Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100166 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

• August 19, 2023

Vannacht is blijkbaar de update uitgevoerd naar .33. Alle 3 SW2 punten zijn nu gewoon verbonden.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 19, 2023

@Noway Dude @BruisTablet extra update:
Bij verbonden apparaten bij de vorige update verdween mijn Switch-TL-SG108E steeds.
Zelf deze naam gegeven en toegevoegd aan IP-adres reserveren.

Heel af en toe was dit apparaat zichtbaar maar stond meestal onder Niet meer verbonden apparaten.

Tot nu toe, bij elke keer checken staat het apparaat in de lijst met Verbonden apparaten, met de nieuwe update. Firmwareversie V12.C.23.04.33

• August 19, 2023

Goedemiddag,

Modem nog niet kunnen ophalen. Heb al wel even een test gedaan: vanmorgen stond alle SW’s gesynced. Heb daarna bij Thuisnetwerk- Niet meer verbonden apparaten op Verwijder alles gedrukt. Alles werd verwijderd op 3 na: device 69,70 en 71. Ik heb daarna geklikt op de namen van een SW2 punt en kreeg de volgende melding (foto). Dit is bij alle SW’s zo. Alle SW’s zijn gewoon benaderbaar via hun op-adres en geven ook aan contact te hebben met het netwerk. 

Als iemand dit ook wil uit proberen dan weten we of het een bug is of anders de issue van mijn modem. 

• August 19, 2023

Met foto. 

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • August 19, 2023

Mogenlijk presenteert elke SuperWiFi zich als 2 of 3 apparaten in de webinterface van de KPN Box. Als u deze extra apparaten dan verwijderd, dan kan ik me voorstellen dat het niet meer werkt.

Soms is het beter om gewoon het systeem met rust te laten en niet teveel lopen ... "te kloten"...

• August 19, 2023

Hi Nick,

Eens, ben een IT-er en blijf overal vanaf zolang het werkt. Het was erg rustig totdat ik de update kreeg. Ik ga zo de nieuwe modem halen en mocht iemand anders het proberen, dan weten we of het een (GUI)-bug is. Ik laat het hierbij en zal mijn issues hier niet meer posten maar elders op het forum mocht zich dit voordoen.

Forum|alt.badge.img+2

Ook hier heeft hij versie 33 opgehaald en omdat ik de super wifi's niet meer gebruikt moet ik zeggen alles werkt prefect hier.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 20, 2023

Ook hier heeft hij versie 33 opgehaald en omdat ik de super wifi's niet meer gebruikt moet ik zeggen alles werkt prefect hier.

Goed om te lezen @Marcomestreech en dank ook voor het laten weten :) 

wjb
Wijsgeer
  • August 20, 2023

Ik wacht met smart op de verbeteringen in de user interface van de mobiele versie al moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen problemen ervaar a ders dan wat cosmetische probleempjes zoals de onderstaande.

Upgrade je apparaat in landscape mode:

Upgrade je apparaat in portrait mode:

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 21, 2023

De V12.C.23.04.33 update geïnstalleerd en dit is wat mij is opgevallen:

• Mijn extra wifi netwerk stond niet aan, maar ik had wel de naam en wachtwoord gewijzigd. Het wachtwoord is overgekomen met de update, de naam is terugveranderd naar [hoofdnetwerknaam]_ExtraWiFi2G en [hoofdnetwerknaam]_ExtraWiFi5G. Ik zag ook heel even dat dit netwerk werd uitgezonden door de SuperWifi2, maar na een paar minuten niet meer.

Verder geen veranderingen opgemerkt. CPU en GPU gebruik nog steeds hoog. CPU tikte 65% aan en GPU zelfs 90-100%.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 21, 2023

Hi @JanD! Wil je na de update voor de zekerheid doorgeven welke versie je hebt gekregen?

Hallo @Bram_ , versie V12.C.23.04.33

@5Guru, dankjewel voor het melden hier. Ik geeft dit door om het te laten onderzoeken, ik heb zelf niet de Box12 om dit te testen. 

V12.C.23.04.33 lijkt dit probleem te hebben opgelost en/of in de achtergrond worden de settings nu goed opgeslagen

Alle settings blijven nu behouden. Ook na een extra herstart via de modem gui.

Over de nieuwe versie: De .33 is precies hetzelfde als de .32. 

Op het moment dat iemand omgezet wordt van de oude firmware naar de KPN Software gebruiken we een script om de oude instellingen op te slaan, en deze in de nieuwe Software weer toe te passen. Zodat je dat zelf niet allemaal weer hoeft in te stellen.

Wat we alleen soms zien is dat dit script niet goed gaat. Wat er dan gebeurt is dat er een loop ontstaat waarbij de instellingen maar deels hersteld worden. En dat bij een herstart van het modem, het script weer gaat proberen de instellingen te herstellen. Wat dan weer niet lukt. Enzovoort. Dit is ook wat 5Guru ervaarde.

Deze loop stopt bij een update naar een hogere versie. Dus hebben we .33 gemaakt die verder een kopie is van .32. Zodat klanten die in zo'n loop zitten kunnen updaten om dit te stoppen. Waarna instellingen weer gewoon bewaard blijven zoals je ze zelf zet.

Zit je niet in zo'n loop, dan is updaten niet noodzakelijk, maar kan ook geen kwaad.

• Helper
  • August 24, 2023

Hoeveel kinderziekten zitten er nog in de box 12? Indien deze er niet meer zijn, waar blijft dan de update voor klanten die alleen de box 12 hebben? Beloofd werd dat deze als eerste aan de beurt zouden zijn. We zijn al 6 (!) maanden onderweg en het gaat voortdurend over klanten met diverse en meerdere andere aansluitingen. Die zijn belangrijker dan de simpele lieden met slechts box 12?

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • August 26, 2023

Hoeveel kinderziekten zitten er nog in de box 12? Indien deze er niet meer zijn, waar blijft dan de update voor klanten die alleen de box 12 hebben? Beloofd werd dat deze als eerste aan de beurt zouden zijn. We zijn al 6 (!) maanden onderweg en het gaat voortdurend over klanten met diverse en meerdere andere aansluitingen. Die zijn belangrijker dan de simpele lieden met slechts box 12?

Is hij dan totaal onbruikbaar geworden voor jou?

Ik heb geen problemen, dus wacht rustig af totdat de uitrol van nieuwe software net zo stabiel is.

Dan weet ik zeker dat er geen problemen komen.

Beter oude software die goed werkt dan nieuwe die brak is :)

Erwin van KPN
Moderator

Wat zijn je problemen op dit moment dan? Als die er zijn, kun je daar een eigen topic van maken? Dan kunnen we het analyseren. 

• August 26, 2023

Goedenavond allemaal,

Nieuwe modem binnengekregen en alles ging redelijk smooth. Software stond op .28 en er zou eigenlijk in de handleiding moeten staan dat je dit kunt updaten. Zelf handmatig gedaan. Alle instellingen werden automatisch na verloop van tijd (binnen half uur) overgezet, op het wachtwoord van de modem na. Ergens logisch maar als toch alle instellingen overgezet kan worden…. Anyway, alles draait en nergens op gedrukt, op advies van @Nick83 👍, maar toch zie ik dat er niets bij de verbonden apparaten staat, terwijl dit eerder wel was. In een sniffer zie in wel dat alles online is. Is dit de crappy UI?

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 27, 2023

@Noway Dude heb je versie V12.C.23.04.32 of V12.C.23.04.33 ?
Ik had met versie .32 dat probleem, dan kom je dus in die loop en daarna met .33 opgelost.

Als jij begonnen bent met .33 begin je mogelijk weer in een loop en moet je wachten tot de volgende update?
Die loop lijkt ook verbonden apparaten te vergeten.

• August 27, 2023

@5Guru  Ik ging inderdaad van .28 door naar .33 , dat was de 1ste update die werd aangeboden. Ik ga ervan uit dat het met een volgende update wordt opgelost. De SW2 punten staan er ook niet tussen dus dat zullen gebruikers lastig vinden om te checken of er nadat er gesynced is, te kijken welk IP-adres ze hebben of ze een andere naam willen geven. Je kunt dus niet zien welke apparaten op welke punten zitten.

• August 27, 2023

Vanmiddag tijdens de F1-wedstrijd (!!) viel WiFi spontaan op alles uit. Even gewacht, maar gebeurde niks. Voeding eraf gehaald en binnen een paar minuten deed hij het weer en… ik zie de verbonden apparaten weer..

• August 27, 2023

Bij mij ook een fractie van een seconde rond een uur of één.

• August 27, 2023

@BruisTablet Neemt het script ook de telefoonnummers over, want na elke reset doet mijn telefoon het niet. Weet je of dit meegenomen wordt?

• Topper
  • August 28, 2023

@BruisTablet Neemt het script ook de telefoonnummers over, want na elke reset doet mijn telefoon het niet. Weet je of dit meegenomen wordt?

Ik ervaar precies hetzelfde. Na een update doet telefonie het niet meer. Wel merk ik dat er dan 1 cijfer van de telefoon nummer die in het modem staat onjuist is. Alleen een factory reset lost dan het probleem op!

• August 28, 2023

@Zirri Ik heb zojuist KPN gebeld en ingesproken dat mijn vaste telefoonlijn niet werkte. Een bandje geeft aan dat de verbinding wordt hersteld binnen 30 seconden. Dit proces is volledig geautomatiseerd (👌) en bij mij doet de telefoonlijn dan weer. Ben er blij mee want ik zat eigenlijk niet te wachten op een factory reset.

• August 28, 2023

Wat zijn je problemen op dit moment dan? Als die er zijn, kun je daar een eigen topic van maken? Dan kunnen we het analyseren. 

Het is meer dat deze update een half jaar geleden is aangekondigd en het blijkbaar zo complex is dat het nog steeds een bèta test lijkt te zijn.

Ik ga er al bijna vanuit dat het voor klanten met de Experiawifi zoals hier nog wel eens een 2024 kan zijn voor deze update hier daadwerkelijk draait. 

Uiteraard liever dat dan gedoe, zelf had ik een langere test periode verwacht voor dat deze update werdt aangekondigd.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 28, 2023

Ik ervaar precies hetzelfde. Na een update doet telefonie het niet meer. Wel merk ik dat er dan 1 cijfer van de telefoon nummer die in het modem staat onjuist is. Alleen een factory reset lost dan het probleem op!

Telefoonnummers sowieso, die zijn immers een onderdeel van je abonnement, Maar het zou kunnen dat hier toch iets in scheefgaat, zoals Zirri ook benoemt.

@Zirri Ik heb zojuist KPN gebeld en ingesproken dat mijn vaste telefoonlijn niet werkte. Een bandje geeft aan dat de verbinding wordt hersteld binnen 30 seconden. Dit proces is volledig geautomatiseerd (👌) en bij mij doet de telefoonlijn dan weer. Ben er blij mee want ik zat eigenlijk niet te wachten op een factory reset.

Factory reset zou ook niet nodig moeten zijn, een synchronisatie van de telefoniegegevens zoals wij ze in het systeem hebben naar je modem zou genoeg moeten zijn. Dat is ook wat er gebeurd is bij Noway's belletje met ons. Maar, je kunt dit ook zelf online voor elkaar krijgen door onze servicetool voor telefonieproblemen te gebruiken. Daar zit die synchronisatie ook als een van de eerste geautomatiseerde stappen in.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 28, 2023

Zoals Erik eerder heeft opgeschreven is die .33 versie een kopie van de .32 versie. Het lost dus niet echt een bug op maar zorgt ervoor dat het script dat parameters uitleest en overzet overbrugd wordt indien deze blijft hangen in een lus.

Het is namelijk al eerder bij iemand in dit forum voorgekomen die toen op de eerdere .28 versie zat met een soortgelijk probleem  en toen is doorgestapt naar de .32 wat hetzelfde effect gaf.

Echter is het verhaal hiermee denk ik nog niet klaar omdat andere problemen die gemeld worden dat er bepaalde gegevens niet terugkomen uit het KPN netwerk waarschijnlijk komen omdat het modem na de versie doorstap zich nogmaals moet aanmelden middels een fabrieksreset om te forceren dat telefonie -en wifi instellingen nu wel worden teruggezet.