Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1157 reacties

• 0 reacties
  • 7 augustus 2023
Nick83 schreef:
Galdor68 schreef:

Ik nog steeds mijnmodem.kpn niet gebruiken.

Kunt u die niet bereiken? Of werkt inloggen dan niet?

Als u nu mijnmodem.kpn niet kunt bereiken, dan zal dat straks met de nieuwe firmware nog zo zijn.

Het bekende drama dat het wachtwoord onjuist is.

Ik gebruik nu een 'onveilige' website.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 7 augustus 2023
Jaomrodri schreef:

@roam  bedankt voor je idee.

Ik heb een Tplink x60 deco mesh systeem. Ik heb het aangesloten op De NTU zoals je voorstelt en..... het werkt!

Voor zoverre lijkt alles prima te werken. Ook TV boxen. Ik heb wel het idee dat bij het zappen tussen de kanalen langer duurt voordat er beeld is, drie a vier seconden. Maar het werkt wel

Ik laat het wel weten als ik ergens tegenaan loop wat niet werkt.

@Jaomrodri Nice! Goed om te horen :) Voor het TV ding kan je proberen de “IGMP Feature” aan te zetten in de web-interface van de Deco. Dit kan jammer genoeg niet in de app. Je moet dan naar je router webpagina (http://192.168.68.1 standaard bij Deco), inloggen met je Deco account wachtwoord, en dan naar System → System Parameters. Daarna IGMP Feature aanzetten.

Misschien even alles opnieuw opstarten, inclusief de TV box en kijken of het beter gaat.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 7 augustus 2023

Jaomrodri
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 7 augustus 2023

@roam bedankt voor je toevoeging.

IGMP feature had ik inmiddels aangezet, maar het wisselen van kanalen gaan niet sneller.
Beide KPN TV+ Boxjes zijn via WLAN gekoppeld. (dat waren ze ook i.c.m. KPN v12 modem) 

lijkt alsof de stream langzamer wordt opgezet met de Deco als met de KPN Router.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 7 augustus 2023

Jaomrodri schreef:

Ik heb een Tplink x60 deco mesh systeem. Ik heb het aangesloten op De NTU zoals je voorstelt en..... het werkt!

Voor zoverre lijkt alles prima te werken. Ook TV boxen. Ik heb wel het idee dat bij het zappen tussen de kanalen langer duurt voordat er beeld is, drie a vier seconden. Maar het werkt wel

Waarschijnlijk heb jij de TV+ Box, klopt dat?

A.s dat zo is dan klopt het dat die werkt echter jouw TV+ Box zal daarbij alleen nog maar o.b.v. unicast kunnen communiceren. Dat is ook waarom het zappen langzamer gaat. Jouw TV+ Box staat waarschijnlijk nog ingesteld op multicast en zal bij het zappen tel,ens een multicast stream proberen op te bouwen om vervolgens terug te vallen op unicast.

Jaomrodri
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 7 augustus 2023
wjb schreef:

Jaomrodri schreef:

Waarschijnlijk heb jij de TV+ Box, klopt dat?

A.s dat zo is dan klopt het dat die werkt echter jouw TV+ Box zal daarbij alleen nog maar o.b.v. unicast kunnen communiceren. Dat is ook waarom het zappen langzamer gaat. Jouw TV+ Box staat waarschijnlijk nog ingesteld op multicast en zal bij het zappen tel,ens een multicast stream proberen op te bouwen om vervolgens terug te vallen op unicast.

Dat heb je goed, Ik heb inderdaad de TV+ Box. kan ik de instelling naar unicast aanpassen? 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 7 augustus 2023

Je wilt eigenlijk helemaal geen unicast want daarmee gooi je een flink stuk van de beeldkwaliteit weg.

Maar als je dat dan toch echt wilt, dan kan je dat doen onder Instellingen - Informatie - naar beneden scrollen - Video mode.

Jaomrodri
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 7 augustus 2023
wjb schreef:

Je wilt eigenlijk helemaal geen unicast want daarmee gooi je een flink stuk van de beeldkwaliteit weg.

Maar als je dat dan toch echt wilt, dan kan je dat doen onder Instellingen - Informatie - naar beneden scrollen - Video mode.

dan laat ik het mooi op multicast staan😉

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 7 augustus 2023
Jaomrodri schreef:
wjb schreef:

dan laat ik het mooi op multicast staan😉

Maar dan moet je ook die TP-Link X60 ertussenuit halen want met die X60 kan er geen multicast verbinding opgezet worden. De TV+ Box kan dan wel op multicast ingesteld staan maar zal telkens weer terugvallen op unicast.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik laat de discussie hierboven staan omdat het wel een waardevol gesprek is maar willen jullie voortaan voor deze dingen een nieuw topic aanmaken? Dan houden we dit topic voor feedback over de box 12 update.

@Jaomrodri @roam @wjb 

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 8 augustus 2023

Hierbij het CPU gebruik van alleen maar de login pagina open hebben van de SuperWifi 2 en Box 12:

38% voor alleen maar de login pagina tonen. De SuperWifi 2 lijkt prima te gaan. Allebei Flutter apps.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 9 augustus 2023

Ik heb wat terugkoppelingen op de (lekker uitgebreide) feedback die we de afgelopen tijd van jullie hebben mogen ontvangen.

Meedenkertje26 schreef:

<afbeeldingen met suggesties over het verplaatsen/hernoemen van tabbladen en instellingen>

Over het algemeen geldt dat we nog gaan kijken naar de tabs op de verschillende pagina's van de interface qua wat waar staat en hoe het allemaal heet. Dit heeft echter op het moment niet de prioriteit. Die ligt eerst nog bij functionele verbeteringen. Dus dat volgt later. 

Specifiek over het idee om UPnP samen te voegen met Port Forwards, dat gaan we niet doen. We willen namelijk duidelijk onderscheid houden tussen port openingen die je als gebruiker zelf instelt, en diegenen die gemaakt worden door een geautomatiseerd proces zoals UpnP.

Dan, korte dingen:

• Je kunt geen teksten selecteren en kopiëren in de interface. 
    Dit is een bekend probleem en wordt opgelost. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk wanneer. Het is in ieder geval niet onze intentie om kunstmatige beperkingen op kopiëren te hebben.

• Zoals al aangegeven is de bug dat gastnetwerk bandbreedte limitering alleen werkt op upload bekend. Dit vind z'n oorzaak in een driverlimitatie van de chipset. Dus die moeten we eerst oplossen voor we deze bug kunnen verhelpen. Het is nog niet duidelijk wanneer dit dan opgelost zijn.
    Daaraan gerelateerd is dat de vorige gastnetwerk bandbreedte limiet blijft staan als je daarna weer kiest voor ongelimiteerd. Dit is wel al opgelost in de komende versie van de Software.

• Bij het instellen van IPv6 prefix delegation komt er een “r@kpn.success” venster.
    Dit was een overblijfsel van een stukje verwijderde code. Dit is in de komende versie van de Software opgelost. 

• De spectrum analyse ziet er leuk uit, maar echt heel verwarrend en niet kloppend met de werkelijkheid.
    Deze tekortkomingen zijn bekend. Maar is voor nu ook een item met lagere prioriteit. Dus dit wordt pas opgepakt na functionele verbeteringen en het oplossen van bugs. 

• 802.11k wordt alleen ondersteund door het hoofdnetwerk, echter zie ik het soms ook aangaan voor het gast, extra of verborgen netwerk.
    We gaan het nog uitbreiden dat het ook wordt ondersteund voor Gast- en Extra wifi, waarbij het dan voor de Extra wifi een keuzeoptie zal worden. Vandaar dat we het op het moment niet als een issue zien dat het soms alvast zichtbaar is bij deze.

• Het domein is niet aan te passen.
    De keuze voor ‘home’ is gedaan vanwege andere interne keuzes. Wel hebben we op de planning staan voor een latere update dat je dit domein kunt aanpassen.

• IPv6 firewall is het niet meer mogelijk ICMP toe te staan, alleen TCP en UDP. Source en destination address en port zijn weg.
    Firewall functies zijn nog in ontwikkeling. ICMP staat op de lijst. We hebben nu eerst gekozen voor deze vereenvoudigde set aan functies zodat het in ieder geval bruikbaar is. 

• DNS-server heeft maar een enkel veld, dus lijkt het dat je er maar één kan instellen. Ik kwam er achter dat je ook “8.8.8.8, 8.8.4.4, 1.1.1.1, 1.0.0.1” bijvoorbeeld kan invullen voor meerdere servers. De eerste 3 servers worden echter maar gebruikt.
    IPv6 DNS is niet in te stellen, wat de IPv4 DNS optie ook compleet nutteloos maakt omdat IPv6 DNS boven IPv4 staat in de rangschikking. Het modem wordt dus altijd gebruikt als DNS server ten zij IPv6 uitstaat en je een eigen DNS server instelt.
    Ook hier hebben we gekozen voor deze vereenvoudigde manier voor alleen IPv4 zodat er wel vanaf het begin een eigen instelling gedaan kan worden. We hebben op de planning staan om zowel op IPv4 als IPv6 DNS 1 én 2 aanpasbaar te maken. Dit gaat dan om de DNS voor aangesloten apparaten. Het KPN modem zal voor z'n eigen services gebruik blijven maken van de KPN DNS.

• Als ik een apparaat met WPS verbind krijg ik in de webinterface een popup te zien dat hij naar apparaten zoekt. Het apparaat meldt dat het succesvol verbinding heeft gemaakt, echter telt het balkje in de popup op de Box12 vrolijk verder af en zegt dat het verbinden mislukt is.
    Dit is opgelost in de komende update.

• Voor wat betreft Port Forwarding zou het fijn zijn als je voor zowel IPv4 als IPv6 de portforwarding gelijktijdig in kan stellen.
    Dit zal niet op korte termijn gerealiseerd worden. Dit heeft er mee te maken dat IPv6 adressen per aangesloten apparaat meervoudig aanwezig kunnen zijn. Dan is het moeilijk om automatisch te bepalen naar welk publiek IPv6 adres de port forward gezet moet worden. Dus het zal nog wel even zo blijven dat je dit apart en handmatig moet doen.

En, tenslotte, de wat uitgebreidere dingen die @roam aangaf:

• CPU verbruik van de browser als de web interface open staat.
    Dit zien wij ook. Hier loopt een ticket voor om te achterhalen wat hier precies gebeurt. 

• 802.11ax is kapot op 2.4 GHz met de Box 12.
    Er vinden nog updates van de wifi driver plaats. We houden dit in de gaten om te zien of het op belangrijke punten afwijkt.

• Kanaalbreedte en de standaard instellingen/opties daarvan
    Instellingen rondom kanaalkeuzes, bandbreedte, wifi modes etc. krijgen nog een update. Op het moment is het zo dat de weergave nog niet altijd aangeeft wat de wifidriver daadwerkelijk doet. Na latere update zal dit wel goed werken, en kun je de instellingen ook beter aanpassen.

• Basic rates, 12 ontbreekt op 5GHz
    Hier loopt ook een ticket voor om dit uit te zoeken. 

• DTIM interval
    Dit, samen met een set samenhangende parameters is onder de aandacht. Er is op het moment nog geen prognose bekend wanneer hier verder iets in veranderd. We gebruiken op het moment standaardwaardes vanuit de drivers, en deze zijn niet aanpasbaar. 

Babsmenno
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 24 reacties
  • 9 augustus 2023

Is er een mogelijkheid om de update te forceren op de Box 12?
De SuperWifi lijkt al wel voorzien te zijn met de laatste FW. 

Ik ben straks met vakantie en zou het graag draaiend willen hebben, zodat ik zeker weet dat ik geen verassingen heb en dingen eruit liggen als er onverwachts tijdens mijn vakantie wordt geupdate

• 0 reacties
  • 9 augustus 2023

Ik heb altijd geleerd dat als er IPv6 gebruikt wordt, portforwarding, zoals bij IPv4, overbodig is.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 9 augustus 2023
JanD schreef:

Ik heb altijd geleerd dat als er IPv6 gebruikt wordt, portforwarding, zoals bij IPv4, overbodig is.

Gelukkig is dat niet zo. Dat zou anders wel een enorm beveiligingsrisico met zich meebrengen.

Nee, gelukkig moet je bij IPv6 nog steeds aangeven welke poorten doorgezet mogen worden. Men noemt dit formeel geen port-forwarding maar pin-holing.

• 0 reacties
  • 9 augustus 2023
wjb schreef:
JanD schreef:

Gelukkig is dat niet zo. Dat zou anders wel een enorm beveiligingsrisico met zich meebrengen.

Nee, gelukkig moet je bij IPv6 nog steeds aangeven welke poorten doorgezet mogen worden. Men noemt dit formeel geen port-forwarding maar pin-holing.

Bedankt wjb, weer wat geleerd.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 9 augustus 2023

Zijn er bepaalde handelingen die de uitrol van de update naar mijn modem kunnen bespoedigen (ik heb eergisteren al een factory reset gedaan)?

Ik heb last van het issue dat poort 445 uitgaand geblokkeerd wordt in mijn oudere firmware en zou graag een update forceren.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • 12863 reacties
  • 9 augustus 2023

@clydew je kan de update niet forceren door een reset. Het is wachten tot je aan de beurt bent. 

Babsmenno schreef:

Ik ben straks met vakantie en zou het graag draaiend willen hebben, zodat ik zeker weet dat ik geen verassingen heb en dingen eruit liggen als er onverwachts tijdens mijn vakantie wordt geupdate

Dit kan ook niet. De SW krijgt pas de nieuwe firmware als de Box 12 het ook heeft. En die kan je niet forceren. 

Babsmenno
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 24 reacties
  • 9 augustus 2023
Bart_Z schreef:

@clydew je kan de update niet forceren door een reset. Het is wachten tot je aan de beurt bent. 

Babsmenno schreef:

Dit kan ook niet. De SW krijgt pas de nieuwe firmware als de Box 12 het ook heeft. En die kan je niet forceren. 

Ah ik dacht dat 3.00.31 de nieuwste was voor de SW2 (die staan er namelijk nu op bij mij). En had ergens gelezen dat die versie ter voorbereiding was op de Box 12 update. 
Maar misschien was dat een andere Box 12 update dan. Fingers crossed dat de Box12 update dan nog voor de vakantie komt aankloppen :)

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 183 reacties
  • 11 augustus 2023

Hier ook in alle stilte ineens de nieuwe software op de modem.

Opzich niets van gemerkt, ware het niet dat UPnP uitstond en port forwarding het niet meer deed.

Ook de inloggegevens van de modem waren gereset naar de beginstand en WiFi stond ineens weer aan.

Gewoon een clean install/factory reset dus. Geen SMS of Email gehad.
Voor mij geen probleem, echter als de modem zomaar update en jouw WiFi wachtwoord wordt ook weer gereset, kan lastig zijn.

De modem lijkt veel sneller connecties te kunnen maken nu.

Alleen het CPU gebruik van de GUI is inderdaad lachwekkend hoog, maar dat is al gemeld.

Tot nu toe tevreden!

KPN v12b modem, WiFi is echt snel, kom maar op met de 1+gbit abonnementen!

Nieuw 2023 KPNnetwerk XGS-PON netwerk. :)

930/930 Mbit bij KPN via de 10gbit netwerkkaart.
1234/101 Mbit bij Ziggo via de 10gbit netwerkkaart.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 11 augustus 2023

@5Guru De modem lijkt veel sneller connecties te kunnen maken nu.

Wat bedoel je hiermee en hoe merk je dat?

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 183 reacties
  • 11 augustus 2023
roam schreef:

@5Guru De modem lijkt veel sneller connecties te kunnen maken nu.

Wat bedoel je hiermee en hoe merk je dat?

Vooral met FTP SSL bijvoorbeeld.
Leek wel of er eerst even moest nagedacht worden voordat de login goedgekeurd werd.
Windows 10 heeft ook een update gehad, kan niet 100% zeker zeggen om het dus de modem software is.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 183 reacties
  • 11 augustus 2023

@roam enige idee waarom ik na de modem update ineens op speedtest.net via Zoetermeer en Rotterdam servers ga? Normaal altijd via Amsterdam servers.

De upload die altijd 930Mbit/s haalde komt nu soms niet eens verder dan de helft.
Gaat iets niet goed volgens mij.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 11 augustus 2023

@5Guru Je zei dat je modem gereset was na de update. Had je toevallig hiervoor IPv6 uit staan? Het lijkt dat de IP locatie van bijna heel KPN’s IPv6 blok op Zoetermeer staat bij verschillende IP locatie providers. Als je een speedtest doet zullen ze dus ook proberen om een server dichtbij deze gerapporteerde locatie te zoeken. Mijn locatie wordt ook op Zoetermeer geschat maar ik woon daar ook niet bepaald in de buurt van.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 11 augustus 2023

IPv6 pin-holing werkt trouwens. Ik heb een vaste suffix ingesteld met Netplan’s “ipv6-address-token”, waardoor ik altijd dezelfde suffix krijg bij renewal. De prefix van KPN verandert niet zo vaak heb ik gehoord (je toegewezen IPv4 en IPv6 blok wordt ook per mail gestuurd, ondanks het technisch gezien een dynamisch IP is), dus hiermee weet je altijd wel adres je moet pin-holen. Van buitenaf getest en ik kan de server bereiken.