Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100158 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • April 28, 2023

Die feedback is zeer welkom, bedankt. Gelukkig werkt het nu verder wel. Dat is natuurlijk het belangrijkste. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • April 30, 2023

@Erik_ u weet nogal veel. Ik heb 2x superwifi 2 en 1x superwifi 1 aangesloten op de box 12. Waarvan 1 superwifi 2 bedraad. Na de updates op de satellieten dacht ik dat een modem update geen kwaad kon betreft mesh. Als ik het bedraadde punt een reset geef dan doet hij het wel maar creëert deze een eigen wifi netwerk. Nu heb ik de ssid veranderd naar die van de modem en werkt het wifi prima. Nu lukt het dus alleen niet om de draadloze te koppelen aan de modem, deze maken alleen verbinding met de bedraadde satelliet welke te ver weg staat voor een snelle verbinding. Eigenlijk is dit een superwifi vraag, maar deze komt tot stand na de update. En ja ik weet het wat de update changelog vertelde over mesh. Maar nu draaien de satellieten wel de nieuwste update (v3). Oplossing voor mij is om de draadloze punten uit te zetten voorlopig. Weet u of iemand dat dit normaal is na de grote UI update van box 12b?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • April 30, 2023

@Erik_ u weet nogal veel. Ik heb 2x superwifi 2 en 1x superwifi 1 aangesloten op de box 12. Waarvan 1 superwifi 2 bedraad. Na de updates op de satellieten dacht ik dat een modem update geen kwaad kon betreft mesh. Als ik het bedraadde punt een reset geef dan doet hij het wel maar creëert deze een eigen wifi netwerk. Nu heb ik de ssid veranderd naar die van de modem en werkt het wifi prima. Nu lukt het dus alleen niet om de draadloze te koppelen aan de modem, deze maken alleen verbinding met de bedraadde satelliet welke te ver weg staat voor een snelle verbinding. Eigenlijk is dit een superwifi vraag, maar deze komt tot stand na de update. En ja ik weet het wat de update changelog vertelde over mesh. Maar nu draaien de satellieten wel de nieuwste update (v3). Oplossing voor mij is om de draadloze punten uit te zetten voorlopig. Weet u of iemand dat dit normaal is na de grote UI update van box 12b?

Pas als de superwifi,s eenzelfde soort update qua software krijgen zullen ze weer 1 geheel vormen en ook kunnen koppelen met de v12 via wifi. Ook als de wifi naam hetzelfde is als het modem zullen ze niet over wifi koppelen nu. Dit komt omdat dit een ander type wifi verbinding is wat in gecombineerde wifi mesh netwerken wordt gebruikt.

Misschien heeft u de mogelijkheid om de superwifi aangesloten op ethernet dichter bij de 2e op te stellen via een andere ethernetkabelverbinding in huis.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • May 1, 2023

@allard1992, het exact zoals Bruistablet aangeeft. We hadden niet voor niets de voorwaarde opgenomen dat je geen KPN wifiversterkers gebruikt. Ik hoop dat je er mee uit de voeten kan voor de komende tijd!

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 1, 2023

Compleet andere vraag komt er met deze update ook ondersteuning voor WPA3, want kan dat nu nergens vinden de huidige software van het modem… Hoor graag meer.

wjb
Wijsgeer
  • May 1, 2023

Compleet andere vraag komt er met deze update ook ondersteuning voor WPA3, want kan dat nu nergens vinden de huidige software van het modem… Hoor graag meer.

Ja, die update bevat ook de ondersteuning van WPA3.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 1, 2023

Ja, die update bevat ook de ondersteuning van WPA3.

Dat is mooi, hopelijk komt deze dan snel uit! Ga niet mee doen aan de beta, want heb 2x superwifi 2 en heb het liever zoals het nu is.

• Nieuwkomer
  • May 19, 2023

Beste,

Is er een update over de 12C release?
Ik wil graag z.s.m. mijn LAN subnet aanpassen.

Gr,

• May 22, 2023

Ik vraag me af hoe krijg ik onze mobiels die voor mijn aangevraagde update voor modem op 5Ghz netwerk draaide daar weer op krijg, om 1 of andere reden pakt die alleen de 2,4ghz en die schijn ik niet uit te kunnen zetten zoals in de voorgaande software.

Ondanks dat die blijkbaar standaard op WiFi6 staat lijkt de 5Ghz niet gebruikt te kunnen worden zonder een nieuw gastnetwerk aan te maken?

Het is alle wifi signalen aan of uit maar geen keus zoals ik het nu zie om 1 van de 2 aan te hebben zonder dat ik voor mezelf een gastnetwerk maak, ten minste zo ziet het er uit.

Zou toch denken en hopen en verwachten dat ik niet op een gastnetwerk moet in eigen huis om 5ghz te kunnen gebruiken?
Of moet die optie nog goed in de software gezet worden?

Klinkt onlogisch om op de 5Ghz band te zitten welke bij ons beter draait dan de 2.4ghz.
Viel me op toen ik dingen wilde weten omdat die traag leek met dingen updaten op de telefoon, ik had gelijk want hij staat op 2.4Ghz ipv 5ghz nu duurt updaten weer 1 uur of langer terwijl het 2 seconden was.

Hoop op uitleg/duidelijkheid.

• May 22, 2023

Hallo @Chris en Fem er vanuitgaande dat je een KPN Box 12 hebt, maak je een denkfout aangaande het gastnetwerk.

Als je een gesplitst netwerk wilt gebruiken buiten het gastnetwerk om, activeer je de zogenaamde ‘extra wifi’.

Daar kun je onafhankelijk van elkaar de 2.4 en/of de 5.0-band activeren en blijf je toch binnen je eigen persoonlijke netwerk.

Jouw vraag hoort echter niet binnen dit topic thuis en het is beter hier een eigen topic voor te maken met jouw vraag, die ik dus bij dezen beantwoord heb.

Succes.

• May 22, 2023

@JanD
Startbericht vertelt over hoe je de wifi instelt etc maar niet hoe je de 2,4 en 5 apart kan gebruiken.

Gezien het om deze update voor de v12 gaat die niet iedereen heeft en om verwarring te voorkomen om welke software het gaat van de V12 en dus om iets wat om de nieuwe software en de instellingen die in het starttopic worden besproken dacht ik oprecht dat hier de vraag stellen juist goed was.

Jouw antwoord waardeer ik, maar dit staat niet door KPN uitgelegd dus ja maak ik een denkfout doordat de oude software dit wel apart had en bood.
Dank je wel voor het antwoord ik ga dit uitproberen.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8

@JanD
Startbericht vertelt over hoe je de wifi instelt etc maar niet hoe je de 2,4 en 5 apart kan gebruiken.

Gezien het om deze update voor de v12 gaat die niet iedereen heeft en om verwarring te voorkomen om welke software het gaat van de V12 en dus om iets wat om de nieuwe software en de instellingen die in het starttopic worden besproken dacht ik oprecht dat hier de vraag stellen juist goed was.

Jouw antwoord waardeer ik, maar dit staat niet door KPN uitgelegd dus ja maak ik een denkfout doordat de oude software dit wel apart had en bood.
Dank je wel voor het antwoord ik ga dit uitproberen.

Standaard staan 2.4Ghz en 5Ghz actief aangeduid als Wifi netwerk.  Hierop zou dus alle wifi apparatuur zowel op 2.4Ghz als 5 Ghz moeten verbinden.

De wifi netwerknamen Gast en Extra zijn optioneel aan te zetten. Gast bestaat standaard ook uit 2.4Ghz en 5GHz. Daarnaast is dit netwerk afgescheiden van het thuis netwerk verkeer. Dus Gast kan alleen naar internet toe verbinding maken,

Dan de Extra wifinetwerk. Deze is puur optioneel. Dit is een variant van eerstgenoemde wifi netwerk maar met vrijheid van keuze opties zoals 2.4/5 selectief aan of uit en het maken van andere netwerknaam en/of wifi paswoord en de mogelijkheid om het WPA type anders te zetten.

Gezien de beschrijving in de tekst zou u voldoende moeten hebben aan alleen wifinetwerk zoals hieronder groen onderlijnd staat.

Wifisignaal beïnvloedt alle actieve wifi netwerk namen wifi, gast en extra. 

Admin: typefout gecorrigeerd zoals aangegeven

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • May 22, 2023

@Chris en Fem Als het niet wil lukken om op de wifi te komen met specifieke apparaten, of als je hulp nodig hebt met de instellingen van de Extra Wifi, 2.4Ghz etc, maak dan a.u.b. daar even een eigen topic voor aan. Dan hoeven we hier niet te gaan “trouble shooten”.

Wat @BruisTablet aangeeft klopt overigens precies. Als je vrijheid wil in het scheiden van de 2.4Ghz en 5Ghz, dan moet je Extra Wifi gebruiken.

Rick.van.D
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 26, 2023

Is er al duidelijkheid wanneer de update wordt uitgerold aan mensen die een wifi versterker hebben? De ExperiaWifi’s die ik heb zijn alweer geruime tijd geleden van een update voorzien. Kortom kunnen we binnenkort de versie 14 update verwachten?

Beste KPN,

Ik ben ontevreden met de box 12. Wij hadden de v10 die vervangen is door de 12 wegens de mogelijkheden van de 12. Bij navraag zou dit de nieuwe versie zijn MET de nieuwe firmware zijn. Echter kom ik nu bedrogen uit. Ook zouden de WiFi versterkers (zwarte) zonder enig probleem met deze kunnen werken. Echter niks is hier kloppend van. Gisteren enige tijd ( 3 uur )met de helpdesk gezeten ook zij konden mij niet verder helpen. Nu heb ik de router (waarbij ik niet in de GUI kon komen) en de versterkers werkend echter niet geheel zonder problemen. (het had makkelijker geweest als de range sowieso aanpasbaar was.)

Ik hoop dat jullie snel de uitrol doen van de nieuwe firmware en het goed samen laten werken van de router met de versterkers. (de versterkers zitten bedraad op de router en de WiFi van de router staat ook aan) Want ik zit nu echt te twijfelen of ik mijn TV kastjes ook laat vervangen.

Goedemorgen,

ik had 2 vragen, maar zag dat @Rick.van.D de vraag al had gesteld, dus ik wacht dan even op het antwoord.

Het antwoord op mijn 2de vraag heb ik wel kunnen lezen tijdens dit topic, maar wil het graag wel wat duidelijker stellen: kan ik straks zelf de snelheid bepalen op mijn Gastnetwerk?Nog iets specifieker: ik heb nu 200Mb, wat is de maximale snelheid voor mijn gasten?

Hoor graag jullie 👍

• May 28, 2023

Goedemorgen,

ik had 2 vragen, maar zag dat @Rick.van.D de vraag al had gesteld, dus ik wacht dan even op het antwoord.

Het antwoord op mijn 2de vraag heb ik wel kunnen lezen tijdens dit topic, maar wil het graag wel wat duidelijker stellen: kan ik straks zelf de snelheid bepalen op mijn Gastnetwerk?Nog iets specifieker: ik heb nu 200Mb, wat is de maximale snelheid voor mijn gasten?

Hoor graag jullie 👍

Hallo @Noway Dude bij een gastnetwerk kun je met de nieuwste firmware de tijdlimiet en de bandbreedte voor gasten instellen.

wjb
Wijsgeer
  • May 28, 2023

JanD schreef:

Hallo @Noway Dude bij een gastnetwerk kun je met de nieuwste firmware de tijdlimiet en de bandbreedte voor gasten instellen.

Kan je daar eens een screenshot van posten?

En is er een maximum voor de bandbreedte?

• May 28, 2023

Hallo @wjb , je kunt de bandbreedte in stappen instellen of op ongelimiteerd. Screendump volgt.

• May 28, 2023

Hallo @wjb bijgaand screendump:

tijd en snelheid instelbaar bij gastnetwerk. Zelf gebruik ik geen gastnetwerk, staat daarom op uit.

@JanD Dank je wel en voor mij erg top! Dan hoop ik dat er duidelijkheid komt, wanneer de update incl. die voor de versterkers wordt uitgevoerd. Hoef niet op de dag nauwkeurig, maar dit jaar zou prima zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 29, 2023

Wel eerder is te hopen. Ik hoop dat we deze zomer kunnen genieten van de nieuwe firmware met werkende superwifi. Veel mensen hebben een tuin waar ze extra draadloos signaal nodig hebben. 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • May 30, 2023

Is er al duidelijkheid wanneer de update wordt uitgerold aan mensen die een wifi versterker hebben? De ExperiaWifi’s die ik heb zijn alweer geruime tijd geleden van een update voorzien. Kortom kunnen we binnenkort de versie 14 update verwachten?

Vooralsnog Box 12 only. De eerstvolgende wifiversterker zal de SuperWifi 2 zijn. Daarna komen pas Superwifi 1 en Experia Wifi en de andere modems. Dus je kunt je voorstellen dat de complete uitrol met alle variaties van thuisnetwerken wel ‘even’ gaat duren. Ik kan niks over data zeggen in dat opzicht. 

Sinds afgelopen nacht wel doorgegaan met een nieuwe softwareversie (V12.C.23.04.16) voor een nieuwe groep klanten. Als we geen rare dingen zien dan later deze week nog een groep klanten met alleen een Box 12.

Je kunt denken; waarom zo langzaam? Dat snap ik als je er specifiek op zit te wachten. Maar vanuit mijn perspectief ben ik juist ontzettend blij dat we niet te snel gaan. In het verleden hebben we vaak genoeg meegemaakt dat dat niet fijn uitpakt. 

Ik ga wel checken of we binnenkort weer verder kunnen met het zelf aanmelden voor de update mits je aan de voorwaarden voldoet. Daar kom ik op terug.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • May 30, 2023

Sinds afgelopen nacht wel doorgegaan met een nieuwe softwareversie (V12.C.23.04.16)...

Werkt bij deze update het 2de telefoonnummer weer normaal? 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • May 30, 2023

Sinds afgelopen nacht wel doorgegaan met een nieuwe softwareversie (V12.C.23.04.16)...

Werkt bij deze update het 2de telefoonnummer weer normaal? 

Nee, volgens mij is dat probleem niet volledig opgelost in deze versie. Klanten met meerdere telefoonnummers zijn dan ook uitgesloten voor deze nieuwe groep.