Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08
Toon eerste bericht

537 reacties

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 17 februari 2025

Ok, hier vorige week mail gehad over de nieuwe update, of 11 of 12 februari, maar is helemaal niets veranderd hoor. Zit nog steeds op SGEJ1000060E, van het weekend modem eens en factory reset gegeven ( vanuit het modem ) de app werkt wel fatsoenlijk nu weer, en zag dat de super wifi punten wel aan het updaten waren, zo leek het met een blauw lampje volgens mij. Geen succes tot nu toe verder met het modem, kan alleen nog op up inloggen op chrome bijvoorbeeld.

Wat waardeloos is, is dat er sowieso geen export setting is voor de config. Dat maakt het nog lastiger voor mensen met niet veel kennis om dingen weer goed te krijgen. Dat is zo niet klantvriendelijk. 

Is er een daadwerkelijk verschil tussen een harde reset en factory reset? Heb nu voor factory gekozen omdat ik niet zo even bij het modem kon komen. 

Wanneer worden dit soort updates opnieuw aangeboden? Ik zie nergens een update knop, maar zou wel handig zijn als mensen ook gewoon een firmware kunnen downloaden en zelf updaten bijvoorbeeld. 

Alles werkt verder, maar vind dit wel een suf iets.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15436 reacties
  • 17 februari 2025

Over die termijnen kan ik weinig kwijt ​@Berkum, de wens om een updateknop te krijgen is bekend en zal er ook komen. Om je superwifi punt straks te laten update kun je m het beste een half uur bekabeld aan laten staan.

Gerrit Verdick
Topper
Forum|alt.badge.img

Mijn KPN box 12b modem stuurt regelmatig een TR69 bericht naar een Hengelo KPN site, betekend dit dat mijn modem dan in de update batches terecht komt?

Mijn twee SuperWifi schotels 2 (zwart) zijn draadloos (5G) aangesl;oten en hebben beide een groene led branden. Worden deze dan ook mee genomen tijdens een update run vanaf jullie kant?

Gerrit 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15436 reacties
  • 17 februari 2025

Hoi ​@Gerrit Verdick, je zal sowieso de update krijgen, als de superwifi punten niet uit zichzelf updaten kan het mogelijk zijn dat je ze toch even een half uurtje op de kabel moet laten voor hun update.

Gerrit Verdick
Topper
Forum|alt.badge.img

Dus op een kabel aansluiten als het modem wel is geupdate en de SW2 niet automatisch zijn geupdate?

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 17 februari 2025

Hi Thomas, 

Maar het is toch raar dat jullie daar niks over kunnen zeggen? Jullie mailen dat jullie gaan updaten, dan gebeurt er niets en weten jullie niks. 

Ik vind dat heel vreemd. 

Super wifi vind zichzelf weer, die zijn bekabeld aangesloten.

Na hoeveel jaar heb je recht op een nieuw modem?

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1858 reacties
  • 17 februari 2025
Gerrit Verdick schreef:

Dus op een kabel aansluiten als het modem wel is geupdate en de SW2 niet automatisch zijn geupdate?

Ik vermoed dat dit inderdaad zo is. Morgen kan ik het je vertellen want komende nacht wordt mijn modem voorzien van een update, aldus de communicatie vanuit KPN. Ik heb ook een superwifi2 draadloos aangesloten. Ik begrijp elders dat het vlekkeloos moet werken. En anders zullen we de komende dagen aan de bak moeten om wat herstelwerk te doen hier 😂

Zo eenvoudig komt KPN niet van me af 😁

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1858 reacties
  • 17 februari 2025
Berkum schreef:

Hi Thomas, 

Maar het is toch raar dat jullie daar niks over kunnen zeggen? Jullie mailen dat jullie gaan updaten, dan gebeurt er niets en weten jullie niks. 

Ik vind dat heel vreemd. 

Super wifi vind zichzelf weer, die zijn bekabeld aangesloten.

Na hoeveel jaar heb je recht op een nieuw modem?

Pas als het modem niet meer werkt of niet meer in support is bij KPN. Ik maak me niet ongerust wat er gaat gebeuren als vannacht mijn modem aan de beurt is. Niet alles is te voorzien en ook de moderators zullen niet mijn modem gaan bewaken 😅

Ik laat het gewoon gebeuren en als er vragen komen dan kan je vast hulp krijgen hier in de community. Daar heb ik hele positieve ervaringen mee toen mijn Superwifi het niet meer lekker wilde doen en er veel hulp en informatie was. Komt goed!

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1858 reacties
  • 18 februari 2025

Mijn modem is vannacht voorzien van de KPN software, ergens tussen 1:30 en 2:00. Ik had geen enkele melding van mijn apparatuur dat verbindingen verbroken waren en dat vond ik verdacht. Maar een snelle blik met mijn iPad leert mij dat de upgrade daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Ook mijn draadloos aangesloten superwifi is voorzien van de nieuwe software. Ik zag in de snelheid ook dat mijn IP reserveringen nog steeds actief zijn. Waarvoor hulde want dat was wat ik gisteren nog even veiliggesteld had 😁

Paar dingen vielen me op waaronder dat superwifi kennelijk standaard niet de kanaalkeuze van Box12 meer heeft. En nog wat opties die ik zo snel niet kan plaatsen. Maar waarschijnlijk is dit een typisch gevalletje RTFM (read the f…… manual). Overigens viel me wel op dat de opmaak van de gui op een safari browser op de iPad niet helemaal optimaal is.

Nou voor nu zeg ik: mission completed. De komende dagen ga ik me op het gemak verdiepen in deze upgrade en kijken of ik nog wat kan optimaliseren of nieuwe mogelijkheden heb gekregen.

Well done KPN. We blijven verbonden 😎

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 18 februari 2025
Jasper van KPN schreef:

Voordat de update opnieuw gepusht zal worden zal je eerst een nieuwe aankondiging daarvan krijgen, die zal niet zomaar uit het niets alsnog komen. De genoemde reset kan helpen bij de volgende update, zodat het modem zich opnieuw aanmeldt bij de updateserver.

Gisteren per SMS en mail een nieuwe aankondiging gekregen. Vannacht zou het gaan gebeuren. Dus vooraf het modem teruggezet naar fabrieksinstellingen (waardoor ik dus alles wat via WiFi met het netwerk verbonden was weer één voor één opnieuw kan verbinden...). Maar helaas… weer geen update. Hoe kan dit?

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 18 februari 2025

Dat is dus ook exact wat ik had en eigenlijk geen echt antwoord op komt behalve dat het dus dan een andere keer komt komt

Je krijgt een, mail, sms en notificatie het wordt met toeters en bellen aangekondigd en als je dan wat erover vraagt is het een redelijk sketchy antwoord. 

Dan zou het toch een keer netjes zijn als mensen die nog issues hebben wellicht dan een keer een nieuw modem ofzo krijgen of dat ze die omwisselen. Wat mij opvalt is dat het modem nu wel bijna dagelijks rond uur of zes herstart, vast om te checken voor updates... Zag het al paar keer met de uptime van het modem sinds factory reset.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16149 reacties
  • 18 februari 2025

Dat is raar inderdaad, hoe dat kan weet ik niet. Je zult sowieso meegenomen worden naar de nieuwe update, de vraag is nu dus vooral wanneer het lukt.

Het modem vervangen lijkt daarvoor geen verbetering te geven, dus dat is niet van toepassing. 

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 18 februari 2025

Hoezo geen nieuw modem? Ik neem aan dat in nieuwe modems sowieso nieuwe firmware zit en al bij of redelijk bij is een kpn geen drie jaar oude modems uit levert? 

Dat werkt wel degelijk voor klanten.

Ik ga ervanuit dat je ook handmatig kunt updaten met een image op een usb stick en dan op een bepaalde manier opstarten.

Nu hebben jullie mega veel moeite om mensen over te zetten, dat kan toch wel efficiënter ook. Niet alles gaat meer met paard en wagen ook niet bij kpn...

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 18 februari 2025
Jasper van KPN schreef:

Dat is raar inderdaad, hoe dat kan weet ik niet. Je zult sowieso meegenomen worden naar de nieuwe update, de vraag is nu dus vooral wanneer het lukt.

Het modem vervangen lijkt daarvoor geen verbetering te geven, dus dat is niet van toepassing. 

Wat me vooral stoort in dit hele proces is het totaal onvoorspelbare verloop hiervan. Als het niet zeker is dat de update gaat plaatsvinden, kondig dat dan ook niet aan. Daarnaast worden ‘oplossingen’ aangedragen (zoals een voor mij zwaar ingrijpende fabrieksreset) die geen effect hebben. Het is hit-or-miss. Het is voor mij onbegrijpelijk dat zoiets basaals als een firmwareupdate zo'n lange periode moet beslaan, en dan ook nog eens met een onvoorspelbaar wisselend succes. Ik ben sinds een half jaar klant bij KPN, maar ben flink teleurgesteld in de kwaliteit:

• zo ongeveer elk uur totale uitval van beeld en geluid op TV gedurende enkele seconden
  • (haast) onmogelijke uitbreiding van het WiFi netwerk met een eigen mesh systeem (alleen mogelijk met de SW punten van KPN)
  • inloggen op de KPN box 12 is dán weer wel mogelijk, dán weer niet
  • TV box kan niet worden toegevoegd als apparaat in de Logitech Harmony Hub/Elite

Jammer.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1858 reacties
  • 18 februari 2025
Putifar schreef:
Jasper van KPN schreef:

Wat me vooral stoort in dit hele proces is het totaal onvoorspelbare verloop hiervan. Als het niet zeker is dat de update gaat plaatsvinden, kondig dat dan ook niet aan. Daarnaast worden ‘oplossingen’ aangedragen (zoals een voor mij zwaar ingrijpende fabrieksreset) die geen effect hebben. Het is hit-or-miss. Het is voor mij onbegrijpelijk dat zoiets basaals als een firmwareupdate zo'n lange periode moet beslaan, en dan ook nog eens met een onvoorspelbaar wisselend succes. Ik ben sinds een half jaar klant bij KPN, maar ben flink teleurgesteld in de kwaliteit:

• zo ongeveer elk uur totale uitval van beeld en geluid op TV gedurende enkele seconden
  • (haast) onmogelijke uitbreiding van het WiFi netwerk met een eigen mesh systeem (alleen mogelijk met de SW punten van KPN)
  • inloggen op de KPN box 12 is dán weer wel mogelijk, dán weer niet
  • TV box kan niet worden toegevoegd als apparaat in de Logitech Harmony Hub/Elite

Jammer.

Blijft toch apart dat er veel verschillende ervaringen zijn. Bij mij draait de apparaat echt maanden stabiel. Nou ok, een tijd terug was mijn modem spontaan naar fabrieksinstellingen gezet, waarschijnlijk was dit een poging om te updaten. Goed? Nee maar ik denk dat het allemaal aan de achterkant complexer is dan effe op de knop drukken.

Ik heb vannacht de update gehad en straks ga ik eens analyseren wat dit voor mijn netwerk betekent.

Ik reken KPN over een heel kalenderjaar af op prestaties. Ik relativeer het als er eens iets niet helemaal lekker loopt. Een change is altijd risico.

Gerrit Verdick
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik jullie vertellen dat mijn KPN box 12b is geupdate naar de laatste firmware. Ook beide SWP2 schotels staan nu op de nieuwste firmware.

Echter vanmorgen stonden de superwifi 2 beide op rood.

Ik had ik even moeite om de superwifi 2 weer aan de praat kreeg.

De eerste had ik een superwifi 2 met een netwerk kabel aangesloten op het modem, maar na een tijdje wachten de netwerk kabel los gehaald en toen bleef de superwifi 2 op rood staan. Darna de superwifi 2 een reset gegeven. Daarna deed hij een update denk ik want daarna deed hij het ook draadloos.

Bij de tweede superwifi 2 bleek het stroomloos maken en weer aan zetten voldoende.

Wellicht was dat bij het eerste superwifi 2 ook wel het enige wat ik had moeten doen. 

Bedankt KPN we zijn nu weer goed verbonden met wifi en met de lan poorten.

Na het uitvoeren van de update naar deze firmware versie vanaf de zeer verouderde (originele) firmware lijkt het netwerk stabiel te draaien. Echter heb ik na deze update wel een probleem met mijn Home Assistant netwerk. Ik gebruikte altijd een integratie waarmee ik in kon loggen op de router om zo te checken welke apparaten op dat moment verbonden waren met het netwerk - zodat ik daarmee kon detectoren of er iemand thuis was. Dit gebeurde via SHA512 encryptie en werkte zonder problemen.

Sinds de firmware update van de router werkt dit systeem niet meer. Mijn vermoedde is dat er iets in de encryptie of een ander stuk van de communicatie is veranderd waardoor dit nu niet meer functioneert.

Is er toevallig iemand die mij hier verdere toelichting over kan geven, of die hier zelf ervaring mee heeft. Mijn doel is natuurlijk om het Home Assistant systeem weer werkend te krijgen, maar op dit moment loop ik overal tegen muren aan.

• 3218 reacties
  • 25 februari 2025
Remco van den Enden schreef:

Ik gebruikte altijd een integratie waarmee ik in kon loggen op de router...

Hoe werkte dat dan? Heb je daar een linkje van? Schermafdruk? Ging dat automatisch? 

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16149 reacties
  • 25 februari 2025

Welkom op de community ​@Remco van den Enden, je kunt hier het beste een eigen topic voor aanmaken. Dit gaat snel de diepte in en in een update zoals dit is dat niet handig. In een eigen topic is daar meer ruimte voor en blijft het overzichtelijker. 

Marlon92 schreef:

Hoe werkte dat dan? Heb je daar een linkje van? Schermafdruk? Ging dat automatisch? 

Dit werkte normaal altijd via de Sagemcom F@st integration for Home Assistant. Deze integratie is niet door mijzelf geschreven en de exacte werking zou ik je ook niet uit kunnen leggen. Het enigste wat ik weet ik dat ik vermoedt dat mijn problemen te maken hebben met een verandering in de API of de encryptiemethode.

Wat meer details over de exacte fout heb ik hier uitgebreid beschreven: https://github.com/iMicknl/ha-sagemcom-fast/issues/184#issue-2811469170

wjb
Superuser
  • 74536 reacties
  • 25 februari 2025
Marlon92 schreef:

Dit werkte normaal altijd via de Sagemcom F@st integration for Home Assistant. Deze integratie is niet door mijzelf geschreven en de exacte werking zou ik je ook niet uit kunnen leggen. Het enigste wat ik weet ik dat ik vermoedt dat mijn problemen te maken hebben met een verandering in de API of de encryptiemethode.

Wat meer details over de exacte fout heb ik hier uitgebreid beschreven: https://github.com/iMicknl/ha-sagemcom-fast/issues/184#issue-2811469170

Laten we verder gaan in jouw eigen topic.

degici8985
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 25 februari 2025

wifi 2.4Ghz bandbreedte op 40Mhz werkt niet, modem zet hem terug op 20Mhz, en op auto staat hij ook altijd op 20Mhz

wjb
Superuser
  • 74536 reacties
  • 25 februari 2025
degici8985 schreef:

wifi 2.4Ghz bandbreedte op 40Mhz werkt niet, modem zet hem terug op 20Mhz, en op auto staat hij ook altijd op 20Mhz

Dat is ook eigenlijk gewenst als er bij een kanaalbreedte van 40Mhz overlap is met andere wifi netwerken.

Best practice is om dan terug te schakelen naar 20MHz. Er zijn zelfs geluiden die eigenlijk zeggen dat het sowieso beter is om een kanaalbreedte van 20MHz te gebruiken voor 2,4GHz wifi.

degici8985
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 25 februari 2025
wjb schreef:
degici8985 schreef:

Dat is ook eigenlijk gewenst als er bij een kanaalbreedte van 40Mhz overlap is met andere wifi netwerken.

Best practice is om dan terug te schakelen naar 20MHz. Er zijn zelfs geluiden die eigenlijk zeggen dat het sowieso beter is om een kanaalbreedte van 20MHz te gebruiken voor 2,4GHz wifi.

dit is een bug, als ik wil 40Mhz dan moet dat kunnen

wjb
Superuser
  • 74536 reacties
  • 25 februari 2025

degici8985 schreef:

dit is een bug, als ik wil 40Mhz dan moet dat kunnen

Het is de vraag of het een bug is, het kan best "by design" zijn.

Net als dat de Experia/KPN boxen heel snel naar een ander 5GHz kanaal schakelen als er een ander wifi netwerk op een kanaal gedetecteerd wordt.

Reageer