Skip to main content

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V12.C.23.15.06. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Voor meer algemene uitleg over de KPN Software kun je terecht in dit topic.

 

Wat zit er in deze update naar versie V12.C.23.15.06?
 

Verbeteringen

  • Verbeterde Firewall functie. Er zijn in 4 niveaus: Laag, Middel, Hoog, Aangepast. Het niveau staat standaard op “Middel”. Dit geldt voor zowel IPv4 als IPv6. 
  • De LED van aangesloten SuperWifi 2 kan worden gedimd via de webinterface
  • Van de SuperWifi 2 is te zien of ze "Synced" zijn, of "Paired"
    Als ze alleen maar "Paired" zijn, heb je nog geen goed Mesh wifinetwerk
  • De weergave van aangesloten apparaten (topologie) is betrouwbaarder echter niet perfect. Het kan nog steeds voorkomen dat de gehele topologie en connected devices leeg blijft
  • Gast Wifi en Extra Wifi instellingen blijven nu bewaard bij een update van de software
  • Verbeterde stabiliteit
     

Huidige beperkingen

  • Ouderlijk toezicht instellingen verdwijnen na een reboot
  • Er zijn soms problemen met het functioneren van IPv6;
    diverse apps die expliciet IPv6 gebruiken willen niet (goed) laden, terugschakelen naar IPv4 only is nodig om dit te voorkomen
  • Oudere typen apparaten (bijv. printers) kunnen problemen ervaren om verbinding te maken via wifi. Soms helpt het om Extra Wifi op 2.4GHz in te stellen voor deze apparaten
  • De Traceroute functie werkt nog niet

 

Hoe krijg ik deze update?

Deze update is alleen voor mensen die al overgezet zijn naar de nieuwe KPN Software. 

Je kunt de update uitvoeren via de upgrade knop in de webinterface (Instellingen > Systeem > Upgrade).

Ook zal de update geïnstalleerd worden als je de Box 12 een reset geeft. (correctie: dit zal naar verwachting vanaf de loop van volgende week werken)

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). Zorg dat je dit doet met het bij ons bekende telefoonnummer. Je komt dan uit bij de afdeling die op de hoogte is dat jij de nieuwe software hebt en je verder kan helpen hiermee. 

 

Hoe pas ik instellingen aan met deze software?

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

 

 

Verdere Veelgestelde vragen

Hoe log ik in op de KPN Box 12?

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Je hebt geen username meer nodig, zodra je de update hebt gehad naar de KPN Software. Vul je wachtwoord in en log in. 

Heb je eerder ingelogd, dan heb je toen het wachtwoord zelf ingesteld. Gebruik dan deze. 
Heb je nog niet eerder ingelogd, dan vind je het standaard wachtwoord op de sticker achterop de Box rood omrand].

 

Wil je zelf een ander wachtwoord instellen? Ga dan na het inloggen in het linkermenu naar Instellingen en kies het tabblad Modemwachtwoord.

 

Hoe reset ik het wachtwoord om in te loggen op de webinterface?

Je kunt het wachtwoord resetten met de resetlink op mijnmodem.kpn. Je wordt dan gevraagd de reset te bevestigen door (binnen 5 minuten) kort de Wifi-knop op het modem in te drukken. Na enkele seconden is het wachtwoord gereset en kun je inloggen met het wachtwoord die op de sticker staat achterop het modem.

 

Ik heb nog geen KPN Software op mijn Box 12, wanneer krijg ik dat?

Is niet met zekerheid te zeggen. We zijn voorzichtig met de algehele uitrol van de KPN Software en doen dit stapsgewijs. Afwachten is het enige advies dat we kunnen geven.

Op dit moment is de KPN Software ook nog niet beschikbaar voor SuperWifi 1 en Experia Wifi. Maak je dan ook gebruik van een of meer van deze, dan ben je sowieso nog niet aan de beurt. 

 

Komt deze software ook op de Experia Box V10 en V10A? En de wifiversterkers?

Ja, uiteindelijk wel. Maar daarmee beginnen we pas als we met de KPN Box 12 klaar zijn. Houd de Product Updates in de gaten. Zodra een volgend apparaat aan de beurt is maken we daar een aparte Product Update voor. Voor SuperWifi 2 punten is de KPN Software ook beschikbaar.

 

@Alex van KPN Ik help graag mee :)

Nog een ‘bug,’ of nou, klein dingetje. De Box 12 heet “instellen” op de volgende mDNS services:

instellen._http._tcp.local
instellen._mqtt._tcp.local
instellen._ssw._tcp.local
instellen.local

Maar waarschijnlijk wordt dit later aangepast in een update :)


Een firmware update zou ook niet mogen leiden tot aanpassingen van de instellingen.

De ingestelde waarden horen na een firmware update altijd teruggezet te worden.

Daar is hier niet veel van te merken, het zelf ingestelde wachtwoord werkt niet meer en wifi staat wéér aan, terwijl ik dit herhaaldelijk uit heb gezet.

In de vorige versie (.38/.39) zat een bug dat wifi onbedoeld weer aanging. Daar heb je dan nog één keer last van bij de upgrade naar deze 15.06 versie. Maar daarna is de bug weg, en blijft de wifi uit als je die keuze maakt in de interface.

Ah okee, en het gereset zijn van het wachtwoord? Bug in het update-proces?


De interface van V12.C.23.15.06 is zwaar afhankelijk van Javascript, maar bevat een hele lijst errors gerelateerd aan fonts en ook lijkt zitten er andere errors in:

>Error] Refused to execute http://x.x.x.x/js/topologychart.js as script because "X-Content-Type-Options: nosniff" was given and its Content-Type is not a script MIME type.

In Safari 17.4 op de MacBook Pro M2 resulteert dit in de volgende melding:

This webpage was reloaded because a problem occurred.

Ook in Chrome gebeurt het dat het laden van de interface errors oplevert en/of herladen word door de browser zelf. 

In sommige gevallen lijkt de Box 12b ook te crashen en dan kan alleen een restart de Wifi weer herstellen. 

Ook blijft deze error:

Refused to set unsafe header "Cookie"

In de console meerdere malen terug komen. En welke security settings in aanpas in Safari lijkt dit niet te verhelpen.

Het legen van de Cache los het probleem tijdelijk op, los van dat je dan alle andere cookies op iedere reeds bezochte pagina ook weer voor de kiezen krijgt.

Afijn enige fine-tuning aan de interface is nog wel prettig om in een volgende release te zien.


Ah okee, en het gereset zijn van het wachtwoord? Bug in het update-proces?

Vermoedelijk! Blijf het vooral melden als je dit soort dingen ervaart. 

 

@dwiersma1 het klopt wat je zegt! Zodra de interface een update krijgt zal het al een stuk beter zijn. Je punten zijn bekend en wordt aan gewerkt 🙂


Ik merk ook dat nadat er een Custom DNS is gezet dat het hele Topologie en Verbonden apparaten tabje breekt.

Na mijn modem gereset te hebben en geen Custom DNS ingesteld te hebben lijken deze tabjes nog steeds te breken. Momenteel 1 dag uptime.


mijn browser zegt een hoop font-files niet te kunnen vinden op de box 12


Ik heb nu een bug dat geen enkel van mijn clients meer IPv6 krijgt. Ik dacht het op te lossen door het modem opnieuw op te starten, maar hierna had ik 2 uur helemaal geen internet meer:

De screenshot toont een ULA IPv6 adres.

Uiteindelijk werkte het weer, maar nog steeds alleen IPv4.

Dit is het IPv6 tabje:

IPv6 PD lijkt dus wel te werken op het modem, maar geen enkel van mijn clients krijgt een adres. IPv6 test is ook 0/10.

Een modem reset helpt ook niet.


Na het NTU en modem allebei van het stroom afgehaald te hebben voor 30 seconden en weer in te pluggen werkt IPv6 weer.


Ik heb nu een bug dat geen enkel van mijn clients meer IPv6 krijgt. Ik dacht het op te lossen door het modem opnieuw op te starten, maar hierna had ik 2 uur helemaal geen internet meer:

 

Dit gebeurde zomaar ineens?


Ik heb nu een bug dat geen enkel van mijn clients meer IPv6 krijgt. Ik dacht het op te lossen door het modem opnieuw op te starten, maar hierna had ik 2 uur helemaal geen internet meer:

 

Dit gebeurde zomaar ineens?

Yep, uit het niets geen IPv6 meer. Geen instellingen aan het modem veranderd behalve het inlogwachtwoord, 2 portforwards en de beveiliging van wifi (WPA2/WPA3 naar WPA3). Geen andere veranderingen in het netwerk.


(en stiekem vind ik het ook raar).

Neem ik mee, meer kan ik er in het weekend ook niet mee. Mocht het weer gebeuren, kijk of je zoveel mogelijk kunt achterhalen van wat er op dat moment gebeurde dat dit zou kunnen triggeren.


 

Gisteren bericht in KPN app: “Je modem krijgt een update”.

Vanmorgen alles stuk:

  • Wifi werkt een beetje. KPN website niet 😉 Over 4G werkt alles.
  •  TV storing F561.
  • Hele DHCP thuisnetwerk blijkt stuk, want apparaten hebben nieuwe onbekende IP adressen.

Inloggen op 192.168.2.254 lukte niet meer! Niet met mijn eigen wachtwoord (deze week nog gebruikt en in password manager) en niet met het wachtwoord dat achterop de V12 box staat. Andere browsers geprobeerd. Geen oplossing.

Modem gereset. Geen oplossing.

Uiteindelijk maar met de paperclip methode een reset naar fabrieksinstellingen gedaan, want omdat het thuisnetwerk toch al stuk was (alle apparaten verkeerd/willekeurig IP) kon ik toch opnieuw beginnen.

Dit is niet de eerste keer dat de boel stuk is na een update. Ik was al zo blij, dat de vorige keer de boel echt verbeterd was en de V12 GUI nu redelijk werkt. Maar helaas. Is dit de tol die we betalen door niet een eigen fritzbox te gebruiken?????


@vliegnerd, Weet jij welke firmware jij voor die "update" had?


@wjb nee, helaas. Niet te achterhalen ook denk ik…

Overigens is/lijkt het probleem waarbij iOS apps geen verbinding kregen (IP6 probleem) ook opgelost na de reset naar fabrieksinstellingen…


@wjb nee, helaas. Niet te achterhalen ook denk ik…

Overigens is/lijkt het probleem waarbij iOS apps geen verbinding kregen (IP6 probleem) ook opgelost na de reset naar fabrieksinstellingen…

Welke versie van de firmware staat er nu dan op?

En begrijp ik het goed dat je ook weer een verbinding met Internet hebt?


@wjb nee, helaas. Niet te achterhalen ook denk ik…

Overigens is/lijkt het probleem waarbij iOS apps geen verbinding kregen (IP6 probleem) ook opgelost na de reset naar fabrieksinstellingen…

Welke versie van de firmware staat er nu dan op?

En begrijp ik het goed dat je ook weer een verbinding met Internet hebt?

Nou ja, nu heb ik  V12.C.23.15.06 want deze update maakte de boel stuk.

Alles werkt weer na reset fabrieksinstellingen en alles handmatig opnieuw configureren.

Ik had al wel een “moderne” firmware die prima wekte (behalve de ConnectON bug, bijna alle apparaten krijgen dat als hostname van de dhcp server en die bug is niet opgelost)

Voor iedereen: nog een zeurpumtje: tekst in de GUI is niet selectbaar, kopieerbaar en niet doorzoekbaar. Super irritant.


@vliegnerd Wat is precies de ConnectON bug?


@vliegnerd Wat is precies de ConnectON bug?

Alle devices in je thuisnetwerk krijgen (in UniFi controllers/apparatuur) de devicenaam “ConnectON”.

https://community.ui.com/questions/Wireless-clients-show-up-with-devicename-ConnectON/d9a074bf-5051-4f91-8a22-058b41de881a

Dit komt door de Box v12 vanaf firmware V12.C.23.04.39.

En de bug zit ook nog in deze firmware.

 


@roam Ook op dit forum is deze bug bekend. 

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/unifi-op-kpn-glasvezel-dubbele-namen-in-unifi-controller-602882

Deze bug zit nog steeds in deze firmware.


Klopt, is bekend en staat op de lijst van het modem team. Evenals dit

Voor iedereen: nog een zeurpumtje: tekst in de GUI is niet selectbaar, kopieerbaar en niet doorzoekbaar. Super irritant.

 


Hoewel ik de frustratie van alle mensen met problemen snap en hun niet onderuit wil halen. Wil ik graag mijn complimenten maken voor de huidige firmware aan het KPN team. Internet en wifi is stabiel en heb de mogelijkheid voor mijn eigen DNS server gebruiken. Software en migraties zijn complex, maar dit werkt voor mij perfect voor een provider modem.


Controle vraag.

Zover ik kan waarnemen in de interface van V12.C.23.15.06 lijkt het als of je het WiFi bandbreedte niet kan aanpassen en opslaan (daar heb ik eerder melding van gemaakt).

Maar als ik nu dit toch doe en dan deze setting; 40Mhz, gebruik voor 2.4 Ghz.

En deze setting; 160Mhz,  gebruik voor 5 Ghz

Dan stop de WiFi met uitzenden. En herstart van de Box12b en de Superwifi punten lossen dit niet op (of tijdelijk). Het terug zetten van de bandbreedte naar 20Mhz voor 2.5 Ghz en 80Mhz voor 5 Ghz lossen dit op en daarna zend de Wifi weer stabiel uit.

Herkennen anderen dit issue? (dat is de controle vraag 🙂) en als andere dit herkennen of na een beetje expirmenteren kunnen bevestigen is het denk ik een bug die wat aandacht behoeft. (en misschien is hij al bekend, ik kon deze niet vinden in de het forum


@dwiersma1 Bedankt voor de terugkoppeling, ik herken deze specifieke situatie ook niet direct en we nemen deze feedback er dan sowieso bij mee. Even een controle vraag van mijn kant dan, zijn de opstellingen wel op te slaan als je de extenders buiten beschouwing laat?


@dwiersma1 Het gebruik van 5Ghz/160Mhz is niet toestaan/mogelijk is als een radarsignaal gedetecteerd wordt. De DFS kanalen beginnen vanaf 5250Mhz (kanaal 50) en de laagste kanaal van 5Ghz is 5170Mhz, met 160Mhz belegt ie al de frequentie 5170-5330Mhz en mag niet bij aanwezigheid van een radarsignaal.