Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100170 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • January 16, 2024

Box 12 versie….39

Als ik inlog op mijn modem zie ik bij de ingelogde apparaten “device 10” en “device14” staan, soms ook “device192” 

Mij volledig onbekend welke apparaten dit zijn. Ik ken alle apparaten in mijn huis/netwerk die wifi hebben. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat iemand van buiten op mijn wifi netwerk zit. Lijkt mij niet waarschijnlijk omdat ik een ww van 16 karakters gebruik..

De apparaten hebben een Mac adres….. ‘ spook-apparaten”??

Ander punt, als ik ingelogd ben, naar blz WiFi ga, vervolgens naar “spectrum” dan zie ik niets weergegeven. Eerder was dit wel het geval. Box 12 van spanning af en later weer opstarten helpt niet..reden???

wjb
Wijsgeer
  • January 16, 2024

Heb je via https://macvendors.com al eens uitgezocht van welk merk die spookapparaten zijn?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • January 16, 2024

Heb je via https://macvendors.com al eens uitgezocht van welk merk die spookapparaten zijn?

Dank, zal eens doen

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • January 16, 2024

Dank, zal eens doen

Levert niets op, ook binnen de KPN software werd alleen het Mac adres genoemd, als willekeurig, zonder vermelding fabrikant

• January 16, 2024

Dank, zal eens doen

Levert niets op, ook binnen de KPN software werd alleen het Mac adres genoemd, als willekeurig, zonder vermelding fabrikant

Is het mogelijk dat je apparatuur hebt welke hun Mac adres randomizen om “privacy”. Onder andere Apple apparatuur doet dit standaard, zie: https://support.apple.com/nl-nl/102509 . Andere apparatuur doet dit ook en er is altijd een optie om dit uit te zetten, dit zou ook verklaren waarom je de apparatuur niet terug kan vinden in een Mac vendor lijst. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • January 16, 2024

veel Apple apparatuur hier….. zou de verklaring, dus, kunnen zijn. Dank!

• Helper
  • January 18, 2024

Heb dit zelf ook. In mijn geval komt dit door de SuperWifi punten. Die devices zijn “virtueel”. Ze vertegenwoordigen de verschillende WiFi netwerken die door de SuperWifi punten moeten worden opgezet en gesynched met de ExperiaBox. Bij het vers opstarten van de punten komen ze tevoorschijn en ze worden naar verloop van tijd weer verborgen in de webinterface zodat je alleen de fysieke apparaten overhoudt. Soms duiken ze dan wel weer op. Wellicht dat dit verbergen in een nieuwere versie iets beter werkt. Als gebruiker leidt dit je alleen maar af. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

… Wellicht dat dit verbergen in een nieuwere versie iets beter werkt. Als gebruiker leidt dit je alleen maar af. 

Ha @NielsH83, dank voor je feedback! We geven het door. 

• Topper
  • January 22, 2024

Hallo,

Ik ben een klein beetje teleurgesteld in KPN. Of de aannames hier van diverse mensen. We zijn nu 2,5 weken verder en nog steeds is mijn modem niet voorzien van de laatste update. Ik heb de wifi accespoints nog steeds niet aangesloten omdat ik eerst de update wil hebben. Wel is mijn modem zo'n 6 dagen geleden door de KPN gereset. Ik moet nu noodgedwongen over een brakke 4g verbinding de klanten van mijn opdrachtgever bedienen…… Echt waardeloos.  

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 24, 2024

@Erik_68, wil jij je forumprofiel eens invullen? Dan kunnen we kijken of we iets kunnen achterhalen hierover. 

• Topper
  • January 24, 2024

@Erik_68, wil jij je forumprofiel eens invullen? Dan kunnen we kijken of we iets kunnen achterhalen hierover. 

Hallo @Erik van KPN,

Dank je wel alvast voor jij tijd en aandacht. Ik heb mijn profiel verder ingevuld. Ik ben niet helemaal zeker van mijn klantnummer. Deze komt van mijn eerste factuur.

Ik heb ondertussen al wel mijn modem een paar keer uit en weer ingeschakeld maar tot nog toe mocht dat niet baten.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 24, 2024

Hallo @Erik van KPN,

Dank je wel alvast voor jij tijd en aandacht. Ik heb mijn profiel verder ingevuld. Ik ben niet helemaal zeker van mijn klantnummer. Deze komt van mijn eerste factuur.

Ik heb ondertussen al wel mijn modem een paar keer uit en weer ingeschakeld maar tot nog toe mocht dat niet baten.

Dankjewel! En geen zorgen, klantnummer heb ik kunnen achterhalen. Dit wordt nu zo snel mogelijk in werking gezet. 

• Topper
  • January 25, 2024

@Erik van KPN 

Ik heb vannacht de update gekregen. Ik neem aan mede dankzij jouw inspanningen. Mag ik je daarvoor hartelijk danken. Ik zal nu snel de ip-range aanpassen en dan ga ik ik ook eindelijk de wifi superpunten verbinden! Nogmaals veel dank!. 

• Topper
  • January 25, 2024

Oke, ik heb mijn KPN Box 12 op de door mij gewenste ip range (172.23.10.x) ingesteld…. En heb daarmee een aantal rare problemen gecreëerd…. Mijn telefoon en tablet verbinden prima met het wifinetwerk. Echter, de tablet blijft volhouden dat ik verbonden ben maar zonder internet, terwijl mijn telefoon het gewoon doet. De TV ontvanger werkt niet meer op DHCP. Als ik hem een vast IP adres geef (bedraad) dan doet hij het prima…. Mijn homewizard apparaten zijn in de app offline, terwijl box 12 denkt dat de P1 meter verbonden is en de watermeter niet. Beide geven aan offline te zijn met hun status led…. 

En dit is nog voor dat ik de wifi punten heb toegevoegd. 

En ja, ik heb even gekeken naar het schedule en de tablet op always allowed gezet. Het mocht niet baten. 

Is het op de een of andere manier een kat in de zak? Heeft iemand ervaringen hier mee? 

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • January 25, 2024

Als de DHCP range wordt veranderd op de v12 zullen alle actief zijnde apparaten wel geforceerd(herstart) moeten worden voordat ze afstappen van de nog oude bestaande dhcp ip lease.

Er zitten sowieso nog een aantal bugs in de huidige .38 versie die KPN niet voert. Een daarvan is dat bij een DHCP range verandering het netmasker niet mee wil veranderen. Die blijft ondanks evt andere invoer gewoon op 255.255.255.0 of 24 bits staan. Hou hier rekening mee of dit misschien speelt.

Daarnaast hebben sommige mensen eerder gemeld dat mogelijk de het DNS proxy adres niet goed mee omgaat met de DHCP range wijziging. 

Dus check ook even op de apparaten die nu problemen hebben of die nog steeds misschien het standaard 192.168.2.254 adres krijgen.

mogelijk is hier omheen te werken door bij de TAB DNS even de proxy uit te zetten . Dan opslaan en dan weer aan te zetten en weer opslaan. Als het goed is wordt dan wel het proxy adres gebruikt dat bij de nieuw ingestelde range hoort.

De homewizard apparatuur wil nog wel eens struikelen over WPA3 of WPA2/3 modus. Dus zeker even checken of dit met WPA2 only wel werkt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 25, 2024

Dat wat jij zegt over de TV ontvanger herken ik, @Erik_68. Daar heb ik onlangs een of twee meer topics over gezien. Nemen we mee. 

Bruistablet geeft een aantal goede tips, kijk daar inderdaad even naar. 

• Topper
  • January 25, 2024

@BruisTablet & @Erik van KPN,

Dank voor jullie reacties. De homewizard apparaten doen het nog niet, maar ik ben meer geneigd om dat probleem bij die apparaten zelf te leggen. De installatie procedure wordt namelijk steeds afgebroken. Ik heb op de BOX 12 het extra wifinetwerk 2,4Ghz aangezet met enkel WPA2 en zal ze daarmee proberen te connecten. Een vervelender probleem is dat mijn Galaxy Tablet blijft zeggen dat ik verbonden ben met mijn wifi netwerk maar dat de router geen internet heeft. Als ik diezelfde tablet verbind met mijn telefoon als hotspot, welke wel internet en wifi heeft van de router, doet hij het wel. Voor de change werkte mijn tablet natuurlijk goed. Omdat ik wel verbonden ben met de BOX 12 weet ik niet zo goed waar ik dit moet zoeken. Het lijkt mij dat het niet aan de wifi instellingen ligt… Als ik de tablet verbind met het 2.4Ghz netwerk krijg ik dezelfde melding.  Ook apart is het dat mijn tablet wel meldt dat mijn netwerk heel langzaam is en dat van iemand in de buurt met een KPN modem, heel snel.

Foto

Hebben jullie enig idee?

• Topper
  • January 25, 2024

@Erik van KPN 

Even een update over mijn huidige situatie.

De wifi punten hangen beide bedraad aan de BOX. De ene rechtsreeks, de andere via een switch. Beiden zijn niet geupdate en hebben samen een eigen wifi netwerk gevormd. De tablet krijgt prima verbinding met dit netwerk, maar nog steeds geen internet. Mijn telefoon echter krijgt via dit wifi netwerk ook gewoon verbinding…. 

De P1 meter van homewizard is verbonden met het speciale 2.4Ghz netwerk, maar ook hij krijgt geen internet…. 

Het probleem lijkt dus echt echt te zitten in de KPN BOX 12.  Of zie ik iets anders over het hoofd.

Heeft iemand een idee? Moet ik de helpdesk inlichten? Help :)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 25, 2024

@Erik_68 Alles bij elkaar zou ik denken dat de Box 12 misschien wat in de war is, dat er wellicht onder water toch nog wat resten van de oude instellingen zijn. Ik raad je dan ook eigenlijk aan om ook de Box 12 te resetten. En doe dit dan ook nog een keer voor de SuperWifi, om te zorgen dat die het installatieproces nog een keer doorlopen en de update kunnen binnenhalen.

Totaal zou ik dan deze stappen doen

• Ontkoppel de Wifipunten van de Box 12
  • Reset de Box 12 en laat hem weer volledig opkomen, geef hem een half uurtje voor de zekerheid
  • Reset de Wifipunten.
  • Sluit dan, een voor een, een SuperWifi 2 bekabeld aan op de Box 12. Doe dit even rechtstreeks, zonder de switch ertussen
  • Laat hem een half uur aangesloten staan. In deze periode zal de software alsnog gepushed worden
  • Herhaal dit met de tweede SuperWifi 2

• Topper
  • January 25, 2024

@Erik van KPN & @BruisTablet,

Update:

Ik heb de tablet aan de gang. Met een fixed ip adres. Bruistablet heeft/had gelijk. Het DNS adres, via dhcp, die de tablet, maar vermoedelijk ook de EnergyWizard apparaten krijgen, is het oude ip adres (192.168.2.254) en niet het nieuwe IP adres. En toen ik met deze kennis gewapend ging kijken naar die DHCP settings zag ik glashard staan: 192.168.2.254 bij het kopje DNS. Ook nog eens ‘uitgerijsd’ dus ik kan hem niet eens aanpassen. Op de BOX 12. 

https://imgur.com/a/rvkezFl

Ik zal je stappen morgen vroeg doorlopen Erik van KPN.  En dan jullie, en de rest van de gemeenschap, op de hoogte houden.  Dank zover.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • January 25, 2024

Dat dns gedeelte staat wel grijs maar om de dns te manipuleren dat zit bij de tab internetverbinding en dan dns. 

Hier proxy dns uitvinken en dan opslaan en dan weer aanvinken en weer opslaan. Waarschijnlijk is het dan bij dhcp aangepast naar de waardes die passen bij de aangepaste dhcp range. 

Als de dns nog op 192.168.2.254 dan krijg je dus wel wifi maar geen internet.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 26, 2024

@Erik van KPN Hopelijk kun je mij ook wat verder helpen.

Vandaag is onze glasvezelverbinding (Internet Only) van KPN opgeleverd. Werkt allemaal prima, maar de geleverde v12 draait tot mijn verbazing nog op oude software (SGEJ1000060E). Het grootste nadeel hiervan is dat ik hier het subnet niet kan aanpassen. En dat terwijl mijn thuisnetwerk, met meerdere apparaten met vaste ip-adressen, in een heel andere ip-range is geconfigureerd dan 192.168.2.x

Ik had niet verwacht dat er nog modems bestonden waarop dit niet aangepast kan worden. Gelukkig moet de nieuwe versie van de KPN Box-software dit wél kunnen.

Kun jij hier iets in betekenen, waardoor we deze nieuwe versie z.s.m. krijgen? Dat mag ook gewoon overdag trouwens; op dit moment hangt er toch nog geen apparatuur aan de Box.

• Topper
  • January 26, 2024

@Erik van KPN & @BruisTablet,

Dank jullie wel voor jullie hulp. De oplossing van Bruistablet mbt de DNS proxy werkte inderdaad. Vervolgens beide superpunten naar factory default en 1 voor 1 aan de box gehangen. Werkte ook perfect.

Ook de TV ontvanger doet het weer op DHCP, net als de Homewizard meters. De crux zat hem in alle gevallen in de toewijzing van een verkeerde DNS proxy. Als KPN dat zou kunnen meenemen in een volgende update, loopt niemand meer tegen dit soort problemen aan. Nogmaals dank voor jullie support en kunde. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 26, 2024

Ik ga kijken wat ik kan doen, @Wutru89.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 26, 2024

Ik ga kijken wat ik kan doen, @Wutru89.

Dank voor de inspanningen aan jouw kant.

De Box is inmiddels voorzien van de nieuwe software, ik heb alle instellingen kunnen wijzigen en mijn thuisnetwerk draait weer Ls een zonnetje.