Skip to main content

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V12.C.23.15.06. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Voor meer algemene uitleg over de KPN Software kun je terecht in dit topic.

 

Wat zit er in deze update naar versie V12.C.23.15.06?
 

Verbeteringen

  • Verbeterde Firewall functie. Er zijn in 4 niveaus: Laag, Middel, Hoog, Aangepast. Het niveau staat standaard op “Middel”. Dit geldt voor zowel IPv4 als IPv6. 
  • De LED van aangesloten SuperWifi 2 kan worden gedimd via de webinterface
  • Van de SuperWifi 2 is te zien of ze "Synced" zijn, of "Paired"
    Als ze alleen maar "Paired" zijn, heb je nog geen goed Mesh wifinetwerk
  • De weergave van aangesloten apparaten (topologie) is betrouwbaarder echter niet perfect. Het kan nog steeds voorkomen dat de gehele topologie en connected devices leeg blijft
  • Gast Wifi en Extra Wifi instellingen blijven nu bewaard bij een update van de software
  • Verbeterde stabiliteit
     

Huidige beperkingen

  • Ouderlijk toezicht instellingen verdwijnen na een reboot
  • Er zijn soms problemen met het functioneren van IPv6;
    diverse apps die expliciet IPv6 gebruiken willen niet (goed) laden, terugschakelen naar IPv4 only is nodig om dit te voorkomen
  • Oudere typen apparaten (bijv. printers) kunnen problemen ervaren om verbinding te maken via wifi. Soms helpt het om Extra Wifi op 2.4GHz in te stellen voor deze apparaten
  • De Traceroute functie werkt nog niet

 

Hoe krijg ik deze update?

Deze update is alleen voor mensen die al overgezet zijn naar de nieuwe KPN Software. 

Je kunt de update uitvoeren via de upgrade knop in de webinterface (Instellingen > Systeem > Upgrade).

Ook zal de update geïnstalleerd worden als je de Box 12 een reset geeft. (correctie: dit zal naar verwachting vanaf de loop van volgende week werken)

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). Zorg dat je dit doet met het bij ons bekende telefoonnummer. Je komt dan uit bij de afdeling die op de hoogte is dat jij de nieuwe software hebt en je verder kan helpen hiermee. 

 

Hoe pas ik instellingen aan met deze software?

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

 

 

Verdere Veelgestelde vragen

Hoe log ik in op de KPN Box 12?

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Je hebt geen username meer nodig, zodra je de update hebt gehad naar de KPN Software. Vul je wachtwoord in en log in. 

Heb je eerder ingelogd, dan heb je toen het wachtwoord zelf ingesteld. Gebruik dan deze. 
Heb je nog niet eerder ingelogd, dan vind je het standaard wachtwoord op de sticker achterop de Box rood omrand].

 

Wil je zelf een ander wachtwoord instellen? Ga dan na het inloggen in het linkermenu naar Instellingen en kies het tabblad Modemwachtwoord.

 

Hoe reset ik het wachtwoord om in te loggen op de webinterface?

Je kunt het wachtwoord resetten met de resetlink op mijnmodem.kpn. Je wordt dan gevraagd de reset te bevestigen door (binnen 5 minuten) kort de Wifi-knop op het modem in te drukken. Na enkele seconden is het wachtwoord gereset en kun je inloggen met het wachtwoord die op de sticker staat achterop het modem.

 

Ik heb nog geen KPN Software op mijn Box 12, wanneer krijg ik dat?

Is niet met zekerheid te zeggen. We zijn voorzichtig met de algehele uitrol van de KPN Software en doen dit stapsgewijs. Afwachten is het enige advies dat we kunnen geven.

Op dit moment is de KPN Software ook nog niet beschikbaar voor SuperWifi 1 en Experia Wifi. Maak je dan ook gebruik van een of meer van deze, dan ben je sowieso nog niet aan de beurt. 

 

Komt deze software ook op de Experia Box V10 en V10A? En de wifiversterkers?

Ja, uiteindelijk wel. Maar daarmee beginnen we pas als we met de KPN Box 12 klaar zijn. Houd de Product Updates in de gaten. Zodra een volgend apparaat aan de beurt is maken we daar een aparte Product Update voor. Voor SuperWifi 2 punten is de KPN Software ook beschikbaar.

 

Een firmware update zou ook niet mogen leiden tot aanpassingen van de instellingen.

De ingestelde waarden horen na een firmware update altijd teruggezet te worden.

Daar is hier niet veel van te merken, het zelf ingestelde wachtwoord werkt niet meer en wifi staat wéér aan, terwijl ik dit herhaaldelijk uit heb gezet.


Een firmware update zou ook niet mogen leiden tot aanpassingen van de instellingen.

De ingestelde waarden horen na een firmware update altijd teruggezet te worden.

Daar is hier niet veel van te merken, het zelf ingestelde wachtwoord werkt niet meer en wifi staat wéér aan, terwijl ik dit herhaaldelijk uit heb gezet.

Ik schreef ook dat een firmware update niet zou mogen leiden tot aanpassing van de instellingen.

Als dat wel het geval is dan is de update procedure die KPN hanteert dus niet correct en is het KPN die dit zal moeten corrigeren.


 Onder Wifinetwerk staat de optie Wifisignaal, daar heb je de optie om de bandbreedte van 2.4Ghz en 5Ghz aan te passen. Ondanks dat de interface aangeeft dat de wijziging is opgeslagen gebeurt dit niet.

Wellicht is dit al bekend, maar ik vond hem niet in de lijst met bekende issues. En ik weet ook niet of dit de juiste plek is voor deze melding (maar ik lees graag waar die anders geplaatst of gemeld moet worden)

Verder werkt update  V12.C.23.15.06 incl. updated Superwifi 2.0 punten zonder al te veel gekke issues (anders dan de bekende hobbeltjes).

 

Dit werkt gewoon bij mij. Ik heb 20 en 40 MHz op 2.4 GHz geprobeerd en 20, 40, 80 en 160 MHz geprobeerd op 5 GHz. Gecheckt met WiFi Explorer Pro 3.

@dwiersma1 Hoe checkte jij de kanalen en bandbreedtes?

Ik merkte wel dat je niet het kanaal kan wijzigen van de SuperWifi 2:

Alles is grijs en kan niet aangepast worden. Het wordt ook niet gesynchroniseerd met het modem. Dit zijn nu permanent de instellingen.

Nog iets; wat is de ‘AUTO’ optie bij 5 GHz kanaalbreedte? Kiest dit automatisch de grootste kanaalbreedte mogelijk? Dus als er een radarsignaal bijvoorbeeld op kanaal 124 wordt gedetecteerd, dat hij van 160 MHz naar 80 MHz gaat? Of dan 160 MHz op 36-64?


En wat doet deze optie?

 


En wat doet deze optie?

 

Zoals ik hem lees kan je door het aanvinken van die optie er voor zorgen dat de wifi op de "extenders"  (wat een rampzalig begrip) aan blijft staan ookal zet je de wifi op de V12 uit.


@roam 

@dwiersma1 Hoe checkte jij de kanalen en bandbreedtes?

Vrij simpel ik pas ze aan, bewaar de wijziging (klik op Oplsaan) wacht tot het dialoog venster weg is, ga naar een ander scherm, keer terug op de pagina/optie en stel vast dat de settings niet veranderd zijn. 

Ik pas de opties aan in de interface van de Box 12b en deed de aanname dat de slaves (Superwifi punten) vanzelf mee zouden veranderen.


En wat doet deze optie?

 

Zoals ik hem lees kan je door het aanvinken van die optie er voor zorgen dat de wifi op de "extenders"  (wat een rampzalig begrip) aan blijft staan ookal zet je de wifi op de V12 uit.

Vind wel dat ze dit anders mogen indelen/noemen..

Misschien het vinkje veranderen naar “Zet wifi uit op modem, maar behoud wifi op extenders"


Misschien het vinkje veranderen naar “Zet wifi uit op modem, maar behoud wifi op extenders"

Dan zal het moeten worden: “Zet wifi uit op modem, maar behoud wifi op bedraad aangesloten extenders".


@roam

@dwiersma1 Hoe checkte jij de kanalen en bandbreedtes?

Vrij simpel ik pas ze aan, bewaar de wijziging (klik op Oplsaan) wacht tot het dialoog venster weg is, ga naar een ander scherm, keer terug op de pagina/optie en stel vast dat de settings niet veranderd zijn. 

Ik pas de opties aan in de interface van de Box 12b en deed de aanname dat de slaves (Superwifi punten) vanzelf mee zouden veranderen.

Op de SuperWifi kan ik niets veranderen. Maar op het modem wel. Na het klikken op Opslaan en daarna van pagina schakelen werkt bij mij en hij behoudt de nieuwe instelling. Draai je de laatste modem firmware?


Ik merk wel dat als je hem op 160 MHz probeert te zetten dat dit soms niet werkt. Mogelijk doordat er een DFS radar detectie is geweest.


Op de SuperWifi kan ik niets veranderen. Maar op het modem wel. Na het klikken op Opslaan en daarna van pagina schakelen werkt bij mij en hij behoudt de nieuwe instelling. Draai je de laatste modem firmware?

Ja laatste versie V12.C.23.15.06.

Ik merk wel dat als je hem op 160 MHz probeert te zetten dat dit soms niet werkt. Mogelijk doordat er een DFS radar detectie is geweest.

Dan zou automagisch een goed alternatief zijn, maar ook die blijft niet als optie staan. Alleen 80Mhz lijkt mogelijk. Maat goed misschien een bugje, kan ook.

Bedankt voor het meedenken.


@dwiersma1 Lukt het om 20, 40 of 80 MHz op kanaal 36 te doen? Dat is geen DFS kanaal en zou altijd moeten werken met opslaan.


De Box 12 ondersteunt ook geen U-APSD op het hoofdnetwerk, wel op het gastnetwerk (?). Gaat hier naar gekeken worden? Dit is al sinds het begin van de KPN software.


En wat doet deze optie?

 

Dit is inderdaad breed geformuleerd. Dit ga ik hier navragen, kom er dus nog op terug. 


De Box 12 ondersteunt ook geen U-APSD op het hoofdnetwerk, wel op het gastnetwerk (?). Gaat hier naar gekeken worden? Dit is al sinds het begin van de KPN software.

Ook dit ga ik uitzoeken voor de zekerheid, we blijven hier een antwoord schuldig.  Dank jullie wel. 


Een firmware update zou ook niet mogen leiden tot aanpassingen van de instellingen.

De ingestelde waarden horen na een firmware update altijd teruggezet te worden.

Daar is hier niet veel van te merken, het zelf ingestelde wachtwoord werkt niet meer en wifi staat wéér aan, terwijl ik dit herhaaldelijk uit heb gezet.

Ik schreef ook dat een firmware update niet zou mogen leiden tot aanpassing van de instellingen.

Als dat wel het geval is dan is de update procedure die KPN hanteert dus niet correct en is het KPN die dit zal moeten corrigeren.

Gelukkig bleven de geresette instellingen beperkt tot het wachtwoord en wifi die weer aanstond, de portforwards naar mijn eigen router (zit helaas met dubbel NAT) bleken nog aanwezig. Dus de firmware update heeft geen factory reset uitgevoerd.


U heeft nog niet de KPN software. U heeft nog de oude software. Het is niet te zeggen wanneer u de KPN software krijgt. Kan morgen gebeuren. Kan nog 3 maanden duren.

Dank, was ik al bang voor. Daaraan gerelateerd, ik heb nu mijn eigen (NextDNS) servers ingevuld. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dat de update kan blokkeren. Klopt dat?

 

Eigen DNS-servers is geen probleem, de firmware wordt naar jou gestuurd, alleen bij het updaten van een KPN-firmware naar een hogere versie zou de DNS-proxy aan staan om KPN DNS-servers te gebruiken. Je gebruikt de DNS-servers om de nieuwe firmware zelfs binnen te halen. Na het succesvol updaten kan je jouw eigen DNS-servers weer gebruiken.

De overzichtspagina toont altijd de KPN DNS-servers, ongeacht wat je instel in DNS-tab. Een nslookup vanaf jouw apparaat binnen jouw LAN geeft de juiste DNS-servers.

Dus een eigen DNS server instellen geeft wel problemen? Met updaten dan. Als je een update wil uitvoeren moet je deze custom DNS servers dus weer uitzetten. Blijkbaar geldt deze custom DNS dus niet alleen voor de clients, maar ook voor het modem zelf, intern. Vind ik wel een beetje slecht geprogrammeerd, je zou verwachten dat voor de updates altijd de KPN DNS wordt gebruikt, want DNS proxy geldt alleen voor clients en staat los van wat het modem zelf zou moeten gebruiken.

Als de informatie klopt van het modem dan geeft deze bij internetverbinding voor ipv4 als wel voor ipv6 de op de WAN interface onderhandelde DNS-en adressen aan, ondanks dat de dns proxy is uitgezet en voor alles alternatieve dns-en zijn ingevoerd. 

Die update server (via de webUI) die het modem probeert te bereiken is gewoon publiek te bereiken dus ook een google dns of welke alternatieve dns dan ook zou dit gewoon moeten kunnen resolven met het juiste antwoord  zelfs indien het modem dit (niet logisch)voor interne processen zou gebruiken.

De wijzigbare DNS in het tabje DNS is mijn inziens gericht op het aanpassen van de DNS informatie die bij DHCPv4 wordt uitgedeeld en via ipv6 router advertisements wordt verspreid voor SLAAC georienteerde adressering.

Het probleem lijkt mij eerder dat die update functie deels gewoon stuk gaat als de dns proxy functie uitgaat (wat er gebeurt als je alternatieve dns instelt) als dat KPN allemaal toeren uithaalt om een update server specifiek alleen op KPN DNS te laten resolven.


En wat doet deze optie?

 

Dit is inderdaad breed geformuleerd. Dit ga ik hier navragen, kom er dus nog op terug. 

@Alex van KPN @roam 

Normaal gesproken als hoofdwifi uit gezet wordt gaan ook wifi van superwifi uit, met de optie exclusief bekabeld extenders worden de superwifi niet uitgezet maar de bekabeld superwifi neem de functie master over van modem.


De bug van als je custom DNS servers invult nadat je DNS-proxy gebruiken uitzet, opslaat en daarna DNS-proxy gebruiken weer aanzet, is er nog steeds. De custom DNS wordt daarna nog steeds uitgegeven.

Ook klikken op herstellen lijkt geen nut te hebben.

Voorheen werd het routers publieke IPv6 adres en lokale IPv4 adres (192.168.2.254) uitgegeven voor DNS. Na het opslaan en ‘Herstellen’, zijn het “2a02:a47f:e000::53”, “2a02:a47f:e000::54” en het IPv4 router adres (192.168.2.254) geworden.

De enige optie om het terug te zetten naar hoe het was lijkt het modem helemaal te resetten.


De Box 12 ondersteunt ook geen U-APSD op het hoofdnetwerk, wel op het gastnetwerk (?). Gaat hier naar gekeken worden? Dit is al sinds het begin van de KPN software.

Ook dit ga ik uitzoeken voor de zekerheid, we blijven hier een antwoord schuldig.  Dank jullie wel. 

Excuus, dit is op de SuperWifi 2. Op de Box 12 wordt U-APSD alleen niet ondersteund op het gastnetwerk op 2.4 GHz, wel op het hoofdnetwerk en op het 5 GHz gastnetwerk.


Een firmware update zou ook niet mogen leiden tot aanpassingen van de instellingen.

De ingestelde waarden horen na een firmware update altijd teruggezet te worden.

Daar is hier niet veel van te merken, het zelf ingestelde wachtwoord werkt niet meer en wifi staat wéér aan, terwijl ik dit herhaaldelijk uit heb gezet.

In de vorige versie (.38/.39) zat een bug dat wifi onbedoeld weer aanging. Daar heb je dan nog één keer last van bij de upgrade naar deze 15.06 versie. Maar daarna is de bug weg, en blijft de wifi uit als je die keuze maakt in de interface.

 

 

Ik pas de opties aan in de interface van de Box 12b en deed de aanname dat de slaves (Superwifi punten) vanzelf mee zouden veranderen.

Ik merkte wel dat je niet het kanaal kan wijzigen van de SuperWifi 2:

Alles is grijs en kan niet aangepast worden. Het wordt ook niet gesynchroniseerd met het modem. Dit zijn nu permanent de instellingen.

Voor nu is het nog zo dat de inhoudelijke wifi-instellingen alleen gelden voor de Box 12. De SuperWifi 2 werkt op auto. In een volgende versie van de Software komen ook de wifipunten aan bod. Je kunt dan, via de Box 12, de instellingen van aangesloten SuperWifi 2 aanpassen.

 

Nog iets; wat is de ‘AUTO’ optie bij 5 GHz kanaalbreedte? Kiest dit automatisch de grootste kanaalbreedte mogelijk? Dus als er een radarsignaal bijvoorbeeld op kanaal 124 wordt gedetecteerd, dat hij van 160 MHz naar 80 MHz gaat? Of dan 160 MHz op 36-64?

De Software heeft een algoritme die hij volgt bij de auto-optie. Kanaal en bandbreedte wijzigen dan dynamisch door de dag heen. Het is niet zo direct te zeggen dat hij altijd dit of altijd dat zal doen.

Stel je zelf iets in, dan blijft het daar ook bij. Enige uitzondering is radar. Ook bij een handmatige instelling zal deze switchen als er een radarsignaal gedetecteerd wordt.

Voor de bandbreedte keuze geldt dat dit een plafondwaarde is. Als je hem instelt op 80Mhz, dan kies je voor 80, en alles daaronder. Hetzelfde geldt voor de keuze van wifistandaard.

 

 

En wat doet deze optie?

 

Dit is inderdaad breed geformuleerd. Dit ga ik hier navragen, kom er dus nog op terug. 

@Alex van KPN @roam 

Normaal gesproken als hoofdwifi uit gezet wordt gaan ook wifi van superwifi uit, met de optie exclusief bekabeld extenders worden de superwifi niet uitgezet maar de bekabeld superwifi neem de functie master over van modem.

En dit is inderdaad wat TDN aangeeft. Je moet de tekst bij de optie echt letterlijk nemen. Deze functie zit erin voor als je modem op een ongunstige plek staat qua wifi. Het kan dan beter zijn, voor een optimale wifi situatie, om de wifi van de Box 12/14 uit te zetten en een (bekabeld aangesloten) SuperWifi 2 de boel te laten overnemen.

 

De bug van als je custom DNS servers invult nadat je DNS-proxy gebruiken uitzet, opslaat en daarna DNS-proxy gebruiken weer aanzet, is er nog steeds. De custom DNS wordt daarna nog steeds uitgegeven.

Ook klikken op herstellen lijkt geen nut te hebben.

Voorheen werd het routers publieke IPv6 adres en lokale IPv4 adres (192.168.2.254) uitgegeven voor DNS. Na het opslaan en ‘Herstellen’, zijn het “2a02:a47f:e000::53”, “2a02:a47f:e000::54” en het IPv4 router adres (192.168.2.254) geworden.

De enige optie om het terug te zetten naar hoe het was lijkt het modem helemaal te resetten.

 

Eigen DNS-servers is geen probleem, de firmware wordt naar jou gestuurd, alleen bij het updaten van een KPN-firmware naar een hogere versie zou de DNS-proxy aan staan om KPN DNS-servers te gebruiken. Je gebruikt de DNS-servers om de nieuwe firmware zelfs binnen te halen. Na het succesvol updaten kan je jouw eigen DNS-servers weer gebruiken.

De overzichtspagina toont altijd de KPN DNS-servers, ongeacht wat je instel in DNS-tab. Een nslookup vanaf jouw apparaat binnen jouw LAN geeft de juiste DNS-servers.

Dus een eigen DNS server instellen geeft wel problemen? Met updaten dan. Als je een update wil uitvoeren moet je deze custom DNS servers dus weer uitzetten. Blijkbaar geldt deze custom DNS dus niet alleen voor de clients, maar ook voor het modem zelf, intern. Vind ik wel een beetje slecht geprogrammeerd, je zou verwachten dat voor de updates altijd de KPN DNS wordt gebruikt, want DNS proxy geldt alleen voor clients en staat los van wat het modem zelf zou moeten gebruiken.

Deze bug zit er inderdaad nog in, dit staat gepland om opgelost te worden in de volgende update.

 

 

De Box 12 ondersteunt ook geen U-APSD op het hoofdnetwerk, wel op het gastnetwerk (?). Gaat hier naar gekeken worden? Dit is al sinds het begin van de KPN software.

Ook dit ga ik uitzoeken voor de zekerheid, we blijven hier een antwoord schuldig.  Dank jullie wel. 

Excuus, dit is op de SuperWifi 2. Op de Box 12 wordt U-APSD alleen niet ondersteund op het gastnetwerk op 2.4 GHz, wel op het hoofdnetwerk en op het 5 GHz gastnetwerk.

U-APSD instellingen zijn delicaat. Je loopt snel het risico dat het voor het ene apparaat wel goed uitpakt, en voor een volgende niet meer. Hierbij speelt ook de onderliggende wifi driver een rol. Op de SuperWifi 2 moet de wifi driver, bijvoorbeeld, nog naar een hogere versie geüpdatet worden. Dit verwachten we in de komende update daarvoor. Dan is het onderwerp U-APSD nog niet afgerond, maar zijn we wel weer een stap verder.


Voorheen, toen ik mijn netwerk op WPA3 had staan en daarna het modem resette, werd de netwerknaam en wachtwoord netjes teruggezet, maar werd de beveiliging op WPA2 weer gezet. Met de huidige firmware lijkt dit nu naar WPA2-WPA3 te worden gezet, maar nog niet de WPA3 die het was.


Ik merk ook dat nadat er een Custom DNS is gezet dat het hele Topologie en Verbonden apparaten tabje breekt.


Nog een bug: als je in het “Verbonden apparaten” tabje klikt op een van de titels in de tabel om op die waarde te sorteren wordt de hele tabel leeg.


@roam, je bent op dreef. Ik laat al het bovenstaande meenemen, dankjewel wederom voor de genomen moeite om dit uit te zoeken en hier te melden.