Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08
Toon eerste bericht

537 reacties

PeterG
Superuser
  • 61066 reacties
  • 9 juni 2024

Toch nog een vraagje naar aanleiding van 

• Bugfix: Nummerweergave bij gebruik van telefoontoestellen met FSK nummerherkenning werkt weer.

Ondersteunt kpn vanaf de Box12 nu naast dtmf ook het fsk protocol @Erik van KPN ?

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 9 juni 2024
TDN schreef:

@Erik van KPN Ik ben tegen een ernstige bug gelopen. Ik wou beetje de gast netwerk op LAN-poort 4 proberen en zet aan maar ik kreeg geen werkende IP adres, dus ik heb weer gast netwerk voor LAN-poort 4 uitgezet, met gevolg dat niet alleen gast netwerk inactief wordt maar ook de LAN-poort 4 is deactiveert (grijs). Met modem opnieuw starten of netwerk-instellingen resetten blijft de LAN-poort 4 grijs.

Dus het helpt alleen een modem hard-reset (lang drukken houden op reset-knop). Na het resetten is LAN-poort 4 weer actief. Maar ik kan het admin-wachtwoord niet meer veranderen. Het aanpassen-knop blijft grijs en niet klikbar.

Ik zie dit niet terug in de release notes als een bekende bug, dus ik geef dit door. Dank!

Wel zou dit geen invloed moeten hebben op het kunnen aanpassen van het admin wachtwoord. Voldoet je nieuw gekozen wachtwoord wel aan de eisen? Ik heb het zojuist even in mijn Box 12 geprobeerd, en daar wordt de knop blauw zodra ik beide velden heb ingevuld met hetzelfde wachtwoord.

PeterG schreef:

Toch nog een vraagje naar aanleiding van 

• Bugfix: Nummerweergave bij gebruik van telefoontoestellen met FSK nummerherkenning werkt weer.

Ondersteunt kpn vanaf de Box12 nu naast dtmf ook het fsk protocol @Erik van KPN ?

Ja, neem ik aan dan. FSK werd expliciet genoemd in de release notes. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3444 reacties
  • 9 juni 2024
Erik van KPN schreef:

Wel zou dit geen invloed moeten hebben op het kunnen aanpassen van het admin wachtwoord. Voldoet je nieuw gekozen wachtwoord wel aan de eisen? Ik heb het zojuist even in mijn Box 12 geprobeerd, en daar wordt de knop blauw zodra ik beide velden heb ingevuld met hetzelfde wachtwoord.

Ik heb mijn oude admin-wachtwoord gebruikt (staat in mijn wachtwoordmanager-database) maar het gaat niet. Hier een screenshot met een test-wachtwoord. Het veld "******” is de sticker-wachtwoord

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 9 juni 2024

De underscore is niet akkoord in dit geval. Wil het zonder die wel?

wjb
Superuser
  • 74531 reacties
  • 9 juni 2024
Erik van KPN schreef:

Waar staat dat een underscore niet mag.

De fout die gegeven wordt is cijfer of speciaal teken gebruikt is...

...maar dat is dus niet juist.

Ik denk dat KPN er verstandig aan doet een vierde validatie te tonen met als tekst "geen speciaal teken anders dan $@.!%*?&"

Ook zou het woordje "minimaal" uit de openingsszin weg moeten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3444 reacties
  • 9 juni 2024

@Erik van KPN Erg interessant dat het modem met oude firmware SGEJ1000060E mijn oude admin-wachtwoord met een "-” wel pakte, sindsdien heb ik mijn wachtwoord niet veranderd. Maar nu met de nieuwe versie kan je geen speciale tekens meer behalve "$@.!%*#?&” meer gebruiken. Ik zet nou mijn oude wachtwoord erin met een ".” in plaats van "-” en het knopje wordt groen. Maar het wachtwoord op de sticker bevat ook "verbodene” tekens

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 9 juni 2024

Let op: in de firewall uitgaande regels is er sinds deze update een TCP poort 25 (SMTP) 'deny’ toegevoegd in het standaard beveiligingsniveau 'Middel'.
Ik heb een Debian NAS draaien waarvan de cron jobs mail output versturen waarbij ik de mailserver van kpn gebruik, smtp.kpnmail.nl.
Dit werkte sinds deze update niet meer, mijn MTA Postfix kon geen verbinding meer maken met smtp.kpnmail.nl:25.

Geen idee of ik nu onveilig bezig ben met mijn standaard outbound SMTP verbinding via poort 25, ik heb ook nog nooit gehoord van aanbevolen outbound poortnummers die je maar beter kan blokkeren zoals TCP 20-21. Deze FTP blokkering wordt eerder in dit topic ook over gesproken. Sinds de update is er dus ook een FTP outbound regel toegevoegd.

Interessante kost! Misschien kan iemand mij naar een goede bron wijzen over waarom je bepaalde outbound poorten moet blokkeren.

wjb
Superuser
  • 74531 reacties
  • 9 juni 2024
Arpanet schreef:

Dit werkte sinds deze update niet meer, mijn MTA Postfix kon geen verbinding meer maken met smtp.kpnmail.nl:25.

Dit heeft niets met deze update te maken. KPN vereist ook vanaf het thuisnetwerk tegenwoordig encrypted verbindingen (TLS op poort 587). SMTP poort 25 wordt gefaseerd uitgeschakeld bij abonnees en blijkbaar is dat net op jouw abonnement gebeurd.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 9 juni 2024
wjb schreef:
Erik van KPN schreef:

Grappig. Voor mij is de zin zoals die hier staat duidelijk eentje die zegt ‘het moet een cijfer bevatten, of een speciaal teken uit deze reeks’ 

Waarbij een underscore dus niet mag. 

TDN schreef:

@Erik van KPN Erg interessant dat het modem met oude firmware SGEJ1000060E mijn oude admin-wachtwoord met een "-” wel pakte, sindsdien heb ik mijn wachtwoord niet veranderd. Maar nu met de nieuwe versie kan je geen speciale tekens meer behalve "$@.!%*#?&” meer gebruiken. Ik zet nou mijn oude wachtwoord erin met een ".” in plaats van "-” en het knopje wordt groen. Maar het wachtwoord op de sticker bevat ook "verbodene” tekens

Er zijn van die tekens die onder water wel gepakt worden, juist omdat ze ook kunnen voorkomen in standaard admin wachtwoorden. Maar, er is een blijkbaar een reden geweest om ze uit te sluiten bij zelf gekozen wachtwoorden.

wjb
Superuser
  • 74531 reacties
  • 9 juni 2024
Erik van KPN schreef:
wjb schreef:
Erik van KPN schreef:

Grappig. Voor mij is de zin zoals die hier staat duidelijk eentje die zegt ‘het moet een cijfer bevatten, of een speciaal teken uit deze reeks’ 

Waarbij een underscore dus niet mag. 

Voor mij niet, er staat nergens dat een underscore niet mag. Ook een min-teken, euro-teken en alle andere speciale tekens zouden mijns inziens gewoon mogen zolang er maar minimaal ook één cijfer of een "$@.!%*?&" in het wachtwoord zit.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 299 reacties
  • 10 juni 2024

Het is maar net hoe je het leest en of wil lezen. Bepaalde worden benoemd daarvan kan je gebruik maken en een daarvan moet erin zitten.

Er staat niet geheel letterlijk van wij sluiten bepaalde tekens uit en dat is waar ook op gedoeld wordt. Zou inderdaad misschien een extra stukje tekst achter kunnen worden gezet overige tekens niet toegestaan.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 299 reacties
  • 10 juni 2024

Nu heb ik toch even een vraagje, ik heb bij dat topologie icoontje een rood knipperend bolletje. Dus dan is er iets mis, als ik er dan op druk krijg ik de volgende melding:

Extenders

Er zijn geen extenders op uw netwerk

Dit kan heel goed kloppen want die heb ik ook nooit gehad. Behoord dan dat geknipper dan ook plaats te vinden?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

@MandersOnline Hele goede vraag, hier komen we later nog even op terug!

Bassie007
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 10 juni 2024

Het ConnectOn probleem bij Unify apparatuur is bij mij deels opgelost. Een aantal wifi devices hebben nog steeds een verkeerde naamgeving. Modem is vorige week succesvol geüpdatet. Wanneer wordt een definitieve fix verwacht?

• Topper
  • 21 reacties
  • 11 juni 2024

Na de update zie ik dit:

Hiervoor had ik wel ipv6. Waarom nu niet (meer)? 

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2319 reacties
  • 11 juni 2024
a3aan1979 schreef:

Na de update zie ik dit:

Modem al een reset gegeven ?

• Topper
  • 21 reacties
  • 11 juni 2024
SaltyBart schreef:
a3aan1979 schreef:

Na de update zie ik dit:

Modem al een reset gegeven ?

Yes, zonder resultaat

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Als je online checkt wat je IP adres is @a3aan1979, krijg je dan je IPv4-adres te zien of wel je IPv6-adres?

wjb
Superuser
  • 74531 reacties
  • 11 juni 2024
Thomas van KPN schreef:

Als je online checkt wat je IP adres is @a3aan1979, krijg je dan je IPv4-adres te zien of wel je IPv6-adres?

Wat bedoel je met "online checkt"?

In MijnKPN kijken naar de IPv6 prefix die aan het abonnement toegewezen is?

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2319 reacties
  • 11 juni 2024
wjb schreef:
Thomas van KPN schreef:

Als je online checkt wat je IP adres is @a3aan1979, krijg je dan je IPv4-adres te zien of wel je IPv6-adres?

Ik gok dat hij zoiets als deze online tools bedoeld:

https://www.whatismyip.com

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 11 juni 2024
MandersOnline schreef:

Nu heb ik toch even een vraagje, ik heb bij dat topologie icoontje een rood knipperend bolletje. Dus dan is er iets mis, als ik er dan op druk krijg ik de volgende melding:

Extenders

Er zijn geen extenders op uw netwerk

Dit kan heel goed kloppen want die heb ik ook nooit gehad. Behoord dan dat geknipper dan ook plaats te vinden?

Ik kom even tussendoor @MandersOnline. Dit lijkt inderdaad een (weergave)bug te zijn. Bedankt voor je feedback!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
SaltyBart schreef:
wjb schreef:
Thomas van KPN schreef:

Dat bedoel ik inderdaad, om te dubbelchecken of de melding in je MijnKPN klopt. 

Dat gezegd hebbende is dit ook vaak even een kwestie van afwachten en zal je vanzelf weer op IPv6 moeten komen te zitten na een half uurtje

• Topper
  • 21 reacties
  • 11 juni 2024
Thomas van KPN schreef:
SaltyBart schreef:
wjb schreef:
Thomas van KPN schreef:

Dat bedoel ik inderdaad, om te dubbelchecken of de melding in je MijnKPN klopt. 

Dat gezegd hebbende is dit ook vaak even een kwestie van afwachten en zal je vanzelf weer op IPv6 moeten komen te zitten na een half uurtje

@Thomas van KPN Ik zie dan mijn IPv4 adres. 

De melding is nog steeds hetzelfde. Het IPv6 adres in het oranje gevolgd door de tekst: Geen ipv6 internet verbinding.

Overigens was dit al meteen nadat ik afgelopen week de update wel geïnstalleerd kreeg. Vanochtend nog een keer het modem opnieuw gestart.

wjb
Superuser
  • 74531 reacties
  • 11 juni 2024

Krijgen jouw aangesloten apparaten wel een IPv6 adres beginnend met 2a02?

Wordt bij jouw abonnement in MijnKPN wel een IPv6 prefix weergegeven.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 11 juni 2024

Hmmm, dan is het wel iets van interesse, @a3aan1979. Dan ben ik benieuwd naar het antwoord op de vragen van wjb:

wjb schreef:

Krijgen jouw aangesloten apparaten wel een IPv6 adres beginnend met 2a02?

Wordt bij jouw abonnement in MijnKPN wel een IPv6 prefix weergegeven.

Reageer