Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100167 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

• Nieuwkomer
  • September 12, 2023

Na de update werkt mijn superwifi punt (wit) niet meer. Ik ben hiervan afhankelijk aangezien ik kantoor op zolder heb. Ik zou graag terug willen naar de vorige firmware versie tot dit wel werkt.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 12, 2023

Na de update werkt mijn superwifi punt (wit) niet meer. Ik ben hiervan afhankelijk aangezien ik kantoor op zolder heb. Ik zou graag terug willen naar de vorige firmware versie tot dit wel werkt.

Dat is niet mogelijk. Dit punt is nu draadloos aangesloten verwacht ik. Heb je de mogelijkheid deze tijdelijk met een kabel aan te sluiten tot de SW1 ook de update heeft gehad?

• Nieuwkomer
  • September 12, 2023

Dat is niet mogelijk. Dit punt is nu draadloos aangesloten verwacht ik. Heb je de mogelijkheid deze tijdelijk met een kabel aan te sluiten tot de SW1 ook de update heeft gehad?

Dit punt was inderdaad draadloos aangesloten. En dit is met een rede zo aangesloten omdat een kabel leggen niet mogelijk is.
Ik vind het raar dat er zomaar een update gedaan word die klaarblijkelijk nog niet klaar is voor gebruik.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 12, 2023

Dit punt was inderdaad draadloos aangesloten. En dit is met een rede zo aangesloten omdat een kabel leggen niet mogelijk is.
Ik vind het raar dat er zomaar een update gedaan word die klaarblijkelijk nog niet klaar is voor gebruik.

Het komt blijkbaar soms voor dat deze software onterecht verspreid wordt. Zie dit forumtopic van 5 dagen terug van Carola49:

Een moderator van dit forum moet hier even actie op nemen om dit te corrigeren.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 12, 2023

@bcg, welkom hier. 

Zou je hier alsjeblieft een nieuw topic willen aanmaken en ook je gegevens alvast willen invullen, dit om het hier overzichtelijk te houden. Dan kunnen we dit uitzoeken. 

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 13, 2023

Ter info. De web interface laat zien dat versie V12.C.23.04.36 beschikbaar is.

• Nieuwkomer
  • September 13, 2023

Ik kreeg vandaag berichten (SMS en via KPN App) dat mijn modem een software update krijgt, vannacht. De situatie is nu dat ik op vakantie ben en als ik op vakantie ben dat ik dan alle stekkers van apparaten eruit haal om evt. schade (brand of aan apparaat zelf bij onweer oid) te voorkomen. 

Is het een probleem als de modem vannacht niet is ingeschakeld? Loop ik dan mogelijk de update mis? Of valt dit mee en krijg ik de update alsnog zodra ik thuis ben en de modem weer van stroom voorzie?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 13, 2023

Geen probleem. Als het apparaat niet bereikbaar is dan wordt die in een later moment weer meegenomen. Wanneer dit is zal helaas dan niet te zeggen zijn.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 13, 2023

Ik kreeg vandaag berichten (SMS en via KPN App) dat mijn modem een software update krijgt, vannacht. De situatie is nu dat ik op vakantie ben en als ik op vakantie ben dat ik dan alle stekkers van apparaten eruit haal om evt. schade (brand of aan apparaat zelf bij onweer oid) te voorkomen. 

Is het een probleem als de modem vannacht niet is ingeschakeld? Loop ik dan mogelijk de update mis? Of valt dit mee en krijg ik de update alsnog zodra ik thuis ben en de modem weer van stroom voorzie?

Dat is geen probleem Cornelis, die update hou je dan van ons te goed en zodra het modem weer contact maakt zal hij kijken of er een update beschikbaar is. Geniet nog even van je vakantie!

wjb
Wijsgeer
  • September 13, 2023

Ter info. De web interface laat zien dat versie V12.C.23.04.36 beschikbaar is.

Zo te zien kan je in firmware versie 36 de DNS servers voor IPv6 instellen.

Dat is een goede ontwikkeling.

Ik ben benieuwd wat er nog meer in deze versie is opgenomen.

• September 13, 2023

Ook ik heb de update kunnen downloaden en ben ook benieuwd naar de nieuwtjes, die ik wel zie maar nog niet allemaal kan begrijpen.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 13, 2023

Na de V12.C.23.04.36 staat mijn WiFi uit. Het wifi signaal staat uit.

En de SSIDs zijn weer gereset kwa naam.  Niet helemaal, maar de toevoeging _ExtraWiFi5G is er weer.

Gaat nog steeds top met settings onthouden!

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 13, 2023

Alle IP-adres reserveren toevoegingen zijn ook verdwenen. 
En ook de namen die ik eraan had gegeven zijn verdwenen en weer default.

Bij mijn switch staat nu:  Bron IP-adres: Dynamisch.
Dit was eerst niet en deze had ik ook toegevoegd aan IP-adres reserveren.

1 van de 2 port forwards is verdwenen.

Er stond een hele lang lijst met allemaal oude device namen in Niet meer verbonden apparaten.
Deze heb ik nu allemaal verwijderd. Hopelijk was dit het laatste restantje settings opruimen en opslaan.
En blijft alles behouden nu.

Gelukkig zijn we nu voorbereid: kpn_sagemcom_password_en_settings.txt

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 14, 2023

Nadeel dat de switch nu IP-Adres Dynamisch is, is dat je het IP van de switch niet meer kunt zien.
Simpele managed switch: Switch-TL-SG108E
Gelukkig is het IP adres hetzelfde gebleven als is de web-interface lastig vinden.

Na een Herstart van het apparaat (de modem) is de Switch ineens weer Statisch en zie ik het IP.
Na reservering weer uit de lijst met Verbonden apparaten. Modem weer geherstart, daarna weer zichtbaar. Dan weet je dat mocht je een apparaat niet kunnen vinden.

(Sorry voor de spam, vergeet altijd dat hier geen Edit fucntie is.)

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 16, 2023

Ik had gehoopt dat er na mijn spam een paar mooie berichten over de changelog zouden staan van de nieuwe versie.

Compleet uitgestorven hier! :)

Heeft iemand nog een changelog voor Firmware V12.C.23.04.36 ?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 16, 2023

Ik had gehoopt dat er na mijn spam een paar mooie berichten over de changelog zouden staan van de nieuwe versie.

Compleet uitgestorven hier! :)

Heeft iemand nog een changelog voor Firmware V12.C.23.04.36 ?

Komt er zo snel mogelijk aan, ik verwacht morgen of dinsdag. 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • September 18, 2023

Ik heb de changelog toegevoegd aan het topic. Ik hoop dat iedereen de leesbril meegenomen heeft. 🤓

@5Guru ik zet er hier 1 neer die bij jou van toepassing is.

• Er bestond de kans dat bij overgang naar de nieuwe software oude instellingen verloren raakten. Dit specifieke probleem is in deze nieuwe versie aangepast. Dit geldt voor situaties waarin men van oud software naar nieuwe gaat. Modems die al eerder op deze nieuwe versie zijn overgegaan en nu naar deze laatste versie upgraden wordt bij problemen geadviseerd om een fabriek reset uit te voeren alvorens verder te gaan.

wjb
Wijsgeer
  • September 18, 2023

Ik heb de changelog toegevoegd aan het topic. Ik hoop dat iedereen de leesbril meegenomen heeft. 🤓

@Paul_, Ik hoop dat die link gaat werken. 🤔

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • September 18, 2023

@Paul_, Ik hoop dat die link gaat werken. 🤔

Bij mij werkt ‘ie wel..🤔

Maar het staat gewoon in het startbericht, dus als je daar kijkt vind je het.

wjb
Wijsgeer
  • September 18, 2023

Één van de wijzigingen is

• Bij PPP wordt de username/pw info van de verbinding getoond. Dit is informatief voor mensen die de v12 achter eigen router apparatuur willen gebruiken. (Let op: dit is alleen functioneel nu voor DSL gebruikers, in latere update ook voor als de WAN ETH actief is)

Ik hoop dat de DUID (DHCP Unique Identifier) van de V12 ook getoond zal gaan worden want sommige DHCPv6 implementaties hebben de DUID nodig voor IPv6 prefix delegation binnen pppoe.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 18, 2023

@5Guru ik zet er hier 1 neer die bij jou van toepassing is.

• Er bestond de kans dat bij overgang naar de nieuwe software oude instellingen verloren raakten. Dit specifieke probleem is in deze nieuwe versie aangepast. Dit geldt voor situaties waarin men van oud software naar nieuwe gaat. Modems die al eerder op deze nieuwe versie zijn overgegaan en nu naar deze laatste versie upgraden wordt bij problemen geadviseerd om een fabriek reset uit te voeren alvorens verder te gaan.

Super, dan ga ik er vanuit dat bij de volgende update alle settings netjes bewaard zullen blijven zoals ik deze nu heb ingesteld. Indien dit niet het geval is, zal ik dat weer melden. Bedankt voor de update!

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 18, 2023

Ik heb inmiddels de *.36 firmware, maar op de een of andere manier krijg ik de wifi niet meer uit. De gast en extra netwerken wel, maar hoofd wifi wil niet uit. Iemand een idee hoe ik de wifi wel uit krijg?

Ik wil de wifi van de box 12 niet gebruiken omdat ik een andere eigen router erachter heb staan.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 18, 2023

Ik heb inmiddels de *.36 firmware, maar op de een of andere manier krijg ik de wifi niet meer uit. De gast en extra netwerken wel, maar hoofd wifi wil niet uit. Iemand een idee hoe ik de wifi wel uit krijg?

Ik wil de wifi van de box 12 niet gebruiken omdat ik een andere eigen router erachter heb staan.

Update: vanuit de web interface lukte het niet, maar middels fysieke knop op het modem (even ingedrukt houden) lukte het wel. Webinterface geeft volgens wel juiste status (wifi uit) weer.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • September 19, 2023

Één van de wijzigingen is

• Bij PPP wordt de username/pw info van de verbinding getoond. Dit is informatief voor mensen die de v12 achter eigen router apparatuur willen gebruiken. (Let op: dit is alleen functioneel nu voor DSL gebruikers, in latere update ook voor als de WAN ETH actief is)

Ik hoop dat de DUID (DHCP Unique Identifier) van de V12 ook getoond zal gaan worden want sommige DHCPv6 implementaties hebben de DUID nodig voor IPv6 prefix delegation binnen pppoe.

Helder (niet voor mij, maar wel voor mijn collega😅). Ze zullen het meenemen als optimalisatie, maar staat niet bovenaan de prio-lijst. 

Wat ik hier nog wel even wil melden is dat er in .36 nog steeds de bug zit dat specifiek de Extra Wifi  terugspringt naar de standaard waarden bij de update. Deze heeft de aandacht, maar was niet op tijd gefixt voor deze versie.

• Topper
  • September 19, 2023

Ik ben blij met de .36 update met een aantal voor mij nice-to-have’s (o.a. in te stellen DNS servers).

Enige kanttekening is dat bij de update het (in de vorige firmware versie) door mij zelf ingestelde VoIP profiel (niet-KPN voip provider) nu ineens een “door KPN beheerd profiel” is geworden, en ik het dus niet meer kan aanpassen mocht dat nodig zijn.