Skip to main content
Updates

TV+ Box: Update naar firmware versie 0.30.6

  • 20 August 2024
  • 76 reacties
  • 3749 keer bekeken

KPN TV+ Box: Update augustus #2 2024

TV+ Box firmware versie 0.30.6

De vorige launcher update is net klaar met uitrollen. Nu is het de beurt aan de firmware. 

 

Wat zit er in?

  • Verbeteringen audio- en videokwaliteit
    • Voorkomen audio dips bij Dolby Digital
  • Nieuwe vooraf geïnstalleerde apps zijn ook voor bestaande klanten direct actief. Dit betekent bijvoorbeeld dat de (nieuwe) HBO Max app en de Ziggo Go app automatisch worden geïnstalleerd. Je hebt geen Google-account meer nodig voor die apps
  • TalkBack: gesproken feedback voor knoppen in top menu
  • Vermindering crashes

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 22 augustus
    Dit bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 27-29 augustus

Heb je hem na 29 augustus nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ Launcher

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ launcher begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

KPN TV+ Box: Update augustus #2 2024

TV+ Box firmware versie 0.30.6
 

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 22 augustus
    Dit bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 27-29 augustus

Heb je hem na 22 augustus nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ Launcher

 

@Paul van KPN klopt dit wel als je hem na 22augustus nog niet hebt dat ik hem dan zelf kan update?


Kan ik de vooraf geïnstalleerde apps ook de-installeren om zo ruimte vrij te maken?

Ik heb geen behoefte aan de HBO Max app, Viaplay app, Ziggo GO app en de apps van veel andere streamingdiensten waar ik toch geen abonnement op heb en zal nemen.


Kan ik de vooraf geïnstalleerde apps ook de-installeren om zo ruimte vrij te maken?

Ik heb geen behoefte aan de HBO Max app, Viaplay app, Ziggo GO app en de apps van veel andere streamingdiensten waar ik toch geen abonnement op heb en zal nemen.

Durf ik niet direct te zeggen @wjb, ik vermoed van niet maar pin me hier niet op vast. Feedback gaan we zeker meenemen! Kom je anders ruimte tekort? 


@Paul van KPN klopt dit wel als je hem na 22augustus nog niet hebt dat ik hem dan zelf kan update?

Typo aangepast. 😄


@Paul van KPN klopt dit wel als je hem na 22augustus nog niet hebt dat ik hem dan zelf kan update?

Typo aangepast. 😄

@Paul van KPN knippen en plakken werkt goed 😉 grapje kan gebeuren dat je er net overheen gelezen hebt 


Kan ik de vooraf geïnstalleerde apps ook de-installeren om zo ruimte vrij te maken?

Ik heb geen behoefte aan de HBO Max app, Viaplay app, Ziggo GO app en de apps van veel andere streamingdiensten waar ik toch geen abonnement op heb en zal nemen.

Durf ik niet direct te zeggen @wjb, ik vermoed van niet maar pin me hier niet op vast. Feedback gaan we zeker meenemen! Kom je anders ruimte tekort? 

Nee, ik kom geen ruimte tekort.

Off-topic:

Ik heb een aversie tegen de verbrokkeling van het aanbod en doe principieel niet mee aan het ondersteunen daarvan. We gaan in Europa het Amerikaanse model achterna en ik denk niet dat we dat moeten willen. Ik kan me de tijd nog herinneren dat iedereen "TV à-la-carte" wilde want dan zou de prijs lager worden. Welnu, ik heb het altijd al geroepen, de prijs wordt alleen maar hoger en door de verbrokkeling zien we ook een verschraling van van het lineair aanbod omdat zenders door hun eigenaren alleen nog maar via (hun eigen) streamingdiensten beschikbaar gesteld worden.

Dat is voor mij dan ook een reden waarom ik niet wil dat de apps van die streamingdiensten mijn apparatuur "vervuilen". Dit is ook de reden waarom ik zo fel was/ben tegen het tonen van caroussels, zoekresultaten en filmtips van streamingdiensten waar ik niet op geabonneerd ben en wil/zal zijn.

Zo, even mijn hart gelucht maar ik hoop oprecht dat KPN er iets mee doet, ik ben vast niet de enige die er zo over denkt.


Ik heb er geen problemen mee, maar dat komt omdat ik wel Streamingdiensten hebt.

En ik denk (persoonlijk) dat dat de toekomst is.

En dat er een groep mensen is, die er wel problemen mee hebben, dat kan ik me uiteraard ook best voorstellen.

We zijn gelukkig allemaal anders. toch? 


Helaas zijn die voorgeïnstalleerde apps niet te verwijderen.


Deze topic gaat over de nieuwe update 0.30.6

 

Ik heb hier een topic gemaakt voor dingen die je wel of niet wilt zien.😉


Helaas zijn die voorgeïnstalleerde apps niet te verwijderen.

Zit er geen 'uitschakel' toets onder de app instellingen?

Op mijn Sony Google tv is o.a. voor geïnstalleerd Netflix en Apple tv. Die apps kan ik niet verwijderen, maar wel zodanig uitschakelen dat ik ze op het Google tv Home scherm niet meer zie, en ook niet meer zie staan tussen alle geïnstalleerde apps.

Is dit iets om voor te leggen bij de ontwikkelaars om de 'uitschakelfunctie'  in die systeem apps te implementeren?


Helaas zijn die voorgeïnstalleerde apps niet te verwijderen.

Toch een mogelijkheid gevonden om de meeste te verwijderen.

Via Instellingen - Apparaat - Apps - Alle apps bekijken - app details - Verwijderen of Uitschakelen kan je die apps verwijderen of onzichtbaar maken. Op Prime Video na heb ik ze gelukkig allemaal kunnen verwijderen.


 

@wjb

 

Off-topic:

Ik heb een aversie tegen de verbrokkeling van het aanbod en doe principieel niet mee aan het ondersteunen daarvan. We gaan in Europa het Amerikaanse model achterna en ik denk niet dat we dat moeten willen. Ik kan me de tijd nog herinneren dat iedereen "TV à-la-carte" wilde want dan zou de prijs lager worden. Welnu, ik heb het altijd al geroepen, de prijs wordt alleen maar hoger en door de verbrokkeling zien we ook een verschraling van van het lineair aanbod omdat zenders door hun eigenaren alleen nog maar via (hun eigen) streamingdiensten beschikbaar gesteld worden.

Dat is voor mij dan ook een reden waarom ik niet wil dat de apps van die streamingdiensten mijn apparatuur "vervuilen". Dit is ook de reden waarom ik zo fel was/ben tegen het tonen van caroussels, zoekresultaten en filmtips van streamingdiensten waar ik niet op geabonneerd ben en wil/zal zijn.

Zo, even mijn hart gelucht maar ik hoop oprecht dat KPN er iets mee doet, ik ben vast niet de enige die er zo over denkt.

Klopt, ik ben het in deze volledig met @wjb eens. 

Vooral het feit dat je die apps zelf kan installeren als je daar behoefte aan hebt. En ik heb een grote aversie tegen vooraf geïnstalleerde apps.

Net zoals op de meeste mobiele telefoons, vol met apps die ik helemaal niet wil! En dat je ze er niet eens af kan gooien, verschrikkelijk..…

Ik wil gewoon een 'lege' telefoon/Android box, waar ik dan zelf kan bepalen welke apps ik al dan niet nodig heb. 


Reken er dan maar op dat je abonnement een stuk duurder wordt. Voor mij hoeft het ook niet, maar zo is het nu eenmaal. Take of leave it.


Net zoals op de meeste mobiele telefoons, vol met apps die ik helemaal niet wil! En dat je ze er niet eens af kan gooien, verschrikkelijk..…

Ik wil gewoon een 'lege' telefoon/Android box, waar ik dan zelf kan bepalen welke apps ik al dan niet nodig heb. 

Als je beetje technisch onderlegd ben kan je alles afgooien (zonder rooten), zelfs zulke apps de nodig zijn voor opstarten van Android (Je telefoon/TV Box wordt een backsteen tenzij je via recovery modus de fabriek firmware weer installeer)

Zo heb ik via ontwikkelaar modus Netflix, Prime Video en Google Film eraf gegooid. Deze zijn sowieso beter direct te gebruiken vanaf een SmartTV, je heb geen gedoe met Geluild en Framerates


Laat ik dan eens ON-topic beginnen.
De nieuwe apps staan er keurig op.
Maar de optie:
[TalkBack] gesproken feedback voor knoppen in top menu
Is niet te vinden, of het zit net zo vreselijk verstopt als dat het al was.


De nieuwe apps staan er keurig op.
Maar de optie:
[TalkBack] gesproken feedback voor knoppen in top menu
Is niet te vinden, of het zit net zo vreselijk verstopt als dat het al was.

De optie om TalkBack aan of uit te zetten is niet verplaatst, die zit gewoon nog onder Instellingen - Apparaat - Apparaatvoorkeuren - Toegankelijkheid

Overigens wist ik niet hoe snel ik die optie weer uit moest zetten, wat een complete ramp dat terugpraten als je keuzes sneller maakt dan dat ze uitgesproken worden.


Hi iedereen, ik heb zojuist een aantal berichten verwijderd die niet aansluiten op het onderwerp van dit topic. Namelijk: TV+ Box: Update naar firmware versie 0.30.6. 
Ik wil jullie vriendelijk vragen om het daarover te hebben hier, en anders een nieuw topic te starten mocht je een ander onderwerp willen bespreken. Bijna overbodig, maar bij deze een link naar onze huisregels. Hou het netjes, dan hebben we hier met zijn allen een mooie tijd! 


Ik zie dat mijn vraag is weggehaald.

 

Mijn vraag was:

** Verbeteringen audio- en videokwaliteit **

Wat moet ik mij precies hierbij voorstellen? 

Wat is er vooral beter in videokwaliteit?

 

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop


Helaas zijn die voorgeïnstalleerde apps niet te verwijderen.

Toch een mogelijkheid gevonden om de meeste te verwijderen.

Via Instellingen - Apparaat - Apps - Alle apps bekijken - app details - Verwijderen of Uitschakelen kan je die apps verwijderen of onzichtbaar maken. Op Prime Video na heb ik ze gelukkig allemaal kunnen verwijderen.

Helaas is het verwijderen van die apps van korte duur geweest, ze worden door KPN knalhard opnieuw geïnstalleerd en de mogelijkheid om ze uit te schakelen is er ook niet immers die optie wordt niet geboden bij "normale" apps.

Daarmee is het dus niet mogelijk om die apps van het apps scherm weg te houden...

...en dat is iets waar ik absoluut niet vrolijk van wordt.

Zorg er dan voor dat die apps alleen automatisch geïnstalleerd worden als er geen Google account ingesteld is zodat een gebruiker met Google account gewoon zelf kan bepalen welke apps er wel of niet geïnstalleerd moeten worden. Hij kan ze dan immers gewoon zelf vanuit de Google Play Store installeren.

 

Ik heb dit als punt 85 in de feature requests TV+ Box opgenomen met een link naar dit bericht.


De nieuwe apps staan er keurig op.
Maar de optie:
[TalkBack] gesproken feedback voor knoppen in top menu
Is niet te vinden, of het zit net zo vreselijk verstopt als dat het al was.

De optie om TalkBack aan of uit te zetten is niet verplaatst, die zit gewoon nog onder Instellingen - Apparaat - Apparaatvoorkeuren - Toegankelijkheid

Dat bedoelde ik ook, in het startbericht staat dat het één van de verbeterpunten is, maar dat staat er al meer dan een jaar, dus wat is het verbeterpunt?


huistijger schreef:

Dat bedoelde ik ook, in het startbericht staat dat het één van de verbeterpunten is, maar dat staat er al meer dan een jaar, dus wat is het verbeterpunt?

Het verbeterpunt is dat de knoppen van het topmenu nu ook voorzien zijn van "TalkBack". Er wordt nu dus ook tegen je gezegd welke knop je geselecteerd hebt.


Ik zie dat mijn vraag is weggehaald.

 

Mijn vraag was:

** Verbeteringen audio- en videokwaliteit **

Wat moet ik mij precies hierbij voorstellen? 

Wat is er vooral beter in videokwaliteit?

 

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

 

Ik hoop toch nog een antwoord op mijn laatste vraag te krijgen.

Zie ook hier.


Helaas kan ik het je ook niet vertellen, @Nick83  ik heb de update wel binnen, maar het beeld is net als anders, heel mooi…
Audio kan me niks schelen daar ben ik gauw tevreden mee.
Ik heb zelfs alle radiozenders verborgen.


De vraag die @joop2011 stelt, wil ik ook graag beantwoord zien. Dank u.


De vraag die @joop2011 stelt, wil ik ook graag beantwoord zien. Dank u.

Mijn vermoeden is dat er mensen waren waarbij het Dolby Digital geluid af en toe weg viel (audio dips) en dat dat nu verholpen is. Dat is immers wat als sub-bullet (specificatie) onder "Verbeteringen audio- en videokwaliteit" vermeld staat.

  • Verbeteringen audio- en videokwaliteit
    • Voorkomen audio dips bij Dolby Digital