Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1157 reacties

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 13 november 2023

Mesh werkt nog niet met SuperWifi 1 en Experia Wifi

Wat nog niet werkt in de nieuwe software is mesh. Hiervoor moeten namelijk ook de wifiversterkers van KPN deze software hebben, en dat is nog niet zo. 

Als je dan ook gebruik maakt, of wilt gaan maken, van SuperWifi punten, let er dan op dat nu de eerste hiervan nog bekabeld aangesloten moet worden op de KPN Box 12. 

Ook heb je dan weer twee verschillende wifinetwerken naast elkaar. Met elk hun eigen instellingen. En twee verschillende webinterfaces om die instellingen te beheren.

Wat is dit nu weer voor onzin? Dan wil ik deze update geheel nog niet tot Superwifi1 firmware er ook is.

Jullie kunnen het zien (bleek wel uit de test) update de mensen met SW1 dan nog niet of geef ons de optie om te upgraden naar SW2 (liefst gratis).

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 13 november 2023
MeNTaL_TOv2 schreef:

Wat is dit nu weer voor onzin? Dan wil ik deze update geheel nog niet tot Superwifi1 firmware er ook is.

Als het goed is heb je die update dan ook nog niet ontvangen, die zal je pas krijgen als jouw "super"WiFi 1's en/of Experia WiFi's hun firmware update gehad hebben.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 13 november 2023
wjb schreef:
MeNTaL_TOv2 schreef:

Als het goed is heb je die update dan ook nog niet ontvangen, die zal je pas krijgen als jouw "super"WiFi 1's en/of Experia WiFi's hun firmware update gehad hebben.

Ik heb die inderdaad nog niet ontvangen, maar dat ik deze niet krijg, haal ik niet uit het stukje wat ik aanhaal, dan wordt de mesh verbroken tot de SW1 de update krijgt.

Dat ze het niet meer draadloos doen heb ik geen last van, ze zijn bekabeld aangesloten, maar ik heb wel serieus last als de mesh functie weg zou vallen.

• Topper
  • 21 reacties
  • 16 november 2023

Sinds een push update naar V12.C.23.04.38 ergens in september krijg ik op mijn Unifi Console voor alle wireless clients de naam "ConnectON” te zien:

Voor de push (geen idee welke firmware het was, maar nog de 'oude’ webinterface was dit niet het geval. Ik ben niet de enige gebruiker die dit heeft, zie ook

Unifi op KPN Glasvezel - Dubbele namen in Unifi Controller | KPN Community

Kan KPN kijken wat dit veroorzaakt heeft en een fix uit brengen? V12.C.23.04.39 (handmatig ge-update) heeft hetzelfde issue.

• Topper
  • 21 reacties
  • 16 november 2023
sikkek schreef:

Sinds een push update naar V12.C.23.04.38 ergens in september krijg ik op mijn Unifi Console voor alle wireless clients de naam "ConnectON” te zien:

Voor de push (geen idee welke firmware het was, maar nog de 'oude’ webinterface was dit niet het geval. Ik ben niet de enige gebruiker die dit heeft, zie ook

Kan KPN kijken wat dit veroorzaakt heeft en een fix uit brengen? V12.C.23.04.39 (handmatig ge-update) heeft hetzelfde issue.

@Erik_  Kan bovenstaande onderzocht worden?

• Helper
  • 34 reacties
  • 16 november 2023

Mijn HP printer heeft dit in het begin ook nog wel ondervonden. Lijkt alsof de Box12 DNS hier iets raars doet ofzo. Ivm ander issue de hele box al een keer moeten resetten en daarna is het hier niet meer voorgekomen.

• Topper
  • 21 reacties
  • 16 november 2023
NielsH83 schreef:

Mijn HP printer heeft dit in het begin ook nog wel ondervonden. Lijkt alsof de Box12 DNS hier iets raars doet ofzo. Ivm ander issue de hele box al een keer moeten resetten en daarna is het hier niet meer voorgekomen.

Resetten naar fabrieksinstellingen of gewoon opnieuw opstarten?

• Helper
  • 34 reacties
  • 16 november 2023

resetten naar fabrieksinstellingen van de box 12

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1356 reacties
  • 16 november 2023

Loopt de unify misschien informatie op te pikken uit 1 van de dhcp optievelden die van de dhcp server komen uit die nieuwe software. Lijkt me dat middels een wireshark packet trace wel duidelijk wordt waar die naam ConnectON wordt opgepikt.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28430 reacties
  • 16 november 2023
MeNTaL_TOv2 schreef:
wjb schreef:
MeNTaL_TOv2 schreef:

Ik heb die inderdaad nog niet ontvangen, maar dat ik deze niet krijg, haal ik niet uit het stukje wat ik aanhaal, dan wordt de mesh verbroken tot de SW1 de update krijgt.

Dat klopt, @MeNTaL_TOv2. Wie de update wel en niet krijgt staat in dit stukje:

Wie krijgt de update en wanneer?

De update bevat nieuwe software en een volledig nieuwe webinterface. Hierdoor willen we de software niet te snel bij alle klanten updaten. We beginnen dan ook heel voorzichtig met een hele kleine groep klanten in februari 2023.

Dit zijn allemaal klanten die, op moment van selectie door ons, alleen een KPN Box 12 gebruiken zonder wifiversterkers.

sikkek schreef:

<afbeelding>

Oeh, da's nogal onhandig, @sikkek. Updaten naar .39 helpt inderdaad niet, die is precies hetzelfde als de .38.

De suggestie van Bruistablet is wel een goede om uit te vogelen waar het vandaan komt. Heb je de mogelijkheid om een Wireshark trace te doen?

Zo niet, dan zou ik een reset van de Box 12 aanraden en kijken of het daarna wel weer goed de namen oppakt. 

• Topper
  • 21 reacties
  • 16 november 2023
Erik_ schreef:

Oeh, da's nogal onhandig, @sikkek. Updaten naar .39 helpt inderdaad niet, die is precies hetzelfde als de .38.

De suggestie van Bruistablet is wel een goede om uit te vogelen waar het vandaan komt. Heb je de mogelijkheid om een Wireshark trace te doen?

Zo niet, dan zou ik een reset van de Box 12 aanraden en kijken of het daarna wel weer goed de namen oppakt. 

Ik zal daar in het weekend eens even tijd in steken, ik laat het weten!

• Topper
  • 21 reacties
  • 17 november 2023

@Erik_ : @BruisTablet heeft een trace gedaan en komt tot de conclusie dat de Box12 de namen veranderd:

Kun je wellicht kijken of dit opgelost kan worden in de firmware?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 51 reacties
  • 19 november 2023
Galdor68 schreef:
HDekker16 schreef:

Wanneer wordt nu eindelijk eens de firmware van de KPN box 12 vervangen?

Je hoort hier heel weinig over valt me op…

Zijn er nog steeds problemen met de uitrol / werking van de nieuwe firmware?

Ik hoef toch zelf geen actie te ondernemen hiervoor?

bvd

Geduld zeer veel geduld, en helemaal als er nog Experiawifi punten in gebruik zijn. Ik heb ze los gekoppeld maar, het zal wel ergens 2024 worden voor overal de nieuwe software is uitgerold.

Als het geen 2025 word😉

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 51 reacties
  • 19 november 2023
Trillion schreef:
Paul_ schreef:
RedAlfa schreef:

Ik begrijp het niet, gisteren werd hier gezegd dat er al gestart was met de uitrol voor mensen met een box12 en SW2. Nu word er gezegd dat het alleen voor mensen met een box 12 is.  Als jullie al niet weten hoe het zit, hoe moet de klant het dan weten?

Ik wil het best uitleggen. Ik zie het berichtje van gisteren zo niet, maar dat maakt niet zoveel uit.

Op dit moment zetten we elke week duizenden klanten over naar de nieuwe Software. Dat zijn (zoveel mogelijk) klanten met een Box 12, maar zonder SuperWifi punten of Experia Wifi. Dat is niet 100% het geval, maar dat is voor nu nog wel het doel.

De SuperWifi 2 punten kúnnen wel al de nieuwe Software draaien. Dit voor het geval dat een reeds overgezette klant SuperWifi aanschaft. Dan moet het wel werken natuurlijk. Maar we zetten ze nog zo min mogelijk proactief over omdat klanten die SuperWifi 2 punten dan moeten resetten en tijdelijk even bekabeld moeten aansluiten. Dat is natuurlijk geen mooie manier van overzetten. In potentie gaan dan veel klanten bellen etc. We willen dat doen zonder dat resetten etc. nodig is. Dat gaat binnenkort lukken en dan gaan we ook beginnen om die klanten actief om te zetten. Exact datum weet ik niet.

SuperWifi 1 punten en Experia Wifi's kunnen nog niet de nieuwe Software draaien. Dat is gewoonweg nog niet gereed. Dus als je die hebt, zal het nog wel wat langer duren voordat je overgezet wordt.

Nog langer wachten bij een WiFi 1 punt. Wordt dus 2025 verwacht ik. 

Bied aub de mogelijkheid om op een goede , betaalbare manier over te kunnen stappen van WiFi 1 naar WiFi 2 punten als dat binnenkort een feit is. Echte service voor bestaande klanten zou mooi zijn.

Heeft u het nu echt over echte service voor bestaand klanten? U weet dat u het over KPN heeft? Zou KPN sowieso sieren om niet te proberen in een tig jaren project om eigen software op al hun oude, verouderde en nieuwe apparatuur te zetten maar in te zetten op 12, SW2 en laatste model tv ontvangers om vervolgens deze dan beschikbaar te stellen voor al hun klanten. Maar dat zal wel een utopie zijn, liever blijven prutsen en eindeloos herstellen.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 20 november 2023

8 maanden geleden en 914 reacties… ...en nog steeds is er een hoop onduidelijk en krijgen sommige klanten ‘ongevraagd’ de update (en deze niet willen), terwijl er ook veel klanten zitten te 'springen’ om deze update (en niet kunnen updaten).
Ik begrijp heel goed dat KPN deze update gefaceerd wil invoeren, maar begrijp niet dat er nog zo veel problemen in deze update zitten en/of zelfs geen mogelijkheid hebben om te combineren met SW1 en/of SW2.

Is de update niet te vroeg uitgerold?
Wat is uperhaubt het voordeel van deze nieuwe update?

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28430 reacties
  • 20 november 2023
sikkek schreef:

@Erik_ : @BruisTablet heeft een trace gedaan en komt tot de conclusie dat de Box12 de namen veranderd:

Hebben we doorgezet!

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 21 november 2023

Na een SMS bericht gisteren is de Box 12 hier vannacht voorzien van de nieuwe 04.38 software. Alles is prima verlopen met behoud van instellingen en login-wachtwoord. Alle apparaten waren direct online. Mijn setup in huis is heel basaal - alleen WiFi van het modem, geen versterkers, geen TV, etc. Nice job, KPN😀
Maar wel…
-- De naamgeving van gekoppelde apparaten gaat nog niet goed (zie ook hierboven): ConnectON is een LG tv met LG OS en Device-42 is mijn Android smartphone.

-- En het kopieren van tekst vanaf de gebruikersinterface  gaat nog niet.

Vraagje: ik kan upgraden naar versie 04.39 - functioneel geen verschil met 04.38, maar nieuw certificaat. Is het zinvol om te upgraden?

Rivellino2022
Helper
Forum|alt.badge.img

Na een SMS bericht gisteren (beste klant, vannacht krijgt je modem een update…..) is mijn  Box 12 hier vannacht niet voorzien van de nieuwe 04.38 software..

Mijn Box is in de nacht ook niet herstart.

Mijn configuratie is redelijk standaard met 2 bedraad aangesloten Super-Wifi2's. en een Vip5202 TV-tuner. De firmware van mijn wifiboosters is: 3.00.31.

Wordt er vannacht een nieuwe poging gedaan?

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28430 reacties
  • 22 november 2023
BikePC schreef:

Na een SMS bericht gisteren is de Box 12 hier vannacht voorzien van de nieuwe 04.38 software. Alles is prima verlopen met behoud van instellingen en login-wachtwoord. Alle apparaten waren direct online. Mijn setup in huis is heel basaal - alleen WiFi van het modem, geen versterkers, geen TV, etc. Nice job, KPN😀
Maar wel…
-- De naamgeving van gekoppelde apparaten gaat nog niet goed (zie ook hierboven): ConnectON is een LG tv met LG OS en Device-42 is mijn Android smartphone.

<afbeelding>

Dit met die namen is dit wat Sikkek al noemt:

Erik_ schreef:
sikkek schreef:

@Erik_ : @BruisTablet heeft een trace gedaan en komt tot de conclusie dat de Box12 de namen veranderd:

Hebben we doorgezet!

Dat is dus doorgezet naar het team en staat op de lijst om gefixt te worden. Is even afwachten wanneer dit dan komt.

BikePC schreef:

-- En het kopieren van tekst vanaf de gebruikersinterface  gaat nog niet.

Is bekend, en staat ook op de lijst om gefixt te worden.

BikePC schreef:

Vraagje: ik kan upgraden naar versie 04.39 - functioneel geen verschil met 04.38, maar nieuw certificaat. Is het zinvol om te upgraden?

Mag, hoeft niet. De .39 is een kopie van de .38. Deze hebben we beschikbaar staan voor als het toch nog voorkomt dat mensen ervaren dat hun instellingen niet bewaard blijven. Dat wordt namelijk opgelost door de Box 12 een update te geven. 

Rivellino2022 schreef:

Na een SMS bericht gisteren (beste klant, vannacht krijgt je modem een update…..) is mijn  Box 12 hier vannacht niet voorzien van de nieuwe 04.38 software..

Mijn Box is in de nacht ook niet herstart.

Mijn configuratie is redelijk standaard met 2 bedraad aangesloten Super-Wifi2's. en een Vip5202 TV-tuner. De firmware van mijn wifiboosters is: 3.00.31.

Wordt er vannacht een nieuwe poging gedaan?

Sinds wanneer heb jij die SuperWifi's aangesloten? In de basis worden klanten waarbij wij zien dat er SW2 aangesloten zijn nog niet omgezet. Dus als je ze nog niet zo lang hebt, dan had je ze waarschijnlijk nog niet toen wij de selectie maakten. Dan kan het zijn dat het tijdens de daadwerkelijke update niet lekker gaat. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of je de update dan nog gaat krijgen in de komende nachten. Afwachten is het enige wat ik op dit moment kan zeggen.

Rivellino2022
Helper
Forum|alt.badge.img

Antwoord op de vraag van Erik: Sinds wanneer heb jij die SuperWifi's aangesloten? 

Ik woon nu anderhalf jaar op dit adres. Vanaf het begin heb ik de SW2 aangesloten.

Maar ik heb de SW2's wel gekocht toen ik op mijn oude adres woonde. Binnen KPN ben ik niet verhuisd, maar als nieuwe klant op mijn nieuwe adres verwelkomd. Mogelijk dat ik daardoor wel al geselecteerd ben voor update.

Als ik de Wifimanager gebruik, wordt keurig rekening gehouden met mijn SW2's.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28430 reacties
  • 22 november 2023

Ah, dat zou dan goed kunnen, @Rivellino2022. Dan blijft het van mijn kant wel een ‘afwachten’, want ik durf dan niet met zekerheid te zeggen of je hem wel of niet gaat krijgen. Als je hem nog krijgt zal dat ergens binnen nu en een week zijn schat ik. 

Rivellino2022
Helper
Forum|alt.badge.img

Als ik de update heb gekregen, zal ik het hier melden.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 22 november 2023

@Erik_ na de update naar versie 04.38 op de Box 12 viel mij nog op dat Powerline homepluggen (in elk geval die van AVM) getoond worden als onderdeel van het thuisnetwerk, aangesloten via LAN (wat correct is natuurlijk), en dat apparatuur die via een homeplug is aangesloten, getoond wordt met een WiFi symbool en verder alleen het lokale IP-adres zonder verdere details.
Wat mij betreft zouden de homepluggen zelf niet getoond moeten worden (was niet het geval bij de ‘oude’ software 60) en daarop aangesloten apparatuur als zijnde gekoppeld via LAN. Zie schermafdruk hierbij:

De P1 Monitor is een Raspberry Pi die mijn Slimme Meter (elektra en gas) uitleest, de Powerline A-1 is de homeplug die direct is aangesloten op de Box 12 en de Powerline A is de homeplug in de meterkast bij de Slimme Meter.

Benieuwd of dit meegenomen kan worden in een volgende software versie.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6970 reacties
  • 22 november 2023

@BikePC Dat is inderdaad opmerkelijk. Bedankt voor de feedback, we nemen het erbij mee!

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 23 november 2023

Ik had al slechte verbinding (zowel haperende tv als wegvallend internet) maar sinds de update is dit nog slechter geworden. 

Ook kan ik de wifi ‘s morgens niet meer aan krijgen (zet deze altijd uit in de nacht), dan moet ik eerst de stekker van het modem eruit halen.