Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100167 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • October 24, 2023

Aan het begin van dit jaar heb ik 2 Experia WiFi’s vervangen door 2 SuperWiFi’s. Hoe lang blijft de registratie van de Experia WiFi’s staan? Sindsdien heeft de BOX12 wel een keer een factory reset gehad.

Weet ik niet exact, maar het gaat er meer om hoe voorzichtig we zijn. We zagen recent bijv. enkele klanten die op vakantie waren en SuperWifi 1 punten hadden. Stroom eraf vanwege vakantie. Komen terug en dan werken de SuperWifi 1 punten niet meer. Dus daar zijn we wel wat voorzichtiger mee geworden. Afgekoppeld betekent niet per se dat ze niet meer gebruikt worden. In jouw geval dan weer wel… 

Op dit moment zetten we alleen nog Box 12 only over (zonder wifiversterkers dus). Over niet al te lange tijd beginnen we dan ook met Box 12 + SuperWifi 2 punten overzetten. Maar zover is het nog niet.

• Helper
  • October 24, 2023

Aan het begin van dit jaar heb ik 2 Experia WiFi’s vervangen door 2 SuperWiFi’s. Hoe lang blijft de registratie van de Experia WiFi’s staan? Sindsdien heeft de BOX12 wel een keer een factory reset gehad.

Weet ik niet exact, maar het gaat er meer om hoe voorzichtig we zijn. We zagen recent bijv. enkele klanten die op vakantie waren en SuperWifi 1 punten hadden. Stroom eraf vanwege vakantie. Komen terug en dan werken de SuperWifi 1 punten niet meer. Dus daar zijn we wel wat voorzichtiger mee geworden. Afgekoppeld betekent niet per se dat ze niet meer gebruikt worden. In jouw geval dan weer wel… 

Op dit moment zetten we alleen nog Box 12 only over (zonder wifiversterkers dus). Over niet al te lange tijd beginnen we dan ook met Box 12 + SuperWifi 2 punten overzetten. Maar zover is het nog niet.

Des  te grappiger dat ik toch over ben (Box 12 + SuperWifi2) zonder dat ik onderdeel was van een (beta-)testgroep. Heb er tot nu toe overigens geen problemen mee. De basis infra structuur werkt naar behoren en de nieuwe GUI is een stuk vlotter. Wel wat bekende bugs tegengekomen maar daar is m.i. mee te leven omdat je over het algemeen ook niet dagelijks in je Box 12 bezig bent/ hoeft te zijn. 

• Helper
  • October 24, 2023

Ik begrijp het niet, gisteren werd hier gezegd dat er al gestart was met de uitrol voor mensen met een box12 en SW2. Nu word er gezegd dat het alleen voor mensen met een box 12 is.  Als jullie al niet weten hoe het zit, hoe moet de klant het dan weten?

• Helper
  • October 24, 2023

Ik begrijp het niet, gisteren werd hier gezegd dat er al gestart was met de uitrol voor mensen met een box12 en SW2. Nu word er gezegd dat het alleen voor mensen met een box 12 is.  Als jullie al niet weten hoe het zit, hoe moet de klant het dan weten?

Eens: ik ben ook geneigd om mijn superwifi 1 punt weer aan te sluiten omdat (in tegenstelling tot de berichtgeving op dit forum) de firmware misschien toch wel wordt geinstalleerd op dit AP. En dan zou deze ook weer in de mesh meedoen. 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • October 24, 2023

Ik wil het best uitleggen. Ik zie het berichtje van gisteren zo niet, maar dat maakt niet zoveel uit.

Op dit moment zetten we elke week duizenden klanten over naar de nieuwe Software. Dat zijn (zoveel mogelijk) klanten met een Box 12, maar zonder SuperWifi punten of Experia Wifi. Dat is niet 100% het geval, maar dat is voor nu nog wel het doel.

De SuperWifi 2 punten kúnnen wel al de nieuwe Software draaien. Dit voor het geval dat een reeds overgezette klant SuperWifi aanschaft. Dan moet het wel werken natuurlijk. Maar we zetten ze nog zo min mogelijk proactief over omdat klanten die SuperWifi 2 punten dan moeten resetten en tijdelijk even bekabeld moeten aansluiten. Dat is natuurlijk geen mooie manier van overzetten. In potentie gaan dan veel klanten bellen etc. We willen dat doen zonder dat resetten etc. nodig is. Dat gaat binnenkort lukken en dan gaan we ook beginnen om die klanten actief om te zetten. Exact datum weet ik niet.

SuperWifi 1 punten en Experia Wifi's kunnen nog niet de nieuwe Software draaien. Dat is gewoonweg nog niet gereed. Dus als je die hebt, zal het nog wel wat langer duren voordat je overgezet wordt.

Whiffy
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • October 25, 2023

Bedankt voor je uitleg, dan kijk ik uit naar de dag wanneer dit (hopelijk binnenkort) gaat gebeuren!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 25, 2023

Sinds kort zit de nieuwe firmware op de router, kan dit ongedaan gemaakt worden? Het ziet er fraai uit, maar ik vind het wel heel debiel dat je geen enkele tekst kan selecteren en kopieeren.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • October 26, 2023

Sinds kort zit de nieuwe firmware op de router, kan dit ongedaan gemaakt worden? Het ziet er fraai uit, maar ik vind het wel heel debiel dat je geen enkele tekst kan selecteren en kopieeren.

@Leroy_hoi, nee dat is niet mogelijk. Het niet kunnen selecteren en kopiëren is er inderdaad tijdelijk uitgeschakeld. Komt wel weer terug. 

• Deelnemer
  • October 26, 2023

Ondertussen de update gekregen. Mijn enige port-forwarding regel was wel overgezet, maar leek niet te werken. Opnieuw aangemaakt, en het werkte weer.

Wat overigens niet werkt zijn de DNS servers aanpassen. In het menu Internetverbinding, tabje informatie en ipv6, blijven de DNS servers staan op de KPN defaults, ondanks dat ik ze wijzig in het tabje DNS. Daarnaast, na het wijzigen van de servers in het tabje DNS en een refresh doen is alleen de ipv4 DNS bewaard, die van ipv6 is dan verdwenen.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@werty9021 dat is een goed signaal! Ik ga het intern meenemen. 

• Deelnemer
  • October 26, 2023

@Marcia_ 

Kleine wijziging op mijn opmerking nadat ik een modem herstart heb gedaan en opnieuw DNS heb aangepast. DNS aanpassen werkt wel, maar je ziet dit niet terug in de tabjes Informatie en IPv6. Ook verdwijnt de IPv6 DNS input nog na een refresh van de pagina.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 26, 2023

@Marcia_

Kleine wijziging op mijn opmerking nadat ik een modem herstart heb gedaan en opnieuw DNS heb aangepast. DNS aanpassen werkt wel, maar je ziet dit niet terug in de tabjes Informatie en IPv6. Ook verdwijnt de IPv6 DNS input nog na een refresh van de pagina.

Dankjewel voor het signaal @werty9021, ook dit nemen we mee!

• Helper
  • October 26, 2023

Ik zie nu wel iets opvallends. 

Het lijkt er op dat er voor de 2 LAN poorten van de SuperWifi ook apparaten getoond worden. Hier hangen momenteel geen actieve apparaten aan maar volgens mij zijn de mac adressen wel afkomstig van het SuperWifi punt. Ik had dit met de oude firmware volgens mij ook wel eens. Het kan denk ik geen kwaad maar het is wel een beetje suf omdat het feitelijk geen (client) devices zijn maar gewoon poorten van de SuperWifi. Ik dacht hier wel eens te hebben gelezen dat deze in de GUI van de firmware moeten worden verborgen maar dat gebeurt dus niet. Heb vandaag het superwifi punt wel een factory reset gegeven en daarna opnieuw gekoppeld aan de box 12. Maar na een tijdje zie ik deze devices dus weer opdoemen en verdwijnen met een oplopend device nummer. Is dit een algemeen probleem of moet ik hier een draadje voor maken? 

• Deelnemer
  • October 26, 2023

Sinds de nieuwe update heb ik geen stabiele internetverbinding meer. Ik gebruik een eigen router (USG PRO 4 van Ubiquiti). Om de 40/50 minuten vliegt mijn verbinding eruit. Pingen naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 werkt nog prima. Maar alle HTTP/HTTPS sessies worden verbroken, en nieuwe sessies krijgen een timeout. Na een minuutje of 10 werkt het verkeer weer prima.

Modem al meerdere keren gereset. En mijn eigen hardware meerde keren een reboot gegeven.

Is dit een bekend probleem?...

Zelfde probleem hier. router vliegt regelmatig uit sinds deze week nadata de update heeft plaatsgevonden. een eigen MESH router achter de KPN router hangen maar de V12 router vliegt er regelmatig uit.

en hier ook hetzelfde probleem.
Wel verbinding wifi (geen super wifi oid), maar geen data naar buiten.
resetten, etc. telkens weer opnieuw.
Bedraad is wel OK.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • October 26, 2023

@NielsH83, nee je hoeft hiervoor geen draadje te maken. Ik neem het mee.

@Dubbeljoe, dat is niet zo mooi dat de wifi er steeds uitvliegt. Je bent dan alleen hier niet helemaal op de juiste plek. Ik wil je vragen een eigen topic te starten zodat wij dit verder kunnen onderzoeken. 

• Deelnemer
  • October 26, 2023

@Dubbeljoe, dat is niet zo mooi dat de wifi er steeds uitvliegt. Je bent dan alleen hier niet helemaal op de juiste plek. Ik wil je vragen een eigen topic te starten zodat wij dit verder kunnen onderzoeken. 

nou, dit is wel ontstaan nadat de nieuwe firmware erop gekomen is. Dus voor mij wel degelijk gerelateerd: Voor de update geen probleem, na de update wel; een probleem.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • October 26, 2023

Dat begrijp ik, alleen voor de overzichtelijkheid etc. is dit Product Update topic niet de juiste plaats om uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Ik wil je dus vragen een eigen topic te maken zodat we er dieper in kunnen duiken. 

• Helper
  • October 26, 2023

Ik kan dus een reactie via dit forum verwachten? Of is mijn feedback eenrichtingsverkeer naar het ontwikkelteam?

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • October 26, 2023

In eerste instantie eenrichting naar de ontwikkelaars. Mocht er vanuit daar iets te delen zijn, dan komen wij bij je terug. 

• Topper
  • October 27, 2023

Ik wil het best uitleggen. Ik zie het berichtje van gisteren zo niet, maar dat maakt niet zoveel uit.

Op dit moment zetten we elke week duizenden klanten over naar de nieuwe Software. Dat zijn (zoveel mogelijk) klanten met een Box 12, maar zonder SuperWifi punten of Experia Wifi. Dat is niet 100% het geval, maar dat is voor nu nog wel het doel.

De SuperWifi 2 punten kúnnen wel al de nieuwe Software draaien. Dit voor het geval dat een reeds overgezette klant SuperWifi aanschaft. Dan moet het wel werken natuurlijk. Maar we zetten ze nog zo min mogelijk proactief over omdat klanten die SuperWifi 2 punten dan moeten resetten en tijdelijk even bekabeld moeten aansluiten. Dat is natuurlijk geen mooie manier van overzetten. In potentie gaan dan veel klanten bellen etc. We willen dat doen zonder dat resetten etc. nodig is. Dat gaat binnenkort lukken en dan gaan we ook beginnen om die klanten actief om te zetten. Exact datum weet ik niet.

SuperWifi 1 punten en Experia Wifi's kunnen nog niet de nieuwe Software draaien. Dat is gewoonweg nog niet gereed. Dus als je die hebt, zal het nog wel wat langer duren voordat je overgezet wordt.

Nog langer wachten bij een WiFi 1 punt. Wordt dus 2025 verwacht ik. 

Bied aub de mogelijkheid om op een goede , betaalbare manier over te kunnen stappen van WiFi 1 naar WiFi 2 punten als dat binnenkort een feit is. Echte service voor bestaande klanten zou mooi zijn.

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • October 27, 2023

Net zoals een update op verzoek voor bestaande klanten. Zicht op hardware is geen inzicht op noodzakelijk inzet en of mogelijkheden. 

Hele update beleid berust op een denkbeeld, niet op de ware realiteit. Dit is echt een heel zwak punt in dit traject.

• Nieuwkomer
  • October 27, 2023

Hoe weet KPN welke wifi modems zijn aangesloten op mijn V12

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@Jlorkeers ons systeem kan meten of er SuperWifi (1 of 2) aangesloten zijn achter de Experia Box/Box 12. 

• Nieuwkomer
  • October 30, 2023

Ik had twee SuperWifi2 punten aangesloten, maar omdat ik die een tijdje niet nodig had heb ik die tijdelijk uitgezet. Toen ik die afgelopen week weer aan zette heb ik behoorlijk wat moeite moeten doen om ze weer aangemeld te krijgen op mijn Box 12.

Kan een (onaangekondigde) firmware update op 5 oktober daar voor gezorgd hebben? Ik las dat ze de uitrol naar mensen met SW2 uitgesteld hadden, maar wat doen ze bij mensen die wel een SW2 hebben, maar die (tijdelijk) niet aan hebben staan? Krijgen die dan wel de FW update, waarna de SuperWifi 2 punten het niet meer doen als je ze later weer probeert aan te zetten?

Is dit te voorkomen voor toekomstige FW updates?

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • October 30, 2023

Goedemiddag,

Ik ben net abonnee geworden van KPN en ik heb de Box 12 met de oude software gekregen. Ik kan dus LAN IP adres niet aanpassen en de DHCP server van de Box 12 niet uitzetten. Ik heb een uitgebreid thuisnetwerk incl. DHCP server draaien op een ander subnet en kan de KPN Box 12 modem er niet in integreren nu. Het is teveel werk om alle netwerk devices in mijn netwerk over te zetten in de KPN Box 12 dan ben ik meer dan een week bezig om alles weer werkend te krijgen. Ik heb geen KPN superWifi of andere Wifi spullen (dus Box 12 only) zou graag vannacht of zsm overgaan op die nieuwe software zodat ik überhaupt met KPN op internet kan met mijn hele net werk. Kan iemand dat voor mij regelen? Net 45min aan de lijn gehangen met 0800-0402 maar die meneer kon niemand binnen KPN vinden die me hier mee kan helpen…. ?