Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1157 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 23 november 2023

Als je al haperingen had voor de update, @ROVEG, dan raad ik je toch aan een eigen topic aan te maken. Want dan valt niet direct te zeggen of dit iets is van de update, of ergens ander vandaan komt. Geef in je eigen topic dan zo uitgebreid mogelijk aan wat je precies ervaart, welke apparaten je hebt en hoe ze allemaal op elkaar en internet aangesloten zijn.

Voor de wifi kan ik je aanraden om een tijdsschema in te stellen, dan hoef je dit niet steeds handmatig uit en weer aan te zetten. Dit doe je via Wifinetwerk > Tijdschema.

Standaard is alles groen, wat wil zeggen dat wifi altijd aan is. Klik op de blokjes (je kunt ook klik-slepen) om ze grijs te maken, op deze tijden zal de wifi dan uitgaan. Sla je schema op met de blauwe knop Toepassen.

• Helper
  • 34 reacties
  • 24 november 2023

Gast netwerk wordt automatisch uitgeschakeld als de wifi op de EB uit gezet wordt. Dit is logisch maar werkt niet altijd lekker icm de checkbox voor "exclusief bedraad aangesloten extenders". Wanneer ik het zo instel dat ik wifi op de EB uit zet maar op de bedrade extenders aan gaat het goed todat een extender herstart. Dan gaat de extender bij de herstart opnieuw de settings van de EB ophalen en dan staat de guest wifi dus uit en zal de extender deze ook niet gaan hosten. Enige manier om dit te herstellen is door de wifi op de EB weer kortstondig aan te zetten met het "exclusief bedraad" vinkje uit. Vervolgens vinkje aanzetten en wifi weer uit op de EB. Maar dit moet m.i. eenvoudiger kunnen. De "normale" wifi blijft wel altijd beschikbaar op de SW2 punten.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 25 november 2023

Box 12 (04.38) Portforwarding.
Portforwarding staat standaard aan. Als je de Portforwarding uit zet (schuifje naar links) en dat vervolgens wil bevestigen, springen alle velden op ‘rood’ en je bent verplicht deze allemaal in te vullen - geen idee trouwens wat ik in zou moeten vullen want er valt bij mij helemaal niets te forwarden. Daarom wil ik het uit zetten.
Je kunt het scherm niet verlaten, behalve als je annuleert, maar dan blijft de Portforwarding aan staan. Bug lijkt me.

Verbeterpuntje voor een volgende versie?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7099 reacties
  • 25 november 2023

@BikePC Staat genoteerd, dank voor de feedback!

Er zit blijkbaar nog een bug in het software gedeelte, wanneer mij glasvezelkastje is uitgeschakeld en modem aan staat komt  er geen Ipv 4 adressen tevoorschijn.

Gaan jullie dit nog oplossen? 

Zie foto info

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 november 2023

Meedenkertje26 schreef:

Er zit blijkbaar nog een bug in het software gedeelte, wanneer mij glasvezelkastje is uitgeschakeld en modem aan staat komt  er geen Ipv 4 adressen tevoorschijn.

Dat is toch ook logisch want de V12 heeft dan geen verbinding met Internet en dus ook geen IP adres.

Het IPv6 adres dat je hebt doorgehaald zal waarschijnlijk niet beginnen met 2a02, klopt dat?

@wjb nee, fd4e

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 november 2023
Meedenkertje26 schreef:

@wjb nee, fd4e

Het antwoord was dus: Ja dat klopt het begint immers met fd4e.

Dit is volstrekt normaal immers er is geen Internet verbinding omdat je jouw NTU/ONT (glasvezelkastje) uit staat. Dat fd4e adres is een zogenaamd link-local IPv6 adres dat wordt toegekend als er geen IPv6 adres van KPN verkregen wordt en dat is het geval immers er is geen Internet verbinding.

@wjb als modem en glasvezelkastje aan staan veranderd IPv6 ook niet!

Het is toch gelukt, thanks voor de informatie.

Gamen op mij PlayStation 5 is wel traag als IPv6 aan staat, een oplossing mag wel zo spoedig mogelijk komen. 

Port forward komt ook niet tevoorschijn, normaal gesproken wel altijd!

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 november 2023
Meedenkertje26 schreef:

@wjb als modem en glasvezelkastje aan staan veranderd IPv6 ook niet!

Dat is wat anders, blijkbaar krijg je dan dus nog steeds geen IPv6 adres van KPN en blijft dat link-local IPv6 adres dus toegewezen worden. Dit is iets waar KPN naar zalmoeten kijken. Ik neem aan dat je in mijn KPN wel een IPv6 prefix bij jouw abonnement ziet staan, klopt dat?

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 27 november 2023

Ik heb soms dat de hele UI niet meer laadt na inloggen. Maakt niet uit wat ik doe. Hij blijft hangen op lan:getMIBs, daar staat Premission denied. Dit gebeurt nu ook bij een schoon browser, zonder ingelogd te zijn. Het is daarna ook niet meer mogelijk de webUI te benaderen. Opnieuw opstarten moet dan door de stekker er uit te halen, maar ik ben niet thuis.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 27 november 2023

En dan bedoel je de stekker uit het modem, of uit je computer, @roam?

Welke browser(s) heb je dit in? En sinds wanneer?

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 27 november 2023

@Erik_ Dit gebeurde na 1 dag het modem aan te hebben. Geen bepaalde dingen gedaan op het modem. Ik merkte eerst dat elke pagina werkte behalve de Thuisnetwerk pagina, deze bleef altijd laden. De volgende dag kon ik helemaal niet meer in het modem komen. Ook de inlogpagina kwam niet meer. Vreemd genoeg werd bij een clean browser ook nog steeds de lab:getMIBs pagina aangevraagd, dus voor de loginpagina kwam. Nadat ik het modem opnieuw opgestart had werkte alles weer.

Dit was met elk browser, Chrome, Safari en FIrefox. Verschillende apparaten ook geprobeerd. Lag echt aan de webinterface zelf.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 27 november 2023

Ik heb een vraag over de IPv6 prefix delegation optie. De opties zijn Uit, Aan en Aan met DHCPv6. Is prefix delegation niet altijd met DHCPv6? Per RFC 3633. Wat is het verschil met de ‘Aan’ toggle?

Daarnaast ziet het menu er een beetje vreemd uit (zie IPv6 in de balk). Het lijkt alsof er padding aan de linkerkant wordt toegevoegd, maar niet aan de rechterkant. Nu lijkt het menu item scheef is. Misschien padding toevoegen aan beide kanten?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 27 november 2023
roam schreef:

@Erik_ Dit gebeurde na 1 dag het modem aan te hebben. Geen bepaalde dingen gedaan op het modem. Ik merkte eerst dat elke pagina werkte behalve de Thuisnetwerk pagina, deze bleef altijd laden. De volgende dag kon ik helemaal niet meer in het modem komen. Ook de inlogpagina kwam niet meer. Vreemd genoeg werd bij een clean browser ook nog steeds de lab:getMIBs pagina aangevraagd, dus voor de loginpagina kwam. Nadat ik het modem opnieuw opgestart had werkte alles weer.

Dit was met elk browser, Chrome, Safari en FIrefox. Verschillende apparaten ook geprobeerd. Lag echt aan de webinterface zelf.

Heeeel gek dit. Je gebruikt nu in deze aanvullende uitleg de verleden tijd. Werkt de webinterface inmiddels wel goed? Als het nog steeds, of nog een keer gebeurt, laat het weten. En geef dit dan via de feedbackknop ook even door. Beter dat zoiets op beide manieren bij de juiste mensen aankomt.

En over Prefix delegation: Dit is nog niet af. Het zit er in, en het werkt. Maar de instelbaarheid van dingen willen we nog vergroten. De optie ‘Aan met DHCPv6’ moet nog verwijderd worden. Dat is een overblijfsel van eerder. 

We krijgen ook nog verdere updates van de User Interface, dus ik verwacht dat die padding ook wel aangepast wordt dan. Je kunt hier eventueel ook een feedback op indienen.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 27 november 2023

@Erik_ Het werkt nu weer goed na de stroom van het modem afgehaald te hebben. Mijn Nederlands is niet zo goed.

• Topper
  • 14 reacties
  • 27 november 2023

Wil je helemaal van het gez**k af zijn. Doe jezelf een plezier en schaf een FritzBox aan. Wij hebben zelf maar een FritzBox 4060 aangesloten en daarmee draait het inmiddels 2-3 weken super stabiel.

Ethernet werkt, wifi werkt, geen resets, geen rare fratsen rondom pnp protocollen, haperingen, uitval signaal, enz.

Dus doe jezelf een plezier, en steek die Box 12 ritueel in de fik (eigen risico uiteraard)

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1209 reacties
  • 27 november 2023
famschopman schreef:

Wil je helemaal van het gez**k af zijn. Doe jezelf een plezier en schaf een FritzBox aan. Wij hebben zelf maar een FritzBox 4060 aangesloten en daarmee draait het inmiddels 2-3 weken super stabiel.

Ethernet werkt, wifi werkt, geen resets, geen rare fratsen rondom pnp protocollen, haperingen, uitval signaal, enz.

Dus doe jezelf een plezier, en steek die Box 12 ritueel in de fik (eigen risico uiteraard)

En mocht je ook TV hebben van kpn, die foutcode STB-NMC-400 is ook verleden tijd.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 27 november 2023

Net eerst iemand aan de lijn gehad bij KPN en ze hebben er nu een ticket van aangemaakt. Als het goed is word ik morgen teruggebeld. We zullen het zien. Het is heel duidelijk sinds de update dus laten ze er ook maar iets aan doen. Ik ben inmiddels wel helemaal klaar met dit gedoe. 

Millsite_NL
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 27 november 2023

Waarom blijft mijn V12 steken op firmware versie SGEJ1000060E? Ik heb een tijd geleden een sms ontvangen dat er een update zou komen 's nachts, maar er is niets geïnstalleerd. De web ui is nog steeds retetraag, als inloggen überhaupt al lukt.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 28 november 2023

@Millsite_NL Al een keer het modem volledig gereset met het knopje achterop? Ik had mijn SuperWifi 2 van het modem gehaald, het modem 3 keer gereset en daarna niet meer aan het modem gezeten voor een dag. De volgende dag was hij automatisch omgezet naar de nieuwe firmware. Daarna weer mijn eigen instellingen gedaan.

Millsite_NL
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 28 november 2023

@roam dankje, dat zal ik eens proberen. Er zit indd nog een experia wifi achter.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 28 november 2023

@Millsite_NL Met Experia Wifi of SuperWifi aangesloten op het modem zal hij niet automatisch updaten, omdat de communicatie tussen die apparaten nog niet goed werkt met de nieuwe firmware. Wees gewaarschuwd.

Rivellino2022
Helper
Forum|alt.badge.img
Rivellino2022 schreef:

Als ik de update heb gekregen, zal ik het hier melden.

Vanmiddag is de KPN software (versie 38) geïnstalleerd op mijn KPN 12 Box. modem. Ik moest de TV-tuner (VIP5202)  2 keer herstarten . Maar nu werkt ook dat alles prima.

Ik kan ook inloggen op het modem.

Mijn downloadsnelheid is wel teruggevallen van 920 naar 520 Mbps. Upload blijft rond de 790 Mbps

Ik houd de downloadsnelheid nog even in de gaten.