Skip to main content

KPN TV+ Update september 2023 #1

KPN TV+ app 1.118.2

 

Wat zit er in?

Verdere verbeteringen in de instellingen

Een aantal van de instellingen waar je als klant graag makkelijk bij wilt komen zit best wel verstopt in het instellingenmenu. Dus zijn we bezig om daar verbetering in te brengen.

Met de vorige App update hebben we de opties voor Toegankelijkheid en Geluid naar boven gebracht. Ze zijn dan direct in het eerste menu te kiezen.

Onder Geluid hebben we nu ook het instellen van de audiokwaliteit gezet. 

Deze optie hadden we dus al, maar ze stond tot nu toe meer verborgen.

 

Ook hebben we een nieuwe optie gemaakt onder Toegankelijkheid. Hiermee kun je instellen dat je geen geluid meer hoort en geen live beeld meer ziet als je navigeert in de menu's.

 

De overige opties zijn nog op de oude plek te vinden onder de Apparaatinstellingen. Ben je op zoek naar een bepaalde instelling? Check het Kennisbank artikel over de instellingen: 

 

Verder

🔹 Per deze update zal bij een nieuwe installatie van de TV+ Box (bij nieuwe klanten, of na een volledige reset) het geluid standaard op Stereo staan in plaats van Automatisch. We zien dat dit minder issues geeft. En we geloven dat klanten die meer eisen stellen aan het geluid, de instelling om dit aan te passen goed kunnen vinden.

🔹 Het belletje in de menubalk is vervangen door een envelopje. Op dit moment wordt het nog alleen gebruikt om aan te geven als er een update is. Maar in de toekomst kunnen we op deze manier ook informatieberichten sturen. Dan is een envelopje duidelijker.

🔹 Onder Instellingen > Pincode en privacy zitten ook de toestemmingsopties voor het gebruik van je data ter verbetering van onze dienst en om je beter te kunnen helpen als er problemen zijn. Per deze update wordt deze toestemming bij nieuwe installatie gelijk uitgevraagd.

🔹 Daarnaast een fix voor problemen met Terugkijken als je lang achter elkaar blijft doorkijken naar volgende programma's.

🔹 En een fix voor problemen met opstarten van bepaalde (niche) apps die dan in een verkeerde modus opgestart werden.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 4 september
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 7 september

Heb je hem na 7 september nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 


 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

@dmutsaers Oké dat snap ik maar ik kan me zo voorstellen dat als je het kastje en tv op doorloop zet je opeens ook een HDMI 2.1 kabel nodig hebt tussen tv en tv+ box omdat atmos HDMI 2.1 nodig heeft. Maar dat is een aanname, het kan best kloppen wat @steffen1 aangeeft dat 2.0 genoeg is voor passthrough

Ik ben nog wel benieuwd of je doorloop wel kan selecteren als je een streaming app gebruikt op de tv+ box die atmos daadwerkelijk ondersteunt.

Dat is natuurlijk ook hoe ik getest heb, een app (bijv. Netflix) gebruiken die Dolby Atmos ondersteunt. De kabel die KPN meelevert moet toereikend zijn, maar heb ik vanwege de vele problemen inderdaad vervangen door een beter exemplaar, zonder resultaat. Zodra je Passthrough selecteert op de KPN TV+ Box verdwijnt bij alle content van Netflix het Dolby Atmos symbool, zet je de KPN TV+ Box op Automatisch. Zoals ik al heb aangegeven is dit niet iets wat alleen bij mij speelt, maar door meerdere gebruikers is gecontroleerd en bevestigt.
Ik ben bang dat het aantal gebruikers dat gebruik kan (en wil) maken van Dolby Atmos niet heel erg groot is. En lineaire TV content zal niet beschikbaar zijn met Dolby Atmos, hiervoor zul je inderdaad de diverse streaming apps voor moeten gebruiken. Is dat niet het hele voordeel van de KPN TV+ Box?
Jammer genoeg heb ik nu weer twee Android TV Boxen naast elkaar staan. De KPN TV+ Box voor lieaire TV content, en een andere Android TV Box (die wél werkt) voor de streaming apps.


ik heb sinds kort KPN+box in huis. Mooi beeld , mooi geluid op mijn Philips Full HD Led TV 40 inch. Mijn vraag is : heeft het zin om een 4K TV aan te schaffen, om de beeldkwaliteit nog meer op te krikken, of heeft dat geen zin, omdat de uitzendingen toch in HD worden uitgezonden! 

Het laatste. Het is ivm de lipsync beter om de beeldkwaliteit op 1080i te zetten. 

Ik heb een Samsung 4K en totaal geen last van Lipsync

Ook niet bij ESPN?


@Case1961 ik had ook last van lipsync problemen bij ESPN .. dat komt omdat dit een stereo only kanaal is. Zender 1tm 10 ondersteunen allemaal dolby 5.1 . Als je de geluidsinstellingen zowel op je tv als je tv+ box op doorloop/passthrough zet heb je er vermoedelijk bijna geen last meer van.

Wel op je tv en box CEC aanzetten.


@dmutsaers ik heb even gezocht wat te doen als atmos niet werkt met bv Netflix .. staat oa bij update Netflix app. Er is alleen geen update beschikbaar. Ik vraag me dan af of de meest recente Netflix app wel geïnstalleerd is op de tv box en of het update beleid voor deze apps wel 1 op 1 gelijk loopt met Android zelf.


Ps maar dat kan waarschijnlijk ook niet want je ziet wel atmos als je geluid op automatisch zet


@Case1961 ik had ook last van lipsync problemen bij ESPN .. dat komt omdat dit een stereo only kanaal is. Zender 1tm 10 ondersteunen allemaal dolby 5.1 . Als je de geluidsinstellingen zowel op je tv als je tv+ box op doorloop/passthrough zet heb je er vermoedelijk bijna geen last meer van.

Wel op je tv en box CEC aanzetten.

Of instelling Stereo?

 


Ja dat kan ook maar dan geniet je dus niet van 5.1 op de zenders die dit ondersteunen. Als je apparatuur dolby 5.1 ondersteunt is het het beste om alles op doorloop/passthrough te zetten. Dan krijg je 5.1 te horen op zenders en apps die dit ondersteunen.


Ja dat kan ook maar dan geniet je dus niet van 5.1 op de zenders die dit ondersteunen. Als je apparatuur dolby 5.1 ondersteunt is het het beste om alles op doorloop/passthrough te zetten. Dan krijg je 5.1 te horen op zenders en apps die dit ondersteunen.

de problemen zijn allemaal met multicast.

multicast is lastig, Et je hem op unicast zijn de problemen weg. maar unicast is niet de standaard, dit is een tijdelijke omleiding.

hdmi CEC is een standaard voor comminicatie .

bedrijven hoeven zich er niet aan te houden, ik zie het als een soort database  waar alle opties in staan die gebruikt kunnen worden met bepaalde hdmi versies.

ik heb bv een Onkyo receiver met 1.4 erop. deze heeft hdmi through. deze geeft 1 op 1 de hdmi gegevens incl cec door. alleen. samsung heet heet anylink, onkyo heeft rhid. kpn noemt het CEC . dus elk merk heeft zijn eigen manier, en mag gewoon vrijblijvend iets aan of uit zetten in het protocol . 

de onkyo receiver die ik nu heb geeft Elfa hdmi 4k door en dat voor eentje uit 2012. 

mijn tv van samsung geeft geen  dolby door als doorvoer. 

 


vanacht de update binnen gekregen en dat heb ik gemerkt.

op zolder ging de TVbox aan met gevolg:

alle apparatuur incl hifi aan met harde volume. 😵💫

ik heb een paar uur niet meer geslapen.

dus na de update is de box gereset.top maar niet naar standby gegaan maar juist alles aan.

 

oeps update is er dus niet door kom ik net achter. dus er is iets anders geweest waardoor mijn tv box is aan gegaan. 

wel is dit de enige die ik draadloos heb.


'Heb zojuist de updates binnen.
Het gekke is de ene box die gaf een bericht dat er een nieuwe update was en dat ik opnieuw moest opstarten.
En aangezien ik een brave jongen ben heb ik dat dus gedaan😎
Daarna moest ik -toch nog- de update binnenhalen en wederom opnieuw opstarten.
Afijn de 2e box die zei niets van een update en die heb ik gewoon binnen gehaald en ook maar opgestart daarna.
Maar alles werkt dus weer.


Ik heb nu ik zowel de geluid instelling op de tv als op de tv box op doorloop/passthrough heb gezet ook geen lipsync problemen meer.

Op de dolby kanalen ontvang ik volgens mijn Sonos app nu keurig 5.1 en op de stereo only kanalen ontvang ik dan stereo pcm 2.0

 Dit alles op een Samsung qled met Sonos beam soundbar.

Helaas werkt Dolby Atmos niet meer zodra je de KPN TV+ box instelt op Passthrough. Dit is door meerdere gebruikers geconstateerd, en aangegeven in dit forum. Of KPN hier iets mee doet betwijfel ik.
Ik ben het wel met je eens dat dit in theorie de voorkeursinstelling voor geluid zou moeten zijn in combinatie met een soundbar of receiver, in tegenstelling tot de door KPN aanbevolen instelling “Automatisch”. Dan is het wel een vereiste dat Dolby Atmos ook werkt bij de instelling Passthrough.

Klopt, helaas geen Atmos meer. Wel jammer want Passthrough is de enige optie dat het allemaal goed werkt.


Update automatisch geïnstalleerd.

 


Hier nog geen update beschikbaar.  Straks nog maar eens proberen.


@Erik_  staat het Atmos probleem wel op de radar bij het ontwikkelteam ?


Zette de tv vanmiddag aan (met de DIW7022) en zag voor het eerst een melding.

Op nu geklikt en hij startte opnieuw op.

Nieuwe update staat er op.

Ik moet zeggen, netjes die melding, dan weet je zeker dat hij opnieuw wordt opgestart. 


Na de update heb ik op advies binnen dit forum c.q. topic,  de geluidsinstellingen op AUTOMATISCH gezeten  merk nu dat ik eerst beeld heb en een 10-tal seconden later pas geluid.


Na de update heb ik op advies binnen dit forum c.q. topic,  de geluidsinstellingen op AUTOMATISCH gezeten  merk nu dat ik eerst beeld heb en een 10-tal seconden later pas geluid.

 

Bij ons is dat ongeveer 2 seconde. (met een paar haperingen).

Daarna loopt alles bij ons goed. 


Ik heb in dit topic juist aangegeven alles op doorloop/passthrough (tv en tv+) te zetten. Dan heb je waarschijnlijk geen problemen


🔹 Per deze update zal bij een nieuwe installatie van de TV+ Box (bij nieuwe klanten, of na een volledige reset) het geluid standaard op Stereo staan in plaats van Automatisch. We zien dat dit minder issues geeft. En we geloven dat klanten die meer eisen stellen aan het geluid, de instelling om dit aan te passen goed kunnen vinden.

Ik zou wel eens bij de productvergaderingen willen zijn. Dat moet toch een vrolijke boel zijn, dat dit serieus als optie genoemd is, én vervolgens ook nog is uitgevoerd.

 

🔹 Onder Instellingen > Pincode en privacy zitten ook de toestemmingsopties voor het gebruik van je data ter verbetering van onze dienst en om je beter te kunnen helpen als er problemen zijn. Per deze update wordt deze toestemming bij nieuwe installatie gelijk uitgevraagd.

Als er dan toch vinkjes worden toegevoegd, kan er dan meteen eentje bij dat je eerst het hele forum gelezen moet hebben voordat je verder gaat? Liever nog: zet dat vinkje op de bestelpagina.


Grappig, update geïnstalleerd en m’n audio staat nog netjes op Dolby 5.1


@Arjan van B  ik kan het nog wel enigszins begrijpen. De beste optie is zowel de tv (als je een soundbar hebt) als box op doorloop/passthrough te zetten. Echter Kpn heeft natuurlijk geen enkele invloed om klanten te bewegen de tv ook op passthrough te zetten.

Mooiste zou zijn om gewoon alle tv kanalen te kunnen aanbieden in 5.1


@ronvmeijer  geldt alleen voor nieuwe klanten of als je een reset doet


@ronvmeijer  geldt alleen voor nieuwe klanten of als je een reset doet

Oh oké. Verkeerd gelezen dus. ☀️


Mooiste zou zijn om gewoon alle tv kanalen te kunnen aanbieden in 5.1

Ze beloven van alles, zonder enig voorbehoud. Je moet alleen wel alles van televisie begrijpen om het te krijgen. Als het dan al lukt.

 

Superscherpe beeldkwaliteit en de allerbeste geluidskwaliteit

Met de KPN TV+ Box heb je superscherp en levensecht beeld door de 4K Ultra HD en HDR-ondersteuning met Dolby Vision, HDR10, HDR10+ en HLG.

Heb je Dolby Atmos? De KPN TV+ Box heeft het ook. Daarmee garanderen we een echte bioscoopervaring.


Ik herken alleen het dolby atmos punt, dit schijnt niet meer te werken zodra je de box op passthrough zet.

De meeste populaire zenders ondersteunen wel gewoon dolby 5.1 en hier is kpn afhankelijk van wat er door de zenders doorgegeven wordt.

Atmos geluid en 4k, dolby vision krijg je alleen bij de streaming apps die dit ondersteunen.

 

 Ben het met je eens dat niet duidelijk vermeld staat dat dit niet geldt voor lineaire tv.