Skip to main content

KPN TV+ Update januari 2024 #1

KPN TV+ app 1.134.1

2024 start met vernieuwingen! Een gloednieuwe product update voor KPN TV+ komt er weer aan, mede dankzij jullie waardevolle feedback!

 

Wat zit er in?

 

Weergave en zappen door alleen favoriete zenders

Het was al mogelijk om favoriete kanalen aan te geven. Met de nieuwste update voor TV+ is het mogelijk om een zenderlijst met favoriete kanalen in te stellen!

Bij het gebruiken van een zenderlijst zap je exclusief door deze kanalen. Bovendien zal de Gids én de Nu op TV tegelrij op het hoofdscherm, ook alleen deze favoriete kanalen weergeven. Hierdoor wordt het vinden van je favoriete programma's nog eenvoudiger!

Deze instelling vind je via Instellingen > Menu Weergave > onderaan staat de optie Zenderlijsten:

 

In de Zenderlijsten-optie kun je selecteren of alle zenders of alleen de favoriete zenders getoond worden

 

Met de optie Favoriete kanalen beheren kun je snel je favoriete zenders selecteren of wijzigen:

Als je op dit scherm een eind naar beneden gescrolld hebt, kun je met de terug-knop weer naar de bovenkant van de lijst.

Jouw favorieten bekijken en beheren kan ook op andere manieren. 

  • Op het Startscherm naar beneden scrollen tot je bij de rij TV+ aanpassen komt. Kies daar Beheer welke TV-zenders je ziet. 
  • Tijdens het live kijken, of terwijl je door de gids bladert, op de blauwe knop drukken

Deze beide manieren openen het instellingenmenu.

Daarnaast kun je op veel plekken door langer op OK te drukken een klein menu met opties oproepen. In dit menu is op de relevante plekken ook een optie toevoegen aan/verwijderen uit favorieten toegevoegd. Bijvoorbeeld

  • op het startscherm in de Nu op TV rij
  • in de verschillende tabbladen binnen de Nu op TV menu-optie

 

Als je kiest voor de instelling Alleen favoriete zenders, zal de gids ook alleen deze zenders laten zien:

 

 

Makkelijker updaten

Vanuit Instellingen > Informatie > KPN TV+ firmware en Instellingen > Informatie > KPN TV+ app kun je nu met een druk op de OK knop gelijk door naar de opties om te controleren op nieuwe updates! 

Let op: Jouw TV+ box zorgt automatisch voor updates in standby modus, dus je hoeft hier in principe zelf geen actie op te ondernemen.

Op deze manier kun je makkelijker controleren of er updates beschikbaar zijn!

 

Verder in deze update

  • De ruimte voor ondertiteling is wat groter gemaakt bij Terugkijken en Opnames, daardoor worden de zinnen minder snel afgebroken
  • Bij live kijken zie je voor Multicast stream "LIVE" in zapbanner, bij Unicast stream "Live".
  • Amazon Prime Video is toegevoegd aan ons streamingsaanbod en bestel je direct via het tv menu: nu de eerste 3 maanden op onze kosten
  • Via feedback vanuit het forum is er naar voren gekomen dat het scherm bij de radiozenders niet meer volledig zwart was. In deze update is dat hersteld en is het scherm bij radiozenders weer helemaal zwart.
  • Ook naar aanleiding van feedback vanuit het forum: bugfix bij het gebruiken van kanaal met hoogste nummer in je lijst
  • Reeks kleine andere verbeteringen/bug fixes

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 9 januari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 16 januari

Heb je hem na 16 januari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Zou jij die TV+ Box dan eens een factory reset willen geven of had je dat al een keer gedaan?


@MennoG78 Dat is natuurlijk erg vervelend. Mijn advies is ook even een Factory Default en zou je dan een los topic willen aanmaken als de problemen aanhouden?


Zou jij die TV+ Box dan eens een factory reset willen geven of had je dat al een keer gedaan?

Zeker heb ik al gedaan met eentje niet geholpen is echt door deze update begonnen.

vage is als je dan heen en weer zapt is het weer weg.


Zou jij die TV+ Box dan eens een factory reset willen geven of had je dat al een keer gedaan?

Zeker heb ik al gedaan met eentje niet geholpen is echt door deze update begonnen.

vage is als je dan heen en weer zapt is het weer weg.

Dat zou er op kunnen duiden dat er een IGMP multicast stream is blijven hangen en er twee actief zijn.

Kan jij het netwerk verbruik op jouw UXG Lite inzien en kijken wat er gebeurt bij het zappen.

Misschien toch beter om hier even een apart topic voor te openen.


Zou jij die TV+ Box dan eens een factory reset willen geven of had je dat al een keer gedaan?

Zeker heb ik al gedaan met eentje niet geholpen is echt door deze update begonnen.

vage is als je dan heen en weer zapt is het weer weg.

Dat zou er op kunnen duiden dat er een IGMP multicast stream is blijven hangen en er twee actief zijn.

Kan jij het netwerk verbruik op jouw UXG Lite inzien en kijken wat er gebeurt bij het zappen.

Misschien toch beter om hier even een apart topic voor te openen.

Lijkt me niet als me vader zijn box het hier wel goed doet 😉 is er niks blijven hangen.


Zou jij die TV+ Box dan eens een factory reset willen geven of had je dat al een keer gedaan?

Zeker heb ik al gedaan met eentje niet geholpen is echt door deze update begonnen.

vage is als je dan heen en weer zapt is het weer weg.

Dat zou er op kunnen duiden dat er een IGMP multicast stream is blijven hangen en er twee actief zijn.

Kan jij het netwerk verbruik op jouw UXG Lite inzien en kijken wat er gebeurt bij het zappen.

Misschien toch beter om hier even een apart topic voor te openen.

Lijkt me niet als me vader zijn box het hier wel goed doet 😉 is er niks blijven hangen.

Dan wordt het nu echt tijd voor een apart topic.


Ik zie niet in waarom apart topic het is met deze update mee gekomen toch.

 

En anders laat maar zitten


In een los eigen topic kan er beter een troubleshoot plaatsvinden. Voor een troubleshoot bij een individueel probleem is de Product update simpelweg niet heel geschikt. 


Naja ik weet niet wat er bij KPN gebeurd is vanmiddag me vader belde me op dat de box weer normaal deed nadat hij even 2 min stilstaand beeld had gehad om uur of 14 uur daarna ging hij verder en sindsdien is hij stabiel.

En ik heb de boxen bij mij thuis aangezet en die hebben het probleem ook niet meer.

Ik heb aan me thuis netwerk niks veranderd.

Ik haal me eigen box straks weer op bij me vader en zal dan zien wat er gebeurd maar lijkt opeens opgelost.

Ik klopt het bij deze even af en zal anders wel verder gaan in een eigen topic.


Heb hier nog steeds het probleem zodra ik de ontvanger opstart het geluid 30 seconden stottert. Daarna wekt het goed. Dit zowel in de kamer als in de keuken. 
Maak ook nog wel eens mee dat het beeld in 1x zwart wordt, geluid weg en na 5 seconden alles weer terug komt. Irritant. Werk met de kpn box+ en de laatste software versie 

Ik ook


Heb hier nog steeds het probleem zodra ik de ontvanger opstart het geluid 30 seconden stottert. Daarna wekt het goed. Dit zowel in de kamer als in de keuken. 
Maak ook nog wel eens mee dat het beeld in 1x zwart wordt, geluid weg en na 5 seconden alles weer terug komt. Irritant. Werk met de kpn box+ en de laatste software versie 

Ik ook

Ik meende dat dit ook nog niet (volledig) verholpen was. Check ik even.


Ik snap alleen 1 ding niet zo zeer. Men brengt een android box uit, handig alle streamingdienst en erop in combinatie met tv en dan bied je )nog steeds) geen (auto) framerate aanpassing aan op deze kpn box, om dit vlekkeloos te laten afspelen. 


Jouw favorieten bekijken en beheren kan ook op andere manieren.

  • Op het Startscherm naar beneden scrollen tot je bij de rij TV+ aanpassen komt. Kies daar Beheer welke TV-zenders je ziet. 

Wat is het idee achter die rij “TV+ aanpassen” op het startscherm? Ik vind “Startscherm aanpassen” en “Jouw favoriete apps aanpassen” ook al onnodig op dat scherm. Het zit niet echt in de weg natuurlijk, maar hoe vaak gebruik je dat nou? Idem de knop “Sorteer favoriete apps” op dat startscherm (die ook al bij “Apps” te vinden is, en bij long-press op iedere app in het startscherm en in “Apps”).

Ikzelf vind die (enorme) knoppen maar rommelig, en vooral: er zijn al zoveel andere manieren om bij diezelfde instellingen te komen. Dat “Jouw favoriete apps aanpassen” is ook te lang, vind ik, met bovendien dezelfde tekst als uitleg. Als de nieuwe knop inderdaad “Beheer welke TV-zenders je ziet” heet dan vind ik dat ook te lang. En ben ik bang dat ook daar de uitleg weer hetzelfde is als die lange titel.

Over rommelig gesproken: een long-press van OK laat ook wel érg vaak niet-relevante opties in het contextmenu zien, vind ik. Zoals “Startscherm aanpassen” bij long-press op een programma in “Nu op TV” en “Sport”, of op een app in “Apps”. (In ieder geval in de versie van december 2023.)


Heb hier nog steeds het probleem zodra ik de ontvanger opstart het geluid 30 seconden stottert. Daarna wekt het goed. Dit zowel in de kamer als in de keuken. 
Maak ook nog wel eens mee dat het beeld in 1x zwart wordt, geluid weg en na 5 seconden alles weer terug komt. Irritant. Werk met de kpn box+ en de laatste software versie 

Ik ook

Ik meende dat dit ook nog niet (volledig) verholpen was. Check ik even.

Dit is inderdaad nog niet volledig verholpen. Al wel deels, en aan de rest wordt nog gewerkt.


  • Bij live kijken zie je voor Multicast stream "LIVE" in zapbanner, bij Unicast stream "Live".

Dit vind ik wel een waardevolle optie die er bij is gekomen. Een snelle manier om te zien of we het beste beeld en geluid hebben.

Ook merk ik na een aantal dagen dat de multicast streams beter worden 'gepakt' na het afsluiten van een app.

Wel wordt de KPN TV+ app wat vaker opnieuw opgestart na het afsluiten van een app. Dit houden we wel even in de gaten.


Na een paar dagen gebruik van deze update heb ik nog iets te melden.

Ik heb mijn favoriete zenders gemaakt dit werk ook goed en ik zie ze dan met filter in gids, nu op tv en op het startscherm.

Echter met zappen betekent dit ook dat je alleen nog maar door je favoriete zenders loopt. Wellicht verwacht ik wat anders maar ik vind dit zelf niet zo prettig. Het effect is dat je alle niet favoriete zenders in het geheel niet meer kunt bekijken. Om een niet favoriete zender weer te bekijken zul je daarom het menu in moeten en de zender als favoriet bestempelen of natuurlijke de optie alle zenders weergeven gebruiken. Een nummer intoetsen op de ab van een niet favoriete zender zorgt voor weergave van de dichtstbijzijnde favoriete zender.

Persoonlijk zou ik met zappen gewoon door alle zenders willen of op zijn minst met een direct nummer keuze de zender kunnen bekijken. De favorieten zijn erg fijn op de ander genoemde onderdelen van de interface maar dit ervaar ik niet als prettig.

Wellicht is dit een onverwacht neveneffect van de favorieten of het werkt als designed?
Anderen die hier een mening over hebben?

 


Een snelle manier om te zien of we het beste beeld en geluid hebben.

Laat dit “LIVE” vs “Live” dan niet simpelweg alleen de keuze zien die je zelf ingesteld hebt? Dan handig voor de helpdesk maar meer ook niet? Of heeft het vage “Automatisch beste kwaliteit” (dat je alleen kunt activeren als je voor multicast kiest) ook invloed op wat hier getoond wordt?

Als “Automatisch beste kwaliteit” invloed heeft op “LIVE” vs “Live”, dan klopt de uitleg (dus: zie je voor Multicast stream "LIVE" in zapbanner, bij Unicast stream "Live") niet. @wjbschreef ooit dit:

Met de instelling "Automatisch beste kwaliteit" hebben de eerste 10 kanalen een bitrate van 14,2Mbps i.p.v. 7,2Mbps. Dat levert een hogere kleurdiepte en daarmee en beter (levendiger) beeld.

 

Er wordt dan dus niet automatisch geschakeld tussen multicast en unicast, begrijp ik. En zonder het vinkje heb je gewoonweg nooit de beste kwaliteit.

Aangemomen dat @wjb gelijk heeft dan moet de uitleg bij dat vinkje echt wel beter, vind ik. Op de TV+ Box zelf (met foute spatie in “er voor”) wordt het me niet duidelijk zonder de uitleg van @wjb, en is het vooral niet duidelijk wat het alternatief is:

Automatisch beste kwaliteit

Dit zorgt er voor dat je naar de beste kwaliteit die beschikbaar is kan kijken. Bij een wat mindere verbinding kan dit leiden tot wat meer beeldverstoringen.

e  ] Automatisch beste kwaliteit

      Automatisch de best mogelijke kwaliteit die voor jou beschikbaar is.

 

En in de kennisbank ook al niet:

Klik op Automatisch beste kwaliteit om de KPN TV+ Box automatisch de beste kwaliteit te selecteren. Standaard staat deze actief.

 

Overigens niet automatisch actief als je zelf naar unicast gegaan bent, en dan weer terug naar multicast. 🤯


Persoonlijk zou ik met zappen gewoon door alle zenders willen

Dat zou ik juist niet willen.

 

of op zijn minst met een direct nummer keuze de zender kunnen bekijken

Ja. Werkt dat niet meer? Wat gebeurt er nu als je het nummer van een niet-favoriete zender intikt?


Een nummer intoetsen op de ab van een niet favoriete zender zorgt voor weergave van de dichtstbijzijnde favoriete zender

Oh dat is wel raar ja. (En leer lezen, Arjan. Ik kan helaas mijn eerdere reactie niet bewerken.)

 


Persoonlijk zou ik met zappen gewoon door alle zenders willen

Dat zou ik juist niet willen.

 

of op zijn minst met een direct nummer keuze de zender kunnen bekijken

Ja. Werkt dat niet meer? Wat gebeurt er nu als je het nummer van een niet-favoriete zender intikt?

Ik vind de definitie van een favoriet dat je er op kan filteren maar niet dat je met zappen de andere zenders niet meer tegenkomt. Maar dat is mijn interpretatie van favoriet en jij denkt er anders over. Laten we even wachten of een moderator kan navragen of werkt als designed of een neveneffect is waar nog aandacht voor nodig is. Bedankt voor je mening in ieder geval.

Je vraag: zoals ik schreef kom je op de dichtstbijzijnde favoriet als je een nummer kiest dat niet als favoriet gekozen is. Dus niet meer benaderbaar zonder de favorieten geheel uit te schakelen. In relatie met mijn opmerking over het zappen sterkt het mij dat we hier een neveneffect hebben dat minder goed uitpakt @Arjan van B .

Wellicht zijn er nog meer meningen hier?

 

 


Als je de favoriete zenders actief hebt dan hoort het uiteraard zo te zijn dat alles zich beperkt tot de favoriete zenders en dus dat zappen, intoetsen kanaalnummers, zoeken, nu op TV, opnames, etc. zich beperken tot de favorieten zenders. Dat lijkt ook het geval uitgezonderd de opnames waarvan ik hoop dat KPN dit zal aanpassen zodat ook daar alleen opnames van de favoriete zenders getoond zullen gaan worden.


Ik heb het voor de zekerheid nog eens getest voordat ik onjuiste info geef @Arjan van B 

Bij de keus favorieten “aan” zap je slechts door je favorieten. Bij intoetsen van het nummer van een niet-favoriet spring je naar de eerst volgende zender erboven die als favoriet ingesteld staat. Dus 21 is niet favoriet en 34 wel: na intoetsen 21 verschijnt 34.

Voor mij niet echt wenselijk en hoewel de favorieten in de gids er prettig zijn is dit voor mij aanleiding om de favorieten vooralsnog niet te gebruiken om beide bovengenoemde redenen. Wellicht zou er als alternatief ook een optie kunnen komen om zenders te verbergen en dat doorvoeren in de gehele UI.


Nou gaat dat ook vrij automatisch toch? Je neemt niks op van zenders die niet in je favorieten staan. Ik wacht met name met smart op de framerate aanpassing. Gisteren KPN  glas geïnstalleerd bij mijn schoonouders en dat werkt allemaal prima, maar dan moet ik helaas er nu toch nog bij vermelden dat als ze Amerikaanse series op Netflix kijken ze een stuttering hebben. Bij hun oude ziggo kastje zag ik dat er wel een optie is om de framerate automatisch aan te passen aan het beeldmateriaal. Kom op KPN fix dit asap. Dan heb je een prachtig product.


Ook op de "oude" TV ontvangers kan je alleen zappen door de zenders uit de geselecteerde zenderlijst en ook daar ga je naar de zender met eerst hogere kanaalnummers als je een kanaal kiest dat niet in de geselecteerde zenderlijst staat. De werking is wat mij betreft precies zoals het hoort uitgezonderd het feit dat opnames niet beperkt worden tot opnames uit de favoriete zenders.


Als je de favoriete zenders actief hebt dan hoort het uiteraard zo te zijn dat alles zich beperkt tot de favoriete zenders en dus dat zappen, intoetsen kanaalnummers, zoeken, nu op TV, opnames, etc. zich beperken tot de favorieten zenders. Dat lijkt ook het geval uitgezonderd de opnames waarvan ik hoop dat KPN dit zal aanpassen zodat ook daar alleen opnames van de favoriete zenders getoond zullen gaan worden.

Ik vind dat zelf niet zo natuurlijk, geen idee of het gedrag wat jij beschrijft de algehele regels zijn rondom favorieten. Ik zelf zou zeggen: dat iets favoriet is hoeft dat niet te betekenen dat je de zenders zonder veel effort niet meer kunt benaderen/bekijken.

De favorieten in mijn browsers belemmeren me niet om andere zenders te bekijken. Ook in mijn iTunes bibliotheek is een favoriet nummer geen beperking om de rest ook te zien en te beluisteren.

Eens kijken of het een afwijking van mij is of anderen dit ook als niet prettig ervaren 😀

Nu ik er nog eens over nadenkt zou een toggle in de UI om de filter te activeren toch ideaal zijn, of zie ik iets over het hoofd?