Skip to main content
Updates

TV+ Box: Update naar firmware versie 0.30.6

  • 20 August 2024
  • 76 reacties
  • 3755 keer bekeken

KPN TV+ Box: Update augustus #2 2024

TV+ Box firmware versie 0.30.6

De vorige launcher update is net klaar met uitrollen. Nu is het de beurt aan de firmware. 

 

Wat zit er in?

  • Verbeteringen audio- en videokwaliteit
    • Voorkomen audio dips bij Dolby Digital
  • Nieuwe vooraf geïnstalleerde apps zijn ook voor bestaande klanten direct actief. Dit betekent bijvoorbeeld dat de (nieuwe) HBO Max app en de Ziggo Go app automatisch worden geïnstalleerd. Je hebt geen Google-account meer nodig voor die apps
  • TalkBack: gesproken feedback voor knoppen in top menu
  • Vermindering crashes

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 22 augustus
    Dit bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 27-29 augustus

Heb je hem na 29 augustus nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ Launcher

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ launcher begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

@wjb dan had videokwaliteit beter niet vernoemd kunnen worden. Sommige zitten echt te wachten op gelijkwaardige beeldkwaliteit in live, opnames en terugkijken en andere kanalen ook in “hogere” beeldkwaliteit. 

Zelfs Ziggo heeft gelijke beeldkwaliteit met hun glasvezel-kabel netwerk.


@wjb dan had videokwaliteit beter niet vernoemd kunnen worden. Sommige zitten echt te wachten op gelijkwaardige beeldkwaliteit in live, opnames en terugkijken en andere kanalen ook in “hogere” beeldkwaliteit. 

Ik vermoed dat dat puur het kopje is dat ze ook in de release-notes van het TV+ developmentteam door hebben gekregen. Ik hoop ook vurig op de realisatie van punt 2 van de feature requests TV+ Box maar deze update voorziet daar in ieder geval nog niet in. Ook ben ik bang dat het er voorlopig niet in zit dat er meer zender met de hoogste beeldkwaliteit zullen gaan komen. Ik vermoed dat dat pas zal gaan gebeuren als h.265 gemeengoed is. Weet dat uitgesteld kijken bij Ziggo ook niet in de hoogst mogelijke beeldkwaliteit is.


@wjb dat ben ik niet helemaal met je eens. Want met terugkijken is dit h.265 5.5mbps en voor sommige kanalen zelfs hoger.


Ik hoop toch nog een antwoord op mijn laatste vraag te krijgen.

 

De vraag die @joop2011 stelt, wil ik ook graag beantwoord zien. Dank u.


Wat @wjb aangeeft klopt. De verbetering is het voorkomen van audiodips bij Dolby Digital, wat in dit geval onder de categorie "Verbeteringen audio- en videokwaliteit” valt.


Wordt met deze update ook het 5-6seconden zwart beeld als je de Gids wegdrukt om weer tv te kijken verholpen?


Wordt met deze update ook het 5-6seconden zwart beeld als je de Gids wegdrukt om weer tv te kijken verholpen?

Persoonlijk ervaar ik dat ook niet. Heb je hier altijd last van of alleen in specifieke situaties?


Wordt met deze update ook het 5-6seconden zwart beeld als je de Gids wegdrukt om weer tv te kijken verholpen?

Persoonlijk ervaar ik dat ook niet. Heb je hier altijd last van of alleen in specifieke situaties?

Ik had het sinds de laatste update van de week. Maar ik heb net nog even de stekker eruit getrokken en hem een dus een frisse start gegeven.. issue weg. excuses 😊


Helaas zijn die voorgeïnstalleerde apps niet te verwijderen.

Toch een mogelijkheid gevonden om de meeste te verwijderen.

Via Instellingen - Apparaat - Apps - Alle apps bekijken - app details - Verwijderen of Uitschakelen kan je die apps verwijderen of onzichtbaar maken. Op Prime Video na heb ik ze gelukkig allemaal kunnen verwijderen.

Helaas is het verwijderen van die apps van korte duur geweest, ze worden door KPN knalhard opnieuw geïnstalleerd en de mogelijkheid om ze uit te schakelen is er ook niet immers die optie wordt niet geboden bij "normale" apps.

Daarmee is het dus niet mogelijk om die apps van het apps scherm weg te houden...

...en dat is iets waar ik absoluut niet vrolijk van wordt.

Zorg er dan voor dat die apps alleen automatisch geïnstalleerd worden als er geen Google account ingesteld is zodat een gebruiker met Google account gewoon zelf kan bepalen welke apps er wel of niet geïnstalleerd moeten worden. Hij kan ze dan immers gewoon zelf vanuit de Google Play Store installeren.

 

Ik heb dit als punt 85 in de feature requests TV+ Box opgenomen met een link naar dit bericht.

kleinigheid hierop: elk merk met android moet minder reclame spil erop zetten(vooraf geinstaleerde apps)

dat is de meeste klacht van elke klant cq koper van een android device.

ik ben juist naar oneplus gegaan om de minst mogelijle ,bloatware, te krijgen.

apps instaleren zonder account kan ik mij voorstellen kaar doe het op deze manier:

bij Installatie tv box geef een keuze welke apps erop moeten komen te staan. maak in de instellingen een optie basis apps instaleren. daarin keuzemenu .

zoals met Instaleren met mijn Google account krijg ik de vraag welke apps Ik op desbetreffende device wil hebben.

deze update moet niet uitrollen voordat het mogelijk is secundaire apps eraf te halen.

 

 


Wat is de beweegreden van KPN om al die apps te installeren? Ik gebruik er geen enkele van, ik kijk streamingdiensten via m’n net nieuw gekochte TV zelf (geen issue met Dolby Vision en/of HDR10 HGR). Het is allemaal onnodige ballast, het vertraagt alleen maar en ik krijg zo het idee dat ik als abonnee totaal geen invloed (meer) heb op wat ik wil gebruiken. Ik zou dit graag eens goed uitgelegd zien.


Wat is de beweegreden van KPN om al die apps te installeren? 

KPN wil dat je ook zonder een Google account gebruik kunt maken van de TV+ Box en dan dus ook gebruik kunt maken van alle streamingdiensten waar KPN geld aan kan verdienen als je via hun een abonnement afsluit. Dan moeten die apps natuurlijk wel geïnstalleerd zijn omdat je zonder Google account geen gebruik kunt maken van de Google Play Store.

Ansich snap ik dat wel maar dat is ook precies waarom mijn voorstel is om dat alleen te doen bij abonnees zonder Google account. Abonnees met een Google account kunnen immers gewoon zelf die apps via de Google Play Store installeren.


Pure commercie oftewel reclame op m’n box. In de hoop dat men niet zo eigenlijs is als ik en dus via KPN de ambo’s afsluit. Wat daar het voordeel van is snap ik niet. Maar je Google-account uitleg is enigszins verdedigbaar.


Misschien een rare vraag, maar wat is er tegen commercie en geld verdienen?

 

Dat je overbodig app’s en info niet wilt zien begrijp ik volledig.

Ik kijk ook nooit naar de film en serie info.

 

Voordat er vragen komen waarom ik hier wel reageer, zie hier.😉


Ik heb sowieso iets tegen reclame op een dienst waar ik al voor betaal. De apps staan mij verder totaal niet in de weg, ik kom nooit op die “afdeling” omdat ik (zoals ik al eerder aangaf) alles via m’n TV stream. Het is helemaal geen kat of rotopmerking hoor, ik wilde het gewoon graag uitgelegd hebben, niks meer en niks minder. 

Dit is het nadeel van geschreven berichten, je ziet niet hoe het bedoeld wordt. In elk geval door mij niet negatief. goff topic]Dat jij Joop gaat stoppen op het forum vind ik ontzettend triest en jammer. Ik snap je beweegreden, maar dat dit zover moet komen vind ik echt jammer. [/off topic]


Misschien een rare vraag, maar wat is er tegen commercie en geld verdienen?

Niets maar ik ben van mening dat je dit niet moet opdringen aan jouw abonnees door ongevraagd apps van streamdiensten of andere providers te installeren op een apparaat die door de abonnee gehuurd wordt. Het is voor mij alleen maar vervuiling van dat door mij gehuurde apparaat.

Nu is de reden dat KPN die apps installeert niet omdat KPN reclame wil maken voor die streamingdiensten maar om die streamingdiensten toch aan te kunnen bieden aan klanten die een aversie tegen Google hebben of geen behoefte hebben aan andere apps op hun TV+ Box en daarom geen Google account instellen en dus ook geen toegang hebben tot de Google Play Store.

Dat is mijns inziens ook uitstekend alleen zou het KPN sieren om dat niet te doen bij abonnees die wel een Google account hebben en geen behoefte hebben aan al die streamingdiensten. Er is naar mijn mening werkelijk niemand die hier "slechter" van wordt en dan is mijn stelling ... vooral doen!


Ja eens. Nogmaals het stoort me niet, maar meestal als je bijvoorbeeld op je iPhone een app aanschaft “koop” je de reclame er af. Ik had dat hier ook willen zien. Maar … voor de mensen die geen Google Account hebben is het denk ik plausibel. Als je een aversie hebt tegen Google tja … dan moet je ook geen Android box in huis halen, niet dat er veel alternatieven zijn …

Zelf zou ik graag willen dat KPN die app voor je TV eens doorontwikkelde en sneller maakte, want ik zie daar enorm veel potentie in. Dan heb je ook geen Box meer nodig, mede omdat nu het opnemen ook ondersteund wordt op diezelfde app. 


Als je een aversie hebt tegen Google tja … dan moet je ook geen Android box in huis halen, niet dat er veel alternatieven zijn …

En dat is volgens mij nu precies waarom KPN het graag mogelijk wil maken dat je geen Google account nodig hebt om toch TV te kunnen kijken via KPN zonder dat je "last" zou hebben van Google. KPN hoopt dat je daarmee minder het gevoel hebt een Android box in huis te halen en meer een KPN TV+ Box. Ik snap dat helemaal en ik denk ook dat er een behoorlijk grote groep is die hierdoor geen Google account nodig heeft voor de TV+ Box.

 

Ik ben overigens blij dat punt 6 van de feature requests TV+ Box bij een eerdere update geïmplementeerd is.

Ik zou willen dat punt 64 ook ingewilligd zou worden maar helaas is dat niet het geval. Gelukkig maak ik vrijwel geen gebruik van de zoekfunctie en dus heb ik daar ook niet zo veel "last" van.


Ik heb wel last van het feit dat het geluid vaak op zich laat wachten als je van de ene naar de andere zender gaat. Soms komt er gewoon helemaal geen geluid, dan even heen en weer zappen en dan komt het wel. Is dit bij meerdere gebruikers ook zo?


Ik zit nu met twee ontvangers die niet verder gaan dan 20P. Herstarten/resetten/fabrieksinstellingen help allemaal niet.

Zal de helpdesk maar gaan bellen (als ik het nummer kan vinden op de website).


Ik zit nu met twee ontvangers die niet verder gaan dan 20P. Herstarten/resetten/fabrieksinstellingen help allemaal niet.

Zal de helpdesk maar gaan bellen (als ik het nummer kan vinden op de website).

Ik denk dat jij dit ervaart op een HMB2260, VIP2952 of VIP5202 terwijl dit topic gaat over een firmware update van de DIW7022.

Je kunt de helpdesk bellen op 0800-0402.


Update vandaag succesvol automatisch geïnstalleerd.

 


ook hier is de Update vandaag succesvol automatisch geïnstalleerd.


Nou, bij mij geen verbetering.  Oude versie geen problemen maar met deze nieuwe versie black inserts en audio dips. Heb hem maar weer op 59.9Hz en op audio passthrough gezet. Daarna waren de problemen weg. Ik kan mij helaas niet herinneren of ik de box al hierop had staan. Ik weet dus niet of de settings overschreven zijn door deze update.


Sinds kort krijg ik de melding, dat de afstandsbediening opnieuw moet worden gekoppeld middels de toetsen 7 en 9. Dit werkt niet zet KPN en uit en vervolgens weer aan en vervolgens werkt alles weer.

Bij de instellingen zie ik wel 

TV+ Box firmware versie 0.30.6

TV+ Box launcher versie 1.160.2

Instellingen van de afstandsbediening worden niet opgehaald.

Dit herhaalt zich telkens weer (Ik heb eco stand aanstaan)

Ik heb de batterijen vervangen, maar dat helpt niet

 

 


Sinds kort krijg ik de melding, dat de afstandsbediening opnieuw moet worden gekoppeld middels de toetsen 7 en 9. Dit werkt niet zet KPN en uit en vervolgens weer aan en vervolgens werkt alles weer.

Bij de instellingen zie ik wel 

TV+ Box firmware versie 0.30.6

TV+ Box launcher versie 1.160.2

Instellingen van de afstandsbediening worden niet opgehaald.

Dit herhaalt zich telkens weer (Ik heb eco stand aanstaan)

Ik heb de batterijen vervangen, maar dat helpt niet

Heb je De afstandsbediening van de KPN TV+ Box topic doorgenomen? Mocht dat niet helpen, maak alsjeblieft een nieuw topic aan, dan pakken we het daar op en blijft het hier overzichtelijk. 


wij hebben de update gehad, waarneer geen idee. geen melding gezien.

direct problemen zoals altijd.

nu gaat het ,zappen zeer traag 

duurt 5 seconden voordat hij omschakeld.

dit was binnen een seconden.

helaas nog steeds geen dolby vision cq hdr en dolby atmos doorgave naar de philips tv. 

 

maximale resolutie is nu 59,98hz, was eerst 60hz.