Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08
Toon eerste bericht

537 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28511 reacties
  • 18 oktober 2024

Je kunt de update naar de KPN Software niet forceren, Gamer-50. Als je geen SuperWifi 1 of Experia Wifi gebruikt, dan ga je de update vanzelf krijgen. Even afwachten is het advies. 

• Helper
  • 52 reacties
  • 18 oktober 2024

Bedankt van je reactie Erik . Als ik hier lees sommigen wachten al maanden het update zo lang ga ik echt niet wachten . Ik wil mijn  WiFi op wpa3 en dat lijk me logisch als je wifi 6 hebt heb alleen modem geen versterker super wifi 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27616 reacties
  • 18 oktober 2024
Gamer-50 schreef:

Bedankt van je reactie Erik . Als ik hier lees sommigen wachten al maanden het update zo lang ga ik echt niet wachten . Ik wil mijn  WiFi op wpa3 en dat lijk me logisch als je wifi 6 hebt heb alleen modem geen versterker super wifi 

Ik snap dat je 'm dolgraag wil, @Gamer-50 .  Maar helaas is het afwachten. We hebben er geen invloed op behalve voor klanten waar er technisch dingen stuk zijn. Ik hoop dat je snel aan de beurt bent. 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 20 oktober 2024
MandersOnline schreef:

@Tars Als je de gehele geschiedenis zou doorlezen zou je er achter komen dat de V12 modems die ze in het magazijn hebben liggen niet hebben voorzien van de update. Denk ook niet dat dat een wenselijk idee is voor de medewerkers die dat moeten doen. Ik heb geen idee van de voorraden, maar als je een 2000 of meer van die apparaten 1 voor 1 gaat uitpakken aansluiten en updaten ben je behoorlijk veel man uren kwijt aan een update. Ze zitten zover ik weet nieuw in de doos met het plastic eromheen en als jij dan eentje krijgt die al uit de doos geweest is heb je misschien ook wel zo een idee van heey dat is een gebruikte, dat wil ik niet.

Dan nog even een opmerking over 1 voor 1, want de juiste modem moet wel weer in de juiste doos gestopt worden, denk echt niet dat het zin heeft zoiets en zoals je aangeeft heb je niets bijzonders er achter zitten dus zul je niet achteraan in de rij komen qua update, maar helaas is het gewoon even wachten geblazen net als de anderen die de software nog niet hebben ontvangen, maar deze het liefst gisteren of eerder al zouden willen ontvangen.

Ik stel ook zeker niet voor dat kpn al hun apparaten in het magazijn gaat uitpakken en inpakken om steeds maar de laaste software er op te zetten. Geen een bedrijf doet dit. In mijn ervaring hebben veel nieuw geleverde apparaten verouderde software uit de doos. Waarom denk je dat ik dit zou verwachten? Dat is ook niet mijn afwijkende ervaring in dit geval. 

Het afwijkende van mijn andere ervaringen met nieuwe hardware is dat in vrijwel alle gevallen de nieuwste stabiele compitabele software binnengehaald wordt zodra het apparaat aangesloten wordt. Voor de V12 geldt dit niet. Het gaat hier niet om test software of beta's of iets dergelijks wat je uiteraard niet automatisch binnen krijgt, maar om stabiele software die al op duizenden (tienduizenden?) v12's loopt en geschikt is bevonden voor uitrol. Dan is het jammer dat ik als nieuwe klant best een stap terug ervaar in software tov de software van ziggo, terwijl dit niet nodig was geweest. 

Dat het hier gaat om een nieuwe aansluiting was voor mij het vermelden waard, niet omdat ik verwacht dat ik dan een zelfde dag vers geplukte v12 met de nieuwste software van die dag zou moeten krijgen, maar omdat ik dan geen hinder zou moeten ondervinden van problemen met updaten van de v12 die in het verleden bestonden door WiFi punten van kpn,of andere problemen die zouden kunnen opkomen door 'erfenissen'.

If

>modem die voor het eerst geactiveerd op een nieuwe aansluiting

then

>laatste software binnenhalen

Was mijn aanname. Maar in dit geval gaat dat niet zo. Ik snap dat ik gewoon moet wachten op mijn beurt in dit geval, ik wilde slechts kenbaar maken dat dit een best afwijkende ervaring is voor mij, eentje die een beetje de 'shine' van mijn overstap, van het "verouderde eeuwenoude uitgeperste COAX netwerk" naar het "nieuwste stabiele supersnelle hypermoderne latest and greatest glasvezel", heeft gehaald.

• Helper
  • 52 reacties
  • 20 oktober 2024

Ik heb fritz!box leen modem besteld kpn box12b heb heel slecht bereik en geen update dus beter artinatief modem besteld

• 3769 reacties
  • 20 oktober 2024
Tars schreef:

Het afwijkende van mijn andere ervaringen met nieuwe hardware is dat in vrijwel alle gevallen de nieuwste stabiele compitabele software binnengehaald wordt zodra het apparaat aangesloten wordt. Voor de V12 geldt dit niet. Het gaat hier niet om test software of beta's of iets dergelijks wat je uiteraard niet automatisch binnen krijgt, maar om stabiele software die al op duizenden (tienduizenden?) v12's loopt en geschikt is bevonden voor uitrol.

Het is wel min of meer nog test software. KPN is er nog steeds aan het sleutelen. En het werkt nog niet samen met al hun WiFi versterkers. 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 23 oktober 2024

Mijn modem ging gister aan het einde van de ochtend uit zichzelf herstarten, en toen had ik de nieuwe software. Klaar!

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 342 reacties
  • 23 oktober 2024
Tars schreef:

Mijn modem ging gister aan het einde van de ochtend uit zichzelf herstarten, en toen had ik de nieuwe software. Klaar!

Ben je toch snel aan de beurt als je vergelijkt met velen die al langer wachten, succes met de nieuwe versie en hoop dat deze bevalt 👍🏻

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 25 oktober 2024

Nieuwe klant met oude software op 12b hier. Ik wil dhcp uit kunnen zetten en dat blijkt in de nieuwe software te kunnen. Ik gebruik eigen Deco's en wil eigen DHCP en DNS gaan gebruiken oa tbv PiHole. Nu DNS veranderen zorgt voor nooit krijgen van de update had ik begrepen? Klopt dit, anders wijzig ik deze alvast.

Ik zit ernstig te wachten op deze update, maar zelfs bellen en ticket aanmaken heeft geen zin blijkbaar.

Hoe lang gaat dit nog duren?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7650 reacties
  • 25 oktober 2024

Hi @Inbusboutje! Het blijft echt afwachten. We kunnen de update niet forceren en het uitrollen gaat gefaseerd. 
Zolang je de Box 12 hebt, eventueel SW2, en geen andere KPN wifiversterkers, ontvang je de update vanzelf en je krijgt er tegen de tijd dat het zover is ook bericht over. 🙂

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2024
Sanne van KPN schreef:

Hi @Inbusboutje! Het blijft echt afwachten. We kunnen de update niet forceren en het uitrollen gaat gefaseerd. 
Zolang je de Box 12 hebt, eventueel SW2, en geen andere KPN wifiversterkers, ontvang je de update vanzelf en je krijgt er tegen de tijd dat het zover is ook bericht over. 🙂

Dank voor je snelle antwoord.

Wat zijn SW2? Ik heb geen Wifionderdelen van KPN maar heb eigen TPlink Deco's, en gebruik WiFi van de box ook niet. Kan ik een eigen DNS invullen zonder uitgesloten te worden van de update?

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 342 reacties
  • 26 oktober 2024

SW2 is de KPN SuperWifi 2 Zoals je al aangeeft heb jij die niet, dus alleen de Box 12b. Dit maakt dat je sneller aan de beurd bent.

• 3769 reacties
  • 26 oktober 2024
Inbusboutje schreef:
Sanne van KPN schreef:

Hi @Inbusboutje! Het blijft echt afwachten. We kunnen de update niet forceren en het uitrollen gaat gefaseerd. 

Wat zijn SW2? Ik heb geen Wifionderdelen van KPN maar heb eigen TPlink Deco's, en gebruik WiFi van de box ook niet. Kan ik een eigen DNS invullen zonder uitgesloten te worden van de update?

Je kunt de Deco's in routermode zo achter de KPN Box hangen. Daar hoef je dan op de KPN Box niets voor te wijzigen. Je maakt dan gewoon gebruik van de dhcp van de Deco.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2024
Marlon92 schreef:
Inbusboutje schreef:
Sanne van KPN schreef:

Je kunt de Deco's in routermode zo achter de KPN Box hangen. Daar hoef je dan op de KPN Box niets voor te wijzigen. Je maakt dan gewoon gebruik van de dhcp van de Deco.

Is mij bekend. Maar ik wil de Deco's in accespointmodus zoals ze nu staan en de DHCP gaan gebruiken in combinatie met de DNS server van PiHole op de Raspberry Pi, dan heb ik een “all in one” oplossing met dat deel.

• 3769 reacties
  • 26 oktober 2024
Inbusboutje schreef:

Maar ik wil de Deco's in accespointmodus zoals ze nu staan en de DHCP gaan gebruiken in combinatie met de DNS server van PiHole op de Raspberry Pi, dan heb ik een “all in one” oplossing met dat deel.

Welk probleem heb je met routermode dan? Alles wat je opnoemt kan gewoon in router mode.

In accespointmodus vallen er op de Deco's nogal wat functies weg. Parental Control bijvoorbeeld en MAC filter geloof ik...

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2024
Marlon92 schreef:
Inbusboutje schreef:

Maar ik wil de Deco's in accespointmodus zoals ze nu staan en de DHCP gaan gebruiken in combinatie met de DNS server van PiHole op de Raspberry Pi, dan heb ik een “all in one” oplossing met dat deel.

Welk probleem heb je met routermode dan? Alles wat je opnoemt kan gewoon in router mode.

In accespointmodus vallen er op de Deco's nogal wat functies weg. Parental Control bijvoorbeeld en MAC filter geloof ik...

Toen ik eigen DHCP naast 12b inzette, werkte niets meer en kon ik 12b ook niet meer benaderen tot ik modem en Deco's een factoryreset gaf. Vandaar dat ik DHCP op 12b wil kunnen uitzetten zodat ze niet in conflict gaan.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7085 reacties
  • 26 oktober 2024

Hoi @Inbusboutje. Dit topic is specifiek voor de meest recente update van de KPN Box 12 ingericht. Mocht je verder in gesprek willen over de Deco's dan is het verzoek om daar even een los topic voor aan te maken.

• 3769 reacties
  • 26 oktober 2024
Inbusboutje schreef:

Toen ik eigen DHCP naast 12b inzette, werkte niets meer en kon ik 12b ook niet meer benaderen...

Logisch. Deco's in routermode en op de juiste manier aansluiten. Dat werkt gewoon.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2024
Remco van KPN schreef:

Hoi @Inbusboutje. Dit topic is specifiek voor de meest recente update van de KPN Box 12 ingericht. Mocht je verder in gesprek willen over de Deco's dan is het verzoek om daar even een los topic voor aan te maken.

Lees even terug, ik vroeg alleen om de update. Dat mensen bij mij doorvragen kan ik niets aan doen. 😉

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2024
Remco van KPN schreef:

Hoi @Inbusboutje. Dit topic is specifiek voor de meest recente update van de KPN Box 12 ingericht. Mocht je verder in gesprek willen over de Deco's dan is het verzoek om daar even een los topic voor aan te maken.

Toevoeging: je zou natuurlijk ook antwoord op mijn vraag kunnen geven of de update gewoon doorkomt als ik de DNS in de 12b verander….

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3641 reacties
  • 26 oktober 2024
Inbusboutje schreef:

Toevoeging: je zou natuurlijk ook antwoord op mijn vraag kunnen geven of de update gewoon doorkomt als ik de DNS in de 12b verander….

Nee. DNS aanpassing help als het upgraden mislukt was, maar je moet al een versie van KPN firmware hebben en niet de oude SGExxxx firmware.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2024
TDN schreef:
Inbusboutje schreef:

Nee. DNS aanpassing help als het upgraden mislukt was, maar je moet al een versie van KPN firmware hebben en niet de oude SGExxxx firmware.

I wil geen DNS veranderen om de update te forceren, maar om een andere DNS te gebruiken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3641 reacties
  • 26 oktober 2024
Inbusboutje schreef:

I wil geen DNS veranderen om de update te forceren, maar om een andere DNS te gebruiken.

Het is geen probleem een andere DNS te gebruiken. Maar DNS heeft geen invloed op het krijgen van nieuwe firmware. Indien je in de beurt zal zijn, schrijf KPN een link in jouw router om de firmware zelfs te halen. Het binnen halen lukt het bij sommige firmware upgrades alleen als je DNS servers van KPN gebruikt. Maar sinds paar KPN firmwares is deze bug niet meer aanwezig.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2024
TDN schreef:
Inbusboutje schreef:

Het is geen probleem een andere DNS te gebruiken. Maar DNS heeft geen invloed op het krijgen van nieuwe firmware. Indien je in de beurt zal zijn, schrijf KPN een link in jouw router om de firmware zelfs te halen. Het binnen halen lukt het bij sommige firmware upgrades alleen als je DNS servers van KPN gebruikt. Maar sinds paar KPN firmwares is deze bug niet meer aanwezig.

Super. Thanks. Kan ik dit in ieder geval weer in werk stellen.👍

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 115 reacties
  • 7 november 2024

@KPN, ga ik OOIT nog een software update krijgen voor mijn Box 12?

Of weten jullie dat nog steeds niet?

Ik heb een Box 12 en bedraad Superwifi 2.

Het regelmatig moet resetten is dan vast niet weg, maar ik hoop dat dat proces dan eens een beetje soepeler gaat, het is nogal een gedoe met volgorde, lampjes en versies.

Ik ben er bijna klaar mee (en inmiddels contractvrij).

Reageer