Skip to main content

KPN TV+ Update september 2023 #1

KPN TV+ app 1.118.2

Wat zit er in?

Verdere verbeteringen in de instellingen

Een aantal van de instellingen waar je als klant graag makkelijk bij wilt komen zit best wel verstopt in het instellingenmenu. Dus zijn we bezig om daar verbetering in te brengen.

Met de vorige App update hebben we de opties voor Toegankelijkheid en Geluid naar boven gebracht. Ze zijn dan direct in het eerste menu te kiezen.

Onder Geluid hebben we nu ook het instellen van de audiokwaliteit gezet. 

Deze optie hadden we dus al, maar ze stond tot nu toe meer verborgen.

Ook hebben we een nieuwe optie gemaakt onder Toegankelijkheid. Hiermee kun je instellen dat je geen geluid meer hoort en geen live beeld meer ziet als je navigeert in de menu's.

De overige opties zijn nog op de oude plek te vinden onder de Apparaatinstellingen. Ben je op zoek naar een bepaalde instelling? Check het Kennisbank artikel over de instellingen: 

Verder

🔹 Per deze update zal bij een nieuwe installatie van de TV+ Box (bij nieuwe klanten, of na een volledige reset) het geluid standaard op Stereo staan in plaats van Automatisch. We zien dat dit minder issues geeft. En we geloven dat klanten die meer eisen stellen aan het geluid, de instelling om dit aan te passen goed kunnen vinden.

🔹 Het belletje in de menubalk is vervangen door een envelopje. Op dit moment wordt het nog alleen gebruikt om aan te geven als er een update is. Maar in de toekomst kunnen we op deze manier ook informatieberichten sturen. Dan is een envelopje duidelijker.

🔹 Onder Instellingen > Pincode en privacy zitten ook de toestemmingsopties voor het gebruik van je data ter verbetering van onze dienst en om je beter te kunnen helpen als er problemen zijn. Per deze update wordt deze toestemming bij nieuwe installatie gelijk uitgevraagd.

🔹 Daarnaast een fix voor problemen met Terugkijken als je lang achter elkaar blijft doorkijken naar volgende programma's.

🔹 En een fix voor problemen met opstarten van bepaalde (niche) apps die dan in een verkeerde modus opgestart werden.

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 4 september
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 7 september

Heb je hem na 7 september nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

ik denk zelf dat het lipsync issue wordt veroorzaakt doordat tv of soundbar stereo pcm niet 1 op 1 kan overzetten en het daarom wijzigen naar dolby 2.0 (kan ik zien in de Sonos app).. dit is een soort stereo maar net even anders. Deze wijziging zorgt denk ik voor de vertraging. Je tv of soundbar kan vaak wel goed omgaan met 5.1 waardoor er niets omgezet hoeft te worden en dus geen vertraging.

Instelling geluid op tv en tv+ box wijzigen naar doorloop/passthrough lost dit probleem op. Althans bij mij wel 😉

Wat ik dan niet begrijp is waarom passhrough de oplossing zou zijn. Bij passthrough geeft de TV+ Box toch het geluid in z'n oorspronkelijk vorm door en dat is dan, net als bij de instelling "Automatisch", voor stereo zenders nog steeds stereo pcm?

@MennoG78, Jij hebt de geluidsinstelling op jouw TV+ Box toch op "Automatisch" staan?

Wilde gok hoor, maar het lijkt erop dat bij passthrough alleen de zender of app bepaalt wat er wordt doorgegeven en bij automatisch krijgt de apparatuur opeens (ook) inspraak. De Sonos en televisie hebben in ieder geval dan opeens het idee dat er moet worden gecodeerd naar dolby digital 2.0. Bij @MennoG78 gaat dit wel goed omdat bij hem de Sonos Ray wel goed codeert naar stereo pcm. Ik denk zelf dat dit komt omdat zijn soundbar in de basis een stereo soundbar is die ook met 5.1 kan omgaan op een andere manier dan mijn soundbar (zoals de website rtings ongeveer aangeeft) .. kan zijn dat het iets anders werkt maar feit blijft dat zijn soundbar bij automatisch direct goed omzet naar pcm terwijl die van mij wil omzetten naar dolby digital 2.0 

pietheingrun schreef:

maar feit blijft dat zijn soundbar bij automatisch direct goed omzet naar pcm terwijl die van mij wil omzetten naar dolby digital 2.0 

De Sonos Ray van @MennoG78 hoeft dus helemaal niets om te zetten naar stereo PCM want dat krijgt hij al aangeleverd. Het vreemde is dat, naar mijn weten, bij stereo zenders zowel bij de geluidsinstelling "Automatisch" als "passthrough" stereo PCM aangeleverd wordt. En dan is de vraag waarom jouw televisie dat omzet naar Dolby 2.0 en niet gewoon aan jouw soundbar doorgeeft als stereo PCM.

Ik heb dus juist het gevoel dat jouw televisie wel eens de boosdoener zou kunnen zijn.

Zou jij jouw TV ontvanger eens op automatisch kunnen zetten, de soundbar los kunnen koppelen en het geluid via de speakers van de televisie kunnen laten lopen. Heb je dan ook last van lipsync?

@wjb ik denk dat je gelijk hebt. Met het geluid over de tv speakers en automatisch instelling op de tv+ box heb ik ook lipsync problemen.

Alleen zijn er dan wel heel veel klanten met problemen op automatisch. Een collega van mij heeft een Sony oled tv (zonder soundbar) en die heeft ook lipsync problemen (en andere geluid problemen zoals helemaal geen geluid na opstarten) op automatische setting. Bij passthrough zijn de problemen opgelost, zowel de lipsync als geen geluid bij opstarten van de box. 

@wjb ik denk dat je gelijk hebt. Met het geluid over de tv speakers en automatisch instelling op de tv+ box heb ik ook lipsync problemen.

Dat had ik niet verwacht.

Overigens zie ik inderdaad verschil in de aanlevering naar mijn Sony KDL-42W705B van stereo zenders.

In de stand "Automatisch" zie ik aanlevering van Dolby 2.0 terwijl bij "passthrough" stereo PCM aangeleverd wordt.

Ik heb overigens geen lipsync problemen op de stereo zenders die ik wel eens kijk. ESPN valt daar niet onder want die zender behoort bij ons tot de verboden zenders.

Nog even extra info , op de arris 2952 had ik geen problemen. De instelling op de arris had ik op dolby 5.1 staan en hier had ik de laatste jaren geen problemen met lipsync, niet op de dolby 5.1 kanalen en ook niet op de stereo only kanalen, dus hier ging de codering kennelijk wel goed richting tv.

Mooie samenwerking zo.  Kort samengevat kunnen we dan wellicht concluderen dat er iets niet goed lijkt te gaan met de automatische setting op de tv+ box. Op diverse tv’s wordt op stereo only kanalen met deze instelling pcm omgezet naar dolby digital 2.0 terwijl dit juist pcm zou moeten blijven. Op sommige tv’s levert dit lipsync problemen op.

@pietheingrun, @wjb, ik heb voorlopig de discussie laten staan. Omdat die naar mijn mening voldoende ging over het bespreken van de update. En ik denk dat er nuttige informatie uit jullie berichten te halen is. 

Maar de laatste paar opmerkingen beginnen richting off-topic te gaan. Ik ben echt super blij met jullie gesprekken tot nu toe. Maar wil jullie vragen een nieuw topic te openen of een ander topic te zoeken als je de discussie, waar deze heen gaat, verder wilt voeren.

pietheingrun schreef:

maar feit blijft dat zijn soundbar bij automatisch direct goed omzet naar pcm terwijl die van mij wil omzetten naar dolby digital 2.0 

De Sonos Ray van @MennoG78 hoeft dus helemaal niets om te zetten naar stereo PCM want dat krijgt hij al aangeleverd. Het vreemde is dat, naar mijn weten, bij stereo zenders zowel bij de geluidsinstelling "Automatisch" als "passthrough" stereo PCM aangeleverd wordt. En dan is de vraag waarom jouw televisie dat omzet naar Dolby 2.0 en niet gewoon aan jouw soundbar doorgeeft als stereo PCM.

Ik heb dus juist het gevoel dat jouw televisie wel eens de boosdoener zou kunnen zijn.

Zou jij jouw TV ontvanger eens op automatisch kunnen zetten, de soundbar los kunnen koppelen en het geluid via de speakers van de televisie kunnen laten lopen. Heb je dan ook last van lipsync?

@pietheingrun @wjb ik heb het op automatisch staan inderdaad. maar op passthrough geeft hij ook door wat er doorgegeven wordt dus als de zender PCM doorgeeft krijg ik dat ook door.

@pietheingrun@wjb, ik heb voorlopig de discussie laten staan. Omdat die naar mijn mening voldoende ging over het bespreken van de update. En ik denk dat er nuttige informatie uit jullie berichten te halen is. 

Maar de laatste paar opmerkingen beginnen richting off-topic te gaan. Ik ben echt super blij met jullie gesprekken tot nu toe. Maar wil jullie vragen een nieuw topic te openen of een ander topic te zoeken als je de discussie, waar deze heen gaat, verder wilt voeren.

Bram excuus ik wilde ook net sturen we gaan volgens mij redelijk offtopic.

Maar jou en mijn bericht kruisde elkaar

@MennoG78  dan ben ik nog heel benieuwd naar wat voor merk televisie je hebt. Kennelijk zorgen Samsung en Sony voor een onterechte omzetting van pcm naar dolby digital 2.0

@Bram_ ik denk dat dit wel degelijk ook over de update gaat als blijkt dat de instelling “automatisch” iets niet goed omzet.

Maar de laatste paar opmerkingen beginnen richting off-topic te gaan.

Maar wil jullie vragen een nieuw topic te openen of een ander topic te zoeken als je de discussie, waar deze heen gaat, verder wilt voeren.

Ik weet niet vanaf welk bericht je bedoelt, maar de discussie rond "Automatisch" versus "passthrough" is mijns inziens niet echt off-topic ookal zit er t.a.v. de geluidsinstellingen geen verandering in deze upgrade anders dan puur de locatie waar het beheerd wordt.

Ik neem overigens aan dat je met "waar deze heen gaat" doelt op het vergelijk met de Arris 2952.

De vraag die bij n.a.v. die discussie mij rijst is waarom de TV+ Box bij stereo zenders Dolby 2.0 aanlevert als de geluidsinstelling op "Automatisch" staat en stereo PC als deze op "passthrough" staat.

@MennoG78  dan ben ik nog heel benieuwd naar wat voor merk televisie je hebt. Kennelijk zorgen Samsung en Sony voor een onterechte omzetting van pcm naar dolby digital 2.0

@Bram_ ik denk dat dit wel degelijk ook over de update gaat als blijkt dat de instelling “automatisch” iets niet goed omzet.

Ik heb een Samsung TV

@wjb 

ik heb nog een leuk testje gedaan.

Als ik op de tv+ box met instelling op automatisch iets ga afspelen op de npo app (deze kent alleen stereo geluid) heb ik lipsync problemen en mijn Sonos app geeft aan dolby digital 2.0

Als ik dezelfde test doe op mijn Apple TV kastje (model 2022) met instelling audio op dolby digital 5.1 heb ik geen lipsync problemen en de Sonos app geeft netjes stereo pcm aan.

Ik heb op beide kastjes hetzelfde programma afgespeeld (Lubach)

Dan lijkt er echt iets mis te zijn met de instelling Automatisch op het tv+ kastje.

@MennoG78 

en ik herinner me jouw eerdere bericht dat jij ook alles wat anders hebt aangesloten dan anders.

enige wat ik heb gedaan (tip kreeg ik uit de platte tv winkel) de tv+ box op arc HDMI ingang van me tv gezet en vanuit de TV naar me Sonos.

Dat kan ook een oorzaak zijn waarom jij wel pcm ziet in de app en wij niet.

Hier maakt hij er bij 'Automatisch' ook Dolby 2.0 van. Bij een Sony TV met eArc naar de Sony versterker. Als ik alle 5 de speakers openzet ongeacht het inkomende signaal krijg ik op de 2 rear speakers ook het befaamde echo effect bij stereo geluid en filtert hij het stemgeluid naar de centerspeaker. Maar dat doet de versterker zelf.

Voorop gesteld nooit geen problemen met Lip sync gehad ongeacht welke geluidsinstellingen op de TV+ box ik gebruikte.

Bij 'Passthrough' geven alleen de 2 rear en center speaker geluid bij Dolby surround en niet meer bij stereo geluid.

Dat vanaf deze update standaard 'stereo' wordt gekozen bij een nieuwe installatie zou inderdaad veel problemen kunnen oplossen. Ben benieuwd.

Wat een domper, had na de update nog geen films gekeken met Tivimate, maar nu wil ik even een film kijken en heb ik met passthrough geen geluid meer als een film alleen 5.1 geluid heeft, en vóór de update had ik dan wel geluid.

Heb wel geluid als er ook geluidsspoor stereo bij staat, en 7.1 zelfs ook. 

@Erik_  staat het Atmos probleem wel op de radar bij het ontwikkelteam ?

We hebben het eerder dit jaar doorgegeven. Ik zal om een update vragen.

We hebben een update gekregen @pietheingrun, met een paar vervolgvragen. Dat is ook voor jou als ik terugkijk @dmutsaers.

Als je dit ervaart, heb je dan ook Dolby MAT aanstaan? Zo niet, zou je Dolby MAT eens aan kunnen zetten als test? Blijft het dan alsnog, zou je dan het merk en type tv en soundbar kunnen doorgeven, zodat wij die kunnen doorgeven?

We kregen ook de vraag of er mensen zijn die passthrough gebruiken i.c.m. Dolby Atmos en dit niet ervaren, zijn er mensen die dat hebben?

Na de update van gisteren had ik geen radio meer. Zeer gefrustreerd en verdrietig maar weer eens gebeld. Kreeg een topper aan de telefoon die oprecht medeleven betoonde en luisterde en meedacht. Mijn Sony smart TV met kabel op de modem aangesloten op aanraden van een medewerker 3 maanden geleden maar er nooit bijgezegd dat ik de wifi op mijn tv moest uitzetten. Wat blijkt radio doet het weer. Hopelijk ben ik nou ook van alle andere problemen af. Maar sinds 6 maanden tv+ en in al die tijd niet tevreden, zou je toch denken dat er eerder iemand op het geniale idee had kunnen komen... 

We hebben dit voor de zekerheid ook nog even nagevraagd bij de ontwikkelaars. Het komt hen niet bekend voor, het lijkt er inderdaad op dat het toeval was in dit geval.

@Jasper ik heb zelf geen atmos .. ik denk dat @dmutsaers  dit even moet testen.

Hoi @Jasper ,

Mjjn receiver (of TV) ondersteunt geen Dolby MAT, en heb ik dus ook niet geactiveerd. Ik heb dit in het verleden wel eens geprobeerd, zonder succes.

Receiver → Yamaha CX-A5100, TV → LG OLED77C8LLA.

Zoals ik al eerder aangegeven heb heeft de Nokia Streaming Box 8010 dit probleem niet. Dit is volgens mij in essentie dezelfde Android TV box als de KPN TV+ Box, alleen zonder de problemen.
Het Dolby Atmos probleem deed zich daar, als mijn geheugen het goed heeft ook voor, maar is door één van de eerste firmware updates opgelost. De Nokia Streaming Box 8010 gebruik ik dus ook voor alle streaming apps. De KPN TV+ Box alleen voor lineaire televisie.

@Jasper 

Hier een topic waar verschillende gebruikers al van alles getest hebben….

Mijn bevindingen met KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1 | KPN Community

Dat jouw apparatuur Dolby MAT niet allemaal ondersteund maakt dat lastig testen natuurlijk. Ik had dat topic gelezen inderdaad @dmutsaers. Sindsdien zijn er meerdere updates geweest, waarbij ook aanpassingen voor het geluid zijn gedaan. Speelt het nu nog precies hetzelfde als je in dat topic had beschreven? 

Dat jouw apparatuur Dolby MAT niet allemaal ondersteund maakt dat lastig testen natuurlijk. Ik had dat topic gelezen inderdaad @dmutsaers. Sindsdien zijn er meerdere updates geweest, waarbij ook aanpassingen voor het geluid zijn gedaan. Speelt het nu nog precies hetzelfde als je in dat topic had beschreven? 

het maakt het allemaal lastig. hoeveel dolby formaten bestaan er wel niet. 

ik begrijp dat het voor programeurs lastig blijft.

wel is het vreemd dat als voorbeeld sie ik heb: 

de mi tb boxen hebben alle formaten die nodig zijn. de apps die je zelf kiest die kunnen er gebruik van maken.

waarom is dat niet standaard gebleven bij de tvbox en de tv app daarop programeren?

Dat jouw apparatuur Dolby MAT niet allemaal ondersteund maakt dat lastig testen natuurlijk. Ik had dat topic gelezen inderdaad @dmutsaers. Sindsdien zijn er meerdere updates geweest, waarbij ook aanpassingen voor het geluid zijn gedaan. Speelt het nu nog precies hetzelfde als je in dat topic had beschreven? 

Ja, hier is niets aan gewijzigd.

Bij mij wordt de update niet geïnstalleerd, krijg wel de melding dat er update is en dat ik kan herstarten, maar als ik dat doe is deze dan toch niet geïnstalleerd en krijg ik steeds opnieuw de melding dat er een update is met dat belletje.

Wat kan ik doen ? 

Ja, hier is niets aan gewijzigd.

Dan nemen we dit weer mee. 

Bij mij wordt de update niet geïnstalleerd, krijg wel de melding dat er update is en dat ik kan herstarten, maar als ik dat doe is deze dan toch niet geïnstalleerd en krijg ik steeds opnieuw de melding dat er een update is met dat belletje.

Wat kan ik doen ? 

Kun je de update handmatig via het menu installeren.