Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1157 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7099 reacties
  • 20 december 2023

@Beerman Kijk dat is goed om te horen! Fijn dat de update dan nu toch is doorgekomen :-) . 

• 226 reacties
  • 21 december 2023

Ik wil de update ook graag maar bellen met kpn heeft geen zin, ik heb de nieuwste tv ontvangers de nieuwste wifi 2 en de box 12 en nog vooroorlogse software, lekker bezig 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 21 december 2023
Michel 84 schreef:

Ik wil de update ook graag maar bellen met kpn heeft geen zin, ik heb de nieuwste tv ontvangers de nieuwste wifi 2 en de box 12 en nog vooroorlogse software, lekker bezig 

Dat komt door de SW2 punten. Fase 1 is alle Box 12 only klanten omzetten. Dat is zo goed als klaar. Daarna komen de klanten met Box 12 + SW2 punten. En inderdaad, bellen heeft geen zin.

Wat afschuwelijk, deze nieuwe versie. Het heeft mij wel kritisch aan het denken gezet. Heeft KPN wel een strak OTAP-procedure gevolgd hierin? Hoe kan het zomaar zijn dat KPN bij mij op de modem proxy aanzet? Mijn huis is opgebouwd met smartproducten en 70% van de apparaten verliest 9/10 pakketten per seconde. Dit is heel bijzonder.

Wanneer ik de proxy-instellingen probeer uit te zetten en dan DNS weer terug aanpas richting CloudFlare, dan worden de proxy-instellingen en standaard Proxy-IP weer toegepast.

Daarnaast wil ik naar een upgrade checken, maar de upgrade-knop blijft grijs. Een reset werkt ook niet. Ik snap dat KPN voor de veiligheid een strikt netwerk zou willen aanbieden. Dat maakt het meer gericht op algemeen consumenten en minder gericht op geavanceerde gebruikers.

Los daarvan is het een zeer slecht en te vroegtijdig uitgebracht stuk software. En dit werd ook nog geforceerd op mijn modem. Ik kwam hier achter omdat alle apparaten vreemde symptomen vertoonden.

Hierdoor is mijn vertrouwen in KPN zeer verlaagd. Ik zal in januari overstappen.

Ik gebruik de tracerouting tool van de modem zelf. Ook vanaf daar richting Google lijkt die al op de proxy een vrij vreemd response tijden vertoont. Vervolgens pakketten verliest en uiteindelijk toch doorgeleid wordt langs Google CDN's. Daar gaat het wel goed. De response tijd van de servers van Google lijken te werken. Maar ik zou graag de proxy optie willen uitzetten en wijzigen.

Ik kan helaas mijn vorige reacties niet bewerken om beter te onderbouwen. Maar echter vind ik iets vreemds terug. In deze screenshot zie je de aangepaste DNS servers terug. Dit is automatisch uitgegeven. Maar ze zijn niet-versleuteld.

In de volgende screenshot trace route ik dus naar de Google IP maar verbazingwekkend ook daar gaat die nog steeds over het IP van KPN en verliest die pakketten. Uiteindelijk komt die wel aan bij Google.

Admin: Samengevoegd voor de leesbaarheid.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 21 december 2023
Atillabayrambas schreef:

Ik kan helaas mijn vorige reacties niet bewerken om beter te onderbouwen. Maar echter vind ik iets vreemds terug. In deze screenshot zie je de aangepaste DNS servers terug. Dit is automatisch uitgegeven. Maar ze zijn niet-versleuteld.

Wat bedoel je met "maar ze zijn niet versleuteld"?

Atillabayrambas schreef:

Ik In de volgende screenshot trace route ik dus naar de Google IP maar verbazingwekkend ook daar gaat die nog steeds over het IP van KPN en verliest die pakketten. Uiteindelijk komt die wel aan bij Google.

Waaruit concludeer je dat er pakketten verloren zouden gaan?

Ik zie niets vreemds aan deze traceroute, alles ziet er prima uit.

Weet dat een hop niet hoeft te reageren op een ping request en dat is precies wat hop 3 en 4 dus ook doen.

wjb schreef:
Atillabayrambas schreef:

Wat bedoel je met "maar ze zijn niet versleuteld"?

Atillabayrambas schreef:

Ik In de volgende screenshot trace route ik dus naar de Google IP maar verbazingwekkend ook daar gaat die nog steeds over het IP van KPN en verliest die pakketten. Uiteindelijk komt die wel aan bij Google.

Waaruit concludeer je dat er pakketten verloren zouden gaan?

Ik zie niets vreemds aan deze traceroute, alles ziet er prima uit.

Weet dat een hop niet hoeft te reageren op een ping request en dat is precies wat hop 3 en 4 dus ook doen.

Uit een ping test. Maar die kan ik nu niet uitvoeren omdat er geen internet is. Die komt en gaat met vlagen. Ik heb sinds een maand niets aan de netwerk aangepast. Rechtstreeks op de modem aangesloten werkt ook niet. Elke keer als ik de wifi ook uitzet op de modem gaat die weer aan. Mijn clouddiensten zijn allemaal offline echter kan ik nog wel mijn lokale apparaten met een lokaal toegewezen static IP benaderen dat vanuit de KPN modem wordt uitgegeven. 

Daarnaast een reset geprobeerd maar ook geen succes. Enige wat ik mij kan voorstellen is de nieuwe update of de storm wat mij bijzonder lijkt. Op dit moment gebruik ik hotspot...

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 21 december 2023

Wat werkt er dan niet want die screenshots die je hier toont zijn uitstekend, daar is helemaal niets mis mee.

Uit de tweede screenshot concludeer ik dat je ook gewoon een Internet verbinding hebt.

Kan je eens uitleggen waar je tegenaan loopt?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 21 december 2023

Je hebt het ook over "proxy instellingen" maar er is helemaal geen proxy.

wjb schreef:

Wat werkt er dan niet want die screenshots die je hier toont zijn uitstekend, daar is helemaal niets mis mee.

Uit de tweede screenshot concludeer ik dat je ook gewoon een Internet verbinding hebt.

Kan je eens uitleggen waar je tegenaan loopt?

Zoals ik al vertelde internet komt en gaat met vlagen. Ik heb nu weer verbinding gemaakt met de modem om een ping/tracert uit te voeren. Resultaten zijn helaas anders…

Ook hieronder zie je gewoon dat ik met lokale apparaten gewoon kan communiceren.

Modem is niet bereikbaar op ipv4 adres en ook niet met mijnmodem.kpn. Maar alle lampjes branden groen en geeft gewoon keurig nog DHCP uit op lokale apparaten (los van de clouddiensten).

wjb schreef:

Waarom bestaat er dan een optie onder tab “DNS” met “DNS-proxy gebruiken (aanbevolen)” die ik niet uitgevinkt krijg?

Admin: posts samengevoegd voor het overzicht.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 21 december 2023
Atillabayrambas schreef:
wjb schreef:

Waarom bestaat er dan een optie onder tab “DNS” met “DNS-proxy gebruiken (aanbevolen)” die ik niet uitgevinkt krijg?

Oh, bedoel je de DNS proxy.

Die optie zou ik persoonlijk altijd aan laten staan immers dat betekent dat de DNS cache op de V12 gebruikt kan worden voor veel DNS requests en dat maakt het resolven van domeinen een stuk sneller.

wjb schreef:
Atillabayrambas schreef:
wjb schreef:

Oh, bedoel je de DNS proxy.

Die optie zou ik persoonlijk altijd aan laten staan immers dat betekent dat de DNS cache op de V12 gebruikt kan worden voor veel DNS requests en dat maakt het resolven van domeinen een stuk sneller.

Ik heb voor deze versie altijd een eigen DNS gebruikt voor proxy en het heeft prima gewerkt. Waarom wordt dit ingewikkelder gemaakt? Dat neemt een stukje controle weer weg… 

Maar los daarvan als ik de proxy vinkje aan zou laten staan heb ik hetzelfde probleem. Want na de upgrade stond die al automatisch aan en zo kwam ik achter het probleem in huis…

Plus een reset zou sowieso moeten werken denk je, toch?

Ik heb voor nu in ieder geval een work-around. Ik heb een router tussengeplaatst en gerouted via de IP van KPN richting Cloudflare. En dat lijkt te werken. Er gaat iets niet lekker in de modem samen met de nieuwe update. Ik check later wel zolang dit maar eerst even werkt.

Admin: post samengevoegd  voor de leesbaarheid.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7099 reacties
  • 22 december 2023

@Atillabayrambas Welkom op het forum en bedankt voor je uitgebreide feedback, nemen we erbij mee. Wel even een verzoek om de leesbaarheid te bewaken van eventuele meelezers, post je bevindingen waar mogelijk in één post. Mocht je een individueel probleem vermoeden die niet specifiek toepassing heeft op de update en daarover van gedachten willen wisselen dan zou ik je willen vragen om daar een los topic voor aan te maken.​

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 22 december 2023

@Atillabayrambas, Ik denk dat het probleem dat jij ervaart niets met die DNS proxy te maken heeft. Ik denk dat de (fysieke) verbinding verbroken is immers in het screenshot in dit bericht kan je lezen dat de media disconnected is. Dit issue zien we hier op het forum helaas wel vaker. De switch van de V12 lijkt zeer gevoelig voor de kwaliteit van de aangesloten kabels en lijkt soms ook volledig de geest te geven. Dit is echter niet gerelateerd aan deze firmware.

Remco_ schreef:

@Atillabayrambas Welkom op het forum en bedankt voor je uitgebreide feedback, nemen we erbij mee. Wel even een verzoek om de leesbaarheid te bewaken van eventuele meelezers, post je bevindingen waar mogelijk in één post. Mocht je een individueel probleem vermoeden die niet specifiek toepassing heeft op de update en daarover van gedachten willen wisselen dan zou ik je willen vragen om daar een los topic voor aan te maken.​

Hi Remco, bedankt voor de info. Ik zit niet zo vaak op forum omdat het over de algemeen wel goed gaat. Na de update dacht ik dit is vast de plek om nog feedback te kunnen geven of over de klachten te kunnen beschrijven. Een nieuwe topic aanmaken hou ik in mijn achterhoofd. 

Als ik op de feedback knopje in de modem via 192.168.2.254 klik krijg ik een blanco pagina. Zie screenshot:

Zoals ik in mijn post richting “wjb” aangeef vind ik dat de nieuwe firmware versie niet helemaal deugt nog.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • 12863 reacties
  • 22 december 2023

Dit nemen we mee @Atillabayrambas. Want hier gaat iets niet goed. 
Je andere vraag heb ik even weggehaald. Wil je toch vragen daar een eigen topic voor aan te maken. Het heeft niet met deze update te maken en zo verstoren we het overzicht. Als je een nieuw topic aanmaakt dan kan de community meedenken. Zien het topic graag verschijnen. 

Bart_Z schreef:

Dit nemen we mee @Atillabayrambas. Want hier gaat iets niet goed. 
Je andere vraag heb ik even weggehaald. Wil je toch vragen daar een eigen topic voor aan te maken. Het heeft niet met deze update te maken en zo verstoren we het overzicht. Als je een nieuw topic aanmaakt dan kan de community meedenken. Zien het topic graag verschijnen. 

Ahh jij had dus mijn bericht weggehaald. Ik dacht wordt ik nou weer gek met mijn verbinding.

Dat begrijp ik. Laten we de conversatie hierbij ook beeindigen. Het werkt nu in principe weer naar behoren gelukkig en hopelijk zal het fout niet meer voordoen. Wellicht ook handig mee te nemen of ik echt akkoord wil gaan met de nieuwste firmware. Want ik vind netwerk een belangrijk punt in huis en zou de change notes graag voor de volgende keer goed willen doornemen voordat de firmware geforceerd wordt uitgevoerd.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 24 december 2023

Is er een manier om de update te krijgen, mijn v12 draait ook nog steeds: SGEJ1000060E

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32

Ha @JorritKramer, welkom! We zetten klanten over in batches, dus dit is een automatisch proces! Nog even geduld :-).

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 117 reacties
  • 26 december 2023
Remco_ schreef:

@Atillabayrambas Welkom op het forum en bedankt voor je uitgebreide feedback, nemen we erbij mee.

@Remco_ Sorry als dit onaardig klinkt, maar welke feedback voor het modem? Het lijkt er op dat @Atillabayrambas verschillende dingen door elkaar haalt en dit geen probleem van het modem of firmware is.

DNS proxy betekent dat de router zelf een DNS server opzet en daarna alle queries doorstuurt naar een andere server, in dit geval die van KPN. Vaak wordt hier dnsmasq of Unbound voor gebruikt, het modem gebruikt dnsmasq:
$ dig @192.168.2.254 version.bind ch txt +short

"dnsmasq-gen_2.86_v1.2.3"

Als je het vinkje van de proxy aanzet dan krijgt elke client het IP adres van het modem doorgegeven als DNS server. Als je het vinkje uitzet kan je zelf kiezen welke DNS servers worden gestuurd naar de clients. De proxy zou mogelijk voor een minimale snelheidswinst kunnen zorgen áls de query in de cache zit van dnsmasq, maar met glasvezel en dat queries naar een server op het internet zo’n 4 milliseconden duren zal dit echt nihil zijn. Daarom heb ik liever de keuze voor mijn eigen DNS en geef ik elke client Google’s DNS IP adressen mee. Daarnaast heeft elke client vaak zelf ook nog een cache ingebouwd (Windows bijvoorbeeld, ipconfig /flushdns).

Atillabayrambas schreef:

@wjb Ik denk dat de opmerking over niet-versleutelde DNS komt omdat @Atillabayrambas keek in het Windows internet instellingen menu:

DNS is inderdaad standaard onversleuteld. Je kan handmatig een DNS over HTTPS/TLS server instellen in Windows om versleutelde DNS te krijgen. Microsoft test verder ook de mogelijkheid om automatisch een versleutelde DNS server te verkrijgen, maar dit is allemaal nog in de testingfase. Dit heeft echter niet met het probleem te maken.

De traceroute. Ja, het kan dat je op de weg naar een IP adres een timeout ziet, dit betekent echter niet dat je internet niet goed werkt. Hier een link met uitgebreidere uitleg.

De ping. Hier lijkt het er op dat je internet inderdaad niet werkt. Dit heeft echter niets met DNS te maken. Als je een IP adres direct pingt, gebruik je geen DNS. Je zegt dat het soms uitvalt en soms werkt. Ik zou direct zeggen dat er dan iets mis is met de kabel. Ervaar je dit ook met Wi-Fi? Het zou handig zijn als je ping functie kon gebruiken in het modem om te checken of het modem wel een ping naar 8.8.8.8 kan doen, om te bepalen bij welk apparaat het probleem zit. Maar ja, deze functie werkt weer niet met de nieuwe firmware…

Heb je het modem al eens gereset via de knop achterop? En welk firmware nummer draai je precies?

Atillabayrambas schreef:

Ik heb voor nu in ieder geval een work-around. Ik heb een router tussengeplaatst en gerouted via de IP van KPN richting Cloudflare. En dat lijkt te werken.

Het lijkt nu dus wel goed te werken met deze configuratie, dat is mooi. Maar ik snap niet precies wat je gedaan hebt. Een router tussen het modem en je Windows computer gedaan? Of het hele modem vervangen met een eigen router? En wat bedoel je precies met gerouted via de IP van KPN richting Cloudflare? Is dit de DNS Proxy instelling in het modem of een DNS instelling in je nieuwe router?

• Topper
  • 16 reacties
  • 28 december 2023

Hallo,

Ik heb zojuist mijn nieuwe apparatuur mogen ontvangen van KPN. Op 4 januari wordt mijn TWEAK glasvezel omgezet naar het KPN netwerk. Ik wilde de KPN Box alvast voorbereiden en kwam er tot mijn schrik achter dat ik het IP adres niet zelf kan instellen…. Kan ik die update forceren? Het IP adres wat de box nu heeft is voor mij totaal onbruikbaar. Alle PLC's en aanverwante apparatuur van mijn opdrachtgever zitten op de 192.168.x.x reeks en als de box op 192.168.2.254 blijft zitten dan kan ik nooit via de box naar buiten omdat de box denkt dat het lokaal verkeer is.  Een alternatief is natuurlijk mijn Fritz 5530 Fiber aangesloten proberen te krijgen, maar an sich wil ik het best eerst proberen met KPN Box. 

• Topper
  • 16 reacties
  • 28 december 2023

Aanvulling:

Ik wil best die box 12 gebruiken omdat ik de aanbieding met die 2 gratis super wifi punten genomen heb. Als ik die box 12 niet kan gebruiken dan kan ik die 2 wifi punten vermoedelijk ook niet gebruiken en dan kan ik beter mijn abo opzeggen en gaan voor de korting en een eigen router.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1360 reacties
  • 29 december 2023

KPN heeft nog steeds alleen het beleid actief staan dat de v12 stand alone wordt voorzien van de nieuwe software. Dus sluit sowieso de superwifi 2 op 4 januari niet aan want dat ziet het beheerssysteem deze langskomen en dan kom je op de stapel to be done later. Zodra de v12 als enige is aangesloten dan wordt deze in geplande batches meegenomen. Hoeveel dagen daar overheen gaan is helaas niet te voorspellen. Als het toch sneller moet dan zal dit door een van de moderators van dit forum specifiek opgepakt moeten worden als individuele case. 

De oudere serie software heeft geen mogelijkheid om dit zelf te initiëren. 

Met de nieuwe versie is het geen probleem om een eigen range in te stellen op de LAN zijde. 

• Topper
  • 16 reacties
  • 29 december 2023
BruisTablet schreef:

KPN heeft nog steeds alleen het beleid actief staan dat de v12 stand alone wordt voorzien van de nieuwe software. Dus sluit sowieso de superwifi 2 op 4 januari niet aan want dat ziet het beheerssysteem deze langskomen en dan kom je op de stapel to be done later. Zodra de v12 als enige is aangesloten dan wordt deze in geplande batches meegenomen. Hoeveel dagen daar overheen gaan is helaas niet te voorspellen. Als het toch sneller moet dan zal dit door een van de moderators van dit forum specifiek opgepakt moeten worden als individuele case. 

De oudere serie software heeft geen mogelijkheid om dit zelf te initiëren. 

Met de nieuwe versie is het geen probleem om een eigen range in te stellen op de LAN zijde. 

Pardon? KPN Ziet wat ik aan de binnenkant van mijn netwerk aansluit? Dat lijkt me een regelrechte inbreuk op mijn privacy en niet te vergeten de bedrijfsgeheime toepassingen en apparaten welke ik thuis test, configureer en klaar maak voor klanten. Als wat jij zegt waar is dan komt die hele BOX niet aangesloten en stuur ik vandaag alles nog terug. Kan iemand van het moderator team hier op reageren?

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 29 december 2023

@Erik_68 Bijna alle modems van providers hebben een TR-069 verbinding ingebouwd zodat ze op afstand kunnen kijken wat de status van het modem is. Dit is om te checken hoe het signaal is, welke instellingen er zijn, en tja vaak ook alle andere dingen zoals verbonden apparaten. Als je veel geeft om privacy is het misschien beter voor je om een eigen router te gebruiken. Gelukkig is dat een stuk makkelijker tegenwoordig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3657 reacties
  • 29 december 2023
Erik_68 schreef:

Pardon? KPN Ziet wat ik aan de binnenkant van mijn netwerk aansluit? Dat lijkt me een regelrechte inbreuk op mijn privacy en niet te vergeten de bedrijfsgeheime toepassingen en apparaten welke ik thuis test, configureer en klaar maak voor klanten. Als wat jij zegt waar is dan komt die hele BOX niet aangesloten en stuur ik vandaag alles nog terug. Kan iemand van het moderator team hier op reageren?

KPN ziet in hun modems jouw interne IP-adres en MAC-adres. Uit de MAC-adres kunnen ze weer concluderen welke apparaat dit is. Dus als KPN wil, kunnen ze jouw appraten hacken met de zero-exploits die jou nog niet bekend zijn.

Veel slechter vind ik dat KPN de WIFI-wachtwoorden opslaat op hun server, deze is supergevoelig en mogen nooit uit klanten omgeving gehaald worden. Ik zit gewoon mijn verplicht abo-duur af en dan ben ik weg van den superspion KPN