Skip to main content

KPN TV+ Update september 2023 #1

KPN TV+ app 1.118.2

 

Wat zit er in?

Verdere verbeteringen in de instellingen

Een aantal van de instellingen waar je als klant graag makkelijk bij wilt komen zit best wel verstopt in het instellingenmenu. Dus zijn we bezig om daar verbetering in te brengen.

Met de vorige App update hebben we de opties voor Toegankelijkheid en Geluid naar boven gebracht. Ze zijn dan direct in het eerste menu te kiezen.

Onder Geluid hebben we nu ook het instellen van de audiokwaliteit gezet. 

Deze optie hadden we dus al, maar ze stond tot nu toe meer verborgen.

 

Ook hebben we een nieuwe optie gemaakt onder Toegankelijkheid. Hiermee kun je instellen dat je geen geluid meer hoort en geen live beeld meer ziet als je navigeert in de menu's.

 

De overige opties zijn nog op de oude plek te vinden onder de Apparaatinstellingen. Ben je op zoek naar een bepaalde instelling? Check het Kennisbank artikel over de instellingen: 

 

Verder

🔹 Per deze update zal bij een nieuwe installatie van de TV+ Box (bij nieuwe klanten, of na een volledige reset) het geluid standaard op Stereo staan in plaats van Automatisch. We zien dat dit minder issues geeft. En we geloven dat klanten die meer eisen stellen aan het geluid, de instelling om dit aan te passen goed kunnen vinden.

🔹 Het belletje in de menubalk is vervangen door een envelopje. Op dit moment wordt het nog alleen gebruikt om aan te geven als er een update is. Maar in de toekomst kunnen we op deze manier ook informatieberichten sturen. Dan is een envelopje duidelijker.

🔹 Onder Instellingen > Pincode en privacy zitten ook de toestemmingsopties voor het gebruik van je data ter verbetering van onze dienst en om je beter te kunnen helpen als er problemen zijn. Per deze update wordt deze toestemming bij nieuwe installatie gelijk uitgevraagd.

🔹 Daarnaast een fix voor problemen met Terugkijken als je lang achter elkaar blijft doorkijken naar volgende programma's.

🔹 En een fix voor problemen met opstarten van bepaalde (niche) apps die dan in een verkeerde modus opgestart werden.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 4 september
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 7 september

Heb je hem na 7 september nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 


 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Vanuit het tv team is de aangeraden manier voor audio in principe om alles op automatisch te laten. Dan kunnen de apparaten onderling de boel met elkaar uitvechten.  Dat is dan ook de lijn die wij over het algemeen aanhouden.  Passthrough kan ook weer zo z'n problemen geven. 

 

Latere edit: als je lipsync issues ervaart, dan is van hen uit het advies om stereo te gebruiken, zoals ook in de bekende bevindingen vermeld wordt


Is er ook uitzicht dat kanalen die nu in stereo uitzenden alsnog in dolby 5.1 gaan uitzenden, zoals ESPN ? Dat zou een hoop issues automatisch oplossen. 


Durf ik niet te zeggen. Hangt van de zenders in kwestie af. 


Ik heb nu ik zowel de geluid instelling op de tv als op de tv box op doorloop/passthrough heb gezet ook geen lipsync problemen meer.

Op de dolby kanalen ontvang ik volgens mijn Sonos app nu keurig 5.1 en op de stereo only kanalen ontvang ik dan stereo pcm 2.0

 Dit alles op een Samsung qled met Sonos beam soundbar.

Geweldige tip, niet alleen is lipsync opgelost, heb met Tivimate eindelijk geluid bij films die alleen geluidsspoor 5.1 hebben. 👍🏻


Vanuit het tv team is de aangeraden manier voor audio in principe om alles op automatisch te laten. Dan kunnen de apparaten onderling de boel met elkaar uitvechten.  Dat is dan ook de lijn die wij over het algemeen aanhouden.  Passthrough kan ook weer zo z'n problemen geven. 


 ik bedoelde meer bij de workaround, nu wordt dat stereo/pcm aangeraden bij problemen. Ik denk dat in ieder geval deze optie er ook bij zou  moeten, zie ook de reactie van @RuudDelft 


Ja, misschien geen slecht idee. Ik kijk er even naar.


Durf ik niet te zeggen. Hangt van de zenders in kwestie af. 

Ziggo doet het wel en als ik me het goed herinner doet de Arris het wel op 5.1


Maar is KPN van de update window afgeweken van vrijgeven dat was altijd rond 11 uur  maar is nog niks binnen


ik heb sinds kort KPN+box in huis. Mooi beeld , mooi geluid op mijn Philips Full HD Led TV 40 inch. Mijn vraag is : heeft het zin om een 4K TV aan te schaffen, om de beeldkwaliteit nog meer op te krikken, of heeft dat geen zin, omdat de uitzendingen toch in HD worden uitgezonden! 

Voor de TV programma's hoef je het inderdaad niet te doen, alhoewel TV's iets aan upscaling zouden kunnen doen. En als je streamingdiensten graag met 4K kijkt zou ik een veel grotere TV aanschaffen, minimaal 50 inch en als je op 2,5 meter afstand zit 65. Anders wordt het lastig het verschil te zien.


De upscaling van de top tv’s (zeg maar vanaf 1000 euro) hebben een erg goede upscaling tegenwoordig . Ik moet moeite doen om op mijn 55inch qled het verschil te zien tussen fullhd en 4k.


Maar is KPN van de update window afgeweken van vrijgeven dat was altijd rond 11 uur  maar is nog niks binnen

Het is toch ook nog geen 7 september? 😉


Maar is KPN van de update window afgeweken van vrijgeven dat was altijd rond 11 uur  maar is nog niks binnen

Het is toch ook nog geen 7 september? 😉

dat is dan ook weer nieuw :(

Was altijd maandag pre en woensdag de uitrol


Maar is KPN van de update window afgeweken van vrijgeven dat was altijd rond 11 uur  maar is nog niks binnen

Het is toch ook nog geen 7 september? 😉

dat is dan ook weer nieuw :(

Was altijd maandag pre en woensdag de uitrol

De data staan toch duidelijk vermeld.


Maar is KPN van de update window afgeweken van vrijgeven dat was altijd rond 11 uur  maar is nog niks binnen

Het is toch ook nog geen 7 september? 😉

dat is dan ook weer nieuw :(

Was altijd maandag pre en woensdag de uitrol

De data staan toch duidelijk vermeld.

Die snap ik wel ja kan ook lezen.

Maar ze wijken af van hun ritueel.

 

Al sinds de introductie van deze box met testen is het niet anders geweest als op Maandag en Woensdag.

Daardoor lees je snel over dit nu heen omdat het al bijna jaar zo is geweest.


Waar lees je de data van de updates eigenlijk?


Waar lees je de data van de updates eigenlijk?

In het openingsbericht van dit topic zie je de data waarop de upgrade plaats gaat vinden.


Ah het gaat over deze update , deze heb ik handmatig al binnengehaald 


Ah het gaat over deze update , deze heb ik handmatig al binnengehaald 

Dan zit jij in de preselectie die maandag hem kreeg als ik hem handmatig doe krijg ik hem (nog) niet


Ik heb nu ik zowel de geluid instelling op de tv als op de tv box op doorloop/passthrough heb gezet ook geen lipsync problemen meer.

Op de dolby kanalen ontvang ik volgens mijn Sonos app nu keurig 5.1 en op de stereo only kanalen ontvang ik dan stereo pcm 2.0

 Dit alles op een Samsung qled met Sonos beam soundbar.

Helaas werkt Dolby Atmos niet meer zodra je de KPN TV+ box instelt op Passthrough. Dit is door meerdere gebruikers geconstateerd, en aangegeven in dit forum. Of KPN hier iets mee doet betwijfel ik.
Ik ben het wel met je eens dat dit in theorie de voorkeursinstelling voor geluid zou moeten zijn in combinatie met een soundbar of receiver, in tegenstelling tot de door KPN aanbevolen instelling “Automatisch”. Dan is het wel een vereiste dat Dolby Atmos ook werkt bij de instelling Passthrough.


vanacht de update binnen gekregen en dat heb ik gemerkt.

op zolder ging de TVbox aan met gevolg:

alle apparatuur incl hifi aan met harde volume. 😵💫

ik heb een paar uur niet meer geslapen.

dus na de update is de box gereset.top maar niet naar standby gegaan maar juist alles aan.

 


@dmutsaers  komt dat niet omdat atmos een HDMI 2.1 kabel nodig heeft? En ik betwijfel of die bij de tv+ box geleverd is. Ik kan helaas dit zelf niet testen omdat mijn soundbar alleen 5.1 ondersteunt. En ik neem aan dat je zowel in de tv+ box als de tv HDMI CEC aan hebt? 
En heb je dit probleem alleen als je tv kijkt of ook met apps? De tv zenders gaan geloof ik sowieso niet verder dan 5.1


Pa ik denk dat je bij atmos en instellingen op doorloop dus ook een 2.1 kabel nodig hebt tussen tv en tv box, maar dat is een wilde gok baan mijn kant. En ik denk ook dat het alleen werkt met de streaming apps die dit ondersteunen (ook een aanname van mijn kant)


Ik heb nu ik zowel de geluid instelling op de tv als op de tv box op doorloop/passthrough heb gezet ook geen lipsync problemen meer.

Op de dolby kanalen ontvang ik volgens mijn Sonos app nu keurig 5.1 en op de stereo only kanalen ontvang ik dan stereo pcm 2.0

 Dit alles op een Samsung qled met Sonos beam soundbar.

Helaas werkt Dolby Atmos niet meer zodra je de KPN TV+ box instelt op Passthrough. Dit is door meerdere gebruikers geconstateerd, en aangegeven in dit forum. Of KPN hier iets mee doet betwijfel ik.
Ik ben het wel met je eens dat dit in theorie de voorkeursinstelling voor geluid zou moeten zijn in combinatie met een soundbar of receiver, in tegenstelling tot de door KPN aanbevolen instelling “Automatisch”. Dan is het wel een vereiste dat Dolby Atmos ook werkt bij de instelling Passthrough.

passthrough moet volgens de hdmi2.0 norm ook echt passtrough zijn dus alles doorgeven.

aan een norm hoor jeje vast te houden. maar het is geen wet🤔


@dmutsaers  komt dat niet omdat atmos een HDMI 2.1 kabel nodig heeft? En ik betwijfel of die bij de tv+ box geleverd is. Ik kan helaas dit zelf niet testen omdat mijn soundbar alleen 5.1 ondersteunt. En ik neem aan dat je zowel in de tv+ box als de tv HDMI CEC aan hebt? 
En heb je dit probleem alleen als je tv kijkt of ook met apps? De tv zenders gaan geloof ik sowieso niet verder dan 5.1

Het is heel simpel: Automatisch - Dolby Atmos werkt, Passthrough - Dolby Atmos werkt niet.
Het is ook een “feature” van de KPN TV+ Box, andere Android TV boxen hebben dit euvel niet. (ten minste, de Android TV boxen die ik in bezit heb)


@dmutsaers Oké dat snap ik maar ik kan me zo voorstellen dat als je het kastje en tv op doorloop zet je opeens ook een HDMI 2.1 kabel nodig hebt tussen tv en tv+ box omdat atmos HDMI 2.1 nodig heeft. Maar dat is een aanname, het kan best kloppen wat @steffen1 aangeeft dat 2.0 genoeg is voor passthrough

Ik ben nog wel benieuwd of je doorloop wel kan selecteren als je een streaming app gebruikt op de tv+ box die atmos daadwerkelijk ondersteunt.