Skip to main content

KPN TV+ Update januari 2023

Android OS build 0.14.0 & KPN menu 1.87.2

 

Wat zit er in?

Android OS build 0.14.0

  • Oplossing voor het niet zichtbaar zijn van live beeld in de Viaplay app
  • Verbetering in de zapsnelheid
  • Verbeteringen rondom lipsync
  • Verbeteringen op het gebied van glitches in geluid

 

KPN Menu 1.87.2

Nieuw:

Mogelijkheid om een serie opname in te plannen bij live tv.
Als je een live programma wilt opnemen, open dan de Infobalk (met OK of pijltoets naar beneden). Navigeer met de pijltoetsen naar het opname icoon (de cirkel) en druk op OK. Als het een serie is krijg je nu een pop-up met de vraag of je een enkele aflevering of de hele serie wilt opnemen.

Verbeterd/Opgelost:

  • Soms kreeg je het laadicoon in beeld als je van pauzeren terug ging naar live tv. Dit is opgelost.
  • Het kon voorkomen dat de HBO tegelrij op het hoofdscherm zwarte tegels met een laadicoon liet zien in plaats van afbeeldingen. Dit is opgelost.
  • Bij sommige programmategels werd onterecht het kindersloticoon getoond als je dit aan had staan. Dit is verholpen.
  • Verbeteringen bij het starten van Terugkijken/Begin Gemist
  • Bij het navigeren kon het voorkomen dat je de cursor/selectiekader ineens kwijt was. Je moest dan eerst met pijltoets omhoog of naar beneden deze terug in het zicht brengen. Dit fenomeen noemen we focus loss, en daarvoor zitten er oplossingen in deze firmware

 

Wanneer komt ‘ie?

De nieuwe software is beschikbaar vanaf 31 januari. Hij zal in de meeste gevallen binnen 24 uur automatisch geïnstalleerd worden. 

Heb je het na een dag of wat nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op updates.

Dit download en installeert de Android OS build update. Daarna kun je vervolgens in hetzelfde menu via Aanvullende systeemupdates de KPN Menu update downloaden.

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De Android OS build is de kern. Het KPN menu is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De Android OS build is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN Menu begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de OS build verderbouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

 

Het ergste is daarmee opgelost maar het geluid is verre van vlekkenloos. Bij zappen heb ik al beeld en dan na x aantal sec komt er pas geluid heb jij dat ook?

Ik heb na het indrukken van de p+ of p- knop eerst 1 a 2 seconden geen beeld, en als het beeld er is pas een seconde later het geluid.

Bijkomend feitje, als ik snel ga zappen dan raakt de box overstuur en pakt hij de multicast streams niet meer en pakt hij de unicast streams. Als ik de box opnieuw opstart pakt hij het weer goed op.


Het ergste is daarmee opgelost maar het geluid is verre van vlekkenloos. Bij zappen heb ik al beeld en dan na x aantal sec komt er pas geluid heb jij dat ook?

Ik heb na het indrukken van de p+ of p- knop eerst 1 a 2 seconden geen beeld, en als het beeld er is pas een seconde later het geluid.

Bijkomend feitje, als ik snel ga zappen dan raakt de box overstuur en pakt hij de multicast streams niet meer en pakt hij de unicast streams. Als ik de box opnieuw opstart pakt hij het weer goed op.

Hoe weet je of het een unicast of een multicast stream is?


 

Bijkomend feitje, als ik snel ga zappen dan raakt de box overstuur en pakt hij de multicast streams niet meer en pakt hij de unicast streams. Als ik de box opnieuw opstart pakt hij het weer goed op.

Hoe weet je of het een unicast of een multicast stream is?

Ten 1ste hoor en zie ik dat hier bij de TV zenders die ook Dolby 5.1 geluid meegeven. Hier geeft hij aan dat Dolby 5.1 wegvalt en LPCM 2.0 (Stereo) doorgeeft met het geluid. En het geluid is dan aanzienlijk harder geworden.

Ten 2de kan ik dat zien op de Fritzbox, die geeft netjes bij de onlinemonitor aan of het IPTV (Multicast) is of niet.

En ten 3de is het ook te zien aan de beeldkwaliteit. Bij veel bewegingen in beeld zie je in begrijpelijk taal haperingen. Zeker ook goed te zien bij infobalken in beeld. Beeldverbeteraars proberen dat te verbeteren, maar kan daarbij ook alleen maar erger worden.


Ik ontdekte net bij toeval iets wat nieuw was voor mij. Iets waarvan ik denk dat ik het nog niet ergens in de topics ben tegengekomen.

Ik had met de knop “radio” van de AB de tv+ box op een radiozender gezet. Hierbij zag ik zoals gebruikelijk de screensaver van de radio. Vervolgens drukte ik niet heel bewust op de terug-knop van de AB waarna het scherm van de tv zwart werd en bleef. Vanaf dat moment was de screensaver van de radio weg en bleef weg.

Is dit iets nieuws of zat dit altijd er al in?


Ik ontdekte net bij toeval iets wat nieuw was voor mij. Iets waarvan ik denk dat ik het nog niet ergens in de topics ben tegengekomen.

Is dit iets nieuws of zat dit altijd er al in?

 

Ik had het in het hele drukke topic van KPN TV+ al vermeld. Maar inderdaad dit doe ik ook als de radio aanstaat.

Dit zit er al even in. 

Maar eigenlijk moet dit als optie aangezet kunnen worden in het instellingenmenu. Net als op de VIP5202.


Komen mijn 4 k zenders ook op deze box. 


Jazeker @Bassman77, als jij het 4K pakket hebt kun je die ook gebruiken op de nieuwe ontvanger. Meer informatie over de ontvanger kun je vinden in ons topic!
 

 


Hebben nu een week TV+ en ons is het volgende opgevallen:
- De koppeling met de afstandsbediening "Google Home-app" werkt deels. Geluidknoppen werken niet.
- Evenzo de koppeling met onze "LG Magic controller" (OLED55GX6LA) werkt niet naar behoren. Alleen geluidknoppen en controlpad werken.

Wat wij missen bij "Instellingen" is de mogelijkheid om zenders te blokkeren zoals in voorgaande systemen, waardoor het scherm wat overzichtelijk wordt.

KPN graag hiervoor jullie aandacht.


Ik hoop echt dat er snel iets aan het geluid gedaan wordt. Heb de box al sinds de test en het geluid is nog niet zo slecht geweest als nu na deze update.

Vooral bij wisselen van zender of naar de guide gaan en terug is het een drama. Of er komt de eerste 10 sec helemaal geen geluid uit de speakers of er is een hoop geknetter te horen alvorens er normaal geluid is.

Bij gebruik van de apps is het geluid wel normaal dus het zit puur in het stuk normaal tv kijken.


Wanneer komen de HD glas kanalen op de box?

En komen die meteen vanaf 1?

Nee, inmiddels is bekend geworden dat de HD Glas kanalen komen te vervallen en over een paar maanden worden opgevolgd door HD+ kanalen, die én een nog wat hogere bitrate (14 tegen 12,5 Mb/s) hebben én direct "vanaf 1" beschikbaar komen.


Ik had hetzelfde probleem met het trage geluid. 
na veel uitproberen heb ik bij ‘instelllingen > informatie > video mode (helemaal onderaan)’ de instelling multicast aangepast naar unicaat. Dit heeft voor mij de vertraging helemaal verholpen. 
 

bij KPN heb ik hier al een vraag over gesteld en er wordt naar gekeken waarom dit zo’n verschil maakt. 


Ik ben een 'XS4ALL-abonnee’ en ik heb nog een ARRIS VIP5205 aan een Fritzbox op een 200/60mbit verbinding.

Hoe kan ik een Android ontvanger in bruikleen krijgen?

 


@Een medewerker van KPN:

Ik ben een 'XS4ALL-abonnee’ en ik heb nog een ARRIS VIP5205 aan een Fritzbox op een 200/60mbit verbinding.

Hoe kan ik een Android ontvanger in bruikleen krijgen?

 


Ik ben geen medewerker van KPN @Marco_H , maar ik zou zeggen op dit moment is de beste en makkelijkste manier om te bellen. Dat kan via 0800-0402 (klantenservice van KPN), maar als ex-XS4ALL klant kun je misschien beter meteen met de nummer van XS4ALL gaan bellen: 0203987666

 


@Een medewerker van KPN:

Ik ben een 'XS4ALL-abonnee’ en ik heb nog een ARRIS VIP5205 aan een Fritzbox op een 200/60mbit verbinding.

Hoe kan ik een Android ontvanger in bruikleen krijgen?

Gewoon net als elke andere klant: bellen en het abonnement om laten zetten naar de nieuwste abonnementsvorm. 


 

Bijkomend feitje, als ik snel ga zappen dan raakt de box overstuur en pakt hij de multicast streams niet meer en pakt hij de unicast streams. Als ik de box opnieuw opstart pakt hij het weer goed op.

Hoe weet je of het een unicast of een multicast stream is?

Ten 1ste hoor en zie ik dat hier bij de TV zenders die ook Dolby 5.1 geluid meegeven. Hier geeft hij aan dat Dolby 5.1 wegvalt en LPCM 2.0 (Stereo) doorgeeft met het geluid. En het geluid is dan aanzienlijk harder geworden.

Ten 2de kan ik dat zien op de Fritzbox, die geeft netjes bij de onlinemonitor aan of het IPTV (Multicast) is of niet.

En ten 3de is het ook te zien aan de beeldkwaliteit. Bij veel bewegingen in beeld zie je in begrijpelijk taal haperingen. Zeker ook goed te zien bij infobalken in beeld. Beeldverbeteraars proberen dat te verbeteren, maar kan daarbij ook alleen maar erger worden.

Bij Informatie- Video Mode kan je kiezen tussen Multicast en Unicast.

Zijn er nadelen als je Unicast instelt ipv Multicast ?


 

Bijkomend feitje, als ik snel ga zappen dan raakt de box overstuur en pakt hij de multicast streams niet meer en pakt hij de unicast streams. Als ik de box opnieuw opstart pakt hij het weer goed op.

Hoe weet je of het een unicast of een multicast stream is?

Ten 1ste hoor en zie ik dat hier bij de TV zenders die ook Dolby 5.1 geluid meegeven. Hier geeft hij aan dat Dolby 5.1 wegvalt en LPCM 2.0 (Stereo) doorgeeft met het geluid. En het geluid is dan aanzienlijk harder geworden.

Ten 2de kan ik dat zien op de Fritzbox, die geeft netjes bij de onlinemonitor aan of het IPTV (Multicast) is of niet.

En ten 3de is het ook te zien aan de beeldkwaliteit. Bij veel bewegingen in beeld zie je in begrijpelijk taal haperingen. Zeker ook goed te zien bij infobalken in beeld. Beeldverbeteraars proberen dat te verbeteren, maar kan daarbij ook alleen maar erger worden.

Bij Informatie- Video Mode kan je kiezen tussen Multicast en Unicast.

Zijn er nadelen als je Unicast instelt ipv Multicast ?

Ik heb beide tv+ kastjes op Unicast ingesteld en zie/hoor geen verschil. Er is wel een heel groot verschil in zap-snelheid en geen vertraging meer in beeld/geluid. Wanneer ik een ander forum bericht bekijk, zou dit ook geen kwaliteitsverschil moeten zijn.

 

Als ik het laatste kopje lees zou het verschil alleen de hoeveelheid data over het netwerk zijn. Met mijn 1Gb verbinding boeit het mij niet dat ieder kastje zijn eigen data ophaalt. Beide ontvangers heb ik met een ethernetkabel aangesloten. Omdat de kastjes standaard op Multicast ingesteld staan heb ik wel de vraag aan KPN gesteld of er nadelen zijn en wat de oorzaak kan zijn dat multicast niet goed werkt.


Hebben nu een week TV+ en ons is het volgende opgevallen:
- De koppeling met de afstandsbediening "Google Home-app" werkt deels. Geluidknoppen werken niet.
- Evenzo de koppeling met onze "LG Magic controller" (OLED55GX6LA) werkt niet naar behoren. Alleen geluidknoppen en controlpad werken.

Wat wij missen bij "Instellingen" is de mogelijkheid om zenders te blokkeren zoals in voorgaande systemen, waardoor het scherm wat overzichtelijk wordt.

KPN graag hiervoor jullie aandacht.

Mag ik vragen hoe je hem gekoppeld hebt want ik krijg mijn magic remote van Lg helemaal

niet gekoppeld als ik in het menu klik op Kpn dan moet je op channel klikken en dan zeggen of het werkt maar bij mij doet hij het niet
heb je tijdens het koppelen in het menu van de lg tv iets aangeklikt een bepaald merk of type 

want zoals ik het menu doorloop je kiest je HDMI kanaal dan decoder dan uiteindelijk kpn werkt niet bij mij 

vast bedankt 


Wij hebben sinds 31 januari KPN TV+. Het veranderen van zender duurt wat lang, maar daar valt wel mee te leven. We hebben alleen enorme problemen met lipsync. Ik krijg het geluid maar niet synchroon met het beeld. Echt erg, erg vervelend.. 


Ik ook van alles geprobeerd maar via de LG zelf, t.w. Allle instellingen=> Verbinding =>Instellingen apparaataansluiting=>Instelling universele afstandsbediening. Nieuw apparaat selecteren op de HDMI aansluiting waarop het signaal binnen komt maar selecteer dan niet de decoder maar degene geheel rechts in het het beeld.
Ik heb verleden week ook LG een bericht gestuurd dat de controller slecht werkt, tot nu toe geen reactie.
Geluid instellen werkt goed, maar de de KPN afstandsbediening moet ingesteld zijn op hand in het menu apparaatinstellingen.
Zet het systeem niet aan met de Magic controller, ik krijg dan geen beeld en moet de spanning weer van de DIW7022 halen.


Ik ook van alles geprobeerd maar via de LG zelf, t.w. Allle instellingen=> Verbinding =>Instellingen apparaataansluiting=>Instelling universele afstandsbediening. Nieuw apparaat selecteren op de HDMI aansluiting waarop het signaal binnen komt maar selecteer dan niet de decoder maar degene geheel rechts in het het beeld.
Ik heb verleden week ook LG een bericht gestuurd dat de controller slecht werkt, tot nu toe geen reactie.
Geluid instellen werkt goed, maar de de KPN afstandsbediening moet ingesteld zijn op hand in het menu apparaatinstellingen.
Zet het systeem niet aan met de Magic controller, ik krijg dan geen beeld en moet de spanning weer van de DIW7022 halen.

Bedankt zover ik ga er straks even mee aan de slag 

Ik zal maandag ook even contact maken met lg mischien als er meerdere berichten binnenkomen ze er sneller wat mee doen

 


Om het even centraal te houden in deze topic nog even ter aanvulling over de aanpassing in het geluid die is gedaan bij de laatste update:

Zie hieronder een screenshot van een film in de app 'Prime Video' hoe het geluid doorkomt bij de 3 opties: Automatisch, stereo en passthrough. Je ziet dat bij  'automatisch' ook het geluid niet volledig goed doorgegeven wordt (geen Plus/Atmos). 'Passthrough' wel, maar daar zit nu sinds de laatste update steeds haperingen in. Dit gaat dus niet goed. 

Om het geluid op 'Stereo' te zetten voor de KPN TV+ app zal er ook geen Dolby meer aanwezig zijn in de andere apps. Ik hoop dat er bij deze even goed aandacht aan wordt besteed.

 


Vandaag ben ik overgegaan van een XS4ALL Arris VIP5202 box naar een KPN TV+ Android box.

Tot op heden gebruikte ik m'n Xiaomi Mi Box als Spotify Connect client die ik met Spotify op mijn pc bediende.

Als ik nu in Spotify op mijn pc aangeef dat ‘ie moet streamen naar mijn KPN TV+ box, dan wordt er wel afgespeeld op de Spotify Connect client op de KPN TV+ box, maar het geluid van de TV-zender klinkt daar nog dwars doorheen! ;-( 

(Ik wil natuurlijk niet eerst mijn TV aan hoeven zetten om de KPN TV+ box op Spotify app te zetten.)

@KPN: Graag asap oplossen!

 


Sebas14 schrijft: Wat mij opvalt is dat de lokale radiozenders er ook niet tussen staan. Ik kan de kanaalnummers ook niet invoeren. Dan gaat hij naar de eerst volgende zender. Dat is dan een lokale TV zender. De lokale TV zenders staan wel in het overzicht, maar als ik die selecteer heb ik zwart beeld en geen geluid. Ook nog een probleem dat opgelost moet worden?

Verhip! @Sebas14 .Dat was me nog niet eens opgevallen. Meer dan waarschijnlijk omdat ik er nóóit naar luister (Haarlem105). Wel tv kanaal. Dat is er wel.

HennyK schrijft: Na de update valt het geluid steeds weg.

Dito hier, @HennyK . Veel stiltes van 1 tot 2 seconden gisteren. Tijdens kijken naar de ESPN zenders 1 en 2. zo'n 4 / 5 x per wedstrijdhelft. En tijdens het nieuws van 20:00 uur ook 2 x . NPO 1.

HennyK schrijft: Zijn er nadelen als je Unicast instelt ipv Multicast ?

Zie mijn antwoord aan OK Design hieronder.

Hier: FttH, XGS-PON, v10, ethernet naar TV+

Een andere zender hier aan zetten kan binnen 1 seconde maar ook binnen 7 seconden pas beeld/geluid opleveren. Zappen of direct zendernummer maakt daarbij niet veel uit.

Bassman77 schrijft: Komen mijn 4 k zenders ook op deze box. 

Die zouden er al op moeten zitten, @Bassman77 .

OK Design schrijft: Ik had hetzelfde probleem met het trage geluid. 
na veel uitproberen heb ik bij ‘instelllingen > informatie > video mode (helemaal onderaan)’ de instelling multicast aangepast naar unicaat. Dit heeft voor mij de vertraging helemaal verholpen. 

Helaas kijk je dan niet naar de optimale Multicast streams. Die zijn met 7,3 Mb/s wel mooier dan de unicast streams met 6 Mb/s, @OK Design .

Bedoel je met traag geluid dat het wat later komt dan het beeld? Als het maar synchroon is, en niet vertraagd t.o.v. het beeld zou ik toch voor het Multicast beeld gaan.

Multicast werkt alleen niet goed via de wifi van de v10. In alle andere gevallen wel.

En nog een punt. Ik krijg het i.t.t. de Arris vip2952 niet voldoende werkend met de Samsung afstandsbediening van de tv. Kan niet meer terug naar Home op de decoder. Krijg dan de Home van de Samsung.
Maar ja, niet heel erg. Je kunt het geheel af met de KPN afstandsbediening aangezien je het hele app gebeuren van je TV dan niet nodig hebt.


 

OK Design schrijft: Ik had hetzelfde probleem met het trage geluid. 
na veel uitproberen heb ik bij ‘instelllingen > informatie > video mode (helemaal onderaan)’ de instelling multicast aangepast naar unicaat. Dit heeft voor mij de vertraging helemaal verholpen. 

Helaas kijk je dan niet naar de optimale Multicast streams. Die zijn met 7,3 Mb/s wel mooier dan de unicast streams met 6 Mb/s, @OK Design .

Bedoel je met traag geluid dat het wat later komt dan het beeld? Als het maar synchroon is, en niet vertraagd t.o.v. het beeld zou ik toch voor het Multicast beeld gaan.

Multicast werkt alleen niet goed via de wifi van de v10. In alle andere gevallen wel.

En nog een punt. Ik krijg het i.t.t. de Arris vip2952 niet voldoende werkend met de Samsung afstandsbediening van de tv. Kan niet meer terug naar Home op de decoder. Krijg dan de Home van de Samsung.
Maar ja, niet heel erg. Je kunt het geheel af met de KPN afstandsbediening aangezien je het hele app gebeuren van je TV dan niet nodig hebt.

Met traag geluid bedoel ik dat tussen het wisselen van zenders eerst een aantal seconden doet over het zien van beeld, daarna nog vertraging voordat het geluid erbij komt. Als het geluid erbij komt dan loopt het wel synchroon maar het komt ook regelmatig voor dat het geluid helemaal niet komt.
Met de unicast-stream heb ik bij overschakelen geen vertraging met beeld en het geluid is er ook altijd en direct. 

Ik heb de tv+ontvanger (direct) bedraad aangesloten op de v10 en heb een 1Gb verbinding. 

Ik heb KPN de vraag gesteld wat het verschil van tussen multicast en unicast maar daar kon de medewerker (waarschijnlijk de verkeerder persoon) me niets over zeggen. Als het enige verschil een stream van 6 Mb/s t.o.v. 7,3 Mb/s is dat zou ik (met de problemen die ik ervaar met multicast) ten alle tijden kiezen voor de unicast-stream. Als alles goed en vlot zou werken zou ik uiteraard wel voor de multicast gaan.