Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100167 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

• Nieuwkomer
  • October 12, 2023

Vannacht de update gehad, vandaag geen dataverbinding meer. Sonos, laptops etc verbinden wel met het netwerk maar er is geen dataverkeer mogelijk. Wie weet wat er gedaan kan worden? Modem resetten deed niks.

• Topper
  • October 12, 2023

Hier ook vannacht de update gehad. Gids op de tv laadt niet meer, meerdere netwerk devices onbereikbaar en VPN voor werk werkte niet meer. Door dat laatste viel het kwartje, wat ze gebruiken bijt met ipv6. Blijkt dat de laatste update ipv6 weer aanzet terwijl dit expliciet uitgezet was in de vorige interface. Vervelende start van de dag zo en vermelden waard op voorhand als zoiets teruggedraaid wordt. 
Remco

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

@HWK1990 als een reset van het modem niet de verbinding terug heeft gebracht, kun je beter even bellen met de klantenservice of een eigen topic aanmaken. Het lijkt er sterk op dat je gehele verbinding eruit ligt en dat het issue geheel toevallig nu is ontstaan net met de update. Een gehele verbinding die er uit vliegt komt normaal gesproken niet door een dergelijke modemupdate. 

• Helper
  • October 12, 2023

Ik had een wit superwifi punt en een zwarte variant (beide bekabeld). De witte heb ik een tijd geleden al gerest en niet meer verbonden.  O.b,v. bovenstaand antwoord twijfel ik nog of ik hetzelfde met die zwarte zal doen. 

Bedankt iig.

Toch besloten de SuperWifi2 te ontkoppelen en guess what? Modem heeft inmiddels de nieuwe firmware al ontvangen!! Dat is wel veel sneller dan ik had verwacht. Nu ff kijken hoe het bevalt en of de SuperWifi2 ook weer goed mee gaat doen na het aansluiten dan. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • October 12, 2023

Hier ook vannacht de update gehad. Gids op de tv laadt niet meer, meerdere netwerk devices onbereikbaar en VPN voor werk werkte niet meer. Door dat laatste viel het kwartje, wat ze gebruiken bijt met ipv6. Blijkt dat de laatste update ipv6 weer aanzet terwijl dit expliciet uitgezet was in de vorige interface. Vervelende start van de dag zo en vermelden waard op voorhand als zoiets teruggedraaid wordt. 
Remco

Normaal wijzigen de instellingen niet bij een update. Alleen is deze update echt een migratie naar volledig nieuwe software. Bij die migratie nemen we de instellingen over zoals je ze had staan onder de oude firmware. Maar soms lukt dat niet volledig en krijg je dit. Ik neem aan dat het wel gelukt is om in de nieuwe interface de IPv6 uitoptie te vinden?

• Topper
  • October 12, 2023

Alles werkt weer, maar geen goeie start van je dag. Wel andere rommelige details. DNS server verwees braaf naar het ip van m’n pi-hole, uitgegrijsd. Kijk je bij DNS staat bij primary en secundary die van KPN tot je default uitschakelt en het handmatig aanpast. Lijst met clients geeft bij hoover een hyperlink icon, terwijl je niet kan klikken. Teksten/IP-adressen zijn niet als tekst te selecteren, etc. Dacht dat het misschien nog een script blocker in Brave was, maar identiek ik Chrome. En bij login wordt enkel een password gevraagd en geen user, daardoor herkent mn browser het niet als te onthouden ww. Was ik de oude interface beter met ussr ‘admin’, ook al was die waarde read-only. 
Remco 

• Helper
  • October 13, 2023

Alles werkt weer, maar geen goeie start van je dag. Wel andere rommelige details. DNS server verwees braaf naar het ip van m’n pi-hole, uitgegrijsd. Kijk je bij DNS staat bij primary en secundary die van KPN tot je default uitschakelt en het handmatig aanpast. Lijst met clients geeft bij hoover een hyperlink icon, terwijl je niet kan klikken. Teksten/IP-adressen zijn niet als tekst te selecteren, etc. Dacht dat het misschien nog een script blocker in Brave was, maar identiek ik Chrome. En bij login wordt enkel een password gevraagd en geen user, daardoor herkent mn browser het niet als te onthouden ww. Was ik de oude interface beter met ussr ‘admin’, ook al was die waarde read-only. 
Remco 

Ik ben het eens met je bevindingen. Dit zal later nog wel wat bijgeschaafd worden verwacht ik. Verder moet ik zeggen dat de GUI een stuk vlotter reageert dan de oude firmware. Ook het aansluiten van de SuperWifi2 ging prima.  Tot nu toe ben ik dus tevreden met hoe de kern-functioanliteit werkt. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • October 13, 2023

Remco 

Bedankt voor je feedback, Remco! Het niet kunnen selecteren en kopiëren van teksten staat op de planning om te fixen. Geef de feedback over de inlog ook nog even door via de feedback optie in de interface zelf. Wij delen feedback met het modemteam, maar dergelijke dingen zijn handiger via de feedbackoptie omdat het dan gewoon rechtstreeks bij hen binnenkomt. Scheelt tussenstapjes :)

mhans
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • October 13, 2023

Ik vind het vooral lastig dat ik in het “Thuisnetwerk” scherm bij de toplogie tab niet kan scrollen.

Er zijn 30 apparaten verbonden maar ik kan dat scherm niet scrollen, dus kan ik de helft van de verbonden apparaten niet zien op dat scherm.

Ik zal proberen of ik dat in de “feedback” sectie kan melden via dat scherm.

Vroeger zag je de Superwifi als individuele knooppunten in het overzicht, nu zijn het gewoon aangesloten apparaten, niet echt een verbetring. 

• Helper
  • October 13, 2023

Ik vind het vooral lastig dat ik in het “Thuisnetwerk” scherm bij de toplogie tab niet kan scrollen.

Er zijn 30 apparaten verbonden maar ik kan dat scherm niet scrollen, dus kan ik de helft van de verbonden apparaten niet zien op dat scherm.

Ik zal proberen of ik dat in de “feedback” sectie kan melden via dat scherm.

Vroeger zag je de Superwifi als individuele knooppunten in het overzicht, nu zijn het gewoon aangesloten apparaten, niet echt een verbetring. 

Je ziet in de topologie toch nog steeds de SuperWifi als een knooppunt? Het is een verbonden apparaat met daarachter de echte clients.  Apparaten die daarme verbonden zijn staan apart gegroepeerd tov apparaten die direct op de wifi van het modem verbinden. Als je niet kan scrollen is dat wel een feedback punt idd. Misschien dat ze de topologie kunnen voorzien van een collapse/ expand functionaliteit? 

mhans
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • October 13, 2023

Nee, niet bij mij dus ik zie de 4 SuperWifi2 punten als aangesloten apparatuur, niet apart zoals bij jou

mhans
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • October 13, 2023

ik heb alle updates gedaan, ook de SuperWifi2 punten allemaal

aantal keer al de V12 gereset, maar dat werkt ook niet dus, resultaat blijft gelijk

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 13, 2023

Is dat in een incognito browser sessie nog steeds zo? Ik heb het idee dat browsercache soms dingen vasthoudt.

• Helper
  • October 13, 2023

ik heb alle updates gedaan, ook de SuperWifi2 punten allemaal

aantal keer al de V12 gereset, maar dat werkt ook niet dus, resultaat blijft gelijk

Zie je onder “verbonden apparaten” tab wel de SuperWifi apart staan? 

Je kunt dan via het edit icoontje (blauw potlood) eventueel opnieuw koppelen. Anders moet je misschien de Superwifi even via het IP adres benaderen en herstarten. Heb je de SuperWifi wel eerst bekabeld verbonden gehad met je modem?  Check ook even goed of de modem wel op “Master” staat. Dit kan je terugvinden op de overzicht pagina.

mhans
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • October 13, 2023
Dit krijg ik als ik op een SuperWifi punt inlog

• Helper
  • October 13, 2023

Dat ziet er nog uit als de oude software :-) Denk dat je Superwifi dus nog niet op de nieuwe KPN firmware draait dus. 

• Helper
  • October 13, 2023

Je zou op de login pagina van de SuperWifi al het volgende scherm moeten zien:

mhans
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • October 13, 2023
Nieuwer is er niet zegt de check

mhans
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • October 13, 2023
Dit is als ik het IP adres van de SuperWifi2 intik, versie 3.00.31; bij jou staat er een heel andere versie, zojuist nog even een van de SW2 punten aan het modem bekabeld gehangen, maar die begint niet met downloaden van nieuwe SW.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • October 13, 2023

@mhans, doe op elke SW2 even het volgende. Dat zou voldoende moeten zijn om op je SW2 ook de nieuwe software te krijgen:

• Sluit de SuperWifi 2 bekabeld aan op de Box 12
  • Reset de SuperWifi 2
  • Laat hem een half uur aangesloten staan. In deze periode zal ons beheersysteem de software alsnog pushen en installeren. 

mhans
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • October 13, 2023

@mhans, doe op elke SW2 even het volgende. Dat zou voldoende moeten zijn om op je SW2 ook de nieuwe software te krijgen:

• Sluit de SuperWifi 2 bekabeld aan op de Box 12
  • Reset de SuperWifi 2
  • Laat hem een half uur aangesloten staan. In deze periode zal ons beheersysteem de software alsnog pushen en installeren. 

Dit werkte, ik had ze geupdate met de oude “thuis”-app, en die kon niet de nieuwe firmware laden zoals nu blijkt, dank je Eric, en Niels voor het geduld...

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • October 13, 2023

Goed om te horen, @mhans!

En klopt wat betreft de Thuis app, die werkt niet in combinatie met de nieuwe Software. 

• Helper
  • October 13, 2023

Mijn modem v12 heeft nu 1 dag geleden de update automatisch gekregen (niet om gevraagd via de testgroep/post) en een upgrade naar .39 gehad (zelf gedaan).

1- Er mist nu de optie “mac filtering”, die had ik nogal gevuld met redelijk veel apparaten, wat nu verdwenen is, daar ben ik niet blij mee, wanneer komt dat weer terug ?

2- ook zat er blijkbaar nu een ongewenst apparaat (onbbekend macadres) op mijn gastnetwerk

dat is nu 192.168.3 geworden ?

Volgens mij is dat de range van extra netwerk, wat uit staat, dus hoe kan dit ?

En hoe kan ik dit nu blokkeren ?
(Behalve door wifi-zaken uit te zetten.)

:

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 13, 2023
  1. Mac filtering is eerder opmerking over gemaakt dat deze functie mist maar wel terugkomt. Wanneer is niet bekend nog.
  2. Dit ip adres is vanuit de dhcp pool van het gastnetwerk niet van de extra die draait standaard op 192.168.2.x. Er is dus een apparaat die het wifi paswoord heeft van de gast. En via ouderlijk toezicht zou de toegang tot internet moeten kunnen worden geblokkeerd voor individuele apparaten. Dat is een vorm van beveiliging maar niet hetzelfde als wat mac filtering doet.

• Helper
  • October 13, 2023
  1. Mac filtering is eerder opmerking over gemaakt dat deze functie mist maar wel terugkomt. Wanneer is niet bekend nog.
  2. Dit ip adres is vanuit de dhcp pool van het gastnetwerk niet van de extra die draait standaard op 192.168.2.x. Er is dus een apparaat die het wifi paswoord heeft van de gast. En via ouderlijk toezicht zou de toegang tot internet moeten kunnen worden geblokkeerd voor individuele apparaten. Dat is een vorm van beveiliging maar niet hetzelfde als wat mac filtering doet.

1-helaas dus, het werkte dan ook al weer een tijdje goed, tijd voor nieuwe problemen/missende opties.

2-bij ouderlijk toezicht moet dit op naam, zoals op de screendump is te zien, staat hier geen naam bij, dus dat kan dan niet lijkt mij, of ik moet iets nog niet zien / gevonden hebben.

Excuses als ik wat sarcasties/cynisch overkom, ik was blij dat alles al een tijd goed werkte en moet nu helaas weer constateren, dat er dingen niet gaan zoals ik wil, zoals een ongewenste update met weer zaken die nog niet geregeld zijn, net als toen ik de V12 kreeg.
De vorige keer werd mij gezegd als ik dat goed wou regelen dat ik zelf meer een modem (Fritzbox) moest aanschaffen, iets wat volgens mij niet nodig moet zijn.