Skip to main content

KPN TV+ Update oktober 2023 #1

KPN TV+ app 1.122.3

 

Wat zit er in?

De Hulp-sectie is geïntroduceerd in de vorige update. Deze geeft nu hulp bij problemen met Geluid.

Met deze update is de opzet flexibeler gemaakt, waardoor we meer tegels en teksten kunnen toevoegen zonder dat er een software update nodig is.

Dit betekent dat we na de uitrol van 1.122.3 diverse secties gaan toevoegen, zoals tips en tricks, en veelgestelde vragen.

13-10: De hulp sectie is nu uitgebreid met tips voor je afstandsbediening, en tips voor het aansluiten van apparatuur

 

Verder

🔹 Bug fix: spoelen vanuit Terugkijken naar Live punt: zorgen dat dan ook echt naar live moment gesprongen wordt. Dit gebeurde niet altijd.

🔹 Bug fix: voorkomen crash bij snel navigeren in de Gids

🔹 Bug fix: voorkomen van een melding ‘wil je terug naar live tv’ bij zappen (tijdens live kijken) met P+ en P-

🔹 Nog wat kleinere bugfixes.

 

Meer goed nieuws:


De HD-kwaliteit van live tv bij de eerste 10 kanalen is al enige tijd geleden verbeterd door de bitrate te verhogen naar 14 Mbit/s. 

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

We hopen natuurlijk dat in de toekomst ook -naast sport- alle andere soorten content in de hoge 14Mbit/s kwaliteit te zien zijn. Of dat nu live en uitgesteld is.

Om in de hoogste kwaliteit te kunnen kijken moet je wel de volgende instelling aan hebben staan. Instellingen → Informatie → Video mode:
 

*Deze wijziging is eigenlijk geen onderdeel van deze update, maar wel weer een mooie toevoeging

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 2 oktober
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 9 oktober

Heb je hem na 9 oktober nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Opmerking: vanaf deze update zal er meer tijd worden genomen (1 week) tussen preselectie en verdere uitrol. 
Update 11-10-2023: aanpassing versie nummer naar 1.122.3 i.vm. kleine hotfix
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

@ronvmeijer . Bij mij was dat steeds weer aanbieden weg nadat ik het via apparaat voorkeuren → Over → Controleren op TV+ app updates alsnog, cq weer, had binnengehaald. 

So far, so good. 😊 De melding blijft sinds gisteravond weg. Vanmorgen TV opnieuw aangezet voor het nieuws en geen meldingen meer gehad. Dat werkt dus. 


Aardigst uit deze update vind ik nog de KPN Screensaver met schilderijen uit het Rijksmuseum.

Al heb je de screensaver natuurlijk vrijwel nooit ‘aan’. Ook al omdat je radio geluid dan ook wegvalt.

Bij mij komt de screensaver niet als ik Radio aan heb hoor of bedoel je als je in overzicht scherm blijft hangen?

Zelf zie ik het nut niet van om het overzicht scherm te blijven hangen.


Na deze update valt het beeld om de +/- 5 tot 10 minuten heel even op zwart. Enige instelling die ik heb aangepast is het tonen van de hoogste kwaliteit beeld bij live tv. Hebben heel lang geen last gehad van dit probleem. Een jaar geleden misschien voor het laatst.

@Stefanoes En als je die hoogste kwaliteit weer terugzet op de oude waarde, treedt het probleem dan niet op? Als dat zo is dan lijk je net wat bandbreedte tekort te komen. Is je TV+ box misschien verbonden via WiFi? Probeer dan eens of bekabeld of vlakbij je access point, en dan die hoge kwaliteit instelling.


Gisteren stond de nieuwe update klaar en idd weer in een loop zoals ik eerder had gemeld in dit forum bij de vorige update. Toen een factory reset gedaan waardoor de update wel werd uitgevoerd. Vergeet de factory reset want dat is een oplossing die te ingrijpend is. En dat kan en mag KPN niet van de trouwe klant verwachten na elke update. Het kastje dit keer in stby modus gezet en de tv een uurtje uitgezet heeft dit keer ook geholpen. Wel nog met Unicast getest en rechten (want dat zijn er nogal wat). Maar mijn tv op de eerste verdieping gaat wel altijd goed met updates en daar heb ik niets gewijzigd in de default settings. Ik denk dat de type tv wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Het kpn kastje op de eerste verdieping gaat op stby als ik de tv uitzet. Dit is door toedoen van de HDMI settings in de config van de tv. Bij oudere type tv’s werkt dit blijkbaar niet zo goed. Dus het kan zijn dat de HDMI signalen van en naar het kpn kastje wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. 
Mij conclusie is op dit moment 🙂 dat het kastje in stby modus wel de update goed oppakt. We wachten weer af tot de volgende update. Kijken of ik gelijk heb 🧐😌


Ik weet niet of het sinds de laatste update zo is, maar “beste beeldkwaliteit” inschakelen wordt niet vastgehouden. Zodra ik de boeL uitschakel en daarna weer in (of een tijd later) staat deze instelling niet meer aangevinkt ✅ terwijl ik het vinkje er wel bij gezet heb.  Iemand anders ook?


Ik weet niet of het sinds de laatste update zo is, maar “beste beeldkwaliteit” inschakelen wordt niet vastgehouden. Zodra ik de boeL uitschakel en daarna weer in (of een tijd later) staat deze instelling niet meer aangevinkt ✅ terwijl ik het vinkje er wel bij gezet heb.  Iemand anders ook?

Deze hoor ik eigenlijk alleen steeds voorbij komen als de internetsnelheid of netwerk er tussen niet goed is dat hij het terug zet.

al keer geprobeerd met kabel rechtstreeks op het modem wellicht?


Nee dat heb ik niet geprobeerd en is ook niet mogelijk. De afstand is te groot hiervoor. Het gebeurd ook wanneer ik op bijvoorbeeld Netflix overga als app op de TV omdat die wel HDR ondersteund en ik ga weer terug naar KPN TV door de HDMI-Hub te gebruiken van de TV en weer terug te gaan naar de Box. Dan is de boel niet uit geweest, maar wel weer van die setting af. 


Nee dat heb ik niet geprobeerd en is ook niet mogelijk. De afstand is te groot hiervoor. Het gebeurd ook wanneer ik op bijvoorbeeld Netflix overga als app op de TV omdat die wel HDR ondersteund en ik ga weer terug naar KPN TV door de HDMI-Hub te gebruiken van de TV en weer terug te gaan naar de Box. Dan is de boel niet uit geweest, maar wel weer van die setting af. 

Das wel raar zou niet met elkaar te maken mogen hebben.

Ken nog paar mensen die dit doen namelijk zonder problemen.

wellicht dat een moderator hier wat op weet?


Ik mag het hopen, want vind het wel een vreemde zaak. Er staat een switch tussen (Netgear GS 105E) die gewoon goed werkt. Spoofing op de switch staat aan etc. Zolang je niet van ingang veranderd of alles uit zet blijft het gewoon in stand. Dus dat kan weinig te maken hebben met bandbreedtes of snelheid. 


Ik weet niet of het sinds de laatste update zo is, maar “beste beeldkwaliteit” inschakelen wordt niet vastgehouden. Zodra ik de boeL uitschakel en daarna weer in (of een tijd later) staat deze instelling niet meer aangevinkt ✅ terwijl ik het vinkje er wel bij gezet heb.  Iemand anders ook?

Interessant, Ron. Goed dat je het meldt. Even voor de duidelijkheid. Blijft wel op multicast staan, correct? Puur en alleen ‘beste kwaliteit’ is dan weer weg?
 

Nee dat heb ik niet geprobeerd en is ook niet mogelijk. De afstand is te groot hiervoor. Het gebeurd ook wanneer ik op bijvoorbeeld Netflix overga als app op de TV omdat die wel HDR ondersteund en ik ga weer terug naar KPN TV door de HDMI-Hub te gebruiken van de TV en weer terug te gaan naar de Box. Dan is de boel niet uit geweest, maar wel weer van die setting af. 

Ik switch dagelijks van apps van de tv zelf naar de TV+ box. Dat moet geen probleem zijn natuurlijk. Je gebruikt een HDMI-Hub? Is dat een separaat apparaat? Wat is dan het merk + type?

We nemen het sowieso mee als signaal en ik hoor graag of anderen dit ook merken!


Oh nee, het is de ingebouwde HDMI-hub van de TV. Ik heb nergens externe apparaten aan hangen, anders had ik het daar direct eerst gezocht. Ik vraag mij alleen af of m’n Sonos ARC die middels de ARC aangesloten is op TV er iets mee te maken zou kunnen hebben. Uiteraard heb ik CEC zowel op de TV én op de Box volledig ingeschakeld omdat dit zo verdraaide handig is. Als ik de TV even op “interne speakers” schakel dan wordt direct door de CEC weer de Sonos ARC als speaker ingeschakeld. Wellicht heeft dit toch iets met de CEC te maken. Ik ga dat nog even uitzoeken en laat het hier weten. Dank voor de reactie alvast. 


Oh nee, het is de ingebouwde HDMI-hub van de TV. Ik heb nergens externe apparaten aan hangen, anders had ik het daar direct eerst gezocht. Ik vraag mij alleen af of m’n Sonos ARC die middels de ARC aangesloten is op TV er iets mee te maken zou kunnen hebben. Uiteraard heb ik CEC zowel op de TV én op de Box volledig ingeschakeld omdat dit zo verdraaide handig is. Als ik de TV even op “interne speakers” schakel dan wordt direct door de CEC weer de Sonos ARC als speaker ingeschakeld. Wellicht heeft dit toch iets met de CEC te maken. Ik ga dat nog even uitzoeken en laat het hier weten. Dank voor de reactie alvast. 

Helder! Ik heb een Sonos Beam gen 2 en ook CEC volledig aan. Werkt als een zonnetje, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet recent heb gekeken of ‘Beste kwaliteit’ nog aan staat. Zal het zelf ook even checken zodra ik thuis ben.


Ik heb CEC eraf gehad en zag dat de beste beeld kwaliteit nog aangevinkt stond. Nu alles weer ingeschakeld (CEC) en het vinkje stond inderdaad weer uit. 


Ik heb CEC eraf gehad en zag dat de beste beeld kwaliteit nog aangevinkt stond. Nu alles weer ingeschakeld (CEC) en het vinkje stond inderdaad weer uit. 

 

Heel erg vreemd, want het heeft niets met elkaar te maken.

 

TIP

Maak hier een separate topic van.

Want ik denk dat deze topic volgende week wordt gesloten.

Dan is er een nieuwe update.

En deze topic gaat over de update van 9 oktober.😉😊


Ja ik vroeg me af sinds wanneer dit was en of het aan de update kan liggen. Daarom zette ik het hier in. Ik ga je advies opvolgen en maak er een nieuw topic van. Thanx. 


Per vandaag is de nieuwe hulpsectie uitgebreid met tips voor je afstandsbediening, en tips voor het aansluiten van apparatuur!

 


Per vandaag is de nieuwe hulpsectie uitgebreid met tips voor je afstandsbediening, en tips voor het aansluiten van apparatuur!

 

Wellicht goed te zeggen dat deze pas bij de Firmware zichtbaar wordt?

Ik heb hem namelijk nog niet zichtbaar op geen van de 3 boxen


Erik_ schreef:

Per vandaag is de nieuwe hulpsectie uitgebreid met tips voor je afstandsbediening, en tips voor het aansluiten van apparatuur!

Euh. Best handig. Maar waar vind je dat? Het is hier onvindbaar.


Erik_ schreef:

Per vandaag is de nieuwe hulpsectie uitgebreid met tips voor je afstandsbediening, en tips voor het aansluiten van apparatuur!

Euh. Best handig. Maar waar vind je dat? Het is hier onvindbaar.

Hier ook volgens mij ook pas zichtbaar met of de firmware update die vandaag ergens nog komt of ze zijn het vergeten


De Hulpsectie zit er al in sinds de update naar 1.120.3. Je vindt deze onder het vraagtekenicoon in het menu.

Heb net de nieuwe Product Update voor de volgende app versie live gezet. Daarin heb ik deze hulpsectie uitbreiding ook nog even benoemd en uitgelegd.


De Hulpsectie zit er al in sinds de update naar 1.120.3. Je vindt deze onder het vraagtekenicoon in het menu.

Heb net de nieuwe Product Update voor de volgende app versie live gezet. Daarin heb ik deze hulpsectie uitbreiding ook nog even benoemd en uitgelegd.

Hier staat het nieuwe niet tussen met de afstandsbediening alleen geluid staat er.


Zie hier.

De volgende app update is al aangemeld.


Ik heb 'm gevonden, @MennoG78 .

Daar staat naast Problemen verhelpen ook Tips & Tricks.

Als je dat laatste selecteert staat ie er bij.

...maar als wij er al zo'n moeite mee hebben is het dus geen goede plek.🙄


Ik heb 'm gevonden, @MennoG78 .

Daar staat naast Problemen verhelpen ook Tips & Tricks.

Als je dat laatste selecteert staat ie er bij.

...maar als wij er al zo'n moeite mee hebben is het dus geen goede plek.🙄

ja die zag ik staan alleen kan ik die niet selecteren op geen enkele box :(


Dan doe je “iets” niet goed lijkt mij. Hier gewoon wel. @MennoG78 .