Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100126 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • March 14, 2023

Hallo, ik krijg deze update 17-03 in de nacht. Ik heb box 12 en 3 zwarte super WiFi schotels. De huidige setup werkt prima. Ik heb een 200 mbit abonnement. WiFi zit op de 200 mbit down en upload. Moet ik me zorgen maken of donderdag alles nog werkt zoals nu? Lees ik het goed dat er problemen kunnen ontstaan? Gr Marco 

Dat lijkt niet echt de bedoeling. Het is in de uitlegtekst voorzichtig vrij gegeven alleen voor de v12. Als er superwifi,s bij betrokken dan zou u niet geselecteerd moeten zijn voor een update. Gaat het wel om de versie in de topic tekst?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • March 15, 2023

Hallo, ik krijg deze update 17-03 in de nacht. Ik heb box 12 en 3 zwarte super WiFi schotels. De huidige setup werkt prima. Ik heb een 200 mbit abonnement. WiFi zit op de 200 mbit down en upload. Moet ik me zorgen maken of donderdag alles nog werkt zoals nu? Lees ik het goed dat er problemen kunnen ontstaan? Gr Marco 

Succes, begin maar vast met duimen dat het goed gaat.

KPN schrijft:

Wie krijgt de update en wanneer?

De update bevat nieuwe software en een volledig nieuwe webinterface. Hierdoor willen we de software niet te snel bij alle klanten updaten. We beginnen dan ook heel voorzichtig met een hele kleine groep klanten in februari 2023.

Dit zijn allemaal klanten die, op moment van selectie door ons, alleen een KPN Box 12 gebruiken zonder wifiversterkers. Het kan voorkomen dat je inmiddels wel wifiversterkers gebruikt. Als dat zo is, neem dan het stuk hierboven over Mesh even door.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • March 15, 2023

@Erik_,

Gaan de Experia/KPN boxen i.p.v. TR-069 ook gebruik maken van XMPP voor het beheer op afstand?

Komt er een mogelijkheid in de userinterface om zelf pro-actief een nieuwe firmware op te kunnen halen?

@wjb Ik ga je waarschijnlijk meer informatie geven dan waar je om vraagt, vind je vast niet erg, maar komt ‘ie:

Alle modems draaien voor migratie op TR-069 device management net als de SuperWifi punten, Experia Wifi's en tv-ontvangers. We zijn nu bezig met een voorbereidende stap om die eerder genoemde apparaten over te zetten naar de XMPP device management methode. Hiermee vervallen dus de portforwards die klanten vaak zien in de Experia boxen.

Ook is dit een voorbereidende stap voor de migratie naar de firmware waar dit topic over gaat. Elk apparaat dat gemigreerd is naar deze nieuwe firmware draait op volledig nieuwe software met de nieuwe webinterface, maar ook de uiteindelijke eindstation fase van zoals dit genoemd wordt over-the-top device management gebaseerd op TR-369 met gebruikmaking van MQTT protocol.  XMPP is dus alleen een tussenfase en uiteindelijk zijn er geen enkele portforwards meer nodig op modems.

En ja, er wordt gewerkt aan een knop om zelf updates op te halen. :)

@Marco1908 Dit is niet de bedoeling als jij SuperWifi punten hebt. Ik laat uitzoeken of dat bericht wel echt gaat over deze update. En zo nodig haal ik je uit die selectie. Kom ik op terug.

• Slimmerik
  • March 15, 2023

Top, hoor graag. Gr Marco 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • March 16, 2023

Top, hoor graag. Gr Marco 

@Marco1908 We zien je niet op de lijst staan, dus mijn vermoeden is dat je een sms hebt ontvangen over “regulier” onderhoud aan het netwerk. Of je hebt onterecht een sms gehad. Wat staat er exact in? 

• Slimmerik
  • March 16, 2023

Bij deze. 

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • March 16, 2023

@Marco1908 Dat is regulier onderhoud aan het netwerk op jouw postcode. Staat los van updates van de apparatuur die je gebruikt. 

Vanochtend heb ik KPN glasvezel gekregen met Box 12. Tot mijn verbazing is het niet mogelijk zelf IP van intern LAN netwerk in te stellen.

Ik zie in bovenstaande post dat de nieuwe firmware dit wel kan. Wat kan doen zodat jullie op korte termijn ook mijn box updaten?

• Nieuwkomer
  • March 17, 2023

Vanochtend heb ik KPN glasvezel gekregen met Box 12. Tot mijn verbazing is het niet mogelijk zelf IP van intern LAN netwerk in te stellen.

Ik zie in bovenstaande post dat de nieuwe firmware dit wel kan. Wat kan doen zodat jullie op korte termijn ook mijn box updaten?

Ik zit met exact hetzelfde. Ik heb ook een experiabox 12 sinds gisteren met glasvezel abonnement, zonder kpn wifi versterkers. Ik heb mn eigen unifi accespoints achter een usg router. @Marco1908 op wat voor termijn wordt deze versie update uitgerold? Of op wat voor manier kan ik hiervoor in aanmerking komen om het te testen?

• March 17, 2023

Hallo @G Kooistra en @Anondescriptivename ,

die updates komen t.z.t. geheel automatisch, zie het begin van dit topic voor nadere uitleg.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • March 17, 2023

Er zijn al een aantal mensen eerder voorbij gekomen die via de moderator contact hebben gezocht om op een vervroegde update lijst gezet te worden voor deze software. Als je echt dit soort instellingsfuncties nodig hebt dan is er in de huidige vorm van de v12 geen oplossing.

Alleen door rollen naar de genoemde nieuwe software biedt een oplossing. Echter wel met de kanttekening dat dit alleen voor de v12 voorhanden is en nog niet samenwerkt met superwifi,s.

Bij het gebruik van eigen wifi access points is dit op dit moment geen probleem.

wjb
Wijsgeer
  • March 17, 2023

Ik heb mn eigen unifi accespoints achter een usg router. ​​​​

Maar waarom gebruik je dan nog een V12?

Je kunt die USG ook rechtstreeks op de NTU/ONT aansluiten.

wjb
Wijsgeer
  • March 18, 2023

@Erik_, Krijg je een smsje/mailtje dat de update aanstaande is als de V12 niet aangesloten is?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 20, 2023

In dit stadium van de uitrol nog niet, @wjb. De klanten die nu voor uitrol uitgekozen zijn en worden zijn klanten waarbij we ook echt een Box 12 aangesloten zien. Die komen op een lijst. En dan op het moment dat zij dan de update gaan krijgen, krijgen ze een sms. Het is wel mogelijk, omdat er altijd wat tijd zit tussen selectie en update, dat men in de tussentijd de Box niet meer aangesloten heeft. Maar dan gaat de update ook mis en dat zien we dan.

• March 23, 2023

Gaat QoS ook ondersteund worden binnen de KPN-apparatuur?

wjb
Wijsgeer
  • March 23, 2023

Welke QoS functionaliteit bedoel je dan?

• March 23, 2023

Welke QoS functionaliteit bedoel je dan?

Hallo @wjb voor het forumlid dat Teams gebruikt en in wiens topic jij ook zojuist gereageerd hebt.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • March 27, 2023

De uitrol hiervan gaat heel voorzichtig of niet?
Nou altijd geen sms of iets gehad voor deze update en ik moest net even in de interface van mijn modem zijn. Weer 5min van mijn leven wachten, die ik nooit meer terug krijg…..

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 27, 2023

Klopt, @Falco75. Zodra we in grotere getale gaan uitrollen laten we het gelijk weten.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • March 27, 2023

Klopt, @Falco75. Zodra we in grotere getale gaan uitrollen laten we het gelijk weten.

Doe vooral heeeel rustig aan, haal eerst alle ongetwijfeld aanwezige kinderziektes er maar uit. 

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • March 27, 2023

Bugs in software kunnen altijd voorkomen. Gezien de grote diversiteit aan functies en vele type apparaten die in netwerken voorkomen kan ik me voorstellen dat er onverwachte fouten gebeuren. Je ziet dit eigenlijk terug in allerlei producten waar software in draait.  Hoeveel updates komen er bv bij het grote automerk met de grote T…. wel niet voorbij.

Naast goed doortesten is nog veel belangrijker dat geconstateerde softwarefouten in een regelmatige cyclus zitten van detecteren, fixen en uitbrengen van een nieuwe versie die de problemen verhelpt.

Hieraan heb je als klant meer dan eindeloos wachten op een mega update waarin een hele grote boodschappenlijst is afgewerkt.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 27, 2023

Het proces van testen, detecteren, fixen en uitbrengen van nieuwe versies is al gaande.
Bij de aanvang van dit topic was er sprake van ‘versie 10’ en inmiddels is ‘versie 14’ bereikt.

DaveFlash
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • March 28, 2023

enig idee wat de roadmap is voor de uitrol? we zijn ongeveer een maand verder en mijn box 12 zonder wifi punten, is nog steeds op de oude firmware...

DaveFlash
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • March 28, 2023
Serial Number --snip--
Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ1000060E
Bootloader 0.96.42-sec
GUI Version 5.48.11
System Up Time 2m 8d 15h01m39s
Datapump Version A2pv6L047d.d27o

• March 28, 2023

Ik vraag me ook nog wel wat af, klopt het dat je met de nieuwe software bij de combinatie V10+Superwifi 2.0 geen wifi 6 meer kan gebruiken via de Superwifi 2.0?Net zoals dit nu op de V10A is?

En blijft de Superwifi 1.0 en 2.0 hetzelfde werken op een V8 en V9 zoals nu?Dus dat wifi automatisch op het modem uitgeschakeld word en de netwerknaam overgenomen word?