Skip to main content

We updaten de SuperWifi 2 naar de nieuwste software: KPN Software. Dit doen we eerst nog alleen bij SuperWifi 2 die verbonden zijn met een modem waarop de KPN Software draait.

 

Wat zit er in de update naar de KPN Software?

Nieuwe webinterface

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle apparaten de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen. We zijn druk bezig met het updaten van de Box 12, en nu is de SuperWifi 2 ook aan de beurt. Met deze update van de SuperWifi 2 gaat hij naar de KPN Software. 

De SuperWifi 2 is de zwarte, ronde, wifiversterker

 

Mesh

Het belangrijkste van deze update is dat SuperWifi 2 punten nu samenwerken in de mesh met een Box 12 die ook de KPN Software heeft. Dit betekent dat SuperWifi 2 en Box samen één wifinetwerk hebben waarin je eindapparaten (computers, telefoons, etc.) naadloos van de wifi van de Box 12 naar die van de SuperWifi overschakelen en terug. 

Betekent ook dat als je zowel Box 12 als SuperWifi 2 hebt met de KPN Software, je de SuperWifi 2 weer draadloos kunt aansluiten.

 

Kleur van het lampje

Met deze update zit er ook een klein verschil in hoe de kleuren het lampje werken. Na het, bekabeld, installeren van de SuperWifi 2 gaat deze in een wifi analyse modus. Hierbij wordt de wifi situatie in je thuisnetwerk in kaart gebracht. Terwijl de SuperWifi 2 in deze analyse modus zit, zal het lampje oranje branden.

Je kunt op dat moment gerust al de SuperWifi 2 loskoppelen en draadloos ergens anders plaatsen. Als hij klaar is met de analyse zal het lampje groen gaan branden. Gemiddeld duurt dit ongeveer een kwartier. Heb je een complex thuisnetwerk kan dit echter oplopen tot een uur.

 

Topologie in de interface nog niet volledig

De topologie weergave in de interface van SuperWifi en Box 12 is nog niet correct. Deze geeft apparaten die verbonden zijn met de SuperWifi 2 nog niet weer. Dit is alleen een weergavefout. De aangesloten apparaten functioneren technisch gezien volledig. 

In een latere update zullen we dit verhelpen. Deze update kun je tegen die tijd ook handmatig installeren via de webinterface van de SuperWifi 2.

 

Stand Alone Modus nog niet beschikbaar

Op het moment is het niet mogelijk om in de interface van de SuperWifi de wifi instellingen aan te passen. Dit komt nog weer terug in en latere update.. Daarmee kan hij dan aangesloten worden op niet-KPN (Software) routers en kunnen wifi instellingen aangepast worden. 

Omdat deze update voor nu alleen beschikbaar is voor SW2 die aangesloten zijn op een Box 12 met KPN Software is de impact van deze ontbrekende mogelijkheid nog niet zo groot. En omdat we wel de mensen die zo'n Box 12 met KPN Software hebben de mogelijkheid willen geven tot volledig gebruik van een wifipunt, hebben we de keus gemaakt de software beschikbaar te stellen in de huidige, verder goed functionele, staat.

 

Inloggen op de SuperWifi

Voor de overgang naar de KPN Software was het zo dat je niet apart kon inloggen op de SuperWifi als deze aangesloten was op een Box 12 (of V10A). Dit omdat je altijd automatische werd doorgestuurd naar de master van het wifinetwerk. En dat is in dat geval de Box 12. 

Dat is bij de KPN Software niet meer het geval. Je kunt nu ook apart inloggen op SuperWifi punten. Dit doe je via het IP-adres van de SuperWifi 2. Wel zul je in de praktijk eigenlijk nooit hoeven inloggen op de SuperWifi 2.

Met de KPN Software heeft de SuperWifi 2 geen standaard IP adres meer. Je zult dan ook het juiste IP-adres in je Box 12 moeten opzoeken. Of open je SuperWifi 2 vanuit je Netwerkcentrum (Windows).

In een latere update zullen we dit proces makkelijker gaan maken.

 

IP-adres achterhalen in de Box 12

  • Log in op de Box 12 via 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn.
    (Heb je in de Box 12 je LAN IP aangepast, gebruik dan het door jou zelf ingestelde IP-adres.)
  • Vind de SuperWifi 2 waarop je wilt inloggen in het blok ‘Verbonden apparaten’ op het hoofdscherm. 
  • Klik op het potloodicoon, dit opent een pop-up. In de pop-up vind je het IPv4 adres waarmee je op het apparaat kunt inloggen.
  • Vul dit IP-adres in op de adresbalk van je browser en druk op enter. Dit opent het inlogscherm.

 

SuperWifi openen vanuit je netwerkoverzicht (Windows)

Open een Windows Verkenner venster. In het zijmenu zie je Netwerk, ergens onderaan.

Klik hierop. In je scherm krijg je dan een lijst van alle netwerkapparatuur. Zoek hier de SuperWifi 2 waarop je wilt inloggen en dubbelklik erop. Dit opent het inlogscherm

 

Inloggen op de SuperWifi 2

Het inlogscherm van de SuperWifi 2 ziet er hetzelfde uit als die van de Box 12 met de KPN Software. Daarom staat er in het midden een afbeelding van de SuperWifi 2 om aan te geven waarop je inlogt. Daaronder zie je het versienummer van de software.

Inloggen gebeurt met hetzelfde wachtwoord als op de Box 12 als je SuperWifi gesynchroniseerd is met de Box 12. Je kunt controleren of de SuperWifi 2 gesynchroniseerd is in de Box 12. Dat doe je op dezelfde plek als waar je het IP adres achterhaalt (zie hierboven). Daar staat een kopje Status. Als daar achter staat synced, dan is de SuperWifi 2 goed gekoppeld.

Als dat niet werkt, sluit de SuperWifi 2 (opnieuw) bekabeld aan op de Box 12 en laat hem een minuutje of twee aangesloten zodat hij alsnog gaat synchroniseren. 

 

 

Wat kan ik in/met de nieuwe interface van de SuperWifi 2

Zoals we al even kort benoemden heeft het in de praktijk nog weinig toegevoegde waarde om in te loggen op de SuperWifi 2. 

Eenmaal ingelogd op een SuperWifi 2 met KPN Software krijg je een overzichtspagina te zien. Belangrijkste hierop zijn de wifigegevens en verbonden apparaten. Hoewel dit laatste nog niet goed werkt (zie hierboven bij Topologie).

De wifigegevens die je ziet zijn een kopie van de gegevens op de Box 12. Wil je deze gegevens aanpassen, dan doe je dit in de Box 12.

Stand alone modus (waarbij je de SuperWifi kunt aansluiten op en gebruiken met een niet-KPN (software) router), komt in een latere update weer terug. Daarna kun je, met stand alone modus actief, in de SuperWifi 2 de wifi-instellingen aanpassen.

Het enige wat je hier van de SuperWifi 2 zelf kunt aanpassen is of het lampje aan of uit staat. Dit is een schuifje in het blok ‘Dit apparaat’.

Dit kun je echter ook nog steeds doen met de WPS knop. Eén druk op de WPS knop zet de led uit, nog een druk op de WPS knop zet hem weer aan. Hiervoor is inloggen dus niet noodzakelijk.

 

Ook is er een pagina voor Instellingen. Hier kun je de SuperWifi 2 herstarten, resetten en handmatig updaten als er een update beschikbaar is. Normaliter hoef je dat niet te doen en zal de SuperWifi 2 automatisch updaten. 

 

 

Wie krijgt de update en wanneer?

De update gaat alleen naar SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft.

Heeft je Box 12 de update dus nog niet, dan krijgt je SuperWifi 2 hem ook nog niet.

Hierin kunnen twee situaties zijn:

 

Box 12 met KPN Software en een nieuwe SuperWifi 2

Klanten die een Box 12 hebben met de KPN Software en SuperWifi 2 aanschaffen en installeren zullen deze versie van de software automatisch krijgen tijdens de installatie van de SuperWifi 2. Volg de stappen uit de handleiding voor het installeren. 

 

Box 12 met KPN Software en een bestaande SuperWifi 2

Deze situatie zou niet veel moeten voorkomen. Het is nu nog zo dat we de KPN Software op de Box 12 alleen uitrollen bij klanten zonder aangesloten wifipunten.

Maar, het kan voorkomen dat ons systeem niet goed uitleest wat er aanwezig is. Of dat iemand tussen het moment van selectie voor de update, en de daadwerkelijke uitvoer daarvan, een SuperWifi 2 heeft aangesloten. Of iets dergelijks. 

In dat geval kan de update geforceerd worden. Soms is het voldoende om de SuperWifi 2 even (tijdelijk) bekabeld aan te sluiten. Als ons systeem de SuperWifi 2 dan als helemaal nieuw ziet, dan gaat hij netjes direct updaten.

Als dit niet werkt, dan zijn de volgende stappen nodig:

  • Sluit de SuperWifi 2 bekabeld aan op de Box 12
  • Reset de SuperWifi 2
  • Laat hem een half uur aangesloten staan. In deze periode zal ons beheersysteem de software alsnog pushen en installeren. 

 

Wat merk ik van de update?

De update zelf wordt uitgevoerd zodra je een SuperWifi 2 punt bekabeld aansluit op de Box 12 voor de eerste installatie. Hij zal de update dan downloaden en installeren. Hierdoor duurt de eerste installatie iets langer dan normaal. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

Op zich niet, het meeste verloopt automatisch. Alleen bij de situatie Box 12 met KPN Software en een bestaande SuperWIfi 2 moet je zelf wat doen (zie hierboven). 

Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

 

Laatste update: 25-07-2023

En dat is dus ook de reden dat de zwarte SuperWiFi’s hier al een week of 4 nutteloos in de hoek liggen: ik kan er niets meer mee. Het is onbegrijpelijk...

Daar trek kpn zicht tocht niets van aan je moet maar geduld hebben zeggen ze.

Ik heb er nu weer 1 aan staan. Maar de handmatige update functie werkt volgens mij nog niet.


Hij zit nog op de .08 versie.

Normaal gesproken kun je op een website een stukje tekst selecteren. Vervolgens kan je dat met zo'n menuutje kopiëren, zoals dit dus:

En dat kun jjedie gekopieerde tekst later ergens anders plakken. 

Maar …

Maar …

Maar ...

Natuurlijk niet in de webinterface van de SuperWiFi's. Daar hebben ze dat wel zo vernaggelt dat het niet werkt.

*zucht*


In Chrome werkt het ook niet. Ik snap er niets van.

Why?


Hij zit nog op de .08 versie.

Normaal gesproken kun je op een website een stukje tekst selecteren. Vervolgens kan je dat met zo'n menuutje kopiëren, zoals dit dus:

En dat kun jjedie gekopieerde tekst later ergens anders plakken. 

Maar …

Maar …

Maar ...

Natuurlijk niet in de webinterface van de SuperWiFi's. Daar hebben ze dat wel zo vernaggelt dat het niet werkt.

*zucht*

Ik heb een versie die eindigt op .16 voor SW2 met een melding dat de beschreven .18 beschikbaar is. In deze .16 kan ik in chrome op tekst ctrl-c/ctrl-v doen. Echter dit is een desktop browser. Via een smartphone mobiele browser werkt er vrijwel niets.


In Chrome werkt het ook niet. Ik snap er niets van.

Why?

@Nick83, is dit nog steeds een mobiele browser, of Chrome op een lap/desktop? Het is bekend dat de interface op mobiele apparaten nog niet op alle vlakken evengoed werkt. Dat komt later. Wil je eens kijken of je via een lap/desktop wel kunt updaten naar een hogere versie?


Goedenavond allemaal,

 

Ik lees de berichten aandachtig mbt de update van de box 12 en SW2 punten. Ik kan uit de berichten niet echt opmaken wanneer je ongeveer aan de beurt bent als je een box 12 hebt en SW2 punten, dus erg eenvoudig: Box 12 en SW2 punten hebben beiden nog niet de nieuwe KPN update gehad. Hoeft niet nauwkeurig vermeld te worden, maar een richtlijn zou mooi zijn.

alvast bedankt voor het antwoord.


Goedenavond allemaal,

 

Ik lees de berichten aandachtig mbt de update van de box 12 en SW2 punten. Ik kan uit de berichten niet echt opmaken wanneer je ongeveer aan de beurt bent als je een box 12 hebt en SW2 punten, dus erg eenvoudig: Box 12 en SW2 punten hebben beiden nog niet de nieuwe KPN update gehad. Hoeft niet nauwkeurig vermeld te worden, maar een richtlijn zou mooi zijn.

alvast bedankt voor het antwoord.

Dit is in alle teksten tot nu toe nog steeds niet gecommuniceerd. Kort samengevat was de eerste stap maanden geleden de v12 in een orienterende eerste probeerversie. Tweede stap was een opschaling van de v12 met een wat vebeterde versie op de v12. Maar nog steeds geen grote aantallen. Recent is de superwifi 2 geintroduceerd maar alleen voor de situatie dat de v12 al op kpn software zit. Dit is dus in principe alleen voor nieuw aan te sluiten superwifis. Een superwifi 2 nog op de oude software aangesloten op de v12 met kpn software kan geforceerd worden via een reset aangesloten op ethernet.  Dus het upgraden van grote groepen v12/ superwif2 is nog niet van start gegaan en is ook nog geen richtdatum over gegeven. 


@BruisTablet Dank je voor je heldere en duidelijke uitleg. Mijn advies zou zijn om dit ook duidelijk te vermelden in de 1ste posting. Nogmaals bedankt.


Ik lees op het forum niets over eventuele problemen met de uitrol van de KPN software in deze beperkte groep.

Kan ik hieruit de conclusie trekken dat alles voorspoedig verloopt en dat de doelgroep binnenkort uitgebreid gaat worden?


Ik lees op het forum niets over eventuele problemen met de uitrol van de KPN software in deze beperkte groep.

Kan ik hieruit de conclusie trekken dat alles voorspoedig verloopt en dat de doelgroep binnenkort uitgebreid gaat worden?

Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die deze update op de SuperWiFi's hebben staan en word er nu niet verder uitgerold. 


@Nick83 

ik zou normaal verwachten omdat veel roepen ineens de software op de box 12 te hebben dit ook bij mij gebeurde maar niets is minder waar, de super wifi fosceren lukt nog niet omdat ik het nog niet op de box 12 heb was een fout van mij.


Ik lees op het forum niets over eventuele problemen met de uitrol van de KPN software in deze beperkte groep.

Kan ik hieruit de conclusie trekken dat alles voorspoedig verloopt en dat de doelgroep binnenkort uitgebreid gaat worden?

Hi Rivellino.

Welke problemen bedoel je precies? Er is overigens niet een beperkte groep, de updates worden naar iedereen uitgerold die de juiste apparatuur heeft. 


@Alex_P 

dan mag je mij helpen want ik krijg hem maar niet.


@Alex_P

dan mag je mij helpen want ik krijg hem maar niet.

Val je onder de groep met de juiste apparatuur? En heb je die stappen ook gevolgd?

Zo ja, zou je alsjeblieft een eigen topic willen aanmaken? Dan pakken we het daar verder op. 🙂


Alex_P,

 

Hallo Alex_P,

Ik schrijf dat mij opvalt dat er geen problemen zijn binnen de huidige doelgroep (klanten met de KPN software op de KPN Box 12).  Dat uitblijven van problemen zou volgens mij aanleiding kunnen zijn om de doelgroep verder uit te breiden. Zelf heb ik een KPN BOX 12 (zonder de KPN Software) met 2 bedraad aangesloten zwarte Wifoboosters.


We werken hier zeker aan, @Rivellino2022! Mochten we hier concrete informatie over hebben, zullen we dit zeker op het forum delen. Je kunt je abonneren op de Product Updates, dan krijg je een mail als er weer een nieuwe is. 


Goedenavond allemaal,

 

Vanmiddag viel plotseling mijn internet uit en “spontaan” werd de nieuwe firmware KPN Box 12 geïnstalleerd. Verrassend daar ik niets had gedaan en geen bericht had gezien. Anyway, ik heb al 2 jaar een Box12 en 4 SW2 punten waarvan 1 bekabeld. Mijn vraag is nu: wanneer worden de SW2 firmware geupdate? Gaat dit automatisch of even resetten, 20 minuten bekabeld aansluiten (I know the drill)? 
 

Alvast bedankt voor het antwoord.


De vraag stellen is hem ook beantwoorden: lijkt erop dat ik alles handmatig moet doen… Alle leds staan wel op groen, dus ik hoop dat vannacht alsnog de firmware wordt gepusht. Overigens heb ik fw V12.C.23.04.28 en dat is dan raar daar er werd aangegeven dat de nieuwste versie van de box 12 x.32 zou zijn. 

Ik hoor graag van jullie.

 


De vraag stellen is hem ook beantwoorden: lijkt erop dat ik alles handmatig moet doen… Alle leds staan wel op groen, dus ik hoop dat vannacht alsnog de firmware wordt gepusht. Overigens heb ik fw V12.C.23.04.28 en dat is dan raar daar er werd aangegeven dat de nieuwste versie van de box 12 x.32 zou zijn. 

Ik hoor graag van jullie.

 

Inloggen in de v12. In instellingen menu kan er handmatig worden ge-upgrade naar .32 versie.  Blijft wel apart dat die software ontvangen is aangezien kpn had aangeven dat het eerst alleen naar v12 zou gaan zonder SW2 punten. Deze SW2 moeten nu helaas allemaal een handje geholpen worden. Sluit ze via ethernet aan op de v12 en reset elke SW2 via resetgaatje totdat deze 5 keer rood knippert. Laat het dan een tijdje zijn gang gaan.(15min).

Als het gelukt is dan heeft elke SW2 ook de nieuwe software. Ze zijn ook van een nieuwe web interface voorzien en separaat aankiesbaar op hun eigen ip adres. Alles wat in de v12 wordt ingesteld distribueert automatisch naar alle SW2 toe.

Het gedrag van de SW2 lampjes is ietwat anders. Kan zijn dat een draadloze verbinding enige tijd(rond 15min) op oranje draait. Laat dit gewoon zo staan tot het vanzelf rechttrekt naar groen.


@BruisTablet Dank je wel voor je snelle reactie, erg top! Ben zelf een IT-er en weet “dat dingen apart gaan” 😀. Heb inmiddels de box geupdate en zal zaterdagochtend alle punten updaten. Als ik dat nu doe, dan krijg ik aandacht hier thuis waar ik niet op zit te wachten.

Welnu, ik heb hier alles op Apple’s HomeKit dus als in de SW2 punten heb geupdate, kan ik ook hier vertellen of dat nog veel verbeteringen met zich mee heeft gebracht. Tot gauw.

 


BTW Heb zoals aangegeven 1 SW2 bedraad aan de Box 12 en de andere 3 los omdat ik daar betere ervaringen mee heb (minder dB) en ik las dat dit ook niet (meer) hoefde met deze update. Zijn er hier al ervaringen mee?


BTW Heb zoals aangegeven 1 SW2 bedraad aan de Box 12 en de andere 3 los omdat ik daar betere ervaringen mee heb (minder dB) en ik las dat dit ook niet (meer) hoefde met deze update. Zijn er hier al ervaringen mee?

Allemaal bedraad, onbedraad, gemixt alle combinaties zouden mogelijk moeten zijn. Wel moeten ze allemaal nieuwe software hebben en even synchroniseren via kabel. Gebeurt binnen 30sec met nieuwe software.


Op de 1 of andere manier gaat het nooit zoals het moet. Na een harde reset (paperclip 15 seconden, gaat niet eens andere kleur knipperen) zie ik de 1ste keer tot 3 keer toe blauwe leds (firmware update/check) en daarna groen, dus groen, blauw, groen, blauw, groen, blauw, groen.  Okay dan, nog maar een keer gedaan en nu 2 x blauw en nog steeds oude firmware. Ook 2 x half uur gewacht. 
 

Kan het zo zijn, dat mijn Box 12 update een vergissing is en dat er daarom ook geen update naar de SW2 wordt gepusht? Kan iemand dit even controleren aub? Heb alle SW2 hier in huis losgehaald en ik heb dan een uitdaging dat ik weer alles aan moet koppelen, daar ik de bedrade (aan de modem) heb gereset en de andere punten dit niet meer herkennen. De Thuis-app werkt niet meer, zodat ik dat maar op gevoel moet doen.

 

Kan iemand hierbij helpen of duidelijkheid verschaffen?

 


Op de 1 of andere manier gaat het nooit zoals het moet. Na een harde reset (paperclip 15 seconden, gaat niet eens andere kleur knipperen) zie ik de 1ste keer tot 3 keer toe blauwe leds (firmware update/check) en daarna groen, dus groen, blauw, groen, blauw, groen, blauw, groen.  Okay dan, nog maar een keer gedaan en nu 2 x blauw en nog steeds oude firmware. Ook 2 x half uur gewacht. 
 

Kan het zo zijn, dat mijn Box 12 update een vergissing is en dat er daarom ook geen update naar de SW2 wordt gepusht? Kan iemand dit even controleren aub? Heb alle SW2 hier in huis losgehaald en ik heb dan een uitdaging dat ik weer alles aan moet koppelen, daar ik de bedrade (aan de modem) heb gereset en de andere punten dit niet meer herkennen. De Thuis-app werkt niet meer, zodat ik dat maar op gevoel moet doen.

 

Kan iemand hierbij helpen of duidelijkheid verschaffen?

 

Is het mogelijk om die webinterface van de SW2 (nog op oude software) te bereiken en hierop in te loggen en dan een fabrieksreset te starten via de web interface terwijl deze op  een ethernet kabel zit.

 


Als SW2 wordt gereset via sateprikker dan moet deze 5 maal kort rood knipperen als teken dat de reset in gang is gezet. Moet vrij lang worden ingedrukt worden gehouden. En even per stuk deze routine uitvoeren ( en de andere even uitlaten) anders loop je kans dat ze elkaar onderling weer van informatie voorzien.