Skip to main content

KPN TV+ Update januari 2024 #2

KPN TV+ app 1.136.5

 

Wat zit er in?

 

Makkelijker terug naar live tv

Als je vanuit live tv naar een van de menu-opties gaat (zoals de Gids, of Opgeslagen) dan is het niet altijd intuïtief om vervolgens weer terug te komen op live tv. Met deze update hebben we dit makkelijker gemaakt. Je kunt hiervoor nu de terugknop gebruiken door deze langer ingedrukt te houden (longpress).

Dit werkt vanuit het hoofdniveau van alle menu-opties, van zoeken t/m apps.

 

Verduidelijking ecostand

Als je ecostand gebruikt duurt het opstarten iets langer. Vanaf deze update krijg je, tijdens het opstarten, op het scherm te zien dat ecostand aan staat, hoeveel energie er bespaard is, en ook een knop om ecostand uit te kunnen zetten. 

Dit laatste hebben we toegevoegd omdat we zien dat mensen niet altijd doorhebben dat de ecostand aanstaat, en zich dan ergeren aan de langere opstarttijd. Met deze update kunnen zij de ecostand dan gelijk uitzetten.

 

Verder in deze update

  • Als je Starten met Live TV aan hebt staan kon het gebeuren dat hij niet startte met de zender die je als laatste keek. Dat is nu verholpen. 

  • Als je een serie-opname annuleert kon het selectievenster verdwijnen. Dit is opgelost. 

  • Als je een serie-opname annuleert, werden de al bestaande opnames niet meer gegroepeerd. Dat is na deze wel weer zo.

  • Verder wat verbeteringen rondom favorieten qua teksten en navigatie.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 25 januari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 30 januari

Heb je hem na 30 januari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Hoi @Jasper van KPN zodat ik het goed begrijp: Even beste beeldkwaliteit uitzetten, zappen paar keer, dan weer terug op beste beeldkwaliteit (en multicast) en dan zou het moeten werken op14,5Mps? Is niet gelukt net weer getest. Maar of ik nou de enige ben die dit heeft als er 3 melden dat het wel weer werkt en 1 niet zou ik mijn hand niet voor in vuur stelen ;)


Top, klinkt goed! Wachten we de rest van de dag even af. Ik hoor het graag als het toch weer terugspringt op 7, en hoe dit bij jou uitpakt, wjb.

@Erik van KPN, Ik heb de "Beste kwaliteit" uitgezet vervolgens wat rondgezapt en de "Beste kwaliteit" weer aangezet. De streams zijn helaas 7,2Mbps streams gebleven. Het heeft dus niet geholpen.


Om je 14 mbps stream terug te krijgen zonder fabriek reset heb ik het volgende gedaan.

Tandwieltje

Apparaat

Apps

Kpn tv+ kiezen met ok knop op ab

Updates verwijderen

Dan terug naar apparaat voorkeuren

Over

Controleren op kpn tv+ app updates

 

Hierna heb ik weer zo lang het kastje aanstaat 14 mbps stream. Bij uitzetten zal ik dit moeten herhalen 😆

 

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik had eerder bovenstaande uitgevoerd. Daarna de box niet meer opnieuw opgestart. De bitrate blijft sindsdien 14 Mbps, ook na herstart van de box


Hoi @HennyK ben je dan al je KPN instellingen kwijt, behalve die van de andere apps?


Alleen instellingen voor erotiek , eco en volume.


Ik ga mijn TV+ Box nog geen factory reset geven want ik ben van mening dat KPN hier een oplossing voor moet leveren of anders in ieder geval moet kunnen leren van deze situatie en de oorzaak moet kunnen achterhalen.

Als ik een poort in mijn firewall moet openen richtling mijn TV+ Box zodat het TV team mee kan kijken, dan hoor ik het graag.


Om je 14 mbps stream terug te krijgen zonder fabriek reset heb ik het volgende gedaan.

Tandwieltje

Apparaat

Apps

Kpn tv+ kiezen met ok knop op ab

Updates verwijderen

Dan terug naar apparaat voorkeuren

Over

Controleren op kpn tv+ app updates

 

Hierna heb ik weer zo lang het kastje aanstaat 14 mbps stream. Bij uitzetten zal ik dit moeten herhalen 😆

 

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik had eerder bovenstaande uitgevoerd. Daarna de box niet meer opnieuw opgestart. De bitrate blijft sindsdien 14 Mbps, ook na herstart van de box

Klopt, dit werkt. Wat @Erik van KPN vroeg helpt niet.


Ik ga mijn TV+ Box nog geen factory reset geven want ik ben van mening dat KPN hier een oplossing voor moet leveren of anders in ieder geval moet kunnen leren van deze situatie en de oorzaak moet kunnen achterhalen.

Als ik een poort in mijn firewall moet openen richtling mijn TV+ Box zodat het TV team mee kan kijken, dan hoor ik het graag.

Ik heb de opties beste kwaliteit nog niet uit gezet.

kan dit wel doen bij me zoontje op ze kamer als test of hij dan naar 7,2 gaat maar ga dit zeker niet bij de TV beneden doen is ook niet nodig deze heeft gewoon 14 / 15 mbit


Ik ga mijn TV+ Box nog geen factory reset geven want ik ben van mening dat KPN hier een oplossing voor moet leveren of anders in ieder geval moet kunnen leren van deze situatie en de oorzaak moet kunnen achterhalen.

Als ik een poort in mijn firewall moet openen richtling mijn TV+ Box zodat het TV team mee kan kijken, dan hoor ik het graag.

Ik heb de opties beste kwaliteit nog niet uit gezet.

kan dit wel doen bij me zoontje op ze kamer als test of hij dan naar 7,2 gaat maar ga dit zeker niet bij de TV beneden doen is ook niet nodig deze heeft gewoon 14 / 15 mbit

Dat jij die problemen niet ervaart wil niet zeggen dat anderen die problemen ook niet ervaren.

Ik geloof ook dat ik duidelijk geweest ben en dat hier de kanalen 1 t/m 10 in multicast met "beste kwaliteit" aan nog altijd een stream van 7,2Mbps geven en dat is niet zoals het hoort te zijn.


Ik ga mijn TV+ Box nog geen factory reset geven want ik ben van mening dat KPN hier een oplossing voor moet leveren of anders in ieder geval moet kunnen leren van deze situatie en de oorzaak moet kunnen achterhalen.

Als ik een poort in mijn firewall moet openen richtling mijn TV+ Box zodat het TV team mee kan kijken, dan hoor ik het graag.

Ik heb de opties beste kwaliteit nog niet uit gezet.

kan dit wel doen bij me zoontje op ze kamer als test of hij dan naar 7,2 gaat maar ga dit zeker niet bij de TV beneden doen is ook niet nodig deze heeft gewoon 14 / 15 mbit

Dat jij die problemen niet ervaart wil niet zeggen dat anderen die problemen ook niet ervaren.

Ik geloof ook dat ik duidelijk geweest ben en dat hier de kanalen 1 t/m 10 in multicast met "beste kwaliteit" aan nog altijd een stream van 7,2Mbps geven en dat is niet zoals het hoort te zijn.

ik begrijp je hoor je kan ook redelijk reageren.

ik heb het beneden niet maar heb ik ook die handelingen niet gedaan. kanaal 1 t/m 10 is gewoon 14,6 mbps hier

Heb het net op me zoontjes tv gedaan optie uit en weer aan maar hij gaat dan niet naar 7,2 mbps.

Viel me wel op vorige keer als ik de optie beste kwaliteit aanzette duurde het ook even nu vink je het aan hij gaat meteen door.


MennoG78 schreef:

ik heb het beneden niet maar heb ik ook die handelingen niet gedaan. kanaal 1 t/m 10 is gewoon 14,6 mbps hier

Logisch dat jij die handelingen niet gedaan hebt, maar het probleem zit ook helamaal niet in "die handelingen" maar in het spontaan terugvallen van de TV stresm van 14,2Mbps naar 7,2Mbps na de upgrade van de TV+ app naar versie 1.136.5. Ik vond de beeldkwaliteit minder geworden na de update en daarom ging ik eens die stream weer eens monitoren. De rest heb je hier al kunnen lezen.

Ik wacht rustig op een terugkoppeling van @Erik van KPN en/of het TV team want dat hier iets fout gaat is voor mij 100% duidelijk.


@Erik van KPN Ik kan de bevinding van @wjb bevestigen, ik nou modem v12 en kan niet monitoren dus heb via stopwatch gedaan. NPO1 precies paar minuten geleden tijden NOS journaal met 7,4Mbs bij multicast beste kwaliteit.

 


Over de streams: dank voor de aanvullende testen en bevindingen, ik geef dit door en kom er op terug zodra ik meer weet.

 

Nog wel een vraag hierover:

Om je 14 mbps stream terug te krijgen zonder fabriek reset heb ik het volgende gedaan.

Tandwieltje

Apparaat

Apps

Kpn tv+ kiezen met ok knop op ab

Updates verwijderen

Dan terug naar apparaat voorkeuren

Over

Controleren op kpn tv+ app updates

 

Hierna heb ik weer zo lang het kastje aanstaat 14 mbps stream. Bij uitzetten zal ik dit moeten herhalen 😆

 

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik had eerder bovenstaande uitgevoerd. Daarna de box niet meer opnieuw opgestart. De bitrate blijft sindsdien 14 Mbps, ook na herstart van de box

Klopt, dit werkt. Wat @Erik van KPN vroeg helpt niet.

 

@Ik tag je even en @HennyK, kunnen jullie aangeven wat je precies bedoelt met een een herstart van de box? Is dat op standby zetten en dan weer aan? Of echt een herstart door longpress op de KPN knop en kiezen voor herstart of door hem stroomloos te maken? 


Over de streams: dank voor de aanvullende testen en bevindingen, ik geef dit door en kom er op terug zodra ik meer weet.

 

Nog wel een vraag hierover:

Om je 14 mbps stream terug te krijgen zonder fabriek reset heb ik het volgende gedaan.

Tandwieltje

Apparaat

Apps

Kpn tv+ kiezen met ok knop op ab

Updates verwijderen

Dan terug naar apparaat voorkeuren

Over

Controleren op kpn tv+ app updates

 

Hierna heb ik weer zo lang het kastje aanstaat 14 mbps stream. Bij uitzetten zal ik dit moeten herhalen 😆

 

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik had eerder bovenstaande uitgevoerd. Daarna de box niet meer opnieuw opgestart. De bitrate blijft sindsdien 14 Mbps, ook na herstart van de box

Klopt, dit werkt. Wat @Erik van KPN vroeg helpt niet.

 

@Ik tag je even en @HennyK, kunnen jullie aangeven wat je precies bedoelt met een een herstart van de box? Is dat op standby zetten en dan weer aan? Of echt een herstart door longpress op de KPN knop en kiezen voor herstart of door hem stroomloos te maken? 

Door stroomloos te maken.


Merci, Henny!

 

Nog een aanvullende vraag/check voor jullie allemaal, @wjb, @Ik tag je even, @HennyK, @Danielthuis, @TDN, op het moment dat je die lagere bandbreedte ervaart, zit je dan nog wel op multicast? Dit kun je controleren door de infobalk even zichtbaar te maken, daar staat het woord ‘live’ op om aan te geven dat je live tv kijkt. Als dit geschreven staan als LIVE, dan kijk je multicast. Staat het geschreven als Live, dan kijk je unicast.  


@Erik van KPN bij mij is het in standby zetten via de afstandsbediening (snelle start).

Na, wat ik gedaan heb met update verwijderen en opnieuw installeren, blijft de stream op 14 mbps (tot nu toe).


@Erik van KPN yes het staat op multicast LIVE met hoofdletters 


Merci, Henny!

 

Nog een aanvullende vraag/check voor jullie allemaal, @wjb@Ik tag je even@HennyK@Danielthuis@TDN, op het moment dat je die lagere bandbreedte ervaart, zit je dan nog wel op multicast? Dit kun je controleren door de infobalk even zichtbaar te maken, daar staat het woord ‘live’ op om aan te geven dat je live tv kijkt. Als dit geschreven staan als LIVE, dan kijk je multicast. Staat het geschreven als Live, dan kijk je unicast.  

Dat had ik direct al gecontroleerd en daar staat LIVEHet patroon in dataverbruik is ook typisch multicast (gelijkmatig) en de data loopt naar het multicast TV platform op vlan 4. Ik kan dus voor de volle 100% bevestigen dat het multicast betreft.


Merci, Henny!

 

Nog een aanvullende vraag/check voor jullie allemaal, @wjb@Ik tag je even@HennyK@Danielthuis@TDN, op het moment dat je die lagere bandbreedte ervaart, zit je dan nog wel op multicast? Dit kun je controleren door de infobalk even zichtbaar te maken, daar staat het woord ‘live’ op om aan te geven dat je live tv kijkt. Als dit geschreven staan als LIVE, dan kijk je multicast. Staat het geschreven als Live, dan kijk je unicast.  

Er staat bij mij ook LIVE dus multicast.

De bitrate staat bij mij nog steeds op 14 Mbps, ook na stroomloos maken.


Top, dank voor de reacties, ik geef het door.


@HennyK en @Erik van KPN de methode met app van KPN updates verwijderen en later opnieuw installeren heeft hier niet gewerkt. Ook powercycle van alle netwerkapparatuur heeft niet geholpen. En alles staat goed verder...


Bij mij staat er ook bij de box van me zoontje LIVE terwijl daar 7,2 mbit loopt.

En beneden waar de 14 mbit loopt staat LIVE ook.

 

@Erik van KPN duurt de nieuwe update van KPN hierdoor ook langer we waren gewend dat de updates vorig jaar sneller gingen zeker de laatste maanden was het om de 2 weken meteen.


Bij mij staat er ook bij de box van me zoontje LIVE terwijl daar 7,2 mbit loopt.

Wordt er op dat moment dan wel naar kanaal 1 t/m 10 gekeken op de box van jouw zoontje?

Zo ja, dan is die box blijkbaar ook getroffen.


Bij mij staat er ook bij de box van me zoontje LIVE terwijl daar 7,2 mbit loopt.

Wordt er op dat moment dan wel naar kanaal 1 t/m 10 gekeken op de box van jouw zoontje?

Zo ja, dan is die box blijkbaar ook getroffen.

Ja juist op kanaal 1 t/m 10 inderdaad daar buiten was bekend

 


Bij mij staat er ook bij de box van me zoontje LIVE terwijl daar 7,2 mbit loopt.

Wordt er op dat moment dan wel naar kanaal 1 t/m 10 gekeken op de box van jouw zoontje?

Zo ja, dan is die box blijkbaar ook getroffen.

Ja juist op kanaal 1 t/m 10 inderdaad daar buiten was bekend

En de "Beste kwaliteit" staat neem ik aan ook aan op die box.

Gisteren meldde je nog dat de box van jouw zoon op niet naar 7,2Mbps switcht (klik) maar blijkbaar is dat vandaag anders.