Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.16.14

Categorie:KPN Box 12
  • April 22, 2025
  • 207 reacties
  • 11156 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.16.14
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

207 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • May 24, 2025

Ik probeer door middel van de firewall inkomend verkeer vanaf een bepaald IP adres te blokkeren. Echter, wat ik ook instel, het verkeer wordt gewoon doorgelaten. 

Kan je met de firewall ook inkomend verkeer blokkeren of alleen uitgaand verkeer?

• May 24, 2025

Sinds een dag of 4 krijg ik mijn SuperWifi’s niet meer verbonden met de modem 12 (V12.C.24.16.14).
2X V1 waarvan 1 bedraad boven staat en de andere staat op de zolder.
1X V2, die normaal in de woonkamer staat

Het resetten lukt tot aan de paarse led. Zodra ik de kabel er aan sluit, probeert hij verbinding te maken maar na een tijdje gaat hij snel (groen) knipperen. Zelfs na een nacht, blijft ie knipperen.
Modem ook enkele keren herstart. 

In de topologie zie ik ze wel staan. Daar zijn ze rood met de melding “dit apparaat is niet succesvol gekoppeld. Herhaal de doe-het-zelf installatie….”
Bij apparaat info zie ik wel een macadres en een IP-adres.

Het enige wat ik nog niet heb gedaan is een reset van de modem. Maar dat zie ik niet zitten ivm gereserveerde adressen e.d.

Vanochtend ook de klantenservice gebeld en zij gaven als optie om toch mijn modem te resetten.

Als iemand anders nog een idee heeft, hoor ik dat graag. Modem resetten wil ik pas als laatste optie gebruiken.

Leen59
Wijsgeer
  • May 24, 2025

In plaats van het modem te resetten kun eerst nog proberen om het thuisnetwerk een herstart te geven, dan raak je iig geen instellingen kwijt. Dit doe je vanuit het modem onder instellingen > systeem.

• May 25, 2025

@Leen59 bedankt voor het meedenken maar dat had ik ook al geprobeerd. Zover ik zag in de instellingen heb ik alles herstart wat niet de instellingen veranderd 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 26, 2025

Hier is vanacht de update geweest. Zonder aankondiging, maar ik zat dan ook al op de “nieuwere” software V12 24 nogwat.

Deze keer is alleen de naam van de Extra WIFI weer naar default gegaan, waardoor een hoeveelheid domotica offline ging. Bij de vorige updates werd de Extra WIFI uitgeschakeld, dus het is deze keer een verbetering.

Wat ik mij wel afvraag, de SuperWIFI 2’s zijn niet bijgewerkt, werden deze niet automatisch mee genomen bij deze update van het modem? Ze lopen inmiddels ruim een jaar achter kwa software (2 of 3 versies)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 26, 2025

Ik probeer door middel van de firewall inkomend verkeer vanaf een bepaald IP adres te blokkeren. Echter, wat ik ook instel, het verkeer wordt gewoon doorgelaten. 

Kan je met de firewall ook inkomend verkeer blokkeren of alleen uitgaand verkeer?

De firewall die je in kunt stellen is alléén voor uitgaand verkeer. De firewall voor inkomend verkeer kun je niet aanpassen, en hier staat alles standaard geblokkeerd. Als jij andere ervaring hebt, kun je dan aangeven wat je precies merkt, Avalon?

Sinds een dag of 4 krijg ik mijn SuperWifi’s niet meer verbonden met de modem 12 (V12.C.24.16.14).
2X V1 waarvan 1 bedraad boven staat en de andere staat op de zolder.
1X V2, die normaal in de woonkamer staat
Het resetten lukt tot aan de paarse led. Zodra ik de kabel er aan sluit, probeert hij verbinding te maken maar na een tijdje gaat hij snel (groen) knipperen. Zelfs na een nacht, blijft ie knipperen.
Modem ook enkele keren herstart. 
In de topologie zie ik ze wel staan. Daar zijn ze rood met de melding “dit apparaat is niet succesvol gekoppeld. Herhaal de doe-het-zelf installatie….”
Bij apparaat info zie ik wel een macadres en een IP-adres.
Het enige wat ik nog niet heb gedaan is een reset van de modem. Maar dat zie ik niet zitten ivm gereserveerde adressen e.d.
Vanochtend ook de klantenservice gebeld en zij gaven als optie om toch mijn modem te resetten.

Als iemand anders nog een idee heeft, hoor ik dat graag. Modem resetten wil ik pas als laatste optie gebruiken.

Combinatie van SuperWifi 1 en SuperWifi 2 is, op het moment, nog niet ideaal. Ik raad aan om het installatieproces even helemaal opnieuw te doen. Volg de stappen uit dit artikel, onder de koppen voor SuperWifi 1 specifiek. 

Als de SueprWifi 2 ook niet goed wil verbinden kun je diezelfde stappen daar ook voor gebruiken. Maar, als je daarna nog geen succes hebt, dan is een reset van de Box 12 toch echt de volgende stap, ​@streamnl.

Wat ik mij wel afvraag, de SuperWIFI 2’s zijn niet bijgewerkt, werden deze niet automatisch mee genomen bij deze update van het modem? Ze lopen inmiddels ruim een jaar achter kwa software (2 of 3 versies)

Is wel de bedoeling. Maar als jouw SuperWifi 2 op dit moment een versie hebben lager dan SW2.C.24.07.04, dan kan het zijn dat ons beheersysteem ze niet goed ziet en kan bereiken. In dat geval raad ik resets en herinstallatie van de SuperWifi 2 aan. Zit je al wel op 07.04, dan mag je dat ook doen, maar gaat het zonder denk ik ook wel goed. En krijg je de update voor de SuperWifi 2 alsnog op korte termijn.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 26, 2025

Is wel de bedoeling. Maar als jouw SuperWifi 2 op dit moment een versie hebben lager dan SW2.C.24.07.04, dan kan het zijn dat ons beheersysteem ze niet goed ziet en kan bereiken. In dat geval raad ik resets en herinstallatie van de SuperWifi 2 aan. Zit je al wel op 07.04, dan mag je dat ook doen, maar gaat het zonder denk ik ook wel goed. En krijg je de update voor de SuperWifi 2 alsnog op korte termijn.

Hmm mijn wifipunten zitten nog op SW2.C.24.03.00 . Ik heb er zojuist 1 gereset naar fabrieksinstellingen, (na paars lampje) maar die blijft tot nu toe op SW2.C.24.03.00 zitten.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 26, 2025

Hmm mijn wifipunten zitten nog op SW2.C.24.03.00 . Ik heb er zojuist 1 gereset naar fabrieksinstellingen, (na paars lampje) maar die blijft tot nu toe op SW2.C.24.03.00 zitten.

Dat klopt, hij update op dat moment nog niet automatisch. De reset is er meer voor om te zorgen dat de connectie tussen SuperWifi en je modem, en daarachter ons beheersysteem even opnieuw ingezet wordt. Doe dit ook even voor die andere en geef het dan een een week of twee. We gaan ook nog wel veegbatches doen om achtergebleven punten alsnog mee te pakken. En ik verwacht dat die van jou dan ook overgaan. En anders kunnen we het handmatig een zetje geven.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • May 26, 2025

Na een dag kantoor zag ik vanavond mijn superwifi2 op oranje staan. Was al weken stabiel en groen. Meestal een teken dat er een wijziging is geweest. Mijn modem blijkt een update gehad te hebben. Maar superwifi nog niet. Na controle blijkt te oranje lamp te verklaren want mijn wireless backhaul is nu via 2.4 netwerk verbonden met het netwerk. Dat was tot vandaag nog het 5GHz netwerk.

Superwifi versie is SW2.C.24.07.04.

Was snelle herstarts levert nog geen succes op. Morgenavond maar eens op het gemak kijken want ik wil mijn snelle superwifi weer op topsnelheid hebben. Of zou het kunnen dat superwifi eerst ook een update moet krijgen?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 26, 2025

Ondanks dat mijn 3 stuks SW2 ruim 4 updates achterlopen is de performance met de nieuwe V12 firmware niet veranderd. Misschien omdat ze alle 3 bedraad aangesloten zitten?

Leen59
Wijsgeer
  • May 26, 2025

Bedraad is alleen maar beter, maar de SW’s hebben nog wel een update nodig.

Jasper van KPN
Moderator

Het kan zijn dat jouw SW2's bijgewerkt moeten worden daarvoor inderdaad, de nieuwste versie daarvoor wordt ook uitgerold: 

Ondanks dat mijn 3 stuks SW2 ruim 4 updates achterlopen is de performance met de nieuwe V12 firmware niet veranderd. Misschien omdat ze alle 3 bedraad aangesloten zitten?

Als ze met een kabel aangesloten worden zouden ze de updates moeten kunnen ophalen. Je kunt inloggen op de apparaten en kijken of je de update daar kunt starten. Zie mijn eerdere linkje.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 27, 2025

Sinds de laatste firmware update dus hier ook het probleem met de extenders:

En mijn mobiel krijgt regelmatig nu de melding dat er geen verbinding meer is met de DNS server!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • May 27, 2025

Fijn voor de bevestiging ​@Jasper van KPN . Forceer ik bij het opnieuw koppelen van superwifi2 de update?

Ik merk overigens dat de superwifi ook warmer wordt nu. Ondanks dat ik ‘m al een koude herstart heb gegeven.

Jasper van KPN
Moderator

Dat wordt beschreven bij de bekende bevindingen in het startbericht ​@ivo46. Daar wordt nog aan gewerkt: 

• Topologie

• Bekabeld verbonden apparaten kunnen met een oranje lijn worden weergegeven. Ook als die netjes op een Gigabit poort zitten met een goede kabel. Dit is een weergaveding en heeft geen invloed op het functioneren.

• Het kan gebeuren dat een goed gekoppelde en werkend SuperWifi niet te zien is in de topologie. Dit is een weergavebug. Als je dit wilt herstellen kun je onder Instellingen > Systeem de Herstart thuisnetwerk optie gebruiken.

• De "x meer apparaten" optie werkt niet.

• Een draadloos aangesloten SuperWifi kan ineens worden weergegeven als bekabeld.

Als je dat bedoelt, ik zie dat je ook een eigen topic hebt waar Erik eerder heeft gereageerd en dingen voor jou uitzocht. Het is niet handig om hetzelfde op 2 plekken te delen, dan kan het snel onoverzichtelijk worden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 27, 2025

Dat wordt beschreven bij de bekende bevindingen in het startbericht ​@ivo46. Daar wordt nog aan gewerkt: 

• Topologie

• Bekabeld verbonden apparaten kunnen met een oranje lijn worden weergegeven. Ook als die netjes op een Gigabit poort zitten met een goede kabel. Dit is een weergaveding en heeft geen invloed op het functioneren.

• Het kan gebeuren dat een goed gekoppelde en werkend SuperWifi niet te zien is in de topologie. Dit is een weergavebug. Als je dit wilt herstellen kun je onder Instellingen > Systeem de Herstart thuisnetwerk optie gebruiken.

• De "x meer apparaten" optie werkt niet.

• Een draadloos aangesloten SuperWifi kan ineens worden weergegeven als bekabeld.

Als je dat bedoelt, ik zie dat je ook een eigen topic hebt waar Erik eerder heeft gereageerd en dingen voor jou uitzocht. Het is niet handig om hetzelfde op 2 plekken te delen, dan kan het snel onoverzichtelijk worden.

Ja dat bedoel ik , ik zie nu ook dat de extenders nog niet de laatste update hebben.

En dat het voor jullie niet meer overzichtelijk wordt, moet je nagaan hoe dat voor een klant is!

Kom aub niet meer met updates uit die deze problemen veroorzaken , ik krijg een update doorgedrukt zonder vooraf kennis  van gekregen.

Ik zie dat een en ander niet goed werkt en ga dan aan de slag,  maar wat nu niet meer goed werkt ligt dus aan een brakke firmware, 

Als ik had geweten dat er een  update naar binnen was gekomen dan had ik zelf niet zoveel uit hoeven te zoeken

Jasper van KPN
Moderator

Ja dat bedoel ik , ik zie nu ook dat de extenders nog niet de laatste update hebben.

En dat het voor jullie niet meer overzichtelijk wordt, moet je nagaan hoe dat voor een klant is!

Kom aub niet meer met updates uit die deze problemen veroorzaken , ik krijg een update doorgedrukt zonder vooraf kennis  van gekregen.

Ik zie dat een en ander niet goed werkt en ga dan aan de slag,  maar wat nu niet meer goed werkt ligt dus aan een brakke firmware, 

Als ik had geweten dat er een  update naar binnen was gekomen dan had ik zelf niet zoveel uit hoeven te zoeken

Ik bedoelde juist dat het voor jou als klant dan onoverzichtelijk kan worden inderdaad 😉

Als er een update komt delen we dat altijd als een Product Update, zoals dit bericht. Als je op de hoogte wilt zijn van alle updates kan je je abonneren op die categorie, dan krijg je altijd een notificatie als er een update is. In de update beschrijven we altijd wat er in zit en, als er bekende bevindingen zijn delen we dat ook.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 27, 2025

Het kan zijn dat jouw SW2's bijgewerkt moeten worden daarvoor inderdaad, de nieuwste versie daarvoor wordt ook uitgerold: 

Als ze met een kabel aangesloten worden zouden ze de updates moeten kunnen ophalen. Je kunt inloggen op de apparaten en kijken of je de update daar kunt starten. Zie mijn eerdere linkje.

Helaas, de upgrade knop is grijs en niet klikbaar.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 27, 2025

Nu valt mij trouwens wel iets anders op ;  geen geldig IPV6 adres meer. EDIT, dat is opgelost door een koude herstart (power-off en power-on) van de V12

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 27, 2025

Maar begrijp ik het goed dat de SW2.C.24.07.04 de laatste firmware is voor de extenders??

Leen59
Wijsgeer
  • May 27, 2025

Nee, dat is 25.05.06

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 27, 2025

Nee, dat is 25.05.06

En hoe in vredesnaam kan ik voor mijn extenders de laatste versie krijgen?  want als ik bij de extenders kijk kan ik van alles maar niet upgraden

Leen59
Wijsgeer
  • May 27, 2025

Dat gaat automatisch, kan je niet forceren.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 27, 2025

Dat gaat automatisch, kan je niet forceren.

Dat denk ik toch van wel , maar ik word nu als het goed is door geschakeld naar de 2e lijns van de helpdesk en wil eerst horen of mijn gedachte gang correct is.

Zit hier met 2 thuisbatterijen en die wil ik toch wel heel graag aan de gang blijven houden.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

@Mireck kan het zijn dat je dit zelf bewust hebt uitgezet in de interface? Zo niet, zou je de modem eens stroomloos willen maken voor een paar minuten? 

Nu valt mij trouwens wel iets anders op ;  geen geldig IPV6 adres meer. EDIT, dat is opgelost door een koude herstart (power-off en power-on) van de V12