Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100171 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

wjb
Wijsgeer
  • February 16, 2024

Nee, volgens mij zijn ze inderdaad al een jaar bezig. Dat is inderdaad schandalig lang.

KPN is inderdaad al een jaar bezig met het uitrollen van de nieuwe UI voor de V12. Het zijn weliswaar drie firmware updates waarvan de laatste enkel de vervanging van het ssl certificaat behelst maar toch.

Ik snap oprecht niet waarom dat zo lang zou moeten duren.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Nu zie ik dat de nieuwe firmware veel meer opties heeft en ook opties die ik in de FritzBox mis dus wellicht wordt de V12 weer interessant. @Remco van KPN krijg ik de email ook als de V12 niet is aangesloten? 

Nee, alleen als je Box 12 is aangesloten!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 17, 2024

Nee, volgens mij zijn ze inderdaad al een jaar bezig. Dat is inderdaad schandalig lang.

KPN is inderdaad al een jaar bezig met het uitrollen van de nieuwe UI voor de V12. Het zijn weliswaar drie firmware updates waarvan de laatste enkel de vervanging van het ssl certificaat behelst maar toch.

Ik snap oprecht niet waarom dat zo lang zou moeten duren.

En dan heb je met de superwifi 2 nog niet eens een mesh netwerk, ook daarbij gaat het weer eindeloos lang duren. De eerste halfslachtige update is net uit. Het lijkt wel of KPN er en abonnement op heeft om halfslachtige updates te lanceren.

Als je nu ook nog naar de nieuwe app update van de TV+ app kijkt naast de updates van de KPN 12 box en superwifi 2 dan is het alweer drie klungel updates op een rij. En dan willen ze ook nog op alle voorgaande dagen Experiaboxen en superwifi 1 dezelfde actie gaan uitvoeren. Ze zorgen er in ieder geval op de ontwikkel afdeling voor dat ze zelf werk houden. Heeft u even geduld voor er ooit weer een goed in een keer correct werkende update zal worden uitgebracht?

En ondertussen moet je steeds meer betalen omdat KPN “verbeterd” , je zou igenlijk bijna jaarlijks geld terug moeten krijgen wegens afgeleverde wanprestaties.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 17, 2024

Een nieuwe en identieke software (gelijke GUI) voor 7 verschillende apparaten (verschillende hardware) die onderling ook nog met elkaar moeten communiceren, dat is een stevige klus. Hoop dat het ontwikkel team groter is geworden zodat updates ook sneller beschikbaar komen, zeker door het toevoegen van een Feedbackoptie!

Eén Gui is natuurlijk wel een voordeel voor de helpdesk , echter kwa functionaliteit zal er zeker verschil blijven bestaan door die verschillende hardware in de producten. Hoop dat de GUI dit ook eenduidig zal weergeven zodat dit ook duidelijk is voor de eindgebruiker.

Nieuwe functies , denk dat een speedtest een hele nuttige zou zijn!  

Uw hoop op een groter ontwikkel team is sowieso niet gehoord, de 12 werkt nog steeds niet 100% en dan hebben we het nog niet over de superwifipunten die er oom mee moeten werken. In dit tempo gaat het nog wel minimaal een jaar duren voor er ook maar een apparaat goed werkt. Maar goed het is niet voor het eerst dat KPN groter denkt dan doet.

Forum|alt.badge.img+2

@Marcia van KPN 

Mijn box 12 is nu al sinds vrijdag aangesloten heb nog steeds de update niet binnen
kan jij dit nakijken? Vind het onaceptabel ik op een oudere software zit.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Op welke versie zit je dan Marco? Soms duurt het even voordat de update gepusht wordt door ons netwerk. Ik zou je anders willen adviseren om even een los topic aan te maken zodat we er even naar kunnen kijken.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • February 18, 2024

Alle nieuwe v12 boxen uit de doos gaan niet automatisch om naar de nieuwe kpn software. Dat beleid staat al sinds de start van de nieuwe software niet aan. Gaat alleen via ingeplande groepen modems. Mensen di hun box V12 al op de nieuwe software hebben kunnen een update knop in de web interface gebruiken (als er iets nieuws is) of gewon wachten tot deze door kpn management systemen een keer wordt meegenomen.

wjb
Wijsgeer
  • February 18, 2024

Gaat alleen via ingeplande groepen modems.

En wat zijn de parameters op basis waarvan een "modem" ingepland wordt.

Ik snap oprecht niet waarom het zo gruwelijk lang moet duren alvorens een V12 naar de nieuwe firmware gezet wordt. Zelfs als er geen "super"WiFi's in het spel zijn kan het nog eindeloos duren alvorens je aan de beurt bent. Waarom is dat?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • February 18, 2024

Die voorwaarden weet alleen KPN intern. Ik waarschuw alleen mensen die werk voor niets aan het doen zijn op modems en hun aansluiting om van de oude naar de nieuwe software te komen. Dit staat al sinds de start van dit traject ongewijzigd in de kpn management systemen. Pas op de nieuwe software is er meer inzicht en mogelijkheden om in versie vooruit te gaan.

• February 20, 2024

Precies dit, ik snap dat ze bang zijn voor incidenten, maar de nieuwe firmware werkt dermate beter dan de huidige. Dat ik benieuwd ben wat de showstoppers zijn voor een grootschalige uitrol of zou er  toch wat handwerk nodig zijn per migratie?

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 21, 2024

Ik heb nu drie keer gehad dat op dinsdag (misschien toeval dat het op deze dag steeds was) dat het internet compleet er uit lag. De Wifi verbond nog wel, maar internet kon ik niet browsen. Het gekke was, als dit gebeurde kon ik nog wel van buitenaf verbinden met mijn server in het netwerk via remote desktop of met VPN. Internet browser werkte echter niet. Ik kon ook vanuit mijn netwerk verbinden met een VPN via UDP en daarna werkte het internet wel via de tunnel. Het leek of HTTP en HTTPS verkeer op een of andere manier niet werkte, maar de rest wel. Iemand anders ook last van dit?

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 21, 2024

Ik heb ook regelmatig dat het tabje Thuisnetwerk niet laadt. Het enige dat helpt is het modem opnieuw opstarten, en dan werkt het maar voor een tijdje, maar uiteindelijk komt het altijd weer uit op dit:

Als dit gebeurt laden daarna andere pagina’s ook niet meer:

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • February 21, 2024

Klopt er zit ergens een scriptfout in de opbouw van die pagina. Heb het idee dat het met interpretatie te maken heeft van de aangesloten apparatuur in het netwerk die opgevraagd wordt. Als ik namelijk het netwerk beperkt houdt treedt het lange tijd niet op. 

Tevens zie ik soms een vaag MAC adres voorkomen wat misschien de boel laat hangen: (zie onderstaand voorbeeld)

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 21, 2024

De request naar /ws/NeMo/Intf/lan:getMIBs blijft op Pending staan zie ik in de dev console.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 24, 2024

Nog een klein bugje: Als je een WPA3 netwerk hebt ingesteld en het modem reset, dan zal de netwerknaam na de reset wel terug worden gezet, maar wordt de beveiliging weer terug op WPA2 gezet.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Precies dit, ik snap dat ze bang zijn voor incidenten, maar de nieuwe firmware werkt dermate beter dan de huidige. Dat ik benieuwd ben wat de showstoppers zijn voor een grootschalige uitrol of zou er  toch wat handwerk nodig zijn per migratie?

Ha @richardnl, ik snap dat je er benieuwd naar bent! Maar over het hoe en wat m.b.t. de uitrol, zijn wij ook niet op de hoogte. Dat ligt bij het team modem/wifi en ik heb er alle vertrouwen in dat ze dit zo goed mogelijk laten verlopen, ondanks dat het wat langer duurt. 

Dank voor jouw feedback, Roam! We nemen het mee!

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 25, 2024

Heb net dit binnen gekregen:

wjb
Wijsgeer
  • February 25, 2024

Heb net dit binnen gekregen:

Die firmware is dezelfde als de 23.04.38.0 en is al een paar maanden oud.

wjb
Wijsgeer
  • February 25, 2024

En de 23.04.38.0 is functioneel gelijk aan de 23.04.36.0 immers de enige aanpassing was het plaatsen van een nieuw certificaat.

Marcia van KPN schreef:

Ha @richardnl, ik snap dat je er benieuwd naar bent! Maar over het hoe en wat m.b.t. de uitrol, zijn wij ook niet op de hoogte. Dat ligt bij het team modem/wifi en ik heb er alle vertrouwen in dat ze dit zo goed mogelijk laten verlopen, ondanks dat het wat langer duurt

Dit vind ik echt een understatement, wat mij betreft gaat de uitrol tergend langzaam en getuigt het niet van veel vertrouwen in het eigen kunnen.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 25, 2024

En de 23.04.38.0 is functioneel gelijk aan de 23.04.36.0 immers de enige aanpassing was het plaatsen van een nieuw certificaat.

Wat is het nut van het nieuwe certificaat? Waar wordt dit certificaat gebruikt? De web UI is alleen via HTTP te benaderen en niet via HTTPS. Kan dit oude certificaat zorgen voor dat mijn SuperWifi 2 niet automatisch update? Hij zit momenteel nog op de oude KPN firmware van 3.00.31.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 25, 2024

Ik zit momenteel nog op V12.C.23.04.36. Als ik op Upgrade klik loopt de statusbalk langzaam vol, maar gebeurt er verder niets met het modem. Hij blijft op V12.C.23.04.36.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 25, 2024

Net het modem opnieuw opgestart en nu is de update niet meer beschikbaar. Hij draait nog steeds de oude V12.C.23.04.36. De SuperWifi 2 werd rood tijdens het opnieuw opstarten en kwam niet meer online. Alleen na opnieuw opstarten van het apparaat werd hij weer groen.

wjb
Wijsgeer
  • February 25, 2024

@roam, Ik neem aan dat er een moderator zal reageren die hier eens in wil duiken want jouw V12 zou toch echt op firmware V12.C.23.04.38.0 moeten draaien.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 25, 2024

@wjb Ik heb denk ik het probleem/de bug gevonden. Als bij Internetverbinding → DNS een eigen DNS server is ingesteld lukt de update niet. Ook werd de update niet meer weergegeven. Ik heb het vinkje “DNS-proxy gebruiken (aanbevolen)” weer aangezet, opgeslagen en toen was de update beschikbaar. 87 seconden na het drukken op de Upgrade knop was het modem opnieuw aan het opstarten en ik draai nu V12. C.23.04.39.

Kijken of nu vannacht de SuperWifi 2 naar de nieuwe KPN firmware wordt geüpdate..

wjb
Wijsgeer
  • February 25, 2024

Welke "eigen" DNS server gebruikte je dan?