Skip to main content

KPN TV+ Update november 2023 #2

KPN TV+ app 1.128.1

 

Wat zit er in?

Een nieuw item in de Hulp sectie (❔) voor netwerkproblemen. Hierbij leiden we je stap voor stap door verschillende tests en suggesties. En ook kun je daar dan een snelheidstest doen om te kijken of de verbinding tussen TV+ Box en het internet ok is. 

De Ookla speedtest op de TV+ Box

Let op: deze optie is bij de preselectie nog niet direct zichtbaar, hij zal aanwezig zijn voor iedereen zodra de volledige uitrol begint.

 

Startscherm aanpassen makkelijker

In de vorige update hebben we de optie geïntroduceerd om het startscherm aan te passen via Instellingen (⚙️) > Menu Weergave > Startscherm aanpassen. Met deze update kun je ook bij deze optie komen op ed volgende manieren:

  • Op het startscherm de OK knop wat langer ingedrukt houden. Maakt niet uit waar je op staat. Je krijgt dan een menu te zien met daarin ook de optie ‘Startscherm aanpassen’
  • Helemaal onderaan het startscherm vind je nu twee knoppen voor het aanpassen van het startscherm, en het aanpassen van je favoriete apps.

 

Verder in deze update

  • KPN Screensaver staat standaard aan bij nieuwe installaties
  • In de KPN screensaver is het icoon voor het weer verbeterd
  • In Talkback vonden we toch nog een paar dingetjes om te verbeteren. Kanaalnummers in de Gids worden nu uitgesproken. En we zeggen nu netjes minuten in plaats van meters bij tijdafkortingen :)
  • Bugfixes rondom links en rechts navigeren, en gekke sprongen in de tijd, in de Gids

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 13 november
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 20 november

Heb je hem na 20 november nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Sinds deze update last van bijgeluid bij het wisselen van tv zender en uitzetten van de box. Piep, kraak, etc, of hoe je het maar omschrijven kan. 

Hi Tamoor, hoe moet ik dit zien? Als een korte kraak en daarna weer normaal? Heb je de box een herstart gegeven? Zou je anders een eigen topic willen aanmaken? Vooral omdat hier niets in is aangepast in deze update. 


Ja, korte kraak, daarna weer normaal. Duurt al een paar dagen. Nog geen herstart gedaan. 


Ik had daar nog nooit van gehoord maar ik vond dit op de site van Teufel. zij adviseren of een andere kabel (wat meestal niet helpt) of het geluid van de tv zo zacht mogelijk zetten en het geluid van de randapparatuur iets hoger zetten.

https://support.teufel.de/hc/en-us/articles/360001020609-Noise-crackling-in-home-theater-system-when-changing-TV-channels

 

Het kan in ieder geval lonen om even te googelen op noice crackling sound when changing channels plus het merk van je randapparatuur.

 

Admin: beide berichten samengevoegd


Het kan in ieder geval lonen om even te googelen op noice crackling sound when changing channels plus het merk van je randapparatuur.

Dank voor het meedenken! 


Ik heb sinds deze updates dat na zappen.

Of vanuit Menu / gids naar een zender dat het geluid gaat hakkelen.

Ook getest met passthrough of stereo geluid modus maar helpt niks.

 

En naar gids gaan hapert ook van alles in het beeld en geluid had ik hiervoor nooit.

Net op me andere boxen gekeken had ik het niet voor de update na updaten wel.


Ook voor jou toch even de open deur, Menno: heb je de Box herstart?

 

Algemeen: de update is volledig uitgerold. De nieuwe pagina met speedtest onder de Hulp-sectie wordt later deze week live gezet.


@Erik_ Ik heb de nieuwe versie 1.128.1 net binnen, maar probleme van geluidsvertraging bij zappen en PCM-Stereo bij Video:multicast/Audio:Automatisch bij meesten kanalen blijven.

 


Ook voor jou toch even de open deur, Menno: heb je de Box herstart?

 

Algemeen: de update is volledig uitgerold. De nieuwe pagina met speedtest onder de Hulp-sectie wordt later deze week live gezet.

Uiteraard box herstart ook zelf na update.

Maar hierna nog keer gedaan maar probleem is er in het begin als je box aan zet heel erg.

Hoorde me ouders ook er over net na deze update.


Haperend geluid in de, zeg maar, erste minuut na het opstarten is iets dat al iets langer speelt. Die staat ook in de bekende bevindingen. Ik vermoed dat jij hier dan nu ook last van hebt. 

Haperingen bij naar de gids gaan en terug is dan weer iets anders. Dus dat is een goede melding hier. 

 

Dank voor je eigen topic, TDN. Nemen we mee!


Haperend geluid in de, zeg maar, erste minuut na het opstarten is iets dat al iets langer speelt. Die staat ook in de bekende bevindingen. Ik vermoed dat jij hier dan nu ook last van hebt. 

Haperingen bij naar de gids gaan en terug is dan weer iets anders. Dus dat is een goede melding hier. 

 

Dank voor je eigen topic, TDN. Nemen we mee!

Wel erg makkelijk wegeschoven naar bekende bevindingen.

Het is toch echt op 5 boxen pas sinds deze update. 3 van mij 2 van me ouders.

Hiervoor nooit gehad

Offtopic -Dat het geluid stop als je naar Gids gaat is echt een KPN ding ik heb ook nog andere androidbox met soortgelijke indeling als KPN en speelt hij gewoon door. Wordt ooit nog wel eens opgelost hoop ik

zo nu weer on topic.


Haperend geluid in de, zeg maar, erste minuut na het opstarten is iets dat al iets langer speelt. Die staat ook in de bekende bevindingen. Ik vermoed dat jij hier dan nu ook last van hebt. 

Haperingen bij naar de gids gaan en terug is dan weer iets anders. Dus dat is een goede melding hier. 

 

Dank voor je eigen topic, TDN. Nemen we mee!

Wel erg makkelijk wegeschoven naar bekende bevindingen.

Het is toch echt op 5 boxen pas sinds deze update. 3 van mij 2 van me ouders.

Hiervoor nooit gehad

Offtopic -Dat het geluid stop als je naar Gids gaat is echt een KPN ding ik heb ook nog andere androidbox met soortgelijke indeling als KPN en speelt hij gewoon door. Wordt ooit nog wel eens opgelost hoop ik

zo nu weer on topic.

heel irritant 


Zeker krijg ook steeds meer het idee dat sommige punten niet serieus genomen worden.

Wordt maanden niets gedaan aan punten en alleen wat simpele dingen in de layout toe gepast.

terwijl er genoeg serieuzere punten liggen om opgelost te worden.

 

Moet echt toegeven dat ik voor de concurrentie mocht testen ging het sneller en werden punten goed opgelost omdat daar echt de tijd werd genomen door het eerst naar een groep testers te sturen.

Hier is daar juist niet voor gekozen wat ik zelf erg jammer vind en de oplossingen ook niet sneller komen dan ze zouden willen.


Sorry moest het even kwijt!

Maar KPN blijft ver achter in de ontwikkelingen met de box als de concurentie.

Als ik gewoon kijk naar de Next Mini werkt deze toch een stuk mooier en geenhaperingen met beeld enz


Ik ben overall wel tevreden met de werking van de TV plus doos. Geluid loopt hier goed via mijn Sonos en verder bijna geen rare dingen. Ik zou wel graag zien dat ik op de startpagina de bovenste twee rubrieken(Nu op TV en Apps) ook in volgorde kan aanpassen (Apps eerst bijvoorbeeld).

 

En uhh, waar kun je je favoriete zender eigenlijk vinden? Op de KPN app op mijn Android TV krijg ik die meteen in beeld, maar op de TV plus box kan ik die nergens vinden. 


 

Offtopic -Dat het geluid stop als je naar Gids gaat is echt een KPN ding ik heb ook nog andere androidbox met soortgelijke indeling als KPN en speelt hij gewoon door. Wordt ooit nog wel eens opgelost hoop ik

zo nu weer on topic.

Van die geluidshaperingen tijdens het navigeren was ik ook helemaal klaar mee. Daarom heb ik de optie om audio en video te onderbreken op AAN gezet en hoop dat dit een tijdelijk lapmiddel is. 

En misschien heel gek gezegd, als je dit op AAN zet komen dan de haperingen nog voor als je weer naar de zender gaat na de gids? 


Ik kan pagina 2 en 3 niet openen want dan krijg ik een melding dat de pagina niet gevonden is.

Dus ik weet ook niet of iemand al iets gevraagd heeft over wat ik wil vragen...Bovenin het bericht staat dat  de Ookla speedtest bij de definitieve uitrol beschikbaar zou zijn, maar ik zie hem nog nergens terug of kijk ik ergens overheen?


 

Offtopic -Dat het geluid stop als je naar Gids gaat is echt een KPN ding ik heb ook nog andere androidbox met soortgelijke indeling als KPN en speelt hij gewoon door. Wordt ooit nog wel eens opgelost hoop ik

zo nu weer on topic.

Van die geluidshaperingen tijdens het navigeren was ik ook helemaal klaar mee. Daarom heb ik de optie om audio en video te onderbreken op AAN gezet en hoop dat dit een tijdelijk lapmiddel is. 

En misschien heel gek gezegd, als je dit op AAN zet komen dan de haperingen nog voor als je weer naar de zender gaat na de gids? 

Helaas heb ik dan helemaal geen geluid meer (zou je zeggen opgelost haha). Had hiernaar al gekeken. 


Bij mij is het geluid ook haperig. Zeker in het begin. Maar ook regelmatig dropouts. Ik vind hem ook niet supersnel. Ik kom af van de Next Mini en is inderdaad een wereld van verschil. Ook qua beeld overigens met externe apps (netflix oa) en werking van hdr. Ik kijk nu via de Shield Pro en dat is een stuk beter beeld (op zelfde hdmi ingang overigens ook). 
Ben overgestapt van Ziggo naar KPN omdat glasvezel bij mij veel stabieler is maar zou graag KPN met de Next Mini combineren. 


Bij mij is het geluid ook haperig. Zeker in het begin. Maar ook regelmatig dropouts. Ik vind hem ook niet supersnel. Ik kom af van de Next Mini en is inderdaad een wereld van verschil. Ook qua beeld overigens met externe apps (netflix oa) en werking van hdr. Ik kijk nu via de Shield Pro en dat is een stuk beter beeld (op zelfde hdmi ingang overigens ook). 
Ben overgestapt van Ziggo naar KPN omdat glasvezel bij mij veel stabieler is maar zou graag KPN met de Next Mini combineren. 

Ja zeker mee eens en nog kleiner ook erg mooi.

maar we gaan off topic


Geluid inderdaad nog steeds niet goed. Moet elke keer opnieuw bij ‘video mode’ automatisch beste kwaliteit aanvinken!

 


Zeker krijg ook steeds meer het idee dat sommige punten niet serieus genomen worden.

Wordt maanden niets gedaan aan punten en alleen wat simpele dingen in de layout toe gepast.

terwijl er genoeg serieuzere punten liggen om opgelost te worden.

Ben het helemaal eens met deze kritische reactie. Ik vind ook dat we daar geen sorry voor hoeven zeggen. Wij, de klanten die als praktijk-testers gebruikt worden, betalen immers gewoon voor een goed werkende TV+ box.

KPN, hoe beoordelen jullie eigenlijk welke zaken in een update terecht komen? Hoe meten jullie dat je de juiste dingen aan het oplossen bent? Neem nou zo’n snelheidsmeter -die je ook heel eenvoudig als app kunt installeren- wie heeft nu bepaald dat die er moest komen in deze update? Terwijl de lijst met feature requests uitpuilt en er ook al maanden een aantal hardnekkige onopgeloste bugs bekend zijn. Bij mijn weten stond die snelheidsmeter daar niet bij. De tijd dat een programmeur aan die meter heeft zitten werken had hij ook nuttig kunnen besteden aan de oplossing van aantoonbaar gewenste zaken.

Ik zou heel graag zien dat er een afspraak komt om bij de komende updates steeds minstens 2 zaken van de feature requests te realiseren en een tijdspad waarin jullie verwachten de bekende bugs opgelost te hebben. Dat is professioneel, transparant, en dan laat je zien dat je de klant serieus neemt. Stop aub met die zoethouders waar eigenlijk niemand om vraagt.

 


Ik weet niet of het aan deze update ligt, maar sinds ruim een week al diverse keren dat hij slecht reageerde of spontaan opnieuw opstartte. En juist op de tv+ waar ik amper problemen had. 


Geluid inderdaad nog steeds niet goed. Moet elke keer opnieuw bij ‘video mode’ automatisch beste kwaliteit aanvinken!

 

Hoe kan dat scherm bij jou blauw zijn? Bij mij is het grijs.


Geluid inderdaad nog steeds niet goed. Moet elke keer opnieuw bij ‘video mode’ automatisch beste kwaliteit aanvinken!

 

Hoe kan dat scherm bij jou blauw zijn? Bij mij is het grijs.

is hier ook blauw

 


Geluid inderdaad nog steeds niet goed. Moet elke keer opnieuw bij ‘video mode’ automatisch beste kwaliteit aanvinken!

 

Hoe kan dat scherm bij jou blauw zijn? Bij mij is het grijs.

is hier ook blauw