Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100161 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • August 4, 2023

Ik merk wel dat m’n laptop warm wordt als de admin pagina open staat. Ook als ik gewoon de hoofdpagina open heb zonder iets te doen gebruikt hij 20-25% CPU.

Verbaast me niks. Aan het feit dat normaal kopieren en plakken niet werkt kan je al zien dat het een vreselijk gedrocht is wat ze in elkaar geflanst hebben.

• August 4, 2023

Hallo @roam ik vind 160mhz bandbreedte ook niet asociaal,  de rijkwijdte van de 5.0-band is zo weinig, dat daar niemand last van heeft, zeker i.c.m. de hoge kanalen. Zoals je weet,  hoe hoger de frequentie, des te sneller, maar hoe korter het bereik.

Je gebruikt dan meerdere kanalen dat is echt wel asociaal te noemen. Hier staat alles op hooguit 20 MHz meer is niet nodig voor mijn wifi verbindingen. Ondanks het kortere bereik kan en zal dit zeker invloed hebben op je directe buren.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 4, 2023

Nog een bug, 802.11ax is kapot op 2.4 GHz met de Box 12. Hij zend uit dat hij 802.11ax ondersteunt, maar met 0 spatial streams. Dus elke client verbindt nog steeds met 802.11n.

Boven is Box 12, onder is SuperWifi 2. Je ziet dat de max rate maar 144 Mbits is (maximale voor 20 MHz op 802.11n met 2 spatial streams).

Als ik er mee verbind zie je ook dat ik maar met 802.11n verbind:

Kijken naar de HE capabilities. Van de Box 12:

0 spatial streams voor HE. En voor de SuperWifi 2, wel 2 HE spatial streams:

Roaming lijkt hierdoor ook kapot.

• August 4, 2023

Hallo @roam ik vind 160mhz bandbreedte ook niet asociaal,  de rijkwijdte van de 5.0-band is zo weinig, dat daar niemand last van heeft, zeker i.c.m. de hoge kanalen. Zoals je weet,  hoe hoger de frequentie, des te sneller, maar hoe korter het bereik.

Je gebruikt dan meerdere kanalen dat is echt wel asociaal te noemen. Hier staat alles op hooguit 20 MHz meer is niet nodig voor mijn wifi verbindingen. Ondanks het kortere bereik kan en zal dit zeker invloed hebben op je directe buren.

Hallo @Galdor68 , persoonlijk heb ik alles zoveel mogelijk op AUTO staan, laat de router het maar mooi zelf regelen.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 4, 2023

@JanD @Galdor68

Even heroverwogen, maar op 5 GHz denk ik eerlijk gezegd dat het niet heel veel uitmaakt welke bandbreedte je gebruikt, voor de meeste mensen dan. Als je constant je Wifi 100% benut met maximal bandbreedte, ja, misschien ben je dan asociaal bezig. Maar een gemiddelde gebruiker doet dat niet. Deze kijken YouTube of Netflix en browsen een beetje. Het spectrum is dan praktisch stil voor het grootste deel van de tijd. Een hogere bandbreedte zorgt er ook voor dat je korter het spectrum gebruikt, want de overdracht is eerder klaar.

Hier gebruik ik twee 4K streams op een 160 MHz 5 GHz netwerk. (ik kan momenteel niet handmatig een kanaal of bandbreedte instellen, vandaar dat het zo stond):

Met een spectrometer zie ik dat er 10% van het kanaal benut wordt, vooral rond het center channel 100. Dit is echt niet merkbaar voor andere mensen.

Als ik mijn telefoon een constante download laat uitvoeren (lokaal van mijn server) zie je wel dat het hele spectrum benut wordt:

Wel slechts maar de 80 MHz die de telefoon aankan, van de totale 160 MHz.

Ik haalde hiermee 860 Mbits constant, 100+ MB/s. Niet heel vaak komt dit voor dat deze hoge bandbreedte voor een lange tijd wordt benut. Daarom denk ik niet dat het veel uitmaakt om grote kanaalbreedtes te gebruiken.

Op 2.4 GHz is het natuurlijk een ander verhaal.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 4, 2023

Even gekeken met de devtools waarom de pagina mijn CPU zo erg constant belast. Het blijkt dat de pagina 102 keer per seconde opnieuw wordt gerenderd. Ook als er niets gebeurt op de pagina… Waarom?...

• Topper
  • August 4, 2023

Vanmorgen is door een KPN monteur mijn nieuwe (KPN glasvezel) internet aansluiting opgeleverd.
Met splinternieuwe Box 12b uit de doos. Helaas nog met oude firmware (eindigt op 60E).
Nu is wachten tot de nieuwe firmware upgrade ook naar deze wordt uitgerold, 

Top, m’n Box is vandaag/vannacht geupdate naar de nieuwe firmware versie.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 4, 2023

Nog niet alles getest, maar dit is wel het grooste deel denk ik. Als ik nog andere dingen vind laat ik het weten!

In ieder geval ben ik onder de indruk van deze update. De interface is snel en de opties zijn makkelijk en goed in te stellen. Ik heb een top verbinding met de KPN Box 12 en ben er erg blij mee. Ga zo door team!!

Enige tijd geleden was er in het kpn artikel over deze software een aangehecht pdf document met een hele trits opmerkingen over wat in latere updates nog volgt. Een deel van de aangehaalde onderwerpen is men nog mee bezig. Ik kan het document helaas niet meer vinden en heb het ook niet opgeslagen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 4, 2023

Je bedoelt dit artikel en pdf denk ik @BruisTablet 

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 4, 2023

Je bedoelt dit artikel en pdf denk ik @BruisTablet 

Yep thx.Overheen gekeken het staat er dus nog.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 5, 2023

Versie V12.C.23.04.32 is geïnstalleerd, nu nog vernemen wat er zoal gewijzigd is.

Niets waar jullie als klant iets van merken. De .32 brengt verbeteringen in device management en communicatie met achterliggende systemen aan onze kant. 

ah en nog een irritatie puntje aan de nieuwe firmware.
de topologie laat nu 1 platte lijst zien met alles, dus niet meer b.v. telefoon X zit via SuperWifi punt 2

Tevens is ELK apparaat dat via een superwifi punt zit te zien als ‘bedraad’

Dit staat op de planning om nog verder verbeterd te worden.

p.s. nog een klein irritatie puntje naast dat je geen backups kan importeren en alles foetsie is na de upgrade.
De nieuwe interface blokkeert ook selecteren en copieren binnen de browser, b.v een hostname, mac adres of ip kopieren om in te vullen.. werkt dus niet. ook erggggg irritant als je je modem helemaal opnieuw moet instellen.

En dit volgens mij ook, check ik even.

Ook die bedraad verbonden wifipunten zullen altijd onderling via wifi met elkaar en met de master communiceren dat is nu eenmaal hoe Mesh werkt.

Bedoel je dat het verkeer dat bedoeld is voor de WIFI punten over deze backhaul gaat en niet over de bedrade verbinding? Dat lijkt mij heel erg stug en dat ga ik zeker testen als ik de punten binnen heb.

Ik bedoel dat het data verkeer in het algemeen de snelste weg van en naar de master kiest bij een mesh netwerk kan dat zowel bedraad als draadloos zijn. Althans zover ik mij in de werking van mesh systemen heb verdiept werkt dit zo.

Backhaul in een mesh wordt gebruikt voor verkeer tussen de wifipunten in de mesh (inclusief experia / kpn box). Regulier verkeer dat het internet op moet gaat niet via de backhaul.

1. Knoppen kijken een klik cursor, maar als je over de tekst van de knop beweegt krijg je weer de selecteer cursor. Verwarrend.
  2. Het verborgen, mogelijk mesh, netwerk wordt sporadisch uitgezonden, ik zie hem steeds komen en gaan.
  3. Ik snap het nut niet van het WiFi-5 en WiFi-6 profiel. Elke Wifi standaard is backwards compatible met alle vorige versies. 802.11ax werkt met 802.11ac/n/g/a clients.
  4. Het domein is niet aan te passen. “home.arpa” wordt aangeraden ipv “home”, zie RFC8375.
  5. IPv6 DNS is niet in te stellen, wat de IPv4 DNS optie ook compleet nutteloos maakt omdat IPv6 DNS boven IPv4 staat in de rangschikking. Het modem wordt dus altijd gebruikt als DNS server ten zij IPv6 uitstaat en je een eigen DNS server instelt.
  6. Wat is Spanning Tree Admin Mode? Aanzetten lijkt niet veel te doen. Geen extra opties worden weergegeven.

Dank voor deze uitgebreide feedback, @roam!  Ik heb er een paar dingen uitgepikt waar ik informatie over heb:

1. Is bekend, loopt een ticket voor maar (b)lijkt ergens diep in de code te zitten dus tot op heden lastig te fixen.
  2. Eveneens bekend, zie berichten in dit topic van 1 augustus. Dit is een overblijfsel van het oude mesh-systeem. Gaan we fixen, maar kan even duren. 
  3. De beide wifi profiel knoppen passen in 1x een aantal instellingen tegelijk aan, niet alleen ax naar ac en vice versa.
  4. Staat op de planning, nog niet bekend wanneer het dan komt
  5. Dit staat op de planning voor de volgende release met veranderingen in de UI (in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, de afgelopen release .32 die geen UI veranderingen heeft gebracht). Ik meen dat dit gepland staat voor begin september, maar geen garanties daarop.
  6. Spanning Tree is een loop protection protocol dat ook op sommige switches actief kan zijn, en door bepaalde apparatuur (Sonos speakers, bijvoorbeeld) gebrikt wordt. Als er een netwerkloop ontstaat, dan kan STP dit detecteren en voorkomen, waardoor je netwerk functioneel blijft. Afhankelijk van je thuisnetwerk kan het handig zijn om je Box 12 te laten meepraten op dit protocol. Er valt daarvoor verder niets in te stellen, het is een aan/uit optie. 
    Heb je nog nooit last gehad van netwerkloops, of is de potentie van een netwerkloop in jouw netwerk niet aanwezig, dan kun je deze optie gewoon uit laten staan. Want aanzetten zorgt wel voor extra verkeer binnen je netwerk omdat de Box 12 dan meer gaat praten met je overige apparaten.

Nog een bug, 802.11ax is kapot op 2.4 GHz met de Box 12. Hij zend uit dat hij 802.11ax ondersteunt, maar met 0 spatial streams. Dus elke client verbindt nog steeds met 802.11n.

Boven is Box 12, onder is SuperWifi 2. Je ziet dat de max rate maar 144 Mbits is (maximale voor 20 MHz op 802.11n met 2 spatial streams).

Als ik er mee verbind zie je ook dat ik maar met 802.11n verbind:

Kijken naar de HE capabilities. Van de Box 12:

0 spatial streams voor HE. En voor de SuperWifi 2, wel 2 HE spatial streams:

Roaming lijkt hierdoor ook kapot.

Dit volg ik zelf even niet helemaal. Maar ik geef het door :)

In het algemeen nog: superdank voor alle feedback hier! Geef dit echter óók door via de Feedback knop in de webinterface zelf. Op die manier komt het rechtstreeks bij het modemteam uit. Gaat wat sneller dan via hier. Je krijgt alleen geen reactie op die feedback. Dus als je een vraag wilt stellen, doe dan dan hier. 

• August 5, 2023

@Erik_ schreef: 

"Backhaul in een mesh wordt gebruikt voor verkeer tussen de wifipunten in de mesh (inclusief experia / kpn box). Regulier verkeer dat het internet op moet gaat niet via de backhaul"

Wat is in dit geval regulier verkeer? 

Bij verkeer tussen de wifipunten zal bijvoorbeeld het kijken van een videobestand op een Nas en afspelen op een smartphone vallen.

Met regulier verkeer zal dan het openen van een website worden bedoeld of een TV stream via de ITV app?

wjb
Wijsgeer
  • August 5, 2023

Erik_ schreef:

Backhaul in een mesh wordt gebruikt voor verkeer tussen de wifipunten in de mesh (inclusief experia / kpn box). Regulier verkeer dat het internet op moet gaat niet via de backhaul.

Ook regulier verkeer richting Internet vanaf apparaten aangesloten op één van de nodes van een mesh netwerk loopt uiteraard via de backhaul. Alleen bij apparaten die rechtstreeks met de V12 verbonden zijn is er geen sprske verkeer via de backhaul.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 5, 2023

Erik_ schreef:

Ook regulier verkeer richting Internet vanaf apparaten aangesloten op één van de nodes van een mesh netwerk loopt uiteraard via de backhaul. Alleen bij apparaten die rechtstreeks met de V12 verbonden zijn is er geen sprske verkeer via de backhaul.

Ja, je hebt gelijk natuurlijk. Ik dacht even niet ver genoeg na 😎

• August 5, 2023

Erik_ schreef:

Dat was dus wat ik bedoelde zelfs als een node bedraad is aangesloten is het niet per definitie zo dat al het verkeer via die kabel gaat. 

Terzijde is het maar de vraag of we 1 of 2 toegangspunten per woonlaag wel een 'echte' mesh kunnen noemen. 

wjb
Wijsgeer
  • August 5, 2023

Galdor68 schreef:

Dat was dus wat ik bedoelde zelfs als een node bedraad is aangesloten is het niet per definitie zo dat al het verkeer via die kabel gaat. 

Klopt, maar de kans dat het verkeer dan via de kabel loopt is overigens wel heel heel groot in consumentennetwerken. De kans dat verkeer via de kabel tot meer congestie leidt dan via de wifi backhaul is nagenoeg nihil en dat is waar mesh functioneel eigenlijk voor staat ... zorg dragen voor de snelste route.

wjb
Wijsgeer
  • August 5, 2023

Galdor68 schreef:

Terzijde is het maar de vraag of we 1 of 2 toegangspunten per woonlaag wel een 'echte' mesh kunnen noemen. 

Helemaal mee eens. Wat mij betreft is Mesh nog altijd meer marketing dan iets wat waarde toevoegt.

Fast/smart roaming dat is waar het mijns inziens bij wifi netwerken in consumentomgevingen om draait en het blijft mijns inziens nog altijd zo dat een bekabelde backhaul tot betere resultaten zal leiden.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 5, 2023

Als die bekabeling dan maar op orde is. De gemiddelde aangelegde ethernet kabel anders dan de standaard lengte fabriekskabel is ook een hoofdstuk apart waar nog het nodige mee mis kan gaan. De snelheid op ethernet valt dan heel snel terug naar waardes soms slechter als via wifi als er al een betrouwbare link is. 

Kabelader materiaaltype, volgorde van aders, koppelblokjes, overgangen van wandcontactdozen waar polariteit verdraaiing optreedt, verkeerde type RJ connectoren , waardeloze knijptangen, geknikte bekabeling, door gespijkerde bekabeling, konijnen die hebben lopen knagen.

Je kan het zo gek niet bedenken wat er allemaal met een kabel nog mis kan lopen.

• August 5, 2023

Met Bruistablet eens echter ging het om dat "spook ssid" in relatie tot hoe een mesh hoort te werken.

Of we met de nieuwe software dat onzichtbare.ssid nu wel of niet zien elke node is met de andere en met de master verbonden. Dat is de kern van een maasnetwerk.

En ook eens met WJB dat fast roaming meer nut heeft echter met stationaire wifi cliënten die precies tussen twee wifi punten in staan kan dat ook tot problemen leiden.

Jaomrodri
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • August 6, 2023

Ik ben een nieuwe abonnee en ik heb een V12 modem ontvangen. Ik heb veel problemen bij het instellen van mijn gewenste parameters in de modem, vooral met de trage interface.

Ik heb gelezen dat er in het begin van dit jaar nieuwe software beschikbaar is gekomen die veel van deze problemen oplost.

Is het normaal dat ik apparatuur ontvang met oude software? Als dat zo is, hoe lang duurt het voordat ik een update gepusht krijg? Is er een manier om het proces te bespoedigen  of de update zelf te downloaden en te installeren?

Hierbij een screenshot mijn "out of de box" versie:

• August 6, 2023

Hallo @Jaomrodri de software wordt batch-gewijs automatisch uitgerold onder de klanten in de loop van dit jaar, eerst is een aantal klanten met testsoftware aan de gang.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 6, 2023

@Jaomrodri Wat bij mij werkte was alle KPN apparatuur er van loskoppelen (ik had een SuperWifi 2) en daarna het modem te resetten met de resetknop op het apparaat. Een dag later kreeg ik midden op de dag de nieuwe update binnen. Daarna had ik mijn SuperWifi 2 weer verbonden en die kreeg toen ook de nieuwe software.

• August 6, 2023

Bij de gast-wifi is de bandbreedte in te stellen, maar werkt (nog) niet, dit ook gemeld binnen het modem.

Volle bandbreedte blijft gewoon beschikbaar, ook als je op 10Mbit/s instelt.

wjb
Wijsgeer
  • August 6, 2023

Bij de gast-wifi is de bandbreedte in te stellen, maar werkt (nog) niet, dit ook gemeld binnen het modem.

Volle bandbreedte blijft gewoon beschikbaar, ook als je op 10Mbit/s instelt.

Alleen de uploadsnelheid lijkt gelimiteerd te worden.

Limiet op 10Mbps:

Limiet op 50Mbps:

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 6, 2023

Limiteren van de gastbandbreedte werkt inderdaad nog niet volledig. Er zit nog een bug in waardoor het alleen op de upstream werkt. In een latere update zal het ook daadwerkelijk op de downstream gaan werken.

Verder is ook boven water de oorzaak van het probleem dat @Nick83 had, waarbij je niet kunt inloggen op de Box 12 met het default wachtwoord dat op de sticker staat. Het blijkt dat er een security algoritme actief is dat aanslaat op wachtwoorden die met - beginnen. Hier wordt nu aan gewerkt om dat te verhelpen.