Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1157 reacties

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 19 september 2023
Ed_G schreef:

Ik ben blij met de .36 update met een aantal voor mij nice-to-have’s (o.a. in te stellen DNS servers).

Enige kanttekening is dat bij de update het (in de vorige firmware versie) door mij zelf ingestelde VoIP profiel (niet-KPN voip provider) nu ineens een “door KPN beheerd profiel” is geworden, en ik het dus niet meer kan aanpassen mocht dat nodig zijn.

Hi @Ed_G. Goed dat je het meldt. Mijn collega van het modemteam heeft hier een incident voor aangemaakt, dus bedankt! Kun je als workaround het volgende proberen? Het eigen profiel (wat nu kpn is) deleten en opnieuw aan te maken als eigen profiel? Ik hoor graag of dat wel lukt.

• Topper
  • 22 reacties
  • 20 september 2023
Paul_ schreef:

Hi @Ed_G. Goed dat je het meldt. Mijn collega van het modemteam heeft hier een incident voor aangemaakt, dus bedankt! Kun je als workaround het volgende proberen? Het eigen profiel (wat nu kpn is) deleten en opnieuw aan te maken als eigen profiel? Ik hoor graag of dat wel lukt.

Hi @Paul_ 
Het deleten en opnieuw aanmaken lukt wel. Duurde wel vrij lang voordat het nummer dan weer actief is (Disabled - Resettimer) stond er bij de status.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 20 september 2023
Ed_G schreef:
Paul_ schreef:

Hi @Ed_G. Goed dat je het meldt. Mijn collega van het modemteam heeft hier een incident voor aangemaakt, dus bedankt! Kun je als workaround het volgende proberen? Het eigen profiel (wat nu kpn is) deleten en opnieuw aan te maken als eigen profiel? Ik hoor graag of dat wel lukt.

Hi @Paul_ 
Het deleten en opnieuw aanmaken lukt wel. Duurde wel vrij lang voordat het nummer dan weer actief is (Disabled - Resettimer) stond er bij de status.

Goed om te weten, dank je!

• Helper
  • 28 reacties
  • 20 september 2023

Ik draai inmiddels versie V12.C.23.04.36 maar krijg het standaard WiFinetwerk niet uitgeschakeld.

Ik wil GEEN WiFi op mijn KPN Box 12 aan hebben staan.

Het gastennetwerk en het extra wifinetwerk kan ik netjes uitschakelen , maar het standaard wifinetwerk niet.

In de vorige versie kon dit uit, in deze versie niet meer.

hoe op te lossen?

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 20 september 2023

@Simon56 Heb je geen wifi in huis? Of gebruik je er een router achter?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 16493 reacties
  • 20 september 2023

Hoi @Simon56. Wat vreemd dat je niet meer de optie hebt om WiFi uit te schakelen na deze update. Wil je een screenshot maken van het tabblad Wi-Fi Settings en hier delen? Kan je WiFi wel handmatig uitschakelen met het WiFi knopje aan de zijkant van jouw KPN Box 12. 

• Helper
  • 28 reacties
  • 20 september 2023
roam schreef:

@Simon56 Heb je geen wifi in huis? Of gebruik je er een router achter?

ik heb inderdaad eigen wifi in huis.

• 0 reacties
  • 20 september 2023

Hallo @Simon56 , dat kun je bij de wifi instellingen uitzetten

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 20 september 2023

In de mobiele versie van de User Interface is er "gewoon" nog een knop om de wifi uit te zetten.

• Helper
  • 28 reacties
  • 20 september 2023
Vikash schreef:

Hoi @Simon56. Wat vreemd dat je niet meer de optie hebt om WiFi uit te schakelen na deze update. Wil je een screenshot maken van het tabblad Wi-Fi Settings en hier delen? Kan je WiFi wel handmatig uitschakelen met het WiFi knopje aan de zijkant van jouw KPN Box 12. 

als ik de schakelaar bovenin bij “ Wifi staat aan “ uitschakel dan gaat het WiFi netwerk wel uit inderdaad, nu wel :-)

probleem lijkt dus opgelost. alle WiFi netwerken van de KPN Box 12 zijn nu uitgeschakeld.

mogelijk dat een herstart dit probleem heeft verholpen, na de update?

het wifi knopje aan de zijkant heb ik niet geprobeerd.

• Helper
  • 28 reacties
  • 20 september 2023
JanD schreef:

Hallo @Simon56 , dat kun je bij de wifi instellingen uitzetten

het werkt nu wel, mogelijk dat de herstart het heft opgelost.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 20 september 2023

@Simon56 Welke access points gebruik je als ik vragen mag voor Wi-Fi?

• Helper
  • 28 reacties
  • 20 september 2023
wjb schreef:

In de mobiele versie van de User Interface is er "gewoon" nog een knop om de wifi uit te zetten.

idd, ik denk dat een herstart het heeft opgelost. al mijn wifi netwerken van de KPN Box 12 staat nu uit.

• Helper
  • 28 reacties
  • 20 september 2023
roam schreef:

ik heb meerdere ASUS AP’s hangen waar mijn hele netwerk op draait.

1x BRT-AC828

3x RT-AC85P

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 20 september 2023
Simon56 schreef:
roam schreef:

1x BRT-AC828

3x RT-AC85P

Werkt er eentje als router? Want dan lijkt mij het modem overbodig om er tussen te hebben.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 21 september 2023
roam schreef:
Simon56 schreef:
roam schreef:

1x BRT-AC828

3x RT-AC85P

Werkt er eentje als router? Want dan lijkt mij het modem overbodig om er tussen te hebben.

Heel interessant, maar als jullie hier verder over willen kletsen dan graag in een eigen topic. Ik wil dit topic graag on topic houden. Thanks! 😊

Nog een kleine note: .38 komt er één dezer dagen aan, maar dat is puur een certificaat update t.o.v. .36.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 21 september 2023

Paul_ schreef:

Nog een kleine note: .38 komt er één dezer dagen aan, maar dat is puur een certificaat update t.o.v. .36.

Wanneer komt KPN met een firmware waarbij het certificaat vervangen kan worden zonder dat er een compleet nieuwe firmware uitgerold moet worden?

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 21 september 2023
wjb schreef:

Paul_ schreef:

Wanneer komt KPN met een firmware waarbij het certificaat vervangen kan worden zonder dat er een compleet nieuwe firmware uitgerold moet worden?

Dat weet ik niet. Goede vraag wel.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 21 september 2023

Wat betekent dit nieuwe vinkje?

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 21 september 2023

5 GHz spectrumanalyse gaat wild.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 21 september 2023
roam schreef:

Wat betekent dit nieuwe vinkje?

Zie de release notes in het openingsbericht, @roam. Ik weet, het is een hele lijst:

• Op de wifi instellingspagina is een optie bij gekomen om bij het uitzetten van wifi op de master een keuze te maken of dit alleen op de wifi van het modem moet plaatsvinden of ook op alle aangesloten bekabelde extenders. Extenders die draadloos verbonden zijn via de wifi van het modem zullen geen verbinding meer kunnen maken als de wifi van het modem wordt uitgezet. Afhankelijk van de gemaakt keuze kan de wifi op bekabelde extenders blijven doorwerken.

roam schreef:

5 GHz spectrumanalyse gaat wild.

Klopt, is een cosmetisch ding wat nog verbetering nodig heeft. Staat niet bovenaan de prioriteitenlijst, maar daar wordt dus nog aan gewerkt.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 21 september 2023

@Paul_ Dus als ik het vinkje aanzet en de schuif uitzet dan zal de wifi op de extenders door blijven werken, maar de wifi op het modem uit? Dat is wel precies iets wat ik zocht. 

Zal hiermee ook het verborgen meshing netwerk uitgezet worden?

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 21 september 2023
roam schreef:

@Paul_ Dus als ik het vinkje aanzet en de schuif uitzet dan zal de wifi op de extenders door blijven werken, maar de wifi op het modem uit? Dat is wel precies iets wat ik zocht. 

Klopt, bedrade extenders blijven dan werken. 

Een goede reden voor deze functie kan zijn dat het soms voorkomt (bijv. bij appartementen) dat het modem in een centrale meterkast zit. In dit geval loopt er (hopelijk) een ethernetkabel naar het appartement waar dan qua wifi alles op de extenders wordt gedraaid. Het is dan niet wenselijk om de wifi op het modem aan te hebben staan omdat dit het mesh principe binnen het appartement verstoort vanwege de afstand.

roam schreef:

Zal hiermee ook het verborgen meshing netwerk uitgezet worden?

Gedeeltelijk. Op de Box 12 staat het dan uit, maar op de extender blijft het wel aan staan. Die moet het signaal weer kunnen oppikken mocht je het weer aan willen zetten.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 21 september 2023
Paul_ schreef:
roam schreef:

Klopt, bedrade extenders blijven dan werken. 

Een goede reden voor deze functie kan zijn dat het soms voorkomt (bijv. bij appartementen) dat het modem in een centrale meterkast zit. In dit geval loopt er (hopelijk) een ethernetkabel naar het appartement waar dan qua wifi alles op de extenders wordt gedraaid. Het is dan niet wenselijk om de wifi op het modem aan te hebben staan omdat dit het mesh principe binnen het appartement verstoort vanwege de afstand.

Waarom zou het mesh principe binnen het appartement dan verstoord worden?

• 0 reacties
  • 22 september 2023

Zojuist firmware 23.04.39.0 succesvol geïnstalleerd.