Skip to main content

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V12.C.23.15.06. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Voor meer algemene uitleg over de KPN Software kun je terecht in dit topic.

 

Wat zit er in deze update naar versie V12.C.23.15.06?
 

Verbeteringen

  • Verbeterde Firewall functie. Er zijn in 4 niveaus: Laag, Middel, Hoog, Aangepast. Het niveau staat standaard op “Middel”. Dit geldt voor zowel IPv4 als IPv6. 
  • De LED van aangesloten SuperWifi 2 kan worden gedimd via de webinterface
  • Van de SuperWifi 2 is te zien of ze "Synced" zijn, of "Paired"
    Als ze alleen maar "Paired" zijn, heb je nog geen goed Mesh wifinetwerk
  • De weergave van aangesloten apparaten (topologie) is betrouwbaarder echter niet perfect. Het kan nog steeds voorkomen dat de gehele topologie en connected devices leeg blijft
  • Gast Wifi en Extra Wifi instellingen blijven nu bewaard bij een update van de software
  • Verbeterde stabiliteit
     

Huidige beperkingen

  • Ouderlijk toezicht instellingen verdwijnen na een reboot
  • Er zijn soms problemen met het functioneren van IPv6;
    diverse apps die expliciet IPv6 gebruiken willen niet (goed) laden, terugschakelen naar IPv4 only is nodig om dit te voorkomen
  • Oudere typen apparaten (bijv. printers) kunnen problemen ervaren om verbinding te maken via wifi. Soms helpt het om Extra Wifi op 2.4GHz in te stellen voor deze apparaten
  • De Traceroute functie werkt nog niet

 

Hoe krijg ik deze update?

Deze update is alleen voor mensen die al overgezet zijn naar de nieuwe KPN Software. 

Je kunt de update uitvoeren via de upgrade knop in de webinterface (Instellingen > Systeem > Upgrade).

Ook zal de update geïnstalleerd worden als je de Box 12 een reset geeft. (correctie: dit zal naar verwachting vanaf de loop van volgende week werken)

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). Zorg dat je dit doet met het bij ons bekende telefoonnummer. Je komt dan uit bij de afdeling die op de hoogte is dat jij de nieuwe software hebt en je verder kan helpen hiermee. 

 

Hoe pas ik instellingen aan met deze software?

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

 

 

Verdere Veelgestelde vragen

Hoe log ik in op de KPN Box 12?

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Je hebt geen username meer nodig, zodra je de update hebt gehad naar de KPN Software. Vul je wachtwoord in en log in. 

Heb je eerder ingelogd, dan heb je toen het wachtwoord zelf ingesteld. Gebruik dan deze. 
Heb je nog niet eerder ingelogd, dan vind je het standaard wachtwoord op de sticker achterop de Box rood omrand].

 

Wil je zelf een ander wachtwoord instellen? Ga dan na het inloggen in het linkermenu naar Instellingen en kies het tabblad Modemwachtwoord.

 

Hoe reset ik het wachtwoord om in te loggen op de webinterface?

Je kunt het wachtwoord resetten met de resetlink op mijnmodem.kpn. Je wordt dan gevraagd de reset te bevestigen door (binnen 5 minuten) kort de Wifi-knop op het modem in te drukken. Na enkele seconden is het wachtwoord gereset en kun je inloggen met het wachtwoord die op de sticker staat achterop het modem.

 

Ik heb nog geen KPN Software op mijn Box 12, wanneer krijg ik dat?

Is niet met zekerheid te zeggen. We zijn voorzichtig met de algehele uitrol van de KPN Software en doen dit stapsgewijs. Afwachten is het enige advies dat we kunnen geven.

Op dit moment is de KPN Software ook nog niet beschikbaar voor SuperWifi 1 en Experia Wifi. Maak je dan ook gebruik van een of meer van deze, dan ben je sowieso nog niet aan de beurt. 

 

Komt deze software ook op de Experia Box V10 en V10A? En de wifiversterkers?

Ja, uiteindelijk wel. Maar daarmee beginnen we pas als we met de KPN Box 12 klaar zijn. Houd de Product Updates in de gaten. Zodra een volgend apparaat aan de beurt is maken we daar een aparte Product Update voor. Voor SuperWifi 2 punten is de KPN Software ook beschikbaar.

 

Wat is het nut van een 800Mbps verbinding naar één enkel apparaat? Dat apparaat zal in de praktijk nog geen fractie van die bandbreedte nodig hebben.

De V10 is by far de meest stabiele Experia/KPN Box van KPN

Mensen die 1Gbs of zelfs 4Gbs glasvezel van KPN hebben behoeften van hogere snelheden, anders zouden ze deze niet bestellen. Ik kan met 800mbs mijn data veel sneller syncen met mijn NAS en clouds. Ook mijn spelconsole hoef na het inschakelen (dat doet ik niet zo vaak) de spel updates van paar TBs niet de hele dag over doen tot ik kan spelen.

Ik vraag om onderbouwing omdat ik alleen de V12b ken, andere modems ken ik niet. Dus niet zo maar elkaar napraten, kom met argumenten en onderbouwing, wat is beter wat is slechter?

Over stabiliteit gesproken, mijn V12b heeft nooit een verbindingsprobleem , niet via LAN niet via WLAN. De uptime van mijn modem is alleen begrenst door mijzelf. Wat is beter dan eeuwigheid?

KPN is gedwongen Huawei apparatuur uit zijn netwerken te verwijderen, waarom mag ZTE bij klanten blijven? Beide zijn verdacht op spionage voor chinees overheid. 


TDN schreef:

Mensen die 1Gbs of zelfs 4Gbs glasvezel van KPN hebben behoeften van hogere snelheden, anders zouden ze deze niet bestellen.

Daar ben ik een hele andere mening toebedeeld. Ik denk dat het merendeel van de abonnees die een 1Gbps of 4Gbps abonnement hebben genomen daartoe verleid zijn door de marketingmachines die de abonnee willen doen laten geloven dat je die hoge snelheden ook echt nodig hebt. Het merendeel van de abonnees heeft geen flauw benul van hun werkelijke verbruik en is bij de eerste geringste hapering al geneigd om, mede door die marketinguitingen, de bandbreedte daar de schuld van te geven en dus  aar een hogere bandbreedte te contracteren.

Als mensen inzage zouden hebben in hun werkelijke behoefte aan bandbreedte dan zal je zien dat het aantal 4Gbps abonnementen en zelfs 1Gbps sterk zal dalen want ik ben ervan overtuigd dat het overgrote merendeel van de Nederlandse huishoudens aan 200Mbps meer dan voldoende heeft.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

 

TDN schreef:

KPN is gedwongen Huawei apparatuur uit zijn netwerken te verwijderen, …

Heb je een bron want naar mijn weten is er helemaal geen verplichting om Huawei apparatuur te verwijderen. Volgens mij is het alleen zo dat er geen Huawei apparatuur meer bijgeplaatst wordt.


TDN schreef:

KPN is gedwongen Huawei apparatuur uit zijn netwerken te verwijderen, …

Heb je een bron want naar mijn weten is er helemaal geen verplichting om Huawei apparatuur te verwijderen. Volgens mij is het alleen zo dat er geen Huawei apparatuur meer bijgeplaatst wordt.

Op tweakers.net staat een artikel

https://tweakers.net/reviews/11604/overheid-dwong-huawei-uit-odidos-4g-net-provider-wil-beloofde-compensatie.html

besloot de Nederlandse regering in december 2019 een zogenaamde Algemene Maatregel van Bestuur te publiceren waarmee de overheid providers kan dwingen bepaalde hardware in hun corenetwerk aan te passen.

KPN heeft bijna geen Huewei apparatuur behalve in masten, dus dit besluit heef weinig gevolgen. Maar als je verder lees.

 

Voor het toenmalige T-Mobile leken de gevolgen groter; de provider maakte destijds gebruik van een aantal Huawei-apparaten voor het corenetwerk.

Later dat jaar zou het ministerie die Algemene Maatregel inzetten om Odido te verplichten die apparatuur daadwerkelijk te verwijderen. 

De exacte afspraken tussen Odido en het ministerie zijn niet bekend; ze zijn als staatsgeheimen aangemerkt. Daardoor was tot nu toe niet officieel bekend dat Odido gedwongen werd de Huawei-apparatuur te vervangen. In juli 2022 kondigde de provider wel aan over te stappen naar Ericsson voor de Huawei-hardware in het corenetwerk, maar toen gaf het bedrijf niet aan daarbij geen keuze te hebben. Nu blijkt dankzij een rechtszaak die Odido heeft aangespannen, dat de provider hiertoe werd gedwongen.

Odido wordt gedwongen Huawei apparatuur te verwijderen, en dat is aangemerkt als staatsgeheim. Dus of KPN ook gedwongen worden, is eveneens ook geheim. Wij werden het nooit ervaren.


Mijn KPN12 box is gisteren ge-update en sinds dien werken mijn superwifi’s niet meer. Heb op beide superwifi’s een factory reset gedaan, aangesloten aan de modem en lampje brand groen. Zodra ik de kabel er uit haal brand het direct rood. Weet iemand wat er fout gaat?

Overigens kan ik op web als app de wifi naam en wachtwoord niet meer aanpassen. Krijg telkens een foutmelding dat ik het later opnieuw moet proberen.


Hoi @RT79, de SuperWifi's horen na de update nog steeds te werken natuurlijk! Je kunt hier het beste een eigen topic voor aanmaken zodat we daar met je mee kunnen denken, of telefonisch contact met ons opnemen: 0800-0402.


Prima update. Eindelijk IPV6 op mijn devices. Alleen brutaal telefonie aangezet terwijl ik mijn eigen voip client gebruik.


Prima update. Eindelijk IPV6 op mijn devices. Alleen brutaal telefonie aangezet terwijl ik mijn eigen voip client gebruik.

Als het instelbaar is en werkt dan maakt het voor het kpn modem niet uit of er een extra telefonieprofiel bij staat naast die van kpn zelf.


Prima update. Eindelijk IPV6 op mijn devices. Alleen brutaal telefonie aangezet terwijl ik mijn eigen voip client gebruik.

Als het instelbaar is en werkt dan maakt het voor het kpn modem niet uit of er een extra telefonieprofiel bij staat naast die van kpn zelf.

Maar daar gaat het toch niet om, @Kwasje gebruikt een eigen VoIP client en wil dus "gewoon" dat de V12 met z'n tengels van VoIP afblijft. Voorheen kon je SIP/VoiP eenvoudig uitzetten op de V12 maar die optie lijkt met de nieuwe firmware verdwenen te zijn.


Prima update. Eindelijk IPV6 op mijn devices. Alleen brutaal telefonie aangezet terwijl ik mijn eigen voip client gebruik.

Als het instelbaar is en werkt dan maakt het voor het kpn modem niet uit of er een extra telefonieprofiel bij staat naast die van kpn zelf.

Maar daar gaat het toch niet om, @Kwasje gebruikt een eigen VoIP client en wil dus "gewoon" dat de V12 met z'n tengels van VoIP afblijft. Voorheen kon je SIP/VoiP eenvoudig uitzetten op de V12 maar die optie lijkt met de nieuwe firmware verdwenen te zijn.

@BruisTablet ik heb maar een telefoonnummer en als de V12 de connectie met de SIP server van KPN in stand houd komen de gesprekken nooit aan op mijn Gigaset.

@wjb  de optie om het weer uit te zetten is er gelukkig nog wel

 


Er zit toch gewoon een knop op die eigen apparatuur toestaat?

 


@wjb 

 


Dat venster is op de mobiele versie van de UI niet te benaderen. Vandaar dat ik die functionaliteit nog niet gezien had.


Er zit toch gewoon een knop op die eigen apparatuur toestaat?

 

Dat wel maar het is wel vervelend dat KPN de update s’nachts doet en je dan de volgende ochtend opeens geen telefoon meer hebt omdat de update de sip client op de modem aanzet en je zelf mag gaan zoeken wat de oorzaak is. Dus bij een volgende update graag van mijn instellingen afblijven KPN.


Begrijpelijk.

Maar ik denk dat KPN bij dit soort instellingen het enerzijds wel mogelijk maakt om in de modem interface dit aan te passen omdat het wettelijk mogelijk moet zijn om eigen apparatuur te kunnen gebruiken. Maar dat ze niet de moeite nemen om dit in de automatische telefonie profielen te stoppen die bij een upgrade of een reset automatisch worden teruggezet.


Het zou ze sieren om zulke dingen aan te kondigen bij hun product update melding. Maar helaas service is in 2024 zeldzaam geworden. 


Een firmware update zou ook niet mogen leiden tot aanpassingen van de instellingen.

De ingestelde waarden horen na een firmware update altijd teruggezet te worden.


Voor mijn beeldvorming; wordt bedoelt met ‘KPN software’ versie V12.C.23.04.24 en hoger/nieuwer? Ik heb sinds 4 dagen de V12 met SGEJ1000060E en had verwacht dat in de afgelopen dagen er wel een update zou komen. Niet dus.


Voor mijn beeldvorming; wordt bedoelt met ‘KPN software’ versie V12.C.23.04.24 en hoger/nieuwer? Ik heb sinds 4 dagen de V12 met SGEJ1000060E en had verwacht dat in de afgelopen dagen er wel een update zou komen. Niet dus.

ik heb deze versie ook nog en ik wacht al anderhalf jaar op deze update


Voor mijn beeldvorming; wordt bedoelt met ‘KPN software’ versie V12.C.23.04.24 en hoger/nieuwer? Ik heb sinds 4 dagen de V12 met SGEJ1000060E en had verwacht dat in de afgelopen dagen er wel een update zou komen. Niet dus.

Met de "KPN software" word de firmware  bedoelt die met "V12." begint. 

U heeft nog niet de KPN software. U heeft nog de oude software. Het is niet te zeggen wanneer u de KPN software krijgt. Kan morgen gebeuren. Kan nog 3 maanden duren.


Voor mijn beeldvorming; wordt bedoelt met ‘KPN software’ versie V12.C.23.04.24 en hoger/nieuwer? Ik heb sinds 4 dagen de V12 met SGEJ1000060E en had verwacht dat in de afgelopen dagen er wel een update zou komen. Niet dus.

Met de "KPN software" word de firmware  bedoelt die met "V12." begint. 

U heeft nog niet de KPN software. U heeft nog de oude software. Het is niet te zeggen wanneer u de KPN software krijgt. Kan morgen gebeuren. Kan nog 3 maanden duren.

Dank, was ik al bang voor. Daaraan gerelateerd, ik heb nu mijn eigen (NextDNS) servers ingevuld. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dat de update kan blokkeren. Klopt dat?

Overigens off-topic, de overzichtspagina van de modem geeft nog steeds de DNS IP adressen van KPN terwijl toch echt de NextDNS adressen zijn ingevuld. 


U heeft nog niet de KPN software. U heeft nog de oude software. Het is niet te zeggen wanneer u de KPN software krijgt. Kan morgen gebeuren. Kan nog 3 maanden duren.

Dank, was ik al bang voor. Daaraan gerelateerd, ik heb nu mijn eigen (NextDNS) servers ingevuld. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dat de update kan blokkeren. Klopt dat?

Overigens off-topic, de overzichtspagina van de modem geeft nog steeds de DNS IP adressen van KPN terwijl toch echt de NextDNS adressen zijn ingevuld. 

Als je geen superwifi heb, krijg je al snel een SMS dat jouw modem een nieuwe software heb. Dan moet je jouw modem aan laten staan de hele volgende werkdag. Indien je al een SMS kreeg maar jouw modem nog steeds oude firmware heeft, dan was jouw modem niet online geweest. Je kan een van de moderatoren vragen om de firmware alsnog te pushen.

Eigen DNS-servers is geen probleem, de firmware wordt naar jou gestuurd, alleen bij het updaten van een KPN-firmware naar een hogere versie zou de DNS-proxy aan staan om KPN DNS-servers te gebruiken. Je gebruikt de DNS-servers om de nieuwe firmware zelfs binnen te halen. Na het succesvol updaten kan je jouw eigen DNS-servers weer gebruiken.

De overzichtspagina toont altijd de KPN DNS-servers, ongeacht wat je instel in DNS-tab. Een nslookup vanaf jouw apparaat binnen jouw LAN geeft de juiste DNS-servers.


Weet iemand waar de logbestanden ingezien kan worden?


Weet iemand waar de logbestanden ingezien kan worden?

Nergens er zit geen log functie in. Staat al lang op de rol om later toegevoegd te worden volgens eerdere vermelding vanuit KPN binnen de product updates.


U heeft nog niet de KPN software. U heeft nog de oude software. Het is niet te zeggen wanneer u de KPN software krijgt. Kan morgen gebeuren. Kan nog 3 maanden duren.

Dank, was ik al bang voor. Daaraan gerelateerd, ik heb nu mijn eigen (NextDNS) servers ingevuld. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dat de update kan blokkeren. Klopt dat?

 

Eigen DNS-servers is geen probleem, de firmware wordt naar jou gestuurd, alleen bij het updaten van een KPN-firmware naar een hogere versie zou de DNS-proxy aan staan om KPN DNS-servers te gebruiken. Je gebruikt de DNS-servers om de nieuwe firmware zelfs binnen te halen. Na het succesvol updaten kan je jouw eigen DNS-servers weer gebruiken.

De overzichtspagina toont altijd de KPN DNS-servers, ongeacht wat je instel in DNS-tab. Een nslookup vanaf jouw apparaat binnen jouw LAN geeft de juiste DNS-servers.

Dus een eigen DNS server instellen geeft wel problemen? Met updaten dan. Als je een update wil uitvoeren moet je deze custom DNS servers dus weer uitzetten. Blijkbaar geldt deze custom DNS dus niet alleen voor de clients, maar ook voor het modem zelf, intern. Vind ik wel een beetje slecht geprogrammeerd, je zou verwachten dat voor de updates altijd de KPN DNS wordt gebruikt, want DNS proxy geldt alleen voor clients en staat los van wat het modem zelf zou moeten gebruiken.


 Onder Wifinetwerk staat de optie Wifisignaal, daar heb je de optie om de bandbreedte van 2.4Ghz en 5Ghz aan te passen. Ondanks dat de interface aangeeft dat de wijziging is opgeslagen gebeurt dit niet.

Wellicht is dit al bekend, maar ik vond hem niet in de lijst met bekende issues. En ik weet ook niet of dit de juiste plek is voor deze melding (maar ik lees graag waar die anders geplaatst of gemeld moet worden)

Verder werkt update  V12.C.23.15.06 incl. updated Superwifi 2.0 punten zonder al te veel gekke issues (anders dan de bekende hobbeltjes).