Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.16.14

Categorie:KPN Box 12
  • April 22, 2025
  • 207 reacties
  • 11155 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.16.14
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

207 reacties

• Topper
  • May 18, 2025

De automatische uitrol van de V12.C.24.16.14 versie gaat gefaseerd. We beginnen daar deze week mee.

Deze versie gebruiken we zowel voor migraties van oude firmware naar KPN Software, én voor updates van klanten die al op KPN Software zitten. Het is op dit moment nog niet mogelijk om deze update zelf te starten via de webinterface van je Box 12.

Deze tekst stond er vorige week ook al als ik me niet vergis.

Echter nog steeds niet

Forum|alt.badge.img+3

Ik heb inmiddels de nieuwe update gehad 

eerst deed alleen mijn PS5 het niet met ipv6 het niet 

nu heb ik hellemaal geen verbindingen meer met ipv6 

wat een verbetering pfffffffffff NOT

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 19, 2025

@A_Ruighaver, dank voor de aanvullende informatie afgelopen week. Wat wij willen voor de Software is dat SIP ALG aanwezig is in het modem, dat deze functie aan/uit schakelbaar is, en dat de default optie daarvoor dan ‘uit’ is. 
In de vorige versie was de situatie zo dat SIP ALG er nog niet inzat, en dus ook niet schakelbaar is en netjes uit was. Maar nu lijkt het, vanuit jouw verhaal, in deze versie zo te zijn dat SIP ALG wel is toegevoegd, maar de schakelbaarheid nog niet, en dat het daarbij dan ook nog eens default op ‘aan’ staat. Hier is een melding voor aangemaakt binnen het modemteam om hier naar te kijken en te herstellen. Maar wanneer dat dan gaat zijn durf ik op dit moment niet te zeggen. Ik kom er verder op terug zodra ik meer informatie heb.

Recent is hier de nieuwe Box12 firmware geïnstalleerd. Zorgt helaas toch weer voor problemen: Ook bij volledig geopende firewall wordt binnenkomend IPv6 verkeer door het modem geblokkeerd. Modem heeft inmiddels factory reset procedure doorlopen, zonder enige verbetering. Heb sterk het vermoeden dat in versie V12.C.24.16.14 de firewall in het modem iets te enthousiast aan het werk is.

Uitgebreider narratief:

Ik heb net in je eigen topic gereageerd, ​@John Goets, omdat ik daar los op terechtkwam. Ik heb je daar gevraagd te resetten, maar ik begrijp nu dat je dat al gedaan hebt. Zoals ik in je eigen topic al aangaf, ik verwacht niet direct dat dit een algemeen probleem is. Als dat zo zou zijn, dan hadden we hier al meer meldingen van gezien, uitgaande van de hoeveelheid Box 12 die de update naar 16.14 inmiddels gehad hebben. Maar ik ga navraag doen, kom er op terug.

Ik heb inmiddels de nieuwe update gehad 

eerst deed alleen mijn PS5 het niet met ipv6 het niet 

nu heb ik hellemaal geen verbindingen meer met ipv6 

Reset je Box 12 eens, Marco?

Forum|alt.badge.img+3

Erik van KPN

ik heb hem een paar keer opnieuw opgestart of bedoel je fabrieks instellingen ????

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 19, 2025

Hoi ​@Marco van O. , met een reset bedoelen we in dit geval echt terugzetten naar de fabrieksinstellingen! Op de achterkant van je modem vind je een klein gaatje met daarbij de tekst 'Reset'. Die houd je ingedrukt met een paperclip of tandenstoker totdat het lampje 'Power' rood wordt!

Forum|alt.badge.img+3

@Erik van KPN  ​@Jan van KPN 

het probleem is opgelost bedankt voor de hulp

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 19, 2025

Fijn om te lezen ​@Marco van O. en bedankt ook dat je dat hier nog even hebt willen delen :)

Forum|alt.badge.img+3

@Jan van KPN 

geen probleem vind het wel zo netjes ik mopper hier ook 😁

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 19, 2025

@Jan van KPN 

geen probleem vind het wel zo netjes ik mopper hier ook 😁

En zolang het gemopper constructief is, hebben we daar (uiteraard) geen enkel probleem mee! 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 19, 2025

@John Goets, ik heb een antwoord voor je in je eigen topic:

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 19, 2025

Beste Alexandra

ook na div keren opnieuw opgestart te hebben de laatste periode

heb ik zaterdag weer contact gezocht met de helpdesk

en James heeft mij weer geholpen en gaf het advies super wifi 2 zou het wel goed doen  ook geschreven op het forum

maar komt er verbetering in super wifi 1

tot het modem update zeer stabiel nu niet en het bereik ook vele malen minder

dus ik wacht af wat er gaat gebeuren na de update sw1

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 20, 2025

Topologie en verbonden apparaten is wederom nog steeds een onwerkbare niet kloppende puinzooi, de changelog van deze FW update is niet correct!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 20, 2025

Ik woon in een van de grotere steden in het oosten en heb de update nog niet ontvangen. Is dat normaal?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik woon in een van de grotere steden in het oosten en heb de update nog niet ontvangen. Is dat normaal?

De uitrol gebeurt gefaseerd ​@Crike, het maakt daarbij niet uit of je in een grote plaats woont of niet. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 20, 2025

Topologie en verbonden apparaten is wederom nog steeds een onwerkbare niet kloppende puinzooi, de changelog van deze FW update is niet correct!

De topologie kan soms nog wat gekke dingen doen. En we hebben enkele bekende beperkingen, zoals ook aangegeven in het startbericht:

• Topologie

• Bekabeld verbonden apparaten kunnen met een oranje lijn worden weergegeven. Ook als die netjes op een Gigabit poort zitten met een goede kabel. Dit is een weergaveding en heeft geen invloed op het functioneren.

• Het kan gebeuren dat een goed gekoppelde en werkend SuperWifi niet te zien is in de topologie. Dit is een weergavebug. Als je dit wilt herstellen kun je onder Instellingen > Systeem de Herstart thuisnetwerk optie gebruiken.

• De "x meer apparaten" optie werkt niet.

• Een draadloos aangesloten SuperWifi kan ineens worden weergegeven als bekabeld. 

Maar als jij verdere problemen ervaart met de topologie en de verbonden apparaten, dan raak ik je een herstart aan van je modem. En voor de zekerheid ook het verwijderen van cookies en legen van de cache in je browser(s).

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 20, 2025

Hoi ​@PatLuja, dat zou geen probleem moeten zijn inderdaad. Ik ben benieuwd of dit helpt, dat zet alles rondom wifi terug op standaard:

Reset wifi onder Instellingen > Systeem, en stel je wifi opnieuw in.

Beste ​@Alexandra van KPN,

Ik heb mijn hele modem maar gereset en alles opnieuw ingesteld. Dit werkt wel.

Alleen kan ik het wachtwoord van het admin-account mijn modem niet aanpassen, tenzij ik alle speciale tekens eruit haal. Ook als ik speciale tekens gebruik die in het default wachtwoord zitten van mijn modem, pikt hij dit niet. Welke speciale tekens zijn wel te gebruiken en welke niet?

Ik geef even een voorzet met normale ASCII-tekens die ook zo op het toetsenbord te vinden zijn:

~!@#$%^&*()_+`-={}|[]\:";'<>?,./

Alvast vriendelijk bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Patrick

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 20, 2025

Dag Patrick.

Dat staat op de pagina waar je het wachtwoord wijzigt:  Instellingen → Login wachtwoord

Dat zijn de enige speciale tekens die je kan gebruiken.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • May 20, 2025

De uitrol gebeurt gefaseerd ​@Crike, het maakt daarbij niet uit of je in een grote plaats woont of niet. 

Kleine plaatsen het eerst hè, dan is de impact niet zo groot 😂😁

Ik wacht geduldig af maar gisteren ook hier nog de oude versie. De fase heeft mijn dorp nog niet bereikt. Ik draai inmiddels ook met de eerste versie al een tijdje stabiel en dat is het belangrijkste.

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 20, 2025

De topologie kan soms nog wat gekke dingen doen. En we hebben enkele bekende beperkingen, zoals ook aangegeven in het startbericht:

• Topologie

• Bekabeld verbonden apparaten kunnen met een oranje lijn worden weergegeven. Ook als die netjes op een Gigabit poort zitten met een goede kabel. Dit is een weergaveding en heeft geen invloed op het functioneren.

• Het kan gebeuren dat een goed gekoppelde en werkend SuperWifi niet te zien is in de topologie. Dit is een weergavebug. Als je dit wilt herstellen kun je onder Instellingen > Systeem de Herstart thuisnetwerk optie gebruiken.

• De "x meer apparaten" optie werkt niet.

• Een draadloos aangesloten SuperWifi kan ineens worden weergegeven als bekabeld. 

Maar als jij verdere problemen ervaart met de topologie en de verbonden apparaten, dan raak ik je een herstart aan van je modem. En voor de zekerheid ook het verwijderen van cookies en legen van de cache in je browser(s).

Vele herstarts en andere zaken geprobeerd verder, maar dit is echt alles wat ik bij Topologie te zien krijg.

Heeft niets met een lijn kleur en vorm te maken, maar gewoon keihard ontbrekende informatie van aangesloten producten, spontane wijzigingen van eerder aangepaste benaming en dat soort zaken…….

Een andere browser of een incognito venster geven exact hetzelfde resultaat

Een werkende oplossing wordt sterk gewaardeerd en ik kijk er naar uit!

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 22, 2025

Is er al bekend over hoelang men gepland heeft om deze update uit te rollen (volgens mij doe ik aan de voorwaarden voor de upgrade, maar nog niets gezien, op zowel de SW2 als mijn box12).

• Topper
  • May 23, 2025

Heb vannacht de update gekregen. Niet dat het bij zo boeit maar daar heb ik geen email over gekregen, zoals in de topicstart staat. Andere keren wel.

Gewoon even een heads up...

• Deelnemer
  • May 23, 2025

just received the update too.

thank you for deleting all my settings! from wifi setting, modem password, all the porforwarding, all the reserved ip addresses, everything is now gone.

now i can only use wifi as my lan switches are unable to connect. just green light and no orange one. what am i supposed to do to make my lan switches work again?

what a terrible rollout! thank you for deleting all my settings

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 23, 2025

Is er al bekend over hoelang men gepland heeft om deze update uit te rollen

Nee. En ook als ik daar wel een planning voor wist, dan zou ik alsnog waarschijnlijk niets zeggen omdat dergelijke planningen ook nog wel eens willen wijzigen. Afwachten is dan ook het enige wat ik erover kan zeggen op dit moment.

Heb vannacht de update gekregen. Niet dat het bij zo boeit maar daar heb ik geen email over gekregen, zoals in de topicstart staat. Andere keren wel.

Gewoon even een heads up...

Je krijgt alleen mail en/of sms als je gemigreerd wordt van de oude firmware naar de KPN Software. Als je overgaat van de 24.05.08 versie naar deze krijg je geen mail.

thank you for deleting all my settings! from wifi setting, modem password, all the porforwarding, all the reserved ip addresses, everything is now gone.

now i can only use wifi as my lan switches are unable to connect. just green light and no orange one. what am i supposed to do to make my lan switches work again?

Hi ​@A_Durante, did you already have KPN Software before this update? Or was this a full migration from the previous firmware to the new KPN Software. Because if that is the case, then loss of some of your settings is unfortunately unavoidable. If you updated from the 24.05.08 version to this one, then your settings should not have been touched. 

Either way, the end result is the same, you are having issues. Usually the quickest way to get things back to normal is to reset the modem. After resetting, the Box 12 will communicate with our management system and restore the wifi settings saved there. Other settings, unfortunately, you will have to re-enter manually. And, in your case, I'd also suggest unplugging and restarting your switches while the Box 12 is resetting itself.

• Deelnemer
  • May 23, 2025

Hi ​@A_Durante, did you already have KPN Software before this update? Or was this a full migration from the previous firmware to the new KPN Software. Because if that is the case, then loss of some of your settings is unfortunately unavoidable. If you updated from the 24.05.08 version to this one, then your settings should not have been touched. 

Either way, the end result is the same, you are having issues. Usually the quickest way to get things back to normal is to reset the modem. After resetting, the Box 12 will communicate with our management system and restore the wifi settings saved there. Other settings, unfortunately, you will have to re-enter manually. And, in your case, I'd also suggest unplugging and restarting your switches while the Box 12 is resetting itself.

it was updating from V12.C.24.05.08 (at least that’s what i can read in the “Rescue firmware version”) but still all my settings got lost anyway.
I just did a factory reset, restarted it multiple times, and after plugging/unplugging it several times, it seems that they are working again now. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 23, 2025

Weet iemand of de Naam van het modem ook te wijzigen is? De ‘-1’ stoort me… 😅