Skip to main content

We updaten de SuperWifi 2 naar de nieuwste software: KPN Software. Dit doen we eerst nog alleen bij SuperWifi 2 die verbonden zijn met een modem waarop de KPN Software draait.

 

Wat zit er in de update naar de KPN Software?

Nieuwe webinterface

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle apparaten de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen. We zijn druk bezig met het updaten van de Box 12, en nu is de SuperWifi 2 ook aan de beurt. Met deze update van de SuperWifi 2 gaat hij naar de KPN Software. 

De SuperWifi 2 is de zwarte, ronde, wifiversterker

 

Mesh

Het belangrijkste van deze update is dat SuperWifi 2 punten nu samenwerken in de mesh met een Box 12 die ook de KPN Software heeft. Dit betekent dat SuperWifi 2 en Box samen één wifinetwerk hebben waarin je eindapparaten (computers, telefoons, etc.) naadloos van de wifi van de Box 12 naar die van de SuperWifi overschakelen en terug. 

Betekent ook dat als je zowel Box 12 als SuperWifi 2 hebt met de KPN Software, je de SuperWifi 2 weer draadloos kunt aansluiten.

 

Kleur van het lampje

Met deze update zit er ook een klein verschil in hoe de kleuren het lampje werken. Na het, bekabeld, installeren van de SuperWifi 2 gaat deze in een wifi analyse modus. Hierbij wordt de wifi situatie in je thuisnetwerk in kaart gebracht. Terwijl de SuperWifi 2 in deze analyse modus zit, zal het lampje oranje branden.

Je kunt op dat moment gerust al de SuperWifi 2 loskoppelen en draadloos ergens anders plaatsen. Als hij klaar is met de analyse zal het lampje groen gaan branden. Gemiddeld duurt dit ongeveer een kwartier. Heb je een complex thuisnetwerk kan dit echter oplopen tot een uur.

 

Topologie in de interface nog niet volledig

De topologie weergave in de interface van SuperWifi en Box 12 is nog niet correct. Deze geeft apparaten die verbonden zijn met de SuperWifi 2 nog niet weer. Dit is alleen een weergavefout. De aangesloten apparaten functioneren technisch gezien volledig. 

In een latere update zullen we dit verhelpen. Deze update kun je tegen die tijd ook handmatig installeren via de webinterface van de SuperWifi 2.

 

Stand Alone Modus nog niet beschikbaar

Op het moment is het niet mogelijk om in de interface van de SuperWifi de wifi instellingen aan te passen. Dit komt nog weer terug in en latere update.. Daarmee kan hij dan aangesloten worden op niet-KPN (Software) routers en kunnen wifi instellingen aangepast worden. 

Omdat deze update voor nu alleen beschikbaar is voor SW2 die aangesloten zijn op een Box 12 met KPN Software is de impact van deze ontbrekende mogelijkheid nog niet zo groot. En omdat we wel de mensen die zo'n Box 12 met KPN Software hebben de mogelijkheid willen geven tot volledig gebruik van een wifipunt, hebben we de keus gemaakt de software beschikbaar te stellen in de huidige, verder goed functionele, staat.

 

Inloggen op de SuperWifi

Voor de overgang naar de KPN Software was het zo dat je niet apart kon inloggen op de SuperWifi als deze aangesloten was op een Box 12 (of V10A). Dit omdat je altijd automatische werd doorgestuurd naar de master van het wifinetwerk. En dat is in dat geval de Box 12. 

Dat is bij de KPN Software niet meer het geval. Je kunt nu ook apart inloggen op SuperWifi punten. Dit doe je via het IP-adres van de SuperWifi 2. Wel zul je in de praktijk eigenlijk nooit hoeven inloggen op de SuperWifi 2.

Met de KPN Software heeft de SuperWifi 2 geen standaard IP adres meer. Je zult dan ook het juiste IP-adres in je Box 12 moeten opzoeken. Of open je SuperWifi 2 vanuit je Netwerkcentrum (Windows).

In een latere update zullen we dit proces makkelijker gaan maken.

 

IP-adres achterhalen in de Box 12

  • Log in op de Box 12 via 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn.
    (Heb je in de Box 12 je LAN IP aangepast, gebruik dan het door jou zelf ingestelde IP-adres.)
  • Vind de SuperWifi 2 waarop je wilt inloggen in het blok ‘Verbonden apparaten’ op het hoofdscherm. 
  • Klik op het potloodicoon, dit opent een pop-up. In de pop-up vind je het IPv4 adres waarmee je op het apparaat kunt inloggen.
  • Vul dit IP-adres in op de adresbalk van je browser en druk op enter. Dit opent het inlogscherm.

 

SuperWifi openen vanuit je netwerkoverzicht (Windows)

Open een Windows Verkenner venster. In het zijmenu zie je Netwerk, ergens onderaan.

Klik hierop. In je scherm krijg je dan een lijst van alle netwerkapparatuur. Zoek hier de SuperWifi 2 waarop je wilt inloggen en dubbelklik erop. Dit opent het inlogscherm

 

Inloggen op de SuperWifi 2

Het inlogscherm van de SuperWifi 2 ziet er hetzelfde uit als die van de Box 12 met de KPN Software. Daarom staat er in het midden een afbeelding van de SuperWifi 2 om aan te geven waarop je inlogt. Daaronder zie je het versienummer van de software.

Inloggen gebeurt met hetzelfde wachtwoord als op de Box 12 als je SuperWifi gesynchroniseerd is met de Box 12. Je kunt controleren of de SuperWifi 2 gesynchroniseerd is in de Box 12. Dat doe je op dezelfde plek als waar je het IP adres achterhaalt (zie hierboven). Daar staat een kopje Status. Als daar achter staat synced, dan is de SuperWifi 2 goed gekoppeld.

Als dat niet werkt, sluit de SuperWifi 2 (opnieuw) bekabeld aan op de Box 12 en laat hem een minuutje of twee aangesloten zodat hij alsnog gaat synchroniseren. 

 

 

Wat kan ik in/met de nieuwe interface van de SuperWifi 2

Zoals we al even kort benoemden heeft het in de praktijk nog weinig toegevoegde waarde om in te loggen op de SuperWifi 2. 

Eenmaal ingelogd op een SuperWifi 2 met KPN Software krijg je een overzichtspagina te zien. Belangrijkste hierop zijn de wifigegevens en verbonden apparaten. Hoewel dit laatste nog niet goed werkt (zie hierboven bij Topologie).

De wifigegevens die je ziet zijn een kopie van de gegevens op de Box 12. Wil je deze gegevens aanpassen, dan doe je dit in de Box 12.

Stand alone modus (waarbij je de SuperWifi kunt aansluiten op en gebruiken met een niet-KPN (software) router), komt in een latere update weer terug. Daarna kun je, met stand alone modus actief, in de SuperWifi 2 de wifi-instellingen aanpassen.

Het enige wat je hier van de SuperWifi 2 zelf kunt aanpassen is of het lampje aan of uit staat. Dit is een schuifje in het blok ‘Dit apparaat’.

Dit kun je echter ook nog steeds doen met de WPS knop. Eén druk op de WPS knop zet de led uit, nog een druk op de WPS knop zet hem weer aan. Hiervoor is inloggen dus niet noodzakelijk.

 

Ook is er een pagina voor Instellingen. Hier kun je de SuperWifi 2 herstarten, resetten en handmatig updaten als er een update beschikbaar is. Normaliter hoef je dat niet te doen en zal de SuperWifi 2 automatisch updaten. 

 

 

Wie krijgt de update en wanneer?

De update gaat alleen naar SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft.

Heeft je Box 12 de update dus nog niet, dan krijgt je SuperWifi 2 hem ook nog niet.

Hierin kunnen twee situaties zijn:

 

Box 12 met KPN Software en een nieuwe SuperWifi 2

Klanten die een Box 12 hebben met de KPN Software en SuperWifi 2 aanschaffen en installeren zullen deze versie van de software automatisch krijgen tijdens de installatie van de SuperWifi 2. Volg de stappen uit de handleiding voor het installeren. 

 

Box 12 met KPN Software en een bestaande SuperWifi 2

Deze situatie zou niet veel moeten voorkomen. Het is nu nog zo dat we de KPN Software op de Box 12 alleen uitrollen bij klanten zonder aangesloten wifipunten.

Maar, het kan voorkomen dat ons systeem niet goed uitleest wat er aanwezig is. Of dat iemand tussen het moment van selectie voor de update, en de daadwerkelijke uitvoer daarvan, een SuperWifi 2 heeft aangesloten. Of iets dergelijks. 

In dat geval kan de update geforceerd worden. Soms is het voldoende om de SuperWifi 2 even (tijdelijk) bekabeld aan te sluiten. Als ons systeem de SuperWifi 2 dan als helemaal nieuw ziet, dan gaat hij netjes direct updaten.

Als dit niet werkt, dan zijn de volgende stappen nodig:

  • Sluit de SuperWifi 2 bekabeld aan op de Box 12
  • Reset de SuperWifi 2
  • Laat hem een half uur aangesloten staan. In deze periode zal ons beheersysteem de software alsnog pushen en installeren. 

 

Wat merk ik van de update?

De update zelf wordt uitgevoerd zodra je een SuperWifi 2 punt bekabeld aansluit op de Box 12 voor de eerste installatie. Hij zal de update dan downloaden en installeren. Hierdoor duurt de eerste installatie iets langer dan normaal. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

Op zich niet, het meeste verloopt automatisch. Alleen bij de situatie Box 12 met KPN Software en een bestaande SuperWIfi 2 moet je zelf wat doen (zie hierboven). 

Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

 

Laatste update: 25-07-2023

@BruisTablet Geen rode puntjes hier bij resetten. 1 is nu klaar en heb ik maar erg lang aan de modem laten hangen. Ben nu bezig met de 2de en doe ik op dezelfde manier. Moet daarna kijken of die onbedraad wil. We gaan het zien en hoe jullie op de hoogte.


En natuurlijk bedankt @BruisTablet 👍


De SuperWifi 2 ondersteunt geen U-APSD, wel op de Box 12. Dit kan voor slechtere batterijduur zorgen voor clients.

De basic rates zijn niet OFDM-only (6, 12, 24 Mbps), 802.11b staat aan (1, 2, 5.5, 11 Mbps), niet op de Box 12.


@BruisTablet Geen rode puntjes hier bij resetten. 1 is nu klaar en heb ik maar erg lang aan de modem laten hangen. Ben nu bezig met de 2de en doe ik op dezelfde manier. Moet daarna kijken of die onbedraad wil. We gaan het zien en hoe jullie op de hoogte.

Raar als ik de SW2 met sateprikker ingedrukt houd dan na ongeveer 10sec 5 maal een rode puls van de led en dan kan het losgelaten worden. Was ook een unit hier op ethernet aangesloten. Wel nog met de oude software. Met nieuwe KPN software op de SW2 geen rode knipper confirmatie las je reset.


Okay, inmiddels is het gelukt om alle 4 van de nieuwe software te voorzien, alleen… 1 blijft maar continu groen staan en de andere 3 blijven maar groen knipperen. Ik heb al zo vaak de afgelopen 2 jaar alles opnieuw moeten doen, dat het zelfs de KPN medewerkers het hun begroot.. Anyway, we geven niet op.


Ik ben bang dat ik de modem moet resetten en een volledige nieuwe installatie moet doen. Voordat ik dit ga doen, heeft iemand nog tips?

 


Staan ze op synced te controleren in de v12: Met deze software zijn ze via ethernet in 30sec gesynchroniseerd. Bij loskoppelen gaan ze ongeveer 30-40sec naar rood dan naar oranje en tijdje later naar groen. Groen knipperen betekent verbinding zoeken. Staat de wifi op de v12 aan want anders gaat overal alle SW2 op wifi uit. Dat is nog steeds een bug in deze software.

 


Goedemiddag allemaal,

 

The Eagle Has Landed!

I Repeat.

The Eagle Has Landed!

 

Het helpt als je altijd dezelfde stappen volgt, want op een gegeven moment moet het goed gaan. 
 

Op mijn “oude” box 12 had ik WiFi uit staan en 1 SW2 bekabeld en die zorgde ervoor dat de overige SW2 werd verbonden. In de “nieuwe” 12 stond WiFi direct aan en op de een of andere manier konden ze niet verbinden. Heb gewoon het installatieproces opnieuw gedaan: 

 

Alle SW2 ontkoppelen en uitdoen. Op 1 kabel van de modem 1 SW2 aansluiten. Wachten totdat het led groen wordt, daarna resetten 10 seconden met een paperclip de resetknop ingedrukt houden. Als het goed is, wordt de nieuwe software geïnstalleerd. Ga tussendoor niet kijken, want de oude software ziet dat je toegang zoekt tot het WifiPunt en gaat dan blauw flikkeren.

Als de nieuwe software er opstaat en het lampje op groen staat dan heb ik in mijn geval de SW van de voeding gehaald en gewoon weer bekabeld aangesloten.

 Wat ik nu zelf heb gedaan, is weer een reset en wachten totdat alles goed gaat en weer wachten tot de lamp op groen gaat. Vervolgens voeding er afgehaald, kabel eruit en voeding erop zonder kabel. Wel dichtbij de modem doen. Als het goed gaat, wordt het nu groen en is de SW2 draadloos verbonden met de modem. Doe dit vervolgens met alle SW2. 

Het lijkt veel werk, maar dat is het eigenlijk niet. Wel als je alles moet uitvogelen.

 

In de oude app van KPN Thuis stond dit procedure goed beschreven. Nu die app er niet meer is, zou dit soort handleidingen in de MijnKPN moeten komen of op het forum.

 

@BruisTablet en anderen: Bedankt voor je hulp en het is fijn dat als je bezig bent, er iemand is die met je meekijkt en meedenkt. Top!


Goedemiddag allemaal,

 

Al 2 jaar lang had ik last van wegvallende verbindingen met Apple HomeKit producten (camera’s, lampen, etc). Dit lag niet aan de Apple’s HomeKit maar aan het Mesh-systeem van de Box 12. Na de update naar KPN Software, is het al 2 dagen erg rustig op mijn netwerk, sterker nog: al een dag geen wegvallende verbindingen. Als dit zo blijft zou ik dat bij de helpdesk aan hier op het forum aangeven want dit zou veel gebruikers kunnen helpen.


Hey,

 

hoe start ik de update ? Als ik wil inloggen ziet het er bij mij anders uit als op De plaatje boven op. 
 

ik heb wel de box 12 en de super WiFi 2 (de zwarte uit voering)

 

Maar als ik inlog op me modem zie ik nergens update staan ? 
 

 


Hey,

hoe start ik de update ? Als ik wil inloggen ziet het er bij mij anders uit als op De plaatje boven op. 

ik heb wel de box 12 en de super WiFi 2 (de zwarte uit voering)

Maar als ik inlog op me modem zie ik nergens update staan ? 

Je kunt de update niet zelf forceren. Je krijgt de update voor SuperWifi alleen als de Box 12 de update al heeft.

Op dit moment geven we de nieuwe Software aan klanten met alleen een Box 12. En als die klanten dan bijv. SuperWifi punten aanschaffen gaan die apparaten nu ook mee.

Voor jou is het is nog even afwachten. Is er een reden waarom je de update graag z.s.m. wil?


Hey,

hoe start ik de update ? Als ik wil inloggen ziet het er bij mij anders uit als op De plaatje boven op. 

ik heb wel de box 12 en de super WiFi 2 (de zwarte uit voering)

Maar als ik inlog op me modem zie ik nergens update staan ? 

Je kunt de update niet zelf forceren. Je krijgt de update voor SuperWifi alleen als de Box 12 de update al heeft.

Op dit moment geven we de nieuwe Software aan klanten met alleen een Box 12. En als die klanten dan bijv. SuperWifi punten aanschaffen gaan die apparaten nu ook mee.

Voor jou is het is nog even afwachten. Is er een reden waarom je de update graag z.s.m. wil?

Hey Paul,

 

niet echt een rede haha, maar de update voor de box 12 start die dus van zelf ? Heb soms het idee dat de WiFi van me telefoon afgaat en dan weer met een sec terug is. Weet niet of die update daar tegen helpt ?


Wanneer komt er weer een nieuwe update uit ?


Ja... een update waarbij de SuperWiFi's gewoon weer apart in te stellen zijn. Dat zou handig zijn. Dan kan ik ze weer gebruiken.


@Meedenkertje26 ik kan je op dit moment alleen vragen de product updates in de gaten te houden. 


Een update zou wel fijn zijn ja.

Kleine aanvulling. De SW2 ondersteunt wel U-APSD, maar alleen op de 5 GHz van het gastnetwerk. Niet op het hoofdnetwerk of 2.4 GHz van het gastnetwerk. Op de Box 12 staat U-APSD wel aan voor alle netwerken.


Helaas is nog niet bekend wanneer we voor de SuperWifi 2 weer een update hebben. Er wordt nog gewerkt aan de volgende versie. Zodra die klaar is zetten we hem beschikbaar. Maar op dit moment heb ik daar nog geen prognose voor. 


Komt er voor de v10 ook nog een update?


@Slontje Daar is nog niks over bekend. Als er een update voor komt dan melden we dit in onze Product Updates!


@Slontje Daar is nog niks over bekend. Als er een update voor komt dan melden we dit in onze Product Updates!

Jammer maar helaas denk ik dan


Sinds eergisteren nieuwste update binnen, SW2.C.23.04.26

KPN, wat is er allemaal veranderd? 


@Slontje Daar is nog niks over bekend. Als er een update voor komt dan melden we dit in onze Product Updates!

Jammer maar helaas denk ik dan

De V10 gaat wel over naar de nieuwe KPN Software, maar wanneer die dan aan de beurt is, is nog niet bekend.


Sinds eergisteren nieuwste update binnen, SW2.C.23.04.26

KPN, wat is er allemaal veranderd? 

We moesten even wachten tot we het change log binnen hadden, en die is er nu. 

 

We waren origineel van plan om bij updates op de update dit topic aan te passen. Net zoals we bij de Box 12 doen. Maar de updates voor wifipunten gaan langzamer dan die voor de Box 12. Dus kiezen we er nu toch voor om dit in losse product updates te doen. Dus bij dezen is er dan ook een nieuwe, en sluit ik deze product update.