Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100126 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

wjb
Wijsgeer
  • March 28, 2023

Ik vraag me ook nog wel wat af, klopt het dat je met de nieuwe software bij de combinatie V10+Superwifi 2.0 geen wifi 6 meer kan gebruiken via de Superwifi 2.0?

Waar heb je gelezen dat wifi 6 niet meer gebruikt zou kunnen worden?

• March 28, 2023

Bij de V10a is dit nu ook het geval, en als de V10 ook gaat samenwerken met superwifi lijkt me dat hetzelfde het geval is.

wjb
Wijsgeer
  • March 28, 2023

Bij de V10a is dit nu ook het geval, en als de V10 ook gaat samenwerken met superwifi lijkt me dat hetzelfde het geval is.

Maar ik denk niet dat de V10 onderdeel gaat worden van het Mesh netwerk en dat de wifi van de V10, net als bij de oude firmware, uitgezet zal moeten worden. 

• March 28, 2023

@wjb ,

Maar volgens deze reactie van Erik krijgt de V10 wel mesh😉:

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 28, 2023

Maar ik denk niet dat de V10 onderdeel gaat worden van het Mesh netwerk en dat de wifi van de V10, net als bij de oude firmware, uitgezet zal moeten worden. 

Volgens mij is het wel de wens om ook de V10 mee te laten draaien.

Verder een wens van @wjb die ik wel eens voorbij heb zien komen; snelheid van gastennetwerk aanpassen is zo ver ik weet mogelijk :) 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 29, 2023

enig idee wat de roadmap is voor de uitrol? we zijn ongeveer een maand verder en mijn box 12 zonder wifi punten, is nog steeds op de oude firmware...

Er zijn planningen, maar die zijn nog wel zodanig dat we daar op dit moment nog niet iets over kunnen zeggen. Zodra dit wel kan doen we het ook gelijk. Afwachten is dan ook het enige antwoord dat ik kan geven.

Ik vraag me ook nog wel wat af, klopt het dat je met de nieuwe software bij de combinatie V10+Superwifi 2.0 geen wifi 6 meer kan gebruiken via de Superwifi 2.0?Net zoals dit nu op de V10A is?

Ik verwacht dat dit aangepast wordt en dat het wel kan. Maar gaan we voor de zekerheid navragen.

En blijft de Superwifi 1.0 en 2.0 hetzelfde werken op een V8 en V9 zoals nu?Dus dat wifi automatisch op het modem uitgeschakeld word en de netwerknaam overgenomen word?

Zelfde antwoord. We willen zo min mogelijk impact voor de klanten. Dus als dit op die oudere modems nu niet meer zo zou zijn, en klanten ineens twee wifinetwrken hebben… 'k Vraag het voor de zekerheid nog wel even na.

Volgens mij is het wel de wens om ook de V10 mee te laten draaien.

Verder een wens van @wjb die ik wel eens voorbij heb zien komen; snelheid van gastennetwerk aanpassen is zo ver ik weet mogelijk :) 

V10 gaat deze software ook krijgen, en dus ook mesh.

En inderdaad, gastnetwerk bandbreedte limiteren kan met deze software. In de SuperWifi 1 zit de bandbreedte beperking op het niveau van de wifi radio en kun je dat in stappen van 10% aanpassen. Maar dat is een chipsetfunctie. En de Superwifi 2 heeft een andere chipset. Waardoor dit niet mogelijk is bij de Superwifi 2.

Firmware verandert niets aan hardware, dus deze limiet hebben we ook met de KPN Software nog steeds. Maar, als alternatief bieden we bandbreedte limitatie op het router gedeelte van de gastwifi. In de komende update kan je dit dan instellen op 10 t/m 50 Mbit in stappen van 10 Mit. Of op ongelimiteerd.

• Deelnemer
  • March 29, 2023

Deze update vorige week ontvangen sinds de update constant problemen.
De Monteur is inmiddels geweest en kan alleen maar aangeven dat het een intern probleem is.

Volgens een aantal mensen op Tweakers zou het kunnen komen door een dubbele DHCP server.
Ik moet mij hier nog in gaan verdiepen maar denk dat ik dit of bij KPN zelf nogmaals moet neerleggen of even iemand in de Familie kring lief aan moet kijken om mij hierbij te helpen.

Hoe dan ook zelfs nu de Monteur is geweest is het nog mankementig.
De Monteur kon enkel en alleen op mijn PC een statisch IP adres toevoegen.

Wellicht iemand hier die ook nog enige inbreng kan geven op dit vlak?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • March 29, 2023

De Monteur is inmiddels geweest en kan alleen maar aangeven dat het een intern probleem is.

Volgens een aantal mensen op Tweakers zou het kunnen komen door een dubbele DHCP server.
Ik moet mij hier nog in gaan verdiepen maar denk dat ik dit of bij KPN zelf nogmaals moet neerleggen of even iemand in de Familie kring lief aan moet kijken om mij hierbij te helpen.

Dubbele DHCP server situatie lijkt me eerder een situatie die voor de update dan ook aanwezig was. In de modems zit 1 DHCP server. Als het vermoeden bestaat dat er toch een dubbele DHCP server op het netwerk is dan is het zaak om alles even te ontkoppelen en alleen bv met 1 pc via ethernetkabel  of wifi verbinding te maken en te zien of de problematiek dan niet optreedt. Het netwerk is dan in grote mate versimpeld.

Het statisch vastzetten van DHCP IP adressen is een instelling om een aangesloten apparaat continue met hetzelfde ip adres te laten werken. Dit is echter geen oplossing om bovenstaand omschreven DHCP probleem te omzeilen.

Wat gebeurt er precies op het moment dat er problemen zijn. Werkt het soms, even, dan wel dan niet of valt het na lange tijd uit. En is dit zowel op ethernet bekabeld als op wifi? Raakt het modem zelf de internetverbinding wel of niet kwijt ten tijde van het probleem? Dit is van belang om enigzins een beeld te krijgen wat er zich mogelijk afspeelt?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • March 29, 2023

Correctie. Zie nu dat het statisch ip adres op de pc is ingesteld ipv de dhcp server. (Overheen gelezen) Dit is dan voor de pc wel een manier om het dhcp probleem te omzeilen maar niet een hele werkbare oplossing voor alle andere apparaten. 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • March 30, 2023

@Zappieroth 
Wij willen ook graag weten wát er dan precies verkeerd gaat. Je hebt dus al contact gehad, en er is al een monteur langs geweest. Maar ik zou jouw gegevens graag willen delen met mijn technische collega's die hier in willen duiken. 

Wil je je profiel invullen? Sowieso bedankt voor dit signaal, kan ik heel erg waarderen. Als je graag wil dat we met je meedenken, zou je dan ook nog een eigen topic willen aanmaken? Dat werkt makkelijker en houden we dit topic verder voor algemene signalen over de update.

• Deelnemer
  • March 30, 2023

Goedemorgen Paul,

Ik heb een eigen topic aangemaakt: 

Mike2165
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 3, 2023

Is er al iets meer bekend over de verdere uitrol naar de rest van de klanten. 
mij heb een box v12B zonder WiFi punten maar nog niks ontvangen en zag net in product updates dat de SuperWifi ter voorbereiding van de verdere uitrol van de software van de v12 ge-update word dus kreeg ik een indruk dat de update voor de box 12 eraan komt 

Jasper van KPN
Moderator

Daar is nog niets over bekend @Mike2165, tot er meer bekend wordt is het voor ons net zo afwachten als voor jou. Geduld is een schone zaak 😉

Zeeuwse
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 6, 2023

Hier nog altijd geen update ook instellingen aanpassen of zien duurt nu kei lang.

Elke keer als ik wil inloggen staat er ook te vaak Gateway Error 🤔

• Nieuwkomer
  • April 10, 2023

Met deze update kun je geen ipv6 forwarden? Bij de vorige versie ging dit wel.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 10, 2023

Ik zie het niet direct terug, @AntoonHal. Gaan we even navragen.

• Topper
  • April 11, 2023

Ik hoop dat de beheer interface ook wat sneller gaat worden. Het is op mijn box 12 nu bijna onwerkbaar traag, ook na opnieuw opstarten etc. Het werkt uiteindelijk wel, maar zoveel geduld ben ik niet mee gezegend zeg maar…..

Bij mij duurt het 27 seconden voor de meeste pages geladen zijn.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • April 11, 2023

Zal ik meenemen @KDAM71. dat is wel heel lang. 

Mike2165
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 12, 2023

Schiet niet echt op die update 2,5 maand verder en nog geen verdere uitrol of informatie wanneer wel 

Mike2165
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 12, 2023

Maar dat zijn we wel gewend van kpn dat updates over het algemeen lang duren en informatie slecht word gecommuniceerd 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • April 12, 2023

@Mike2165 Dit is een verandering die in potentie veel impact heeft dus doen we het voorzichtig aan. In het verleden hebben we vaak genoeg gemerkt dat er tóch iets niet lekker ging en dan zit je met de gebakken peren.

Informatie over de uitrol van deze update komt zodra er officieel een akkoord is voor het uitrollen ervan. Op dit moment hebben we een groep klanten omgezet en wordt er continue gemonitord of dat goed gaat en of ze bijv. contact opnemen. Ook staat de ontwikkeling van die software niet stil dus in de tussentijd komen er ook updates en ook die updates moeten weer worden getest etc. etc.

De algemene uitrol van deze update is op dit moment dus nog niet gaande. Dat gaat nog gebeuren en zodra het zeker is, laten we natuurlijk van ons horen. In de tussentijd kun je ervan uit gaan dat er hard wordt gewerkt om de software te verbeteren.

Mike2165
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 12, 2023

Ik snap gedeeltelijk je bericht en de werkzwijze van kpn maar snap ook dat het irritant is als een product niet lekker werkt en je lang moet wachten op een update ondertussen ga ik kijken of ik via kpn of anders via marktplaats een v10kan krijgen bedankt voor je uitleg 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 12, 2023

…. De algemene uitrol van deze update is op dit moment dus nog niet gaande. Dat gaat nog gebeuren en zodra het zeker is, laten we natuurlijk van ons horen…..

En dan ga ik er vanuit dat eerst begonnen wordt met de klanten met een KPN Box 12 “only” .
Voor de Super Wifi 2 loopt een parallel traject waarna ze kunnen samenwerken met de nieuwe software.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • April 12, 2023

Ik snap gedeeltelijk je bericht en de werkzwijze van kpn maar snap ook dat het irritant is als een product niet lekker werkt en je lang moet wachten op een update ondertussen ga ik kijken of ik via kpn of anders via marktplaats een v10kan krijgen bedankt voor je uitleg 

@Mike2165 Maar ik wist niet dat jouw Box 12 niet lekker werkt. Wat is ermee aan de hand wat met deze update opgelost gaat zijn? Want als jij inderdaad een Box 12 zonder KPN wifipunten hebt, dan kunnen we wellicht wat regelen.

En dan ga ik er vanuit dat eerst begonnen wordt met de klanten met een KPN Box 12 “only” .
Voor de Super Wifi 2 loopt een parallel traject waarna ze kunnen samenwerken met de nieuwe software.

Die kans is best aanwezig. Even afwachten nog. 🙂

wjb
Wijsgeer
  • April 12, 2023

Want als jij inderdaad een Box 12 zonder KPN wifipunten hebt, dan kunnen we wellicht wat regelen.

Kan je voor mijn dan wellicht ook wat regelen? 😋