Skip to main content

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V12.C.23.15.06. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Voor meer algemene uitleg over de KPN Software kun je terecht in dit topic.

 

Wat zit er in deze update naar versie V12.C.23.15.06?
 

Verbeteringen

  • Verbeterde Firewall functie. Er zijn in 4 niveaus: Laag, Middel, Hoog, Aangepast. Het niveau staat standaard op “Middel”. Dit geldt voor zowel IPv4 als IPv6. 
  • De LED van aangesloten SuperWifi 2 kan worden gedimd via de webinterface
  • Van de SuperWifi 2 is te zien of ze "Synced" zijn, of "Paired"
    Als ze alleen maar "Paired" zijn, heb je nog geen goed Mesh wifinetwerk
  • De weergave van aangesloten apparaten (topologie) is betrouwbaarder echter niet perfect. Het kan nog steeds voorkomen dat de gehele topologie en connected devices leeg blijft
  • Gast Wifi en Extra Wifi instellingen blijven nu bewaard bij een update van de software
  • Verbeterde stabiliteit
     

Huidige beperkingen

  • Ouderlijk toezicht instellingen verdwijnen na een reboot
  • Er zijn soms problemen met het functioneren van IPv6;
    diverse apps die expliciet IPv6 gebruiken willen niet (goed) laden, terugschakelen naar IPv4 only is nodig om dit te voorkomen
  • Oudere typen apparaten (bijv. printers) kunnen problemen ervaren om verbinding te maken via wifi. Soms helpt het om Extra Wifi op 2.4GHz in te stellen voor deze apparaten
  • De Traceroute functie werkt nog niet

 

Hoe krijg ik deze update?

Deze update is alleen voor mensen die al overgezet zijn naar de nieuwe KPN Software. 

Je kunt de update uitvoeren via de upgrade knop in de webinterface (Instellingen > Systeem > Upgrade).

Ook zal de update geïnstalleerd worden als je de Box 12 een reset geeft. (correctie: dit zal naar verwachting vanaf de loop van volgende week werken)

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). Zorg dat je dit doet met het bij ons bekende telefoonnummer. Je komt dan uit bij de afdeling die op de hoogte is dat jij de nieuwe software hebt en je verder kan helpen hiermee. 

 

Hoe pas ik instellingen aan met deze software?

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

 

 

Verdere Veelgestelde vragen

Hoe log ik in op de KPN Box 12?

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Je hebt geen username meer nodig, zodra je de update hebt gehad naar de KPN Software. Vul je wachtwoord in en log in. 

Heb je eerder ingelogd, dan heb je toen het wachtwoord zelf ingesteld. Gebruik dan deze. 
Heb je nog niet eerder ingelogd, dan vind je het standaard wachtwoord op de sticker achterop de Box rood omrand].

 

Wil je zelf een ander wachtwoord instellen? Ga dan na het inloggen in het linkermenu naar Instellingen en kies het tabblad Modemwachtwoord.

 

Hoe reset ik het wachtwoord om in te loggen op de webinterface?

Je kunt het wachtwoord resetten met de resetlink op mijnmodem.kpn. Je wordt dan gevraagd de reset te bevestigen door (binnen 5 minuten) kort de Wifi-knop op het modem in te drukken. Na enkele seconden is het wachtwoord gereset en kun je inloggen met het wachtwoord die op de sticker staat achterop het modem.

 

Ik heb nog geen KPN Software op mijn Box 12, wanneer krijg ik dat?

Is niet met zekerheid te zeggen. We zijn voorzichtig met de algehele uitrol van de KPN Software en doen dit stapsgewijs. Afwachten is het enige advies dat we kunnen geven.

Op dit moment is de KPN Software ook nog niet beschikbaar voor SuperWifi 1 en Experia Wifi. Maak je dan ook gebruik van een of meer van deze, dan ben je sowieso nog niet aan de beurt. 

 

Komt deze software ook op de Experia Box V10 en V10A? En de wifiversterkers?

Ja, uiteindelijk wel. Maar daarmee beginnen we pas als we met de KPN Box 12 klaar zijn. Houd de Product Updates in de gaten. Zodra een volgend apparaat aan de beurt is maken we daar een aparte Product Update voor. Voor SuperWifi 2 punten is de KPN Software ook beschikbaar.

 

@Hariaaz Je kunt hiervoor het beste een eigen topic aanmaken. Zo kunnen zowel wij als de community beter met je meedenken om dit op te lossen. Voor nog snellere hulp kan je ook bellen met onze klantenservice op 0800-0402.


Er zijn mij nog twee bugs opgevallen in de Box12 firmware:

 

  • Onder het kopje Thuisnetwerk - Ethernetpoorten staat bij LAN4 geen schuifje voor Gastnetwerk, terwijl dit wel zo in de tekst staat: “Gebruik de schakelaar om poort 4 exclusief voor gastnetwerken te gebruiken”
  • Gasten WIFI lijkt alleen maar op 5GHz te werken. Ik zie op mijn Netmonitor geen gasten netwerk op 2.4GHz. Extra WIFI op 2.4GHz werkt wel prima.

Beetje jammer dat je na de update de DHCP reservations kwijt bent….


@PieterDi 

 


@TDN 

I know, maar als je ze had voor de update, ben je ze kwijt na de update….


@PieterDi Niet bij me, alle 7 reserveringen blijven bestaan.


@TDN

I know, maar als je ze had voor de update, ben je ze kwijt na de update….

Dit hoort niet te gebeuren, maar het proces is helaas niet 100% foutloos. Excuses voor het ongemak!


Hoi,

 

ik zie dat ik nog de oude versie heb. Wanneer komt de nieuwe versie voor mij beschikbaar?


Sinds onze kpnbox 12 de update van 1 maart heeft kan er regelmatig geen verbinding met wifi tot stand komen. Meldingen van verbonden zonder internet en kan geen ip- adres ophalen. Ook valt de werkende verbinding weg en is rebooten van router de enige oplossing. Al met kpn medewerker aan de lijn gezeten,  maar geen oplossing. 


En de toplogie werk ook nog steeds niet, Word eens tijd dat kpn wat meer naar klanten gaat luisteren want dit is waardeloos.


Hoi,

ik zie dat ik nog de oude versie heb. Wanneer komt de nieuwe versie voor mij beschikbaar?

Hi RTJC, deze update krijg je alleen als je al over bent naar de KPN Software op de Box 12, zie hierboven hoe je het dan kunt installeren. Als je nog de versie hiervoor hebt vraag ik je om nog even geduld te hebben. 


Sinds onze kpnbox 12 de update van 1 maart heeft kan er regelmatig geen verbinding met wifi tot stand komen. Meldingen van verbonden zonder internet en kan geen ip- adres ophalen. Ook valt de werkende verbinding weg en is rebooten van router de enige oplossing. Al met kpn medewerker aan de lijn gezeten,  maar geen oplossing. 

Het standaard beveiligingsniveau van de wifi is verhoogd van WPA 2 naar WPA 2/3. Het kan zijn dat oudere apparaten in je thuisnetwerk hier minder goed mee om kunnen gaan. In dat geval kun je, na een reset, zelf de waarde weer terugzetten op WPA 2 in de webinterface. De vraag is, heb je je modem een reset gegeven? Dan zou dit de verklaring kunnen zijn. 
Maak in ieder geval een eigen topic aan mocht dit ook niet lukken, dan blijft het hier overzichtelijk en kunnen we je daar verder helpen. 


-


Zover ik begreep is daar het antwoord op, wachten tot je aan de beurt bent, ergens tussen vandaag en ehm onbekend wanneer.


Je kunt 'm niet forceren @RobCoenen, de update wordt nog steeds geleidelijk in batches uitgebracht. Dat je geen SuperWifi of andere apparatuur hebt betekent wel dat je op de lijst staat, maar wanneer je het dan krijgt is afwachten. Wij kunnen ook niet zien wanneer iemand aan de beurt is. 


En wederom werkt de vaste telefoon aansluiting niet bij een update. Paar maal via de KPN site de probleemoplosser gestart, uiteindelijk de telefoon van poort-1 naar poort-2 moeten zetten en is deze gepatched. Waarom? Zorg er eens voor dat dit wel gelijk werkt bij een firmware/software update.
 


Ik zie dat de nieuwe KPN Software al een jaar op zich laat wachten. Ik ben een nieuwe KPN-klant en wil graag mijn ipv6-DNS veranderen naar die van mijn pi-hole; dat kan echter niet omdat ik de nieuwe software niet heb.

Is er geen manier om via klantenservice de update te krijgen?


@Seulgi Helaas valt dat niet te forceren vrees ik.


Ik zou ook wel graag de update zien, we zijn nu10 maanden verder.

ik neem aan dat er nu wel een keer genoeg getest is op bug`s.

Net mijn Kpn Super wifi 2 (2x) afgekoppeld en een paar keer gereboot.

Geen update jammer genoeg.

Hoop dat het snel uitgerold word voor iedereen, update`s en veiligheid is toch wel belangrijk.