvezel) internet aansluiting opgeleverd.
Met splinternieuwe Box 12b uit de doos. Helaas nog met oude firmware (eindigt op 60E).
Nu is wachten tot de nieuwe firmware upgrade ook naar deze wordt uitgerold, want ik heb in elk geval de mogelijkheid om het LAN subnet te kunnen veranderen nodig om het in mijn bestaande home-netwerk met veel interne IoT koppelingen, te kunnen integreren. Tot die tijd blijft het even een apart los netwerk.

rroethof78
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 4, 2023

p.s. nog een klein irritatie puntje naast dat je geen backups kan importeren en alles foetsie is na de upgrade.
De nieuwe interface blokkeert ook selecteren en copieren binnen de browser, b.v een hostname, mac adres of ip kopieren om in te vullen.. werkt dus niet. ook erggggg irritant als je je modem helemaal opnieuw moet instellen.

rroethof78
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 4, 2023

ah en nog een irritatie puntje aan de nieuwe firmware.
de topologie laat nu 1 platte lijst zien met alles, dus niet meer b.v. telefoon X zit via SuperWifi punt 2

Tevens is ELK apparaat dat via een superwifi punt zit te zien als ‘bedraad’

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 4, 2023

Bij mij was tijdens de overgang wel alles behouden gebleven qua instellingen. En ja het klopt dat her en der nog wat aan die interface geklust moeten worden.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 4, 2023

Mijn KPN Box 12 was recent geüpdate naar 60E, maar nog niet de nieuwe “KPN Software” jammer genoeg. Dit kwam mogelijk omdat ik een SuperWifi 2 er op had aangesloten er op. Ik heb deze er af gehaald en daarna een paar keer gereset. Hij is zowaar nu een dag later geüpdate naar “V12.C.23.04.32”, top! Ik heb even rondgesnuffeld en ben de volgende dingen tegengekomen:

Cosmetisch

• Kopiëren is niet mogelijk van tekst
  • Knoppen kijken een klik cursor, maar als je over de tekst van de knop beweegt krijg je weer de selecteer cursor. Verwarrend.
  • Bij het instellen van IPv6 prefix delegation komt er een “r@kpn.success” venster, in plaats van het ontiegelijk lang durende 15 seconden venstertje dat midden in je beeld staat. In vind dit subtiele venstertje eigenlijk wel fijner, ondanks de rare tekst.

• De spectrum analyse ziet er leuk uit, maar echt heel verwarrend en niet kloppend met de werkelijkheid. OFDM netwerken sturen een blokvormig signaal uit, de boog die je ziet is 802.11b, wat praktisch niet meer gebruikt wordt. Een kanaal op 2.4 GHz lijkt ook slechts 2 andere kanalen te overbruggen, wat er in werkelijk 4 zijn. Zie volgende plaatjes:
    KPN modem:

Werkelijk:

KPN modem:

Werkelijk:

Wifi

• Het modem staat standaard op 160 MHz kanaalbreedte. Hiermee gebruik je het hele spectrum voor jezelf, wat een beetje asociaal is. Daarnaast ondersteunen veel clients 160 MHz niet. Alle Apple apparaten bijvoorbeeld kunnen alleen 80 MHz maximaal aan op 5 GHz. Met mijn MacBook haal ik de volle 935 Mbits via Wi-Fi op 80 MHz met -57 RSSI. Graag weer terugveranderen naar 80 MHz standaard.
  • Als 80 MHz wordt gekozen als kanaalbreedte zijn kanaal 132-140 nog steeds een optie in het menu, wat niet mogelijk moet zijn. Alleen 36-128 is mogelijk op 80 MHz. Na het instellen van de optie en verversen van de pagina wordt de kanaalbreedte wel correct ingesteld blijkt. 20 MHz bij 140, 40 MHz bij 132 of 136. Misschien deze opties verbergen als 80 MHz wordt gekozen.
  • Op 2.4 GHz staat nu Wi-Fi 2 of 802.11b standaard uit. We zitten nu in OFDM-only mode. Hulde! Dit is een grote stap naar veel efficiëntere Wifi. De basic rates zijn netjes 6, 12 en 24 Mbits. Wat mij brengt naar het volgende punt..
  • Op 5 GHz zijn de basic rate 6 en 24 Mbits. 12 Mbits mist. Zie ook mijn thread.
  • Het verborgen, mogelijk mesh, netwerk wordt sporadisch uitgezonden, ik zie hem steeds komen en gaan.
  • ELK netwerk gebruikt een DTIM period van 3. A.u.b. zet deze op 1 standaard. Zie ook thread.
  • 802.11k wordt alleen ondersteund door het hoofdnetwerk, echter zie ik het soms ook aangaan voor het gast, extra of verborgen netwerk.
  • Ik snap het nut niet van het WiFi-5 en WiFi-6 profiel. Elke Wifi standaard is backwards compatible met alle vorige versies. 802.11ax werkt met 802.11ac/n/g/a clients.

Router

• Het domein is niet aan te passen. “home.arpa” wordt aangeraden ipv “home”, zie RFC8375.
  • IPv6 firewall is het niet meer mogelijk ICMP toe te staan, alleen TCP en UDP. Source en destination address en port zijn weg. Beetje onduidelijk.
  • Goed dat UPnP standaard uit staat.
  • DNS-server heeft maar een enkel veld, dus lijkt het dat je er maar één kan instellen. Ik kwam er achter dat je ook “8.8.8.8, 8.8.4.4, 1.1.1.1, 1.0.0.1” bijvoorbeeld kan invullen voor meerdere servers. De eerste 3 servers worden echter maar gebruikt.
  • IPv6 DNS is niet in te stellen, wat de IPv4 DNS optie ook compleet nutteloos maakt omdat IPv6 DNS boven IPv4 staat in de rangschikking. Het modem wordt dus altijd gebruikt als DNS server ten zij IPv6 uitstaat en je een eigen DNS server instelt.
  • Wat is Spanning Tree Admin Mode? Aanzetten lijkt niet veel te doen. Geen extra opties worden weergegeven.

Nog niet alles getest, maar dit is wel het grooste deel denk ik. Als ik nog andere dingen vind laat ik het weten!

In ieder geval ben ik onder de indruk van deze update. De interface is snel en de opties zijn makkelijk en goed in te stellen. Ik heb een top verbinding met de KPN Box 12 en ben er erg blij mee. Ga zo door team!!

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • August 4, 2023

Kopiëren is niet mogelijk van tekst

Inderdaad! Ik snap werkelijk niet hoe ze zoiets kunnen maken zo. Dat is gewoon standaardfunctionaliteit. Onvoorstelbaar. 

Forum|alt.badge.img+2

Hier vandaag de update binnen gekregen moet zeggen werkt goed.

• August 4, 2023
  • Ik snap het nut niet van het WiFi-5 en WiFi-6 profiel. Elke Wifi standaard is backwards compatible met alle vorige versies. 802.11ax werkt met 802.11ac/n/g/a clients.

Hallo @roam , dat is gedaan om 2 redenen.

Mensen die geen inzicht hebben in losse instellingen aan te passen kunnen kiezen wat voor hen het beste wifi-netwerk is, wifi 5 ac of wifi 6 ax.

Als je geen devices hebt die wifi 6 ax ondersteunen, kun je beter voor wifi 5 ac kiezen.

Verder is het zo dat er apparaten zijn die niet met wifi 6 ax overweg kunnen als dat aan staat, o.a. bepaalde Intel chips in laptops/notebooks.

Als je dat weet, kun je beter ook voor wifi 5 ac kiezen.

Zo te lezen bij jij een nerd op dat gebied, maar ga er vanuit dat 99% van de particuliere gebruikers nooit in het modem (hoeven te) kijken. Het moet gewoon werken, punt uit.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 4, 2023

Ik merk wel dat m’n laptop warm wordt als de admin pagina open staat. Ook als ik gewoon de hoofdpagina open heb zonder iets te doen gebruikt hij 20-25% CPU.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 4, 2023

Ik zie hetzelfde in Safari. Met alleen de Login pagina open gebruikt hij 27% CPU en 16% GPU. Is hij bitcoins aan het minen?

• August 4, 2023

Hallo @roam ik vind 160mhz bandbreedte ook niet asociaal,  de rijkwijdte van de 5.0-band is zo weinig, dat daar niemand last van heeft, zeker i.c.m. de hoge kanalen. Zoals je weet,  hoe hoger de frequentie, des te sneller, maar hoe korter het bereik.