Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100166 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

wjb
Wijsgeer
  • August 11, 2023

De prefix van KPN verandert niet zo vaak heb ik gehoord (je toegewezen IPv4 en IPv6 blok wordt ook per mail gestuurd, ondanks het technisch gezien een dynamisch IP is), ...

Mijn IPv4 adres en IPv6 prefix zijn al vele jaren ongewijzigd.

Je kunt deze trouwens ook in MijnKPN terugvinden.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 11, 2023

@wjb Er is dus een klant bij KPN die het IP adres 86.86.86.86 heeft gekregen 😵 Jaloers.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 12, 2023

@5Guru Je zei dat je modem gereset was na de update. Had je toevallig hiervoor IPv6 uit staan? Het lijkt dat de IP locatie van bijna heel KPN’s IPv6 blok op Zoetermeer staat bij verschillende IP locatie providers. Als je een speedtest doet zullen ze dus ook proberen om een server dichtbij deze gerapporteerde locatie te zoeken. Mijn locatie wordt ook op Zoetermeer geschat maar ik woon daar ook niet bepaald in de buurt van.

IPv6 stond en staat altijd aan.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 12, 2023

Nog meer kleine dingetjes die ik gevonden had (@Erik_):

• De Box 12 en SuperWifi 2 publiceren alleen hun IPv4 adres via mDNS op _http._tcp, geen IPv6.
  • De Box 12 en SuperWifi 2 zijn beide bereikbaar via IPv6 link-local, Box 12 ook via global address, maar de web interface werkt niet. Hij blijft ‘laden’:
  • Bij de SuperWifi 2 is dit laad icoontje blauw en niet ‘KPN groen’.
  • Het CPU gebruik is voor allebei de pagina’s extreem hoog, ondanks er alleen een laad-icoontje wordt weergegeven. Het laad-icoontje lijkt de pagina constant te re-renderen.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 12, 2023

Als je toch tekst wilt kopiëren in de nieuwe modem software:

Getest in Google Chrome.

Selecteer de tekst, soms even gedoe, maar lukt wel.
Rechtermuis op de tekst en dan Kopiëer.  (Copy in Engels.)

Denkt Google Chrome dat er geen tekst te kopiëren valt?
Gebruikt dan CTRL+C.

Niet optimaal, maar lukt wel.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 12, 2023

@Erik_ @roam indien deze issue/bug nog niet gemeld is:

Instellingen > Systeem > Herstart het apparaat <Herstart>

Heb ik net gedaan. Daarna kon ik niet inlggen.
Nu blijkt dat de modem weer een factory reset heeft gekregen.
Mogelijk is de functie fabrieksinstellingen eronder hetzelfde als de Herstart knop kwa functie?
Of misschien omgedraaid.

Voordat ik Verstuur druk, heb ik net het default password weer veranderd.
Dubbel check of ik na Herstart weer niet kan inloggen: Yes, met Herstart wordt alle settings naar de beginstand terug gezet.

Sterker nog!
Als je de modem uit zet met de knop op de achterkant.

En daarna weer aan, werkt mijn aangepaste password weer niet en moet ik weer de na reset password gebruiken!

KPN please fix!
(Klein beetje kansloos dit, dit MOET toch getest zijn?)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 12, 2023

@5Guru, dankjewel voor het melden hier. Ik geeft dit door om het te laten onderzoeken, ik heb zelf niet de Box12 om dit te testen. 

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 12, 2023

Als dit ook met de hardware power button gebeurt dat het weer default is dan functioneert er iets niet goed. Ik kan dat hier gewoon uitvoeren zowel via de power button als de via de web interface en alles blijft behouden ook het evt gewijzigde inlog password.

Gaat alleen het inlog password naar default of alle gemaakte instellingen in de v12? Als alle wijzigingen bij een gewone herstart verdwenen zijn dan is denk ik het proberen waard om de v12 even geisoleerd een harde reset (via sateprikker achterop)te geven om te zien of dit helpt. Met geisoleerd bedoel ik als er Superwifis 2 bij betrokken zijn deze dan ten tijde van de v12 reset even uitzetten.

De reset op de v12 gaat namelijk als een groeps reset rond op alle aangesloten SW2. Dit lijkt me nog een bug die verholpen moet worden.

Er was eerder iemand anders in het forum die een soortgelijk effect had vrij snel na de overgang van de oude naar de nieuwe software. Ik neem aan dat die software overgang vrij recent heeft plaatsgevonden?

KPN heeft een mechanisme lopen om alle eerder gemaakte instellingen uit te lezen en over te zetten in de nieuwe software. Vervolgens wordt er contact gemaakt met de beheerssystemen en worden wifi instellingen opgehaald en evt telefonie instellingen teruggezet (indien aanwezig).  Mogelijk loopt dit ergens spaak en kan dit doorbroken worden door de beschreven reset. 

Als de eigen ingestelde wifi gegevens na een reset niet terugkeren in de v12 is dit een indicatie dat de uitwisseling met de kpn beheerssystemen niet functioneert.

De evt aanwezige SW2 kunnen weer aan zodra alles op de v12 weer in de lucht is. Deze zouden weer verbinding moeten kunnen maken zodra de v12 met de juiste wifi gegevens weer terug is.

• August 13, 2023

Goedemiddag allemaal,

Al 2 jaar lang had ik last van wegvallende verbindingen met Apple HomeKit producten (camera’s, lampen, etc). Dit lag niet aan de Apple’s HomeKit maar aan het Mesh-systeem van de Box 12. Na de update naar KPN Software, is het al 2 dagen erg rustig op mijn netwerk, sterker nog: al een dag geen wegvallende verbindingen. Als dit zo blijft zou ik dat bij de helpdesk aan hier op het forum aangeven want dit zou veel gebruikers kunnen helpen.

Mijn SW2 (4 stuks) zijn ook ge-update naar de nieuwste versie. Dus mijn vraag is : wat is er nu anders aan dit Mesh-systeem dan de vorige firmware? Ik ben een IT-er, dus ben reuze benieuwd.

• August 14, 2023

Mmm een beetje een voorbarig reactie van me.. De hele dag compleet wegvallende WiFi verbindingen. Ook bleek dat de modem vaak connectie verloor, dus na update donderdag. De hoogstwaarschijnlijke oorzaak ligt aan de update zelf: ik kreeg op de modem een 9-tal IPverzoeken. De (voorlopige) oplossing was om de glasvezel en modem lang van het stroom te halen en opnieuw aan te sluiten. Als het zich weer voordoet dan moet er of een monteur bij of een nieuwe modem (volgens KPN zelf). Ook is een poort gereset.

• August 14, 2023

BTW Vergeten te melden: bij mij deed de WiFi niet na opnieuw opstarten , dus knop WiFi even ingedrukt houden en daarnaast deed mijn telefoon het al een aantal dagen niet . Inmiddels doet de telefoon het weer. Stond disabled.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 14, 2023

BTW Vergeten te melden: bij mij deed de WiFi niet na opnieuw opstarten , dus knop WiFi even ingedrukt houden en daarnaast deed mijn telefoon het al een aantal dagen niet . Inmiddels doet de telefoon het weer. Stond disabled.

Bij herstart en reset acties wordt er iedere keer contact gemaakt met kpn beheerssystemen. Feit dat de telefonie disabled stond en de wifi uit geeft dus aan dat dit gedeelte niet goed doorlopen wordt.  

• August 15, 2023

Bij herstart en reset acties wordt er iedere keer contact gemaakt met kpn beheerssystemen. Feit dat de telefonie disabled stond en de wifi uit geeft dus aan dat dit gedeelte niet goed doorlopen wordt.  

De WiFi stond bij mij al uit, dus dat ging goed. Had 1 SW2 bekabeld aan het modem en de andere 3 weer verbonden met de 1ste (oldskool). De telefoon ging dus niet goed. 

Overigens: WiFi valt niet meer uit, dus dat is opgelost. Wegvallende HomeKit devices niet, camera’s etc verliezen verbinding. Dus de combinatie van alles draadloos met HomeKit is nog steeds geen gelukkig huwelijk. Ga nog wachten op de 1ste update van zowel modem als SW, anders weer oldskool.

Forum|alt.badge.img

Extra feedback, zodra IPv6 uitgeschakeld is op mij modem is gamen veel sneller op mij PlayStation 4 Pro.
Hopelijk fixen jullie dit binnenkort.

• Port forwarding regels van PlayStation is niet meer zichtbaar op het modem van onder andere FIFA 23 en PlayStation zelf.
  • het opnieuw starten van het modem duurt langer dan voorheen, normaal gesproken binnen halve minuut stond alles op groen
  •  

• Deelnemer
  • August 15, 2023

Hoihoi,

Ik probeer het subnet aan te passen op mijn router, die recent is geupdate naar de nieuwe versie. Ik wil namelijk de servers, normale apparaten, en IOT apparaten op andere ip ranges hebben (192.168.x.x). Nu zie ik dat deze optie in de nieuwe versie eindelijk beschikbaar is, maar als ik deze probeer te wijzigen dan lijkt hij hem niet op te slaan. Als ik weer wegklik, en weer terugga dan gaat hij weer terug naar de oude instellingen.

Wat ik al heb geprobeerd:

• De instelling veranderen, 30 seconden wachten, dan refreshen. Dit werkt niet.
  • De DHCP pool veranderen naar 192.168.2.1-192.168.2.100 (dit werkt wel), en vervolgens de subnet mask naar 255.255.255.128 wijzigen, zodat de DHCP range er in zit, en hij niet in de weg zit met het gastnetwerk. Dit werkt ook niet
  • Het IP-adres van de router zelf aanpassen, dit werkt ook niet.
  • De router (inclusief wifi-instellingen) resetten.
  • DHCP uitzetten. Hierdoor lijkt de router helemaal niet meer bereikbaar te zijn, ook niet als ik een statisch IP instel op een apparaat die met kabel verbonden is.

Het lijkt erop dat de instellingen (IP-adres en subnet) nu wel beschikbaar zijn, maar in de praktijk niets doen. Werkt deze optie bij iemand anders wel? Doe ik iets fout?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 15, 2023

Als het subnet mask verkleind wordt op welk adres is het router adres dan gezet? Deze moet wel in de kleinere subnetrange vallen wil deze nog bereikbaar zijn.

DHCP moet gewoon uitzetbaar zijn terwijl deze dan nog steeds bereikbaar is op het router ip adres. Wat gebeurt er als de wijzigingen even per stapje worden doorgevoerd ipv allemaal tegelijk?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 16, 2023

Hey @Tiebe, welkom op het forum! Goed dat je hier je vraag stelt. Zou je alleen, als het stapsgewijs (zoals Bruistablet als tip geeft) niet lukt, hier een eigen topic voor willen aanmaken? Want in dat geval is meer troubleshoot nodig, en dat gaat beter in een eigen topic 🙂

• Deelnemer
  • August 16, 2023

Heb recentelijk de update gehad en de nieuwe webinterface werkt prima. Het is me alleen nog niet gelukt om de logboeken terug te vinden. Weet iemand waar deze tegenwoordig zit?

wjb
Wijsgeer
  • August 16, 2023

Heb recentelijk de update gehad en de nieuwe webinterface werkt prima. Het is me alleen nog niet gelukt om de logboeken terug te vinden. Weet iemand waar deze tegenwoordig zit?

Er is geen mogelijkheid om de logboeken in te zien bij de nieuwe firmware van de V12.

• Deelnemer
  • August 16, 2023

Hey @Tiebe, welkom op het forum! Goed dat je hier je vraag stelt. Zou je alleen, als het stapsgewijs (zoals Bruistablet als tip geeft) niet lukt, hier een eigen topic voor willen aanmaken? Want in dat geval is meer troubleshoot nodig, en dat gaat beter in een eigen topic 🙂

Als het subnet mask verkleind wordt op welk adres is het router adres dan gezet? Deze moet wel in de kleinere subnetrange vallen wil deze nog bereikbaar zijn.

DHCP moet gewoon uitzetbaar zijn terwijl deze dan nog steeds bereikbaar is op het router ip adres. Wat gebeurt er als de wijzigingen even per stapje worden doorgevoerd ipv allemaal tegelijk?

De router heb ik op 192.168.2.1 gezet. Subnet mask kan alsnog niet worden aangepast.

------

@Erik_, dit lijkt een bug te zijn in de JSON request die hij naar de router stuurt. Zie mijn bovenstaande post voor hoe ik het heb opgelost.

------

Excuus voor de meerdere reacties, maar ik lijk mijn vorige reactie niet te kunnen aanpassen.

Volgende probleem: is het mogelijk om het gastnetwerk volledig uit te zetten? Ik krijg namelijk een error dat ik het subnet niet mag aanpassen, aangezien het gastnetwerk daar ook inzit.

{"status":null,"data":{"ServerHostName":"mijnmodem","DomainName":"home","Netmask":"255.255.0.0"},"errors":[{"error":393225,"description":"IP subnet overlaps with other subnet","info":""},{"error":196639,"description":"Function execution failed","info":"setIPv4"}]}

Admin: reacties samengevoegd, bewerken kan in dit forumdeel inderdaad nog niet :)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 16, 2023

Dank voor het aparte topic, @Tiebe! Nemen we mee richting het modem team. Ik heb verder je reacties even in elkaar geplakt. Bewerken is, helaas, in product updates nog niet mogelijk.

Als jij onder Wifinetwerk > Gastwifi het schuifje van de gastwifi uit hebt staan, dan moet deze ook helemaal uit staan. Als jij dit anders ervaart, dan hoor ik dat graag.

• Deelnemer
  • August 16, 2023

Dank voor het aparte topic, @Tiebe! Nemen we mee richting het modem team. Ik heb verder je reacties even in elkaar geplakt. Bewerken is, helaas, in product updates nog niet mogelijk.

Als jij onder Wifinetwerk > Gastwifi het schuifje van de gastwifi uit hebt staan, dan moet deze ook helemaal uit staan. Als jij dit anders ervaart, dan hoor ik dat graag.

Deze heb ik helemaal uit staan, maar onder de DHCP instellingen staat hij er nog wel bij. Hierdoor kan ik het subnet niet aanpassen naar 255.255.0.0, aangezien daar het gastnetwerk ook ondervalt. Ik krijg dan de volgende error:

{"status":null,"data":{"ServerHostName":"mijnmodem","DomainName":"home","Netmask":"255.255.0.0"},"errors":[{"error":393225,"description":"IP subnet overlaps with other subnet","info":""},{"error":196639,"description":"Function execution failed","info":"setIPv4"}]}

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 16, 2023

Hmmm, voor zover ik weet zou dat dan geen invloed moeten hebben. Neem ik ook mee, kom ik op terug.

wjb
Wijsgeer
  • August 16, 2023

Tiebe schreef:

Deze heb ik helemaal uit staan, maar onder de DHCP instellingen staat hij er nog wel bij. Hierdoor kan ik het subnet niet aanpassen naar 255.255.0.0, aangezien daar het gastnetwerk ook ondervalt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het subnet niet mag vergroten m.b.v het netmask 255.255.0.0 waardoor het gastnetwerk daar ook onder gaat vallen, zelfs als deze uit staat.

Ik denk namelijk dat de DHCP server voor het gastnetwerk gewoon actief blijft ookal is het gastnetwerk niet in gebruik.

Stel je wijzigt het subnet van het gastnetwerk naar bijvoorbeeld 172.16.0.0/24, lukt dat dan wel om het subnet van je gewone netwerk te veranderen in 192.168.0.0/16?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 16, 2023

Dit is eerder gemeld dat dit in een latere update wordt opgepakt.