Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08
Toon eerste bericht

537 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 7 november 2024
basherd_wie schreef:

@KPN, ga ik OOIT nog een software update krijgen voor mijn Box 12?

Of weten jullie dat nog steeds niet?

Ik heb een Box 12 en bedraad Superwifi 2.

Het regelmatig moet resetten is dan vast niet weg, maar ik hoop dat dat proces dan eens een beetje soepeler gaat, het is nogal een gedoe met volgorde, lampjes en versies.

Ik ben er bijna klaar mee (en inmiddels contractvrij).

Hoi @basherd_wie .  Zoals jij het beschrijft zou het eigenlijk zorgeloos moeten werken. Weet je zeker dat er niet iets anders aan de hand is?  Zit jij op glasvezel of op koper?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 112 reacties
  • 7 november 2024

Ik zit op glasvezel (100 Mb). 

Het heeft een hele tijd stabiel gewerkt, maar recent viel de wifi steeds weg. Dan maar weer resetten. En nog een keer bij de volgende keer. Weer opzoeken wat er over geschreven wordt. En dan nog maar een keer in de juiste volgorde. En dan iedere keer met die irritante app en web browser proberen in te loggen om te zien of alles werkt.

Ik irriteer me aan:
1) het steeds maar moeten resetten (10 a 15 keer jaar of zo?) en dat moet dan precies in de juiste volgorde enz enz enz want anders is het nog niet goed…. (ter info: ik wil gewoon werkend internet)

2) die Thuis app hangt vaak vast, is traag en als ik via de web browser wil inloggen moet dat ook op een speciale manier, met een speciale URL in een specifieke browser, anders werkt het allemaal niet.

En als je dan online kijkt blijk ik dus nog steeds op jarenoude software te zitten….. die niet meer wordt verbeterd en niemand kan me vertellen wanneer ik naar moderne software ga...

Ik wou typen dat ik er aan gewend ben, maar ik ben er helaas aan gewend en wel beetje klaar mee.

Wil nog best kijken of het beter is met de nieuwe software, maar als dat niet waarschijnlijk is, dan vraag ik me af of dit OOIT opgelost gaat worden (en dan ben ik dus bang van niet).

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 7 november 2024

@basherd_wie . Ik wil toch nog even verder met je hiernaar kijken. Maar dat doen we niet in dit topic want dan wordt het onoverzichtelijk. Ik stuur je een privébericht. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 112 reacties
  • 7 november 2024
Erwin van KPN schreef:

@basherd_wie . Ik wil toch nog even verder met je hiernaar kijken. Maar dat doen we niet in dit topic want dan wordt het onoverzichtelijk. Ik stuur je een privébericht. 

Hallo Erwin,

Dank voor de hulp. En even voor de duidelijkheid: alle KPN medewerkers zijn altijd vriendelijk en behulpzaam…. het is alleen dat gedoe met die “kastjes” wat m'n neus uit komt. Hopelijk komen we er samen uit.

Groet

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 november 2024
basherd_wie schreef:

Ik zit op glasvezel (100 Mb). 

Het heeft een hele tijd stabiel gewerkt, maar recent viel de wifi steeds weg. Dan maar weer resetten. En nog een keer bij de volgende keer. Weer opzoeken wat er over geschreven wordt. En dan nog maar een keer in de juiste volgorde. En dan iedere keer met die irritante app en web browser proberen in te loggen om te zien of alles werkt.

Ik irriteer me aan:
1) het steeds maar moeten resetten (10 a 15 keer jaar of zo?) en dat moet dan precies in de juiste volgorde enz enz enz want anders is het nog niet goed…. (ter info: ik wil gewoon werkend internet)

2) die Thuis app hangt vaak vast, is traag en als ik via de web browser wil inloggen moet dat ook op een speciale manier, met een speciale URL in een specifieke browser, anders werkt het allemaal niet.

En als je dan online kijkt blijk ik dus nog steeds op jarenoude software te zitten….. die niet meer wordt verbeterd en niemand kan me vertellen wanneer ik naar moderne software ga...

Ik wou typen dat ik er aan gewend ben, maar ik ben er helaas aan gewend en wel beetje klaar mee.

Wil nog best kijken of het beter is met de nieuwe software, maar als dat niet waarschijnlijk is, dan vraag ik me af of dit OOIT opgelost gaat worden (en dan ben ik dus bang van niet).

Ik ben nu 3 maanden “lid” van KPN, maar heb al drie keer mijn SW2 moeten resetten, maar ook de v12 box met firmware SGEJ1000060E, reboot regelmatig 3 a 4 keer per dag.

____SNIP_____

13.11.2024 10:16:11    Info    WIFI    A WiFi device <8C:83:94:98:36:AF> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[BH_5])
01.01.2020 01:00:38    Info    SYS    TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
01.01.2020 01:00:38    Info    SYS    TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
01.01.2020 01:00:35    Info    DHCPC    The WAN DHCP client IP address 10.254.134.124
01.01.2020 01:00:35    Info    PPPOE    PPPoE connection successfully established with user credentials.
01.01.2020 01:00:33    Info    DHCPC    WAN DHCP client (1) started
01.01.2020 01:00:32    Info    UPNP    UPnP functionality has been activated
01.01.2020 01:00:32    Info    UPNP    UPnP functionality has been activated
01.01.2020 01:00:30    Info    WETH    WAN Ethernet connectivity has been established
01.01.2020 01:00:30    Info    LETH    An Ethernet port is now connected (4/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:30    Info    LETH    An Ethernet port is now connected (1/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:23    Debug    DNS    DNS name resolution is now active
01.01.2020 01:00:23    Info    DHCPS    The LAN DHCP Server is active
01.01.2020 01:00:23    Info    WIFI    WLAN has been activated (RLKhODN4wV0f9Z1vGjpL) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:23    Info    WIFI    WLAN has been activated (RLKhODN4wV0f9Z1vGjpL) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:23    Info    WIFI    WLAN has been activated (wifi naam1) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:23    Info    WIFI    WLAN has been activated (wifi naam1) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:23    Info    WIFI    WLAN has been deactivated (KPN233916_guest) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:23    Info    WIFI    WLAN has been deactivated (KPN233916_guest) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:23    Info    WIFI    WLAN has been activated (wifi naam2) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:23    Info    WIFI    WLAN has been activated (wifi naam2) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:22    Info    WIFI    Channel: (0/48) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:22    Info    WIFI    Channel: (0/13) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:18    Info    SYS    OWL connection status changed from successful sync to successful sync
01.01.2020 01:00:17    Info    SYS    The Modem has successfully powered up
13.11.2024 10:13:07    Info    WIFI    A WiFi device <DA:5C:64:5F:D7:97> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_PRIV])

____ END SNIP_____

heb al twee keer gevraagd naar nieuwe software, omdat dat lijkt te helpen om de problemen met de KPN V12 box met SW2 punten 

ik ben benieuwd wanneer er een echte oplossing komt.

de mensen van KPN zijn echt wel vriendelijk, maar dit kan eigenlijk echt niet.

Groet Michel

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28406 reacties
  • 13 november 2024

Dit is niet de beste plek om problemen met je wifi te bespreken, Michel. We kunnen met je troubleshooten om te kijken of en wat er beter kan, maar maak daarvoor dan een eigen topic aan. Wat betreft de update, als je alleen maar SW2 hebt, dan verwacht ik wel dat je op relatief korte termijn aan de beurt bent voor update. 

• Topper
  • 14 reacties
  • 17 november 2024
Erik van KPN schreef:

Dit is niet de beste plek om problemen met je wifi te bespreken, Michel. We kunnen met je troubleshooten om te kijken of en wat er beter kan, maar maak daarvoor dan een eigen topic aan. Wat betreft de update, als je alleen maar SW2 hebt, dan verwacht ik wel dat je op relatief korte termijn aan de beurt bent voor update. 

Dat heb ik al zoveel keer voorbij zien komen en zovaak gehoord dat het bijna niet meer te geloven is dat het daadwerkelijk ook gaat gebeuren, maar wachten tje dat is het enige wat we kunnen daar we de update ook op geen enkele manier handmatig kunnen doen.

Ik ben het wel eens dat iets melden op de plek waar het niet hoort en of waar het beter kan dat het daar dan ook gedaan moet worden, maar dit geldt dan ook voor de update welk al op diverse andere plekken en post/topics is gemeld.

Dus laat mensen gewoon melding maken en problemen aangeven daar het verzoek dan ook weer te herleiden is naar met de update heb ik begrepen dat het probleem verholpen is en dus komt de vraag waar blijft de update.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 18 november 2024

Die oude update is problematisch, ik kan niet eens mijn default DNS-provider instellen en de gebruikersinterface is omslachtig qua WiFi-instellingen.

Maandenlang wordt er gezegd dat het gefaseerd wordt uitgebracht maar in de praktijk lijkt er niks te gebeuren.

Daarnaast zou de locatie geen verschil moeten maken voor firmware updates, of is het zo dat KPN de firmware niet kan pushen omdat de ene klant een Xperia Box 12 heeft en de andere een Xperia Box 10 heeft ofzo?

Als het in het geheel niet lukt horen we dat graag aangezien we het idee dan los kunnen laten en we kunnen concentreren op het kopen van een eigen modem. (Al kost dat wat centen, maar het is een keuze) Misschien zou het handig zijn als KPN de reden verteld kunnen klanten zelf aan de slag om het probleem op te lossen, dan hebben we wat meer zekerheid.

Daarnaast zou ik met liefde een firmwarebestand kunnen downloaden en deze zelf toe te passen indien deze beschikbaar wordt gemaakt.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7605 reacties
  • 18 november 2024

Goedenavond ​@Hexamigon, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Je punt begrijp ik maar dit soort updates worden juist gefaseerd uitgerold zodat we dit zo goed mogelijk kunnen monitoren. Je feedback nemen we uiteraard ter harte maar ik verwacht niet dat dit proces heel snel gaat veranderen. 

• Topper
  • 14 reacties
  • 19 november 2024

Beste KPN,

Ik begrijp dat software-updates vaak gefaseerd uitgerold worden, maar het is inmiddels al maanden geleden dat er sprake was van een update voor bepaalde klanten, en het lijkt erop dat de uitrol voor velen van ons stil ligt of helemaal niet verder komt. Wat vooral frustrerend is, is dat er geen duidelijke communicatie plaatsvindt over de voortgang van de update, waarom deze zo traag verloopt en of er überhaupt nog een oplossing in zicht is.

Er zijn diverse klanten die al maanden wachten op de beloofde update die specifiek problemen met WiFi en interactieve tv zou verhelpen, zoals in eerdere berichten aangegeven. Echter, ondanks de belofte van KPN dat de update "binnenkort" uitgerold zou worden, blijkt het voor veel gebruikers nog steeds niet beschikbaar te zijn. Sommigen melden dat ze zelfs nog steeds op de oude software zitten, terwijl er geen nieuwe informatie wordt verstrekt over waarom dit zo is of wanneer het daadwerkelijk zal worden opgelost.

Wat opvalt:

• Onvoldoende communicatie: Er is een gebrek aan transparantie over wat er precies misgaat met het updateproces. Klanten worden niet geïnformeerd over de voortgang, wat de oorzaak is van de vertragingen, of wat er precies gebeurt om de situatie te verhelpen. Dit zorgt voor onduidelijkheid en onzekerheid.

• Problemen blijven onopgelost: Klanten melden aanhoudende problemen met trage WiFi-verbindingen en een slecht presterende interactieve tv, die volgens de update verholpen zouden moeten worden. De update die al maanden wordt beloofd, is voor veel mensen nog steeds niet beschikbaar.

• Onvoldoende uitleg: Klanten begrijpen niet waarom sommige gebruikers de update al ontvangen hebben en anderen niet. Zijn er technische beperkingen? Is de uitrol afhankelijk van specifieke factoren, zoals het type apparaat (bijvoorbeeld een Xperia Box 10 of 12), of is er iets anders aan de hand?

Wat ik verwacht: Het zou prettig zijn als KPN duidelijk kan maken waarom de uitrol van deze update zo lang duurt en wat er precies aan de hand is. Als er technische obstakels zijn, dan zouden klanten daar ook over geïnformeerd moeten worden. Ook zouden klanten graag willen weten wanneer ze daadwerkelijk aan de beurt zijn voor de update en of er tussentijdse oplossingen zijn voor de genoemde problemen (bijvoorbeeld WiFi-verbeteringen en interactieve tv).

Een mogelijke oplossing: Een voorstel is om de firmware-update als bestand beschikbaar te stellen, zodat klanten die het willen, de update zelf kunnen installeren. Dit zou kunnen helpen om de wachttijden te verkorten en biedt klanten meer controle over hun eigen netwerk. Daarnaast zou een regelmatige update over de voortgang van de uitrol gewaardeerd worden, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten.

Conclusie: De huidige situatie zorgt voor veel onzekerheid en frustratie bij klanten die al langere tijd wachten op de beloofde verbeteringen. Het zou heel fijn zijn als KPN transparanter is over het proces, de vertragingen en de verwachte uitroldata. Dit zou het vertrouwen in de dienstverlening van KPN enorm kunnen versterken.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 168 reacties
  • 20 november 2024

Vind alles prima, maar ook deze update ziet mijn KPN BOX 12 niet… Draai nog 23.x.x

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 308 reacties
  • 20 november 2024
Nicj56 schreef:

Vind alles prima, maar ook deze update ziet mijn KPN BOX 12 niet… Draai nog 23.x.x

Dus wel de "Nieuwe software” alleen een oudere versie?

Dan zou je in de instellingen bij systeem de update kunnen forceren.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 20 november 2024
Nicj56 schreef:

Hoe heb jij jouw DNS server ingesteld staan.

Als je "DNS-proxy gebruiken" uit hebt staan en anders DNS servers gebruikt dan die van KPN dan zal de update niet lukken.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 21 november 2024
Erik van KPN schreef:

Hi Eric,

toch raar dat na mijn melding hier, zonder communicatie vanuit de kpn, mijn router een firmware update heeft gehad. daarna moest ik WEER mijn SW2 punten resetten. maar tot op heden 72 uur, geen problemen meer gehad.

ik heb firmware revisie  V12.C.24.05.08 gekregen en dus een mooie nieuwe gui, helaas kan ik nu niet meer bij de logfiles, is de WPS knop in de gui verdwenen en kan ik mijn SW2 access points niet meer los rebooten.

ik hoop dat in de volgende firmware dit allemaal weer tot de mogelijkheden behoort.

Groet Michel

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 21 november 2024

Beste Erik van KPN,

Mijn KPN Box 12 heeft volgens mij nog een oude software versie, want op het inlog scherm staat helemaal geen versie of iets dergelijks. Ik zie alleen een foto achtergrond en de 2 inlog velden met Inlog knop.

In het modem zelf is de upgrade knop niet beschikbaar, zoals er in jou artikel vermeld wordt.
Dus hoe kan ik de nieuwe software versie op mijn KPN Box 12 krijgen?

groet,
Ralph

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 308 reacties
  • 21 november 2024

@RBJanssen Voor iedereen die de nieuwe software nog niet heeft is het wachten tot ze aan de beurt zijn. Afhankelijk van de apparaten die je nog meer hebt van KPN kan het eventueel langer duren.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16196 reacties
  • 21 november 2024
RBJanssen schreef:

Mijn KPN Box 12 heeft volgens mij nog een oude software versie, want op het inlog scherm staat helemaal geen versie of iets dergelijks. Ik zie alleen een foto achtergrond en de 2 inlog velden met Inlog knop.

In het modem zelf is de upgrade knop niet beschikbaar, zoals er in jou artikel vermeld wordt.
Dus hoe kan ik de nieuwe software versie op mijn KPN Box 12 krijgen?   

Welke versie heb je nu precies? In het startbericht staat een screenshot van het inlogscherm, met het versie nummer onder een foto van het modem. Als je dat niet hebt, heb jij deze versie nog niet. De upgrade knop is alleen beschikbaar als je al overgezet bent naar de nieuwe software, die begint met V12.

Als je dat nog niet hebt, heb jij die update nog niet gehad en zal je op een later moment voorzien worden van de update. Dat kan je niet zelf doen, dat is afwachten.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 168 reacties
  • 21 november 2024
wjb schreef:
Nicj56 schreef:

Hoe heb jij jouw DNS server ingesteld staan.

Als je "DNS-proxy gebruiken" uit hebt staan en anders DNS servers gebruikt dan die van KPN dan zal de update niet lukken.

Vreemd, maar hij ziet hem wel nadat ik dit weer ingesteld zoals hier boven..

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 21 november 2024
Nicj56 schreef:

@Nicj56, Wil je hiermee aangeven dat de installatie van de nieuwe versie nu wel gelukt is?

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 168 reacties
  • 21 november 2024
wjb schreef:
Nicj56 schreef:

@Nicj56, Wil je hiermee aangeven dat de installatie van de nieuwe versie nu wel gelukt is?

Ja zojuist gedaan, dankje.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 21 november 2024

Voor iedereen die nog niet de nieuwste firmware op zijn V12 heeft staan, controleer of je "DNS-proxy gebruiken" aangevinkt hebt staan en kijk daarna of er nieuwe firmware voor je klaarstaat.

• Topper
  • 12 reacties
  • 21 november 2024

Waar kan ik dat vinden?

Ik ben ingelogd op mijn modem, maar zie dat nergens staan.

Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ1000060E

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 308 reacties
  • 21 november 2024
MobyD schreef:

Waar kan ik dat vinden?

Hardware Version 1.0

Jij zit nog op de oude software versie, alleen als je al over bent naar de KPN software is die actie een vereiste als je niet de laatste versie ervan hebt.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 21 november 2024
MobyD schreef:

Waar kan ik dat vinden?

Hardware Version 1.0

Controleer daar de DNS instellingen.

Laat beide DNS servers leeg om er zeker van te zijn dat de DNS servers van KPN gebruikt worden.

• Topper
  • 12 reacties
  • 21 november 2024

Bij staat hij hierop ingesteld.

Dus die 192 .168.2.254 moet ik weghalen?

Reageer