Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1157 reacties

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 6 augustus 2023
Erik_ schreef:

Limiteren van de gastbandbreedte werkt inderdaad nog niet volledig. Er zit nog een bug in waardoor het alleen op de upstream werkt. In een latere update zal het ook daadwerkelijk op de downstream gaan werken.

Een ander issue hierbij is dat de laatste limiet blijft staan nadat je weer gekozen hebt voor "ongelimiteerd".

Ik hoop dat ze dat dan ook direct meenemen in die latere update.

Jaomrodri
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 6 augustus 2023
roam schreef:

@Jaomrodri Wat bij mij werkte was alle KPN apparatuur er van loskoppelen (ik had een SuperWifi 2) en daarna het modem te resetten met de resetknop op het apparaat. Een dag later kreeg ik midden op de dag de nieuwe update binnen. Daarna had ik mijn SuperWifi 2 weer verbonden en die kreeg toen ook de nieuwe software.

Hallo roam,

Dank voor je reactie. 

Moden is afgelopen dagen meermaals gereset en teruggezet naar fabrieksintellingen door de perikelen met de trage interface.

Hopelijk wordt de update snel uitgerold.

Jaomrodri
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 6 augustus 2023
JanD schreef:

Hallo @Jaomrodri de software wordt batch-gewijs automatisch uitgerold onder de klanten in de loop van dit jaar, eerst is een aantal klanten met testsoftware aan de gang.

Hallo @JanD ,

Bedankt voor je reactie. Ik zag in de forum dat de eerste testversies al van februari waren. Ik had verwacht dat de test fase al voorbij zou zijn. Aangezien dat je je nergens kunt inschijven om de update te testen ziet er niets anders op dan wachten. 😔

Forum|alt.badge.img

Gewoon je modem aangesloten houden ik kreeg hem ook afgelopen week van zelf.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 6 augustus 2023
Jaomrodri schreef:

Bedankt voor je reactie. Ik zag in de forum dat de eerste testversies al van februari waren. Ik had verwacht dat de test fase al voorbij zou zijn. Aangezien dat je je nergens kunt inschijven om de update te testen ziet er niets anders op dan wachten. 😔

Het echte testen is ook al voorbij. Alleen gaat de daadwerkelijke uitrol die nu bezig is op een wat lager pitje op het moment. Dit vanwege algemene drukte vanwege vakantieperiode. Dus dan kunnen we niet teveel mensen tegelijk doen. 

Feedback voor jullie inlogpagina van het modem.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 6 augustus 2023

Hi @Meedenkertje26, wat fijn dat je de tijd hebt genomen om ons feedback te geven. Maar wat bedoel je precies met dat plaatje? Het is mij namelijk niet helemaal duidelijk. 

Tab naams volgorde wijzigen in het WiFi Netwerk.

5 GHz plaatsen naast  2.4 GHz kleine tabblad.

Naam Port Forwarding verplaatsen naar UPnP. 

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • 12863 reacties
  • 7 augustus 2023

Zal ik meenemen. Bedankt. 

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 7 augustus 2023

In het algemeen nog: superdank voor alle feedback hier! Geef dit echter óók door via de Feedback knop in de webinterface zelf. Op die manier komt het rechtstreeks bij het modemteam uit. Gaat wat sneller dan via hier. Je krijgt alleen geen reactie op die feedback. Dus als je een vraag wilt stellen, doe dan dan hier. @Erik_ 

Toen ik bij Ziggo zat hadden ik en anderen samen veel bugs/ideeën geplaatst op het forum. Voor elke bug moesten we een aparte thread aanmaken zodat alle info over dit specifiek item samen in één plek kwam. Dit hield het overzichtelijk. De developers zaten ook op het forum en gaven updates in elke thread over hoe het zat met de implementatie. Dat was erg fijn.

Nu worden er nieuwe threads gemaakt met vragen die al ergens anders beantwoord zijn, maar dan als reactie op een thread met 20 pagina’s. Je kan ook niet makkelijk zoeken in een thread.

Is het niet een idee om een aparte categorie te maken op het forum voor alle threads voor de nieuwe firmware. Komen er geen dubbele threads of dubbele comments in andere threads en kan er altijd gelinkt worden naar één centrale plek. Als er een bug opgelost is kan je een oplossing kiezen en kan je ook in het thread overzicht zien welke threads nog open staan of afgerond zijn (met het groene vinkje).

Daarnaast, is het ook mogelijk om aan een beta-test mee te nemen? Bij Ziggo kon je je aanmelden voor het test panel om nieuwe firmware en hardware te testen en direct feedback te geven aan de developers. Hier zou ik ook wel interesse in hebben.

Ik wil graag helpen met de nieuwe firmware beter maken, maar de huidige manier van communicatie maakt het wel een stukje lastiger. Feedback sturen via de UI is dus een manier om het sneller bij de developers te krijgen, maar dan krijg je weer geen feedback. Het is wel fijn om gehoord te worden en er een reactie op te krijgen, al is het een “dit is nu geen prioriteit”.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 7 augustus 2023

Wat wij het liefst zien op dit moment is dat mensen de volgende dingen doen:

• feedback over de software waar geen reactie op nodig is (bug meldingen, simpele suggesties voor verbeteringen) kunnen via de feedbackknop zodat ze al direct bij het modemteam terecht komen
  • feedback waar reactie op gewenst is hier plaatsen

Dat tweede mag dan zowel feature requests, verbetervoorstellen, bug meldingen of gewoon vragen zijn. Voor nu houden we dat het liefst hier in dit topic omdat de uitrol nog niet zodanig groot is. Wel verwachten we binnenkort meer topics te creëren met aanvullende info etc. Omdat er ook voor ons steeds meer info beschikbaar komt over wat er wel en niet kan en wat nog gaat komen enz.

En wat betreft beta test, dat stadium zijn voor de deze software inmiddels voorbij. Maar houd het forum in het algemeen in de gaten. Als we weer iets gaan testen werven we over het algemeen via hier. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 183 reacties
  • 7 augustus 2023

@Jaomrodri een quickfix die ik al vaker heb gelinkt:
https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-box-12-interface-extreem-traag-588254?postid=1770618#post1770618

Het is ruk, maar daarna kun je de modem interface gewoon gebruiken.
Echt compleet kansloos dat dit issue nooit is gefixt, daarom inderdaad hopen op de nieuwe software.

Maar goed, met al die updates begint KPN wel op Ziggo te lijken met al hun spectrum aanpassingen (die nu bijna klaar zijn, na jaren.)
Elke keer een korte downtime door een software update of spectrum aanpassing.

Bij KPN nu dan steeds een software update? Met al die bugs die hier gemeld worden?

Gelukkig heb ik mijn DSL lijntje ook nog, zo stabiel als een huis is die!

Bij T-Mobile dus, geen software updates. :)

Jaomrodri
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 7 augustus 2023
5Guru schreef:

@Jaomrodri een quickfix die ik al vaker heb gelinkt:
https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-box-12-interface-extreem-traag-588254?postid=1770618#post1770618

Het is ruk, maar daarna kun je de modem interface gewoon gebruiken.
Echt compleet kansloos dat dit issue nooit is gefixt, daarom inderdaad hopen op de nieuwe software.

Maar goed, met al die updates begint KPN wel op Ziggo te lijken met al hun spectrum aanpassingen (die nu bijna klaar zijn, na jaren.)
Elke keer een korte downtime door een software update of spectrum aanpassing.

Bij KPN nu dan steeds een software update? Met al die bugs die hier gemeld worden?

Gelukkig heb ik mijn DSL lijntje ook nog, zo stabiel als een huis is die!

Bij T-Mobile dus, geen software updates. :)

Dank je wel @5Guru 

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben van ziggo overgestapt met de hoop een hogere stabiliteit te hebben en loop al op de eerste dag tegen deze perikelen aan. Erg jammer.

Ik had je workaroud al door gelezen en toegepast. Werkt inderdaad, maar had liever de ingebouwde Wifi uit. Ik heb zelf een mesh systeem achter de modem en ik wil graag de kpn wifi uit hebben om zo veel mogelijk interfereties te voorkomen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 183 reacties
  • 7 augustus 2023
Jaomrodri schreef:
5Guru schreef:

….

...

Ik had je workaroud al door gelezen en toegepast. Werkt inderdaad, maar had liever de ingebouwde Wifi uit. Ik heb zelf een mesh systeem achter de modem en ik wil graag de kpn wifi uit hebben om zo veel mogelijk interfereties te voorkomen.

Dat kan toch? Gewoon andersom werkt ook.
Hier ook alle WiFi uitstaan. Als je maar een WiFi actie doet, daarna is de interface snel.
Aan of uit maakt niet uit. Je kunt de WiFi in de modem van KPN dus uitzetten.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 7 augustus 2023

@Jaomrodri Welk mesh systeem precies? Als je een glasvezel NTU hebt kan je ook het hele modem overslaan en je mesh system direct er op aansluiten. Moet je wel PPPoE gebruiken met gebruikersnaam en wachtwoord internet/internet (of iets anders, als er maar iets ingevuld is) op VLAN 6. Bespaart je ook stroom :)

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 7 augustus 2023
roam schreef:

@Jaomrodri Welk mesh systeem precies? Als je een glasvezel NTU hebt kan je ook het hele modem overslaan en je mesh system direct er op aansluiten. Moet je wel PPPoE gebruiken met gebruikersnaam en wachtwoord internet/internet (of iets anders, als er maar iets ingevuld is) op VLAN 6. Bespaart je ook stroom :)

Maar let op, er zijn maar heel weinig (mesh) routers die geschikt zijn voor KPN TV.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 7 augustus 2023

@Erik_ Heb je misschien ook meer info hier over? Dit is denk ik momenteel wel de grootste bug/irritatiepunt:

Even gekeken met de devtools waarom de pagina mijn CPU zo erg constant belast. Het blijkt dat de pagina 102 keer per seconde opnieuw wordt gerenderd. Ook als er niets gebeurt op de pagina… Waarom?…

Er lijkt ook gewoon iets vreemd gaande met de interface. Het lijkt geen standaard HTML. Gebruiken jullie een framework? Het renderen werkt erg vreemd. Op Safari op iPhone crasht de pagina direct als er wordt gescrollt. Op iPhone/iPad is het ook niet mogelijk om tekst in de voeren in de tekstvakken. Je moet een paar keer klikken, lang selecteren en dan scrollt de pagina ook weer heen en weer. Daarna crasht hij dus ook… Het toetsenbord verschijnt wel en je kan dingen invoeren, maar dit komt dat niet in het form terecht.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 7 augustus 2023

Maar let op, er zijn maar heel weinig (mesh) routers die geschikt zijn voor KPN TV.

@wjb Als KPN nou een Apple TV app had, was dit aparte TV VLAN niet nodig ;-) Ook een reden voor mij om geen KPN TV af te sluiten, want een eigen router wordt dan ook lastiger.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 7 augustus 2023
roam schreef:

@wjb Als KPN nou een Apple TV app had, was dit aparte TV VLAN niet nodig ;-) Ook een reden voor mij om geen KPN TV af te sluiten, want een eigen router wordt dan ook lastiger.

Dat is een illusie. Om het live televisie signaal efficiënt te distribueren is IGMP multicasting een vereiste.

Het is altijd makkelijk roepen maar verdiep je eens in de consequenties van unicast distributie. Je zult schrikken van de enorme hoeveelheid data die dan door het TV platform verstouwd moet worden.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 7 augustus 2023
roam schreef:

@Erik_ Heb je misschien ook meer info hier over? Dit is denk ik momenteel wel de grootste bug/irritatiepunt:

Even gekeken met de devtools waarom de pagina mijn CPU zo erg constant belast. Het blijkt dat de pagina 102 keer per seconde opnieuw wordt gerenderd. Ook als er niets gebeurt op de pagina… Waarom?…

<afbeelding>

Er lijkt ook gewoon iets vreemd gaande met de interface. Het lijkt geen standaard HTML. Gebruiken jullie een framework? Het renderen werkt erg vreemd. Op Safari op iPhone crasht de pagina direct als er wordt gescrollt. Op iPhone/iPad is het ook niet mogelijk om tekst in de voeren in de tekstvakken. Je moet een paar keer klikken, lang selecteren en dan scrollt de pagina ook weer heen en weer. Daarna crasht hij dus ook… Het toetsenbord verschijnt wel en je kan dingen invoeren, maar dit komt dat niet in het form terecht.

Heb ik geen info over op dit moment (dan had ik het al wel benoemd in mijn eerdere reactie). Maar we checken dit soort vragen bij het modemteam. Dus zodra ik wel meer info heb, kom ik het delen.

En, de mobiele interface is ook nog niet representatief op het moment. Daarvan weten we dat die niet afdoende is. Dat volgt in een komende update.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 7 augustus 2023
Erik_ schreef:

En, de mobiele interface is ook nog niet representatief op het moment. Daarvan weten we dat die niet afdoende is. Dat volgt in een komende update.

Buiten het feit dat de feedback knop niet aanwezig is werkt de beheeromgeving van de V12 verrassend goed op mijn Android tablet, ondanks het feit dat jullie aangeven dat de mobiele interface nog niet representatief is..

• 0 reacties
  • 7 augustus 2023
wjb schreef:
Erik_ schreef:

Buiten het feit dat de feedback knop niet aanwezig is werkt de beheeromgeving van de V12 verrassend goed op mijn Android tablet, ondanks het feit dat jullie aangeven dat de mobiele interface nog niet representatief is..

Dan mag deze software heel snel komen want de omweg die ik nu moet gebruiken bevalt mij niks.

Ik nog steeds mijnmodem.kpn niet gebruiken.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 7 augustus 2023
Galdor68 schreef:

Ik nog steeds mijnmodem.kpn niet gebruiken.

Kunt u die niet bereiken? Of werkt inloggen dan niet?

Als u nu mijnmodem.kpn niet kunt bereiken, dan zal dat straks met de nieuwe firmware nog zo zijn.

Jaomrodri
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 7 augustus 2023
roam schreef:

@roam  bedankt voor je idee.

Ik heb een Tplink x60 deco mesh systeem. Ik heb het aangesloten op De NTU zoals je voorstelt en..... het werkt!

Voor zoverre lijkt alles prima te werken. Ook TV boxen. Ik heb wel het idee dat bij het zappen tussen de kanalen langer duurt voordat er beeld is, drie a vier seconden. Maar het werkt wel

Ik laat het wel weten als ik ergens tegenaan loop wat niet werkt.