Skip to main content

KPN TV+ Update oktober 2023 #3

KPN TV+ app 1.125.1

 

Wat zit er in?

 

Toegankelijkheid

Onder het nieuwe Instellingen> Toegankelijkheid deel in het menu hebben we nu óók het aan- en uitzetten van de Ondertiteling toegevoegd. 

Dit kon al via het icoontje in de infobalk tijdens het kijken, en ook dieper in de instellingen. Maar om het makkelijker te maken hebben we het hier nu ook toegevoegd. 

Daarnaast hebben we hier nu ook een snelkoppeling naar de uitgebreidere toegankelijkheidsinstellingen. Zodat je daar ook met maar één extra klik kunt komen. Onder die uitgebreidere instellingen zitten de (al bestaande) opties voor het aanpassen van hoe de ondertiteling eruitziet. 

 

Hulpsectie

Benoemen we nog even een keer omdat het tussen de vorige update en deze verder is uitgebreid. In de update naar 1.120.3 is de hulpsectie toegevoegd aan het menu: ❔

Hier vind je een tabblad voor Hulp bij Problemen en een voor Tips en Tricks. En de Tips & Tricks is afgelopen vrijdag (13-10) uitgebreid met tips voor je afstandsbediening, en tips voor het aansluiten van apparatuur.

 

 

Verder

Er kon af en toe een foutmelding optreden in de HBO app, dit hebben we verholpen.

Ook is de tekst onder Pin & Privacy weer goed leesbaar.

 

Wanneer komt ‘ie?

1.24.1 komt:

  • Preselectie: 16 oktober
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 23 oktober

Heb je hem na 23 oktober nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 
 

Komend weekend is het weer wintertijd. Hiervoor hebben we een aanpassing gedaan in de tv software. Dit zal als update 1.25.1 beschikbaar komen op 25 oktober.​​​​​​

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Nadeel van alles op passthrough zetten is wel dat dolby atmos op bv Netflix niet meer werkt, mocht je soundbar dit ondersteunen en je gebruik maken van de Netflix app op de tv+ box.

@Erik_  is er al zicht op wanneer de automatische instelling bij geluid goed gaat werken voor alle zenders mbt lipsync, en dan doel ik met name op de stereo only kanalen zoals bv ESPN.
 


Als ik de reacties hier lees en mijn eigen ervaring meeneem denk ik ook: fix the basics nou een keer!  Sinds ik die nieuwe Kpn box heb zit er als ik hem exact zo aansluit als de vorige prima Arris ontvanger een enorme vertraging op het geluid die je met de audiosettings dus alleen maar erger kunt maken. Wanneer wordt dat eindelijk opgelost?  Ik moet nu de ontvanger rechtstreeks aan de soundbar koppelen en de TV als een tweede bron aansluiten om het nog een beetje acceptabel te houden.


@Henk Staart lipsync soms wel soms niet komt doordat sommige zenders in dolby 5.1 uitzenden en andere in stereo.

 Dit kun je als volgt oplossen

-heb je een soundbar, zet bij de geluid instellingen, zowel op de tv+ box als op je tv de instelling op passthrough, doorloop etc

-heb je geen soundbar, zet de instelling geluid op stereo pcm, zowel op de box als op je tv.

ps dit werkt niet bij hifi receivers.

ook valt mij op dat het bij iedereen een ander effect geeft. bij de een werkt dit wel bij de ander weer niet.

passthrough werkt nu wel weer bij mijn receiver. in het beging niet. 


Hi

Iedereen bedankt voor zijn reacties.
Anno 2023: zou het niet zo moeten zijn dat er -ongeacht in welke vorm stereo/een surround type- een auto lipync mogelijk zou moeten zijn?

 

Thanks


@Henk Staart  zie mijn eerdere vraag aan de moderator @Erik_ , wanneer gaat de automatische instelling van het geluid goed werken mbt lipsync.


En weer lees ik niks over Automatische HDR detectie. Echt een bijzonder groot gemis. Wanneer wordt dat nou eens opgepakt?


Ik kan blijkbaar ook niet meer m’n eigen post bewerken, dus dan hier nog maar een aanvulling. Ik kijk nu Netflix, Disney+ e.d. via m’n TV zelf, omdat die wel gewoon HDR/Dolby Vision oppakt. Sommige films zien er gewoon niet uit wanneer je geen HDR aan hebt staan (flets enzo). De kracht van de box zit hem nou juist in het feit dat het een ‘alles in één’ product is, met één afstandsbediening voor alles. Nu moet ik die van de TV zelf er ook bij houden. Knap vervelend zo.


En weer lees ik niks over Automatische HDR detectie. Echt een bijzonder groot gemis. Wanneer wordt dat nou eens opgepakt?

Het is net alsof het wensenlijstje er niet (meer) toe doet. 


Ja, er wordt van alles aangepast en toegevoegd, maar het belangrijke lijkt te blijven liggen. Ontzettend jammer, afgelopen week ook weer tijdens het kijken naar RTL-4 liep het ineens niet synchroon meer. Oftewel, dat is nog niet opgelost. Ik heb een Sonos ARC sounbar en daar ben ik echt niet de enige in Nederland mee, ze kosten heel erg veel geld en nog steeds is dat dus ook niet voor elkaar evenals m’n genoemde HDR. 
 

let wel: Dit is geen hetze tegen of stemmingmakerij. We wachten nu al zo lang hierop. 


Ik weet niet of ik de enige ben? Maar sinds een paar updates geleden heb ik haperingen met uitgesteld kijken. Volgens mij ontbreekt er ongeveer een seconde per keer. Het gebeurt vaker, maar er zit niet echt een regelmaat in. 
Ik weet niet precies wanneer dit is begonnen, maar in ieder geval al sinds twee updates. Bij mij thuis is er niets veranderd met de instellingen. 

Precies dat is bij mij dus nu begonnen na de laatste update, het lijkt er op dat ze het dus alleen maar slechter maken ipv beter… :( 

 

Ben nu Op1 van gisteren terug aan het kijken en het is al minstens 4 keer ineens even net een paar seconden versprongen naar voren, je mist daardoor dan een deel van het gesprek, ik sta echt op het punt om de oude Arris kastjes weer aan te sluiten als ze deze nieuwe hardware niet fatsoenlijk op orde weten te krijgen…

 

 


De wensenlijst houden we nog steeds bij hoor @ronvmeijer en @robdammers. Als er dingen worden genoemd geven we het door aan de ontwikkelaars zodat zij het kunnen bekijken. Sommige dingen zijn niet makkelijk te implementeren en sommige dingen hebben op dat moment hogere prioriteit. Voor wensen kan je verder kijken in het feature request topic. Laten we het hier verder over deze update houden 🙂


Wat ik Hier nog wel even over kwijt wil (verder zal ik dan even niks hierover schrijven) is dat het mooi zou zijn dat de klant hiervan op de hoogte gehouden wordt. Een van de specificaties is dat deze box geschikt is voor HDR/ Dolby Vision. Dan moet dat ook ingeschakeld kunnen worden en niet zoals nu. Automatisch HDR is vanaf dag één al een gemis. Nu bijna een jaar later is dat nog steeds niet geregeld. Als jullie het moeilijk vinden, vraag het de fabrikant dan. Ik neem aan dat die uitsluitsel kan geven over hoe en wat. 


Helemaal eens dat we z.s.m. automatische HDR moeten hebben, Ron. Ook ik gebruik nu de native apps op m'n LG, en zou het liever gewoon op de TV+ box doen. 

Er komt een uiteindelijk een Product Update waar je dan gaat zeggen: “Jeej, eindelijk is het zover” (ofzo). Maar ik zie liever niet bij elke update weer exact dezelfde discussie. We willen graag feedback over de update zelf in deze topics. Ik wil je/jullie vragen om daar rekening mee te houden. 

 

Als jullie het moeilijk vinden, vraag het de fabrikant dan. Ik neem aan dat die uitsluitsel kan geven over hoe en wat. 

Hoe dit intern allemaal gaat kan ik niet zeggen, maar laten we niet te veel aannames doen. 

 

En de zaken die gerelateerd zijn aan HDMI, geluid en beeld hebben veel aandacht en wordt nog altijd aan gewerkt. De updates rollen natuurlijk in hoog tempo door en er zijn/waren ook veel wensen over bijv. ondertiteling en dergelijke. Het ene sluit het ander niet uit.


Nee hoor, geen aannames, geen stemmingmakerij zoals ik al eerder schreef. Gewoon een beetje druk op de ketel, niks meer en niks minder. Ik zal het er verder hier nu niet meer over hebben, zoals je vroeg. 


Ben nu Op1 van gisteren terug aan het kijken en het is al minstens 4 keer ineens even net een paar seconden versprongen naar voren, je mist daardoor dan een deel van het gesprek, ik sta echt op het punt om de oude Arris kastjes weer aan te sluiten als ze deze nieuwe hardware niet fatsoenlijk op orde weten te krijgen…

Problemen met missende frames in opnames is een bekend probleem wat niet specifiek bij TV+ ligt. De oplossing is nabij (als alles goed gaat met uitrollen).


Ben nu Op1 van gisteren terug aan het kijken en het is al minstens 4 keer ineens even net een paar seconden versprongen naar voren, je mist daardoor dan een deel van het gesprek, ik sta echt op het punt om de oude Arris kastjes weer aan te sluiten als ze deze nieuwe hardware niet fatsoenlijk op orde weten te krijgen…

Problemen met missende frames in opnames is een bekend probleem wat niet specifiek bij TV+ ligt. De oplossing is nabij (als alles goed gaat met uitrollen).

 

Voor de goede orde, het gaat bij mij niet om opnames, maar gewoon terugkijken in de Gids.

Met opnames heb ik trouwens weer een ander probleem. Ik had een hele serie opgenomen van Mr.Frank Visser met ‘serieopname’,  er stonden inmiddels 6 afleveringen maar als ik er een wilde afspelen dan kon dat niet, alleen de optie ‘wissen’ was beschikbaar…. 

Dit probleem was er meteen al zodra ik die nieuwe DIW7022 ontvangers gekregen had, al mijn bestaande opnames waren hierdoor waardeloos geworden...ik kon ze alleen zien staan maar niet meer afspelen. Sommige losse opnames werken dan weer wel, kortom het is een apparaatje met veel kinderziektes in de software nog. 

En dan hebben we natuurlijk nog de niet te corrigeren lipsync problemen die er vanaf het begin al waren omdat het geluid achter loopt ipv vóór, en je alleen het geluid kunt vertragen, dus net verkeerd om... 


Is er voor de KPN + geen beta waar je je nog voor kunt aanmelden? 
 

ik heb me al wel aangemeld voor de tv app op de telefoon en hoop dat ik daar bij zit, het lijkt me alleen ook leuk om indien beschikbaar bèta tester te worden voor de kpn + box


Met opnames heb ik trouwens weer een ander probleem. Ik had een hele serie opgenomen van Mr.Frank Visser met ‘serieopname’,  er stonden inmiddels 6 afleveringen maar als ik er een wilde afspelen dan kon dat niet, alleen de optie ‘wissen’ was beschikbaar…. 

Dit probleem was er meteen al zodra ik die nieuwe DIW7022 ontvangers gekregen had, al mijn bestaande opnames waren hierdoor waardeloos geworden...ik kon ze alleen zien staan maar niet meer afspelen.

Zijn dit misschien opnames van HD Glas zenders, @ThedudeNL? Want in dat geval klopt het dat deze niet te bekijken zijn op een TV+ Box. Helaas is dan de enige optie om ze te verwijderen. 


Is er voor de KPN + geen beta waar je je nog voor kunt aanmelden? 
 

ik heb me al wel aangemeld voor de tv app op de telefoon en hoop dat ik daar bij zit, het lijkt me alleen ook leuk om indien beschikbaar bèta tester te worden voor de kpn + box

Dit is een leuke vraag/ reactie, maar niet één voor in een productupdate... Ik reageer hier op jouw vraag, @nicks1996


Met opnames heb ik trouwens weer een ander probleem. Ik had een hele serie opgenomen van Mr.Frank Visser met ‘serieopname’,  er stonden inmiddels 6 afleveringen maar als ik er een wilde afspelen dan kon dat niet, alleen de optie ‘wissen’ was beschikbaar…. 

Dit probleem was er meteen al zodra ik die nieuwe DIW7022 ontvangers gekregen had, al mijn bestaande opnames waren hierdoor waardeloos geworden...ik kon ze alleen zien staan maar niet meer afspelen.

Zijn dit misschien opnames van HD Glas zenders, @ThedudeNL? Want in dat geval klopt het dat deze niet te bekijken zijn op een TV+ Box. Helaas is dan de enige optie om ze te verwijderen. 

 

Nee volgens mij niet, tenzij SBS6 op nummer 6 gewoon al zo'n zender is? En waarom zou het in vredesnaam niet werken dan bij de ene zender en bij de andere zender wel, je betaalt er toch voor om op te kunnen nemen? ;) 


De HD Glas zenders, die beschikbaar zijn op de oudere ontvangers, zijn andere streams. Deze specifieke streams zijn niet beschikbaar op de TV+ Boxen. Vandaar dat als je voorheen oudere ontvangers had, en opnames hebt van de HD Glas zenders, deze niet af te spelen zijn op een TV+ Box.

Maar als jij ze gewoon vanaf kanaal 6 hebt opgenomen, en niet van 666, dan zou je het ook gewoon moeten kunnen bekijken op een TV+ Box. En als dat niet zo is, en je hebt hier op het moment nog steeds issues mee, dan wil ik je vragen een los topic aan te maken. Dan kunnen we dit met je nakijken.


De HD Glas zenders, die beschikbaar zijn op de oudere ontvangers, zijn andere streams. Deze specifieke streams zijn niet beschikbaar op de TV+ Boxen. Vandaar dat als je voorheen oudere ontvangers had, en opnames hebt van de HD Glas zenders, deze niet af te spelen zijn op een TV+ Box.

Maar als jij ze gewoon vanaf kanaal 6 hebt opgenomen, en niet van 666, dan zou je het ook gewoon moeten kunnen bekijken op een TV+ Box. En als dat niet zo is, en je hebt hier op het moment nog steeds issues mee, dan wil ik je vragen een los topic aan te maken. Dan kunnen we dit met je nakijken.

 

 

Ga ik doen! 


De HD Glas zenders, die beschikbaar zijn op de oudere ontvangers, zijn andere streams. Deze specifieke streams zijn niet beschikbaar op de TV+ Boxen. Vandaar dat als je voorheen oudere ontvangers had, en opnames hebt van de HD Glas zenders, deze niet af te spelen zijn op een TV+ Box.

Maar als jij ze gewoon vanaf kanaal 6 hebt opgenomen, en niet van 666, dan zou je het ook gewoon moeten kunnen bekijken op een TV+ Box. En als dat niet zo is, en je hebt hier op het moment nog steeds issues mee, dan wil ik je vragen een los topic aan te maken. Dan kunnen we dit met je nakijken.

 

 

Bij deze, inclusief wat extra informatie over wat ik zie in de TV APP, namelijk iets anders! 


Bestaat er een wishlist?

 

Dan graag het geluid laten doorspelen als je de gids oproept, nu wordt het geluid even onderbroken en dat vind ik persoonlijk enigszins storend.

 

 


Bestaat er een wishlist?

 

Dan graag het geluid laten doorspelen als je de gids oproept, nu wordt het geluid even onderbroken en dat vind ik persoonlijk enigszins storend.

@DJR, deze staat bij mij ook hoog op de wensenlijst eerlijk gezegd. Ook al eerder navraag over gedaan. Schijnt niet een makkelijke wijziging te zijn.