Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100171 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 25, 2024

Ik gebruikte 1.0.0.1, 1.1.1.1, 2606:4700:4700::1001, 2606:4700:4700::1111. In die volgorde.

De secundaire DNS is significant sneller dan de primaire. KPN heeft vast andere routing per IP.

Bij Google DNS is hetzelfde te zien; 8.8.4.4 is sneller dan 8.8.8.8. Bij mijn Ziggo grootzakelijk zijn de latencies exact hetzelfde voor primair en secundair.

wjb
Wijsgeer
  • February 25, 2024

Ook ik gebruik op mijn EdgeRouter de DNS servers van Cloudflare maar dan wel de anti-malware variant.

Als fallback heb ik de DNS servers van KPN staan.

Blijkbaar gebruikt KPN voor de upgrade service dus een domein dat alleen door de eigen domeinserver geresolved wordt. Dat zou niet best zijn.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 25, 2024

Nog een bug gevonden:

Als je het “DNS-proxy gebruiken” vinkje uitzet, je eigen primaire en secundaire IP adressen invult voor IPv4 en IPv6 en het daarna opslaat, worden netjes deze invulde IP adressen netjes uitgegeven voor DNS via DHCPv4 en RDNSS.

Als je daarna “DNS-proxy gebruiken” weer aanzet en het opslaat komt de interface er zo uit te zien:

Het lijkt allemaal goed te zijn weer, zoals het was. Maar de IP adressen die je voorheen had ingevuld bij IPv6 worden nog steeds uitgegeven via RDNSS, en niet het router IP adres voor DNS proxy. Zie mijn resolv.conf:

➜  ~ cat /etc/resolv.conf

search home

nameserver 2606:4700:4700::1001

nameserver 2606:4700:4700::1111

nameserver 192.168.2.254

Ook na een herstart van het modem worden nog steeds deze IP adressen uitgegeven.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 25, 2024

Na een reset van het modem is het weer normaal:

~ cat /etc/resolv.conf

search home

nameserver 2a02:a4xx:xxxx:x:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx

nameserver 192.168.2.254

Ik denk dat ik maar niet zo veel ga veranderen aan het modem.. IP range veranderen breekt het Thuisnetwerk tabje, DNS veranderen breekt updates. Ik hou het nu maar bij één statisch IP en een paar port forwards. Hopen dat dit niet te veel is…

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik laat @Erik van KPN morgen even naar je bugs kijken, @roam! Fijn dat het updaten nu in ieder geval wel gelukt is!

• Helper
  • February 27, 2024

En de 23.04.38.0 is functioneel gelijk aan de 23.04.36.0 immers de enige aanpassing was het plaatsen van een nieuw certificaat.

Wat is het nut van het nieuwe certificaat? Waar wordt dit certificaat gebruikt? De web UI is alleen via HTTP te benaderen en niet via HTTPS. Kan dit oude certificaat zorgen voor dat mijn SuperWifi 2 niet automatisch update? Hij zit momenteel nog op de oude KPN firmware van 3.00.31.

Heeft iemand hier nog een antwoord op? Ik ben ook wel benieuwd namelijk, 

wjb
Wijsgeer
  • February 27, 2024

En de 23.04.38.0 is functioneel gelijk aan de 23.04.36.0 immers de enige aanpassing was het plaatsen van een nieuw certificaat.

Wat is het nut van het nieuwe certificaat? Waar wordt dit certificaat gebruikt? De web UI is alleen via HTTP te benaderen en niet via HTTPS. Kan dit oude certificaat zorgen voor dat mijn SuperWifi 2 niet automatisch update? Hij zit momenteel nog op de oude KPN firmware van 3.00.31.

Heeft iemand hier nog een antwoord op? Ik ben ook wel benieuwd namelijk, 

Om de verbinding met het TV platform te versleutelen is ook een certificaat benodigd.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • March 1, 2024

Ik snap nog steeds het nut niet van deze knoppen niet. Wi-Fi 6 is backwards compatible met Wi-Fi 5, wat backwards compatible is met Wi-Fi 4, wat backwards compatible is met Wi-Fi 3, wat backwards compatible is met Wi-Fi 2 (mits je OFDM-only basic rates uitzet), wat backwards compatible is met Wi-Fi 1.

Als er dus clients niet kunnen verbinden, zullen dit alleen Wi-Fi 2 apparaten zijn, omdat het modem nu alleen OFDM basic rates 6, 12 en 24 Mbits uitzendt (6 en 24 Mbits op 5 GHz, waar is 12??). Met deze profielen blijven de basic rates hetzelfde. Deze knoppen zijn dus volledig nutteloos.

• Helper
  • March 2, 2024

Vandaag was versie 23.15.06 beschikbaar voor handmatige installatie. Het zou netjes zijn als de release notes van deze versie ook even worden opgenomen in het startbericht van dit topic. 

wjb
Wijsgeer
  • March 2, 2024

Vandaag was versie 23.15.06 beschikbaar voor handmatige installatie. Het zou netjes zijn als de release notes van deze versie ook even worden opgenomen in het startbericht van dit topic. 

Zie 

• Deelnemer
  • March 4, 2024

Is er al iets bekend wanneer de eerste update voor mijn box 12 komt? Zit er al meer dan 1 jaar op te wachten ivm mesh met superwifi 2 punten (ik weet dat dit de update niet bespoedigt).

Mesh is drama, sporadisch, 1x in de maand staan de kanalen een dagje gelijk, daarna niet meer

wjb
Wijsgeer
  • March 4, 2024

... 1x in de maand staan de kanalen een dagje gelijk, daarna niet meer

Maar waarom zouden de kanalen gelijk moeten staan?

• Deelnemer
  • March 4, 2024

... 1x in de maand staan de kanalen een dagje gelijk, daarna niet meer

Maar waarom zouden de kanalen gelijk moeten staan?

Heb niet het idee dat er een mesh netwerk wordt gecreerd. Als ik wat signalen scan, zie ik dat er regelmatig conflicten zijn qua kanalen van mijn buren, dit zou automatisch aangepast moeten worden toch? Het lijkt nu of ik de box 12 heb met 2 accesspoints ipv een groot mesh netwerk.

wjb
Wijsgeer
  • March 4, 2024

Je kunt beter conflicten hebben met de kanalen van jouw buren dan met de kanalen van jezelf.

En op 5GHz is het wifi signaal dat je van jouw buren ziet dermate zwak dat je daar eigenlijk geen last van hebt.

Weet dat elke 3dBm een verdubbeling (of halvering) van de veldsterkte inhoudt?

• Topper
  • March 24, 2024

Ik heb nog altijd versie SGEJ1000060E.

Is dat normaal?

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • March 24, 2024

@kjonge Gebruik je een SuperWifi?

• Topper
  • March 24, 2024

Ja, dat wel. Maar ben net 3 weken met vakantie geweest, daarbij alle super wifi punten afgesloten in de hoop dat de update binnen zou komen. Helaas geen update ;-)

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • March 24, 2024

@kjonge Heb je daarna ook het modem gereset naar fabrieksinstellingen met de knop op het modem?

• Topper
  • March 24, 2024

@kjonge Heb je daarna ook het modem gereset naar fabrieksinstellingen met de knop op het modem?

Nee, is dat echt nodig? Dan verlies ik al mijn instellingen. Heb ook nogal wat port forwarding rules ingesteld.

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • March 24, 2024

Nee, is dat echt nodig? Dan verlies ik al mijn instellingen. Heb ook nogal wat port forwarding rules ingesteld.

Ik denk het wel, bij mij moest dat in ieder geval om de update door te laten komen.. Na de reset niet meer aan de instellingen van het apparaat komen.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • March 24, 2024

Ja, dat wel. Maar ben net 3 weken met vakantie geweest, daarbij alle super wifi punten afgesloten in de hoop dat de update binnen zou komen. Helaas geen update ;-)

Heeft u witte of zwarte? 

• Topper
  • March 24, 2024

Ik denk het wel, bij mij moest dat in ieder geval om de update door te laten komen.. Na de reset niet meer aan de instellingen van het apparaat komen.

Ok, dankje.

Ik heb een zwarte modem.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi @kjonge, met de zwarte modem bedoel je de Box12?

Zou je die rules kunnen opslaan en later alsnog willen instellen na een reset? Voor de zekerheid, jij hebt deze SuperWiFi

En zou je een nieuw topic hierover aan willen maken? Dan gaan we het daar verder oppakken.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • March 24, 2024

Ik heb een zwarte modem.

Heeft u witte of zwarte SuperWiFi’s? 

• Topper
  • March 24, 2024

Dankje Alex, ik ga sowieso even een backup maken van mijn instellingen.

Ik heb superwifi 1, de witte.