Skip to main content

KPN TV+ Update oktober 2023 #1

KPN TV+ app 1.122.3

 

Wat zit er in?

De Hulp-sectie is geïntroduceerd in de vorige update. Deze geeft nu hulp bij problemen met Geluid.

Met deze update is de opzet flexibeler gemaakt, waardoor we meer tegels en teksten kunnen toevoegen zonder dat er een software update nodig is.

Dit betekent dat we na de uitrol van 1.122.3 diverse secties gaan toevoegen, zoals tips en tricks, en veelgestelde vragen.

13-10: De hulp sectie is nu uitgebreid met tips voor je afstandsbediening, en tips voor het aansluiten van apparatuur

 

Verder

🔹 Bug fix: spoelen vanuit Terugkijken naar Live punt: zorgen dat dan ook echt naar live moment gesprongen wordt. Dit gebeurde niet altijd.

🔹 Bug fix: voorkomen crash bij snel navigeren in de Gids

🔹 Bug fix: voorkomen van een melding ‘wil je terug naar live tv’ bij zappen (tijdens live kijken) met P+ en P-

🔹 Nog wat kleinere bugfixes.

 

Meer goed nieuws:


De HD-kwaliteit van live tv bij de eerste 10 kanalen is al enige tijd geleden verbeterd door de bitrate te verhogen naar 14 Mbit/s. 

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

We hopen natuurlijk dat in de toekomst ook -naast sport- alle andere soorten content in de hoge 14Mbit/s kwaliteit te zien zijn. Of dat nu live en uitgesteld is.

Om in de hoogste kwaliteit te kunnen kijken moet je wel de volgende instelling aan hebben staan. Instellingen → Informatie → Video mode:
 

*Deze wijziging is eigenlijk geen onderdeel van deze update, maar wel weer een mooie toevoeging

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 2 oktober
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 9 oktober

Heb je hem na 9 oktober nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Opmerking: vanaf deze update zal er meer tijd worden genomen (1 week) tussen preselectie en verdere uitrol. 
Update 11-10-2023: aanpassing versie nummer naar 1.122.3 i.vm. kleine hotfix
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Heb natuurlijk volgende week de update pas, maar is het handig om hem nu al op automatisch/multicast te zetten?

@RuudDelft 

Als ie nu al op Multicast staat maar er staat (nog) geen vinkje bij Automatisch beste kwaliteit dan dat vinkje plaatsen (tenzij je minder bandbreedte hebt dan zo'n 20 Mb/s). Veel zenders (de eerste 10) hebbenn al maanden die '’beste kwaliteit'’ van 14,2 Mb/s. Zonder het vinkje is het 8 Mb/s.

Staat ie nu op Unicast dan zal het een goede reden hebben. Bijvoorbeeld problemen met Multicast (bv via wifi van v10 of v10a).


De default instelling is “multicast”. En bij installatie van m'n huidige box bijna 3 weken terug geen vinkje bij Automatisch beste kwaliteit.

KPN heeft multicast/unicast een beetje verstopt @RozeOlifant , @Ruud987 . Omdat men, net als bij de andere boxen, bij voorkeur heeft dat men multicast kijkt. Dit belast het netwerk minder bij veel live kijkers. Zeker fijn bij sport uitzendingen.

Mijn punt was eigenlijk niet zozeer dat er instellingen gewijzigd moeten worden, maar dat die instellingen onder kopje ‘Informatie’ zitten. ‘Informatie’ zou w.m.b. een statische opsomming moeten zijn van wat er is en niet wijzigbaar. Dit kopje werkt nu als een soort ‘Overige instellingen’: nietszeggend, niet specifiek, en niet goed doordacht.

 

!kritischeModusAan

  1. Waarom is er eigenlijk een instelling voor multicast/unicast? Dit is heel erg vanuit techneuten gedacht: als het ene niet werkt dan kan je het andere proberen (staat er zelfs bij). Maar daarmee ga je een achterliggend probleem maskeren. Als KPN wil dat het altijd Multicast is dan moet je zorgen dat dat gewoon altijd goed werkt. Punt. Je moet de klant niet lastigvallen met probeer-instellingen en weer alternatieven daarvoor, dan is het eind zoek.
  2. Waarom is er eigenlijk een instelling voor ‘Automatisch beste kwaliteit’? Wie wil er nou niet de beste kwaliteit? Ook hier weer een onzin-instelling w.m.b. Zorg gewoon dat iedereen altijd de beste kwaliteit krijgt.

!kritscheModusUit


Hoi, @RozeOlifant 

Punt 1

Er zijn klanten die overstappen van een oud naar nieuw abonnement. Die houden hun modem v10a danwel v10. Daarmee werkt multicast niet via wifi. Dan moet de klant ‘m zelf op unicast zetten als de box via wifi gebruikt gaat worden, maar...

Als het goed is is er bij die klanten toch ook al de utp bij de tv voor de vorige decoder. Dus daarmee aangesloten op de v10 of v10a en multicast werkt wel. (ik heb wifi geeneens ingesteld op de box momenteel)

Punt 2

Beste kwaliteit werkt het best bij een bandbreedte vanaf zo'n 20 Mb/s. Daaronder kan je beter multicast zonder dat vinkje gebruiken. Dit is nog bij '’veel'’ dsl aansluitingen het geval.

Beste kwaliteit: 14,2 Mb/s. Standaard kwaliteit: 8 Mb/s.


Hoi, @RozeOlifant 

Punt 1

Er zijn klanten die overstappen van een oud naar nieuw abonnement. Die houden hun modem v10a danwel v10. Daarmee werkt multicast niet via wifi. Dan moet de klant ‘m zelf op unicast zetten als de box via wifi gebruikt gaat worden, maar...

Als het goed is is er bij die klanten toch ook al de utp bij de tv voor de vorige decoder. Dus daarmee aangesloten op de v10 of v10a en multicast werkt wel. (ik heb wifi geeneens ingesteld op de box momenteel)

Punt 2

Beste kwaliteit werkt het best bij een bandbreedte vanaf zo'n 20 Mb/s. Daaronder kan je beter multicast zonder dat vinkje gebruiken. Dit is nog bij '’veel'’ dsl aansluitingen het geval.

Beste kwaliteit: 14,2 Mb/s. Standaard kwaliteit: 8 Mb/s.

@PeterG Je bevestigt nu precies mijn punt. “We zien dat sommige dingen niet werken en dan gaan we daar instellingen voor maken om het toch een beetje werkend te krijgen”. Dat is een techneuten oplossing waar de gemiddelde klant geen enkel benul van heeft en braaf doet wat er op het forum staat. De klantgerichte oplossing zou zijn om het echte probleem op te lossen, bv. het V10 modem vervangen door een degelijk apparaat, of de bitrate automatisch aanpassen aan de bandbreedte.


Heb natuurlijk volgende week de update pas, maar is het handig om hem nu al op automatisch/multicast te zetten?

@RuudDelft

Als ie nu al op Multicast staat maar er staat (nog) geen vinkje bij Automatisch beste kwaliteit dan dat vinkje plaatsen (tenzij je minder bandbreedte hebt dan zo'n 20 Mb/s). Veel zenders (de eerste 10) hebbenn al maanden die '’beste kwaliteit'’ van 14,2 Mb/s. Zonder het vinkje is het 8 Mb/s.

Staat ie nu op Unicast dan zal het een goede reden hebben. Bijvoorbeeld problemen met Multicast (bv via wifi van v10 of v10a). 

Bedankt voor je antwoord, hij stond wel op multicast maar automatisch was niet aangevinkt, nu dus wel, ben benieuwd, elke kwaliteitsverbetering is welkom. 😄 


De default instelling is “multicast”. En bij installatie van m'n huidige box bijna 3 weken terug geen vinkje bij Automatisch beste kwaliteit.

KPN heeft multicast/unicast een beetje verstopt @RozeOlifant , @Ruud987 . Omdat men, net als bij de andere boxen, bij voorkeur heeft dat men multicast kijkt. Dit belast het netwerk minder bij veel live kijkers. Zeker fijn bij sport uitzendingen.

Mijn punt was eigenlijk niet zozeer dat er instellingen gewijzigd moeten worden, maar dat die instellingen onder kopje ‘Informatie’ zitten. ‘Informatie’ zou w.m.b. een statische opsomming moeten zijn van wat er is en niet wijzigbaar. Dit kopje werkt nu als een soort ‘Overige instellingen’: nietszeggend, niet specifiek, en niet goed doordacht.

 

!kritischeModusAan

  1. Waarom is er eigenlijk een instelling voor multicast/unicast? Dit is heel erg vanuit techneuten gedacht: als het ene niet werkt dan kan je het andere proberen (staat er zelfs bij). Maar daarmee ga je een achterliggend probleem maskeren. Als KPN wil dat het altijd Multicast is dan moet je zorgen dat dat gewoon altijd goed werkt. Punt. Je moet de klant niet lastigvallen met probeer-instellingen en weer alternatieven daarvoor, dan is het eind zoek.
  2. Waarom is er eigenlijk een instelling voor ‘Automatisch beste kwaliteit’? Wie wil er nou niet de beste kwaliteit? Ook hier weer een onzin-instelling w.m.b. Zorg gewoon dat iedereen altijd de beste kwaliteit krijgt.

!kritscheModusUit

Soms moet je men ook even de tijd geven om problemen op te lossen. Om dan de druk bij het dev team weg te geven, en je klant toch te helpen, implementeer je vaak een ‘work arround’. Dat is niet vreemd binnen de IT.

Helaas kost het gewoon enorm veel tijd om problemen op te lossen. Vooral omdat er zoveel verschillende scenario’s beschikbaar zijn (verschillende routers, switches, televisies etc).

Vroeger bracht een leverancier 1x in het jaar, of misschien wel 1x in de twee jaar een grote update uit. In de wereld van ‘Continuous Deployment’ is dat verandert naar maandelijks, soms wekelijks en in enkele gevallen zelfs dagelijks! In korte tijd veel releasen, kan resulteren tot meer bugs.

Zie het positief: KPN biedt ruimte voor iedereen. En laat het lot niet aan de klant over.

Immers, je hoeft het niet te gebruiken. Je kan het ook standaard laten.

Wat betreft ‘Informatie’ ben ik het met je eens. Daar verwacht je enkel informatie en geen instellingen.


Soms moet je men ook even de tijd geven om problemen op te lossen. Om dan de druk bij het dev team weg te geven, en je klant toch te helpen, implementeer je vaak een ‘work arround’. Dat is niet vreemd binnen de IT.

Eens, in dat kader had ik laatst ook een feature request opgeworpen voor een rollback functie bij nieuwe product updates, maar daar kwam niet veel reactie op. Los hiervan, wat ik merk is dat het product TV+ een erg hoog ‘tweakers-gehalte’ heeft en de ontwikkeling vooral gestuurd wordt door techneuten vanuit de IT-afdeling. Dit forum en de bekende mensen die hier voornamelijk reageren (uiteraard met de beste bedoelingen) versterken dit nog verder. De klant krijgt te horen: “als je maar precies instelling A, B, F en H gebruikt dan zou het moeten werken. Toch niet? Dan kan je altijd nog C, D, K en X proberen. En anders even vragen op het forum...” Dit is precies de ouderwetse IT-gedachte. Het product is leidend en de klant moet zich aanpassen. Volgens mij is de wereld op zijn kop en niet de goede weg.

Een slecht passende jas kan wel redelijk zitten als ik mijn linkerarm omhoog steek, mijn rechterarm naar beneden en mijn rug in een bochel, maar het blijft een slecht passende jas.

 

 

Zie het positief: KPN biedt ruimte voor iedereen. En laat het lot niet aan de klant over.

Dit is inderdaad heel positief uitgelegd. Ik zie het toch vooral als een uit de hand gelopen experimenteel hobby project van een groep enthousiaste tweakers, wat in het huidige stadium niet KPN-waardig is. De klant is gedegradeerd tot test-gebruiker en moet daar nog veel geld voor betalen ook. Het is bijna sluw te noemen.


Ik ben nu ongeveer een maand gebruiker van TV+ en ben eerlijk gezegd behoorlijk afgeknapt op de bugs, onvolkomenheden, ontbrekende features, onhandige keuzes en alle tweaks, probeersels en specifieke instellingen die je moet doen om er nog wat van te maken. Binnen de IT misschien normaal, maar niet in mijn wereld. TV+ wordt verkocht als de revolutionaire nieuwe oplossing, maar dat is het gewoon niet (voorlopig). Ik heb enorm spijt van mijn overstap en zou bijzonder graag weer terug willen naar iTV met de Arris VIP5202 kastjes.

 

 


Kun je aangeven wat je mist bij de tv+ box tov de 5202 ?

Ik mis zelf met name de bediening via mijn Samsung one remote wat op de oude ontvanger wel werkte, maar verder kan ik niet zoveel bedenken, hooguit kleine lipsync issue met stereo only kanalen.


Kun je aangeven wat je mist bij de tv+ box tov de 5202 ?

@pietheingrun Ik kan wel een hele rant gaan houden, maar dat gaat te ver off topic vermoed ik. Op zich heeft iemand hier al een hele goede poging gedaan, waar ik het mee eens ben. 😁 Het is alles in de basis op het gebied van gebruiksgemak, overzichtelijkheid, aantal klikken om ergens te komen, logische indeling, kleurgebruik, bugs, maar ook lange oplostijden van belangrijke problemen (lipsync, HDR, contrast). Kort samengevat eigenlijk meer volwassenheid van het product en minder tweakers-gehalte bij de oplossingen.

 


Het feature request topic is daar inderdaad een betere plek voor @RozeOlifant. Fijn dat je je feedback met ons deelt in ieder geval, we zetten dit zeker intern door!


<quote van het hele beginbericht>

Gelukkig een aantal irritante problemen opgelost 


Ik heb deze update net binnen en zo te zien werkt alles goed.

 

Hier zag ik dat we de volgende update volgende week krijgen.


@Grietinus k 

Tip: 

Als je op Quote klikt, haal dan zo veel mogelijk tekst weg.

En laat alleen staan waar je op wilt reageren.

Anders wordt een topic onnodig lang en zelfs onleesbaar.


Ik heb deze update net binnen en zo te zien werkt alles goed.

 

Hier zag ik dat we de volgende update volgende week krijgen.

niet veel nuttige dingen als ik mag zeggen

 


Aardigst uit deze update vind ik nog de KPN Screensaver met schilderijen uit het Rijksmuseum.

Al heb je de screensaver natuurlijk vrijwel nooit ‘aan’. Ook al omdat je radio geluid dan ook wegvalt.


Ook ik heb nu regelmatig de melding dat er een update klaarstaat die na een opstart geïnstalleerd gaat worden. Het grote probleem hierbij is dat ook de instelling van de beste beeldkwaliteit na de installatie weer niet aangevinkt staat. Hiervoor totaal geen enkel probleem (op de synchronisatie audio/video na), maar als ik dit twee weken lang in beeld ga krijgen dan word ik hier echt niet vrolijk van en dan druk ik me heel voorzichtig uit. Ik hoop dat hier snel een oplossing voor komt.


Ik kreeg ook steeds opnieuw melding dat het klaarstond…. @ronvmeijer .

Maar al gauw via apparaat - apparaat voorkeuren gekozen voor TV+ app update. Na een momentje van zoeken ging ie downloaden. En met herstarten (ging vanzelf) geïnstalleerd. Geen meldingen meer en bij info staat nu 1.122.1. Dat stond er eerst ook niet.

Automatisch beste kwaliteit is en blijft aangevinkt.


Ik kreeg ook steeds opnieuw melding dat het klaarstond…. @ronvmeijer .

Maar al gauw via apparaat - apparaat voorkeuren gekozen voor TV+ app update. Na een momentje van zoeken ging ie downloaden. En met herstarten (ging vanzelf) geïnstalleerd. Geen meldingen meer en bij info staat nu 1.122.1. Dat stond er eerst ook niet.

Automatisch beste kwaliteit is en blijft aangevinkt.

Hier ook op 3 boxen.

Werkt pas om naar de update pagina te gaan via envelopje werkte het niet.


Goedenavond @ronvmeijer , @MennoG78 en @PeterG ,

Bekend probleem dat de nieuwe update zich aan blijft bieden! Dit wordt ook door @Erik_ vermeld in dit topic :) 

 


Oke, en wat doen we er aan? Dit kan niet, zoals ik al schreef “de instellingen staan niet meer zoals ik ze nu heb staan” als de update zich weer geïnstalleerd heeft. Dat kan dus niet. 


Oke, en wat doen we er aan? Dit kan niet, zoals ik al schreef “de instellingen staan niet meer zoals ik ze nu heb staan” als de update zich weer geïnstalleerd heeft. Dat kan dus niet. 

Het wordt dus opgelost in de update waar @Erik_ vandaag over heeft geschreven. 


Maar dat duurt een week en ik moet dan dus een week lang (als ik m’n TV maar een keer op een dag aanzet, anders meerdere keren) de instellingen nalopen cq corrigeren. Dat kan niet waar zijn. 
 

eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik nu de melding niet zie, ook niet in m’n postvak in. 


@ronvmeijer . Bij mij was dat steeds weer aanbieden weg nadat ik het via apparaat voorkeuren → Over → Controleren op TV+ app updates alsnog, cq weer, had binnengehaald. 


Na deze update valt het beeld om de +/- 5 tot 10 minuten heel even op zwart. Enige instelling die ik heb aangepast is het tonen van de hoogste kwaliteit beeld bij live tv. Hebben heel lang geen last gehad van dit probleem. Een jaar geleden misschien voor het laatst.


@Stefanoes, Dat is niet goed. Blijft dat zo na een reset? Zo ja, wil je een eigen topic aanmaken, dan kunnen we daar verder zoeken naar de oorzaak/oplossing van het wegvallen.