Skip to main content

KPN TV+ Update januari 2024 #2

KPN TV+ app 1.136.5

 

Wat zit er in?

 

Makkelijker terug naar live tv

Als je vanuit live tv naar een van de menu-opties gaat (zoals de Gids, of Opgeslagen) dan is het niet altijd intuïtief om vervolgens weer terug te komen op live tv. Met deze update hebben we dit makkelijker gemaakt. Je kunt hiervoor nu de terugknop gebruiken door deze langer ingedrukt te houden (longpress).

Dit werkt vanuit het hoofdniveau van alle menu-opties, van zoeken t/m apps.

 

Verduidelijking ecostand

Als je ecostand gebruikt duurt het opstarten iets langer. Vanaf deze update krijg je, tijdens het opstarten, op het scherm te zien dat ecostand aan staat, hoeveel energie er bespaard is, en ook een knop om ecostand uit te kunnen zetten. 

Dit laatste hebben we toegevoegd omdat we zien dat mensen niet altijd doorhebben dat de ecostand aanstaat, en zich dan ergeren aan de langere opstarttijd. Met deze update kunnen zij de ecostand dan gelijk uitzetten.

 

Verder in deze update

  • Als je Starten met Live TV aan hebt staan kon het gebeuren dat hij niet startte met de zender die je als laatste keek. Dat is nu verholpen. 

  • Als je een serie-opname annuleert kon het selectievenster verdwijnen. Dit is opgelost. 

  • Als je een serie-opname annuleert, werden de al bestaande opnames niet meer gegroepeerd. Dat is na deze wel weer zo.

  • Verder wat verbeteringen rondom favorieten qua teksten en navigatie.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 25 januari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 30 januari

Heb je hem na 30 januari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ik weet niet of ik de enige ben, maar sinds deze update gebeurt het enorm vaak dat het geluid bij radio stopt. De screensaver, loopt dan wel door maar het geluid val zo 2-3 seconden volledig weg en dan komt het weer terug.

 

Verder wil ik nog kwijt, ik heb nu  bijna een jaar KPN en dus ook KPN TV+ wat ik wel vervelend vindt, en ik lees het ook regelmatig terug. De problemen met het gelijk lopen van beelden met geluid, afgelopen weekend viel het ook weer op, vooral bij de ESPN zenders. De tips en trucks die worden beschreven omtrent dit probleem, helpen voor een deel maar niet geheel. Het zou fijn zijn als hier prioriteit op wordt gegeven, dat heb ik liever dan nieuwe functies.


Ik weet niet of ik de enige ben, maar sinds deze update gebeurt het enorm vaak dat het geluid bij radio stopt. De screensaver, loopt dan wel door maar het geluid val zo 2-3 seconden volledig weg en dan komt het weer terug.

Het zit volgens mij niet in de update, maar hou me ten goede.

Ik zie meer topics voorbij komen dat er problemen zijn met het luisteren van radiozenders op de TV+ box. Zelf ook last van en gemeld.

Zie hier , hier , hier en hier


Ik weet niet of ik de enige ben, maar sinds deze update gebeurt het enorm vaak dat het geluid bij radio stopt. De screensaver, loopt dan wel door maar het geluid val zo 2-3 seconden volledig weg en dan komt het weer terug.

Het zit volgens mij niet in de update, maar hou me ten goede.

Ik zie meer topics voorbij komen dat er problemen zijn met het luisteren van radiozenders op de TV+ box. Zelf ook last van en gemeld.

Zie hier , hier , hier en hier

Zou kunnen, maar voor de update had ik hier geen last van, en ik heb het nu op beide boxen hier in huis.


We zien inderdaad meerdere meldingen binnenkomen over problemen bij het radio luisteren. Daar is inmiddels ook een algemeen topic voor aangemaakt. 


@Erik van KPN, Als ik naar NPO 1 kijk terwijl de favoriete zenders actief zijn dan is de stream 7,2Mbps. Kijk ik echter naar NPO 1 terwijl alle zenders actief zijn dan is de stream 14,2Mbps.

Wellicht helpt dat bij de analyse.


Dank voor het onderzoek @wjb. Daar komen we weer wat verder mee. 


Dank voor het onderzoek @wjb. Daar komen we weer wat verder mee. 

Nou ... onderzoek ... ik zag het bij toeval gebeuren. 🙂


@wjb en @Jeroen van KPN dit is precies wat het is. Bij mij ook zodra favorietenlijst uit staat wordt bitrate streams weer 14,2 zie screenshot bij pijl.

 


Even uitgeprobeerd en bij mij gebeurt hetzelfde. Alle zenders: 14 Mbps.    Favorieten: 7,2 mbs


@Jeroen van KPN Ja, bij mij ook alle zender 14Mbs, Favorieten 7Mbs.

Trouwens kan a.u.b de optie laten zien bij opstarten hoeveel energie gespaart was bij eco-stand? Dat maakt het opstarten nog langer omdat als man tijdens het informatie venster ongeduldig klik, wordt de snells start geactiveerd. Dan toch 5s wachten tot het venster weg is… Dat is echt vervelend en niet nodig.


Dat lijkt me dan vrij duidelijk waar de techneuten het issue moeten zoeken. Dank daarvoor! 


Dank voor het onderzoek @wjb. Daar komen we weer wat verder mee. 

Nou ... onderzoek ... ik zag het bij toeval gebeuren. 🙂

OMG hier ook me zoontje had favo kanalen uitgezet en weg. Lekker gevonden hoor :)


  Ik kom ondertussen nog even terug op een paar eerdere opmerkingen: 

Het is alleen jammer dat je er maar één kunt maken. Een aparte zenderlijst voor de kinderen, zoals op de "oude" TV ontvanger, zit er dus helaas (nog) niet in.

Het kunnen maken van meerdere zenderlijsten staat wel op de planning. Alleen nog niet bekend wanneer.

 

Hoe wordt je ingelicht wat een update inhoud buiten dit forum? Bijna niemand  kent dit .Hoe kom jedan te weet wat er is verandert??

Zou op je tv gemeld  moeten worden

Staat op de planning om de berichtenfunctie van de TV+ Box ook te gaan gebruiken om meer informatie te geven over updates. Maar ook hiervan is nog niet bekend wanneer dit dan gaat komen.

 

Het sorteren van favoriete apps werkt bij mij nog steeds niet. Klopt dit?

Komt inderdaad nog voor. Gebeurt alleen niet bij iedereen. Is in onderzoek.

 

Sinds deze update dagelijks “last” van een na enige tijd weer spontaan geel lampje op de tv+ ontvanger, terwijl afgesloten was met een rood lampje. Ben ik de enige met dit verschijnsel of hebben meerdere klanten hiermee te maken? Overigens moet de knop op de afstandsbediening vaker ingedrukt worden om de ontvanger op rood te krijgen.

Dit klinkt alsof de TV+ Box zichzelf aanzet. Als je dit ziet, en je zet je tv scherm aan, zie je dan ook beeld? Zo ja, kijk eens naar je HDMI CEC instellingen, zowel op de TV+ Box als op je tv en eventuele andere apparatuur. Het lijkt erop dat iets ervoor zorgt dat de TV+ Box wakker wordt. Er zijn in de afgelopen updates aan onze kant geen wijzigingen geweest in hoe dit werkt. Dus wellicht dat in een van jouw eigen apparaten iets gewijzigd is. En, voor de zekerheid, als je dit nog niet gedaan hebt, herstart je TV+ Box even (longpress op de KPN knop, kies herstart), vaak helpt dit bij gekke dingen na een update.

 

  • Ingestelde beeldresolutie onthoudt hij niet. Stel hem in op 4k2/ 60HZ maar dag erop staat hij weer op 1080P/50Hz. (gebruik 8K HDMI kabels)

Bedankt voor de feedback, Theo. Het niet onthouden van zelf ingestelde beeldresolutie hebben we als feedback doorgegeven. 

Het tv team heeft dit kunnen reproduceren, het is in onderzoek.


De CEC-instelling is zowel op mijn Philips-tv als op de ontvanger correct ingesteld. Easylink op de tv is ook ingeschakeld. De afstandsbediening is ook gekoppeld om de Philips-tv te bedienen. De Philips soundbar is aangesloten met een 2.1 HDMI kabel. Bij afsluiten staan alle drie de lampjes op rood. Na enige tijd staat de ontvanger toch weer op groen. 


Is het radio probleem hier ook mee opgelost ??? Want ik heb er nog steeds last van de Teamleider van klantenservice zou hebben teruggebeld niet gebeurd later zeiden de technische neemt met u contact op ook niet gebeurd kortom ze laten de klant met rottigheid zitten.
Ik zou terug willen naar de oude situatie met ITV tuners Arris VIP5202 en dat kon niet zou onmogelijk zijn terwijl er overal staat u heeft 14 dagen bedenktijd nu bedenk je het binnen 3 dagen en NEE KPN blijft zich niet thuis houden tot je over die 14 dagen bedenktijd heen ben dat zit je er een jaar aan vast.

Erg jammer dat KPN zich zo opstelt de klant in het ongewisse laten en verder helemaal niets meer doen, daarom denk ik er hard aan om over stappen naar een andere leverancier die wel zijn beloftes nakomt en klant zal blijven helpen indien nodig.
 


Is het radio probleem hier ook mee opgelost ??? Want ik heb er nog steeds last van de Teamleider van klantenservice zou hebben teruggebeld niet gebeurd later zeiden de technische neemt met u contact op ook niet gebeurd kortom ze laten de klant met rottigheid zitten.
Ik zou terug willen naar de oude situatie met ITV tuners Arris VIP5202 en dat kon niet zou onmogelijk zijn terwijl er overal staat u heeft 14 dagen bedenktijd nu bedenk je het binnen 3 dagen en NEE KPN blijft zich niet thuis houden tot je over die 14 dagen bedenktijd heen ben dat zit je er een jaar aan vast.

Erg jammer dat KPN zich zo opstelt de klant in het ongewisse laten en verder helemaal niets meer doen, daarom denk ik er hard aan om over stappen naar een andere leverancier die wel zijn beloftes nakomt en klant zal blijven helpen indien nodig.
 

@Meerwillenweten2017 Ik zie dat je al een topic hebt lopen hierover, zo te lezen speelt het bij jou nog steeds? Goed als we daar verdergaan? Ik denk daar graag met je mee, dan blijft het hier overzichtelijk. 


Ik zou terug willen naar de oude situatie met ITV tuners Arris VIP5202 en dat kon niet zou onmogelijk zijn terwijl er overal staat u heeft 14 dagen bedenktijd nu bedenk je het binnen 3 dagen en NEE KPN blijft zich niet thuis houden tot je over die 14 dagen bedenktijd heen ben dat zit je er een jaar aan vast.

Puur technisch zou dit gewoon kunnen. Maar het is inderdaad een zakelijke keuze van KPN om klanten niet terug te laten gaan naar iTV, want via wholesale (zoals Budget) kun je nu nog gewoon die abonnementen nemen en dan krijg je een VIP kastje. En ik snap dit ook, tot op zekere hoogte, want je wil klanten migreren naarn je nieuwere en modernere platform. Echter, dan moet dat platform ook voldoen en minimaal dezelfde kwaliteit en comfort bieden. En dat punt is helaas nog lang niet bereikt.

Voor ons ook reden om bij KPN te vertrekken zodra dit contract is afgelopen en naar Budget te gaan. Niet voor het geld, want onder de streep is het zelfs enkele euro’s per maand duurder voor ons, maar puur en alleen voor iTV.


Makkelijker terug naar live tv

Als je vanuit live tv naar een van de menu-opties gaat (zoals de Gids, of Opgeslagen) dan is het niet altijd intuïtief om vervolgens weer terug te komen op live tv. Met deze update hebben we dit makkelijker gemaakt. Je kunt hiervoor nu de terugknop gebruiken door deze langer ingedrukt te houden (longpress).

Superfijn dat je na drukken van “apps” (en longpress op huisje) gemakkelijk terugkunt! Zelfs als je even in een app geweest bent en weer terug bent in Apps.

Maar evengoed ter info: het werkt nog niet 100% lekker.

Per ongeluk longpress van “terug” tijdens live-kijken geeft nu de popup “Terug naar live”. Het maakt niet uit wat je kiest, in beide gevallen (en ook als je “terug” drukt om de popup zonder keuze te sluiten) is allang teruggeschakeld naar de vorige zender, net zoals kort indrukken zou doen.

De longpress eenmaal gebruikt ga je met “terug” niet meer naar de vorige zender maar terug naar de menu-optie waar je zat voor de longpress. Bijvoorbeeld:

  1. Zet de TV+ Box aan
  2. Ga naar NPO 2
  3. Ga naar NPO 3
  4. Druk huisje, je komt in “Start”
  5. Longpress “terug”, je zit weer op NPO 3, tot nu toe alles oké
  6. Kort “terug” brengt je niet naar NPO 2, maar weer naar “Start”, en dan ook nog met NPO 1 actief 🤯
  7. Weer longpress “terug” brengt je naar NPO 1

Goed, bovenstaande is misschien wat ver gezocht; de meesten zullen gewoon een andere zender kiezen in stap 6, waarna kort indrukken van “terug” weer werkt. Hoewel het evengoed raar is dat de TV+ Box denkt dat NPO 1 je laatste live tv zender was; dat zou ik als ontwikkelaar wel opgelost willen hebben.

Eenmaal ietwat genavigeerd werkt het ook niet meer altijd:

  1. Ga naar NPO 3
  2. Druk huisje, je komt in “Start”
  3. Ga een keer naar rechts, voorbeeldweergave staat nu op RTL 4
  4. Longpress “terug” brengt je naar live kijken van RTL 4, niet naar NPO 3
  5. Kort “terug” brengt je nu wel naar de vorige zender, dus alsnog NPO 3

Het lijkt alsof het alleen fout gaat bij navigeren binnen “Start”. Wat bewegen binnen “Nu op tv” (waar je dan ook nog eerst bewust naartoe moet) of de gids (die toch net als “Start” een voorbeeldweergave heeft) lijkt geen negatief effect te hebben. 👍

De longpress werkt ook niet na per ongeluk indrukken van Netflix of Disney+. Ik denk omdat je dan al in een app zit, ook als je geen abonnement hebt. Kort indrukken van “terug” leidt daar naar “Start”. Longpress lijkt niks speciaals te doen.

Het zou trouwens fijn zijn als je ook terugkunt naar het punt waarop je iets aan het terugkijken was als je per ongeluk op Home drukt. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als “Terug naar live tv”.


 

De longpress werkt ook niet na per ongeluk indrukken van Netflix of Disney+. Ik denk omdat je dan al in een app zit, ook als je geen abonnement hebt. Kort indrukken van “terug” leidt daar naar “Start”. Longpress lijkt niks speciaals te doen.

 

De KPN+App is ook maar een app, als je naar een ander app gaat, ligt de control in deze app en niet meer bij KPN+App. Een verandering in firmware kunnen dit veranderen, maar niet met een update van KPN+App


Makkelijker terug naar live tv

Als je vanuit live tv naar een van de menu-opties gaat (zoals de Gids, of Opgeslagen) dan is het niet altijd intuïtief om vervolgens weer terug te komen op live tv. Met deze update hebben we dit makkelijker gemaakt. Je kunt hiervoor nu de terugknop gebruiken door deze langer ingedrukt te houden (longpress).

 

Eenmaal ietwat genavigeerd werkt het ook niet meer altijd:

  1. Ga naar NPO 3
  2. Druk huisje, je komt in “Start”
  3. Ga een keer naar rechts, voorbeeldweergave staat nu op RTL 4
  4. Longpress “terug” brengt je naar live kijken van RTL 4, niet naar NPO 3
  5. Kort “terug” brengt je nu wel naar de vorige zender, dus alsnog NPO 3

 

Deze lijkt me logisch toch je selecteert immers RTL4 in je overzicht en dan schakelt hij ook over hiernaar. Longpress brengt je dan waar je dan op staat dus RTL4


Wanneer komt er weer een update?

firmware laatste van vorig jaar volgens mij.

of wordt er een Major update voorbereid omdat het zo stil blijft.

Vraag dit voor een vriend ;)


Wanneer komt er weer een update?

firmware laatste van vorig jaar volgens mij.

of wordt er een Major update voorbereid omdat het zo stil blijft.

Vraag dit voor een vriend ;)

Haha, scherp. Ik hoop deze week. No further comment. 🤐


  1. Ga naar NPO 3
  2. Druk huisje, je komt in “Start”
  3. Ga een keer naar rechts, voorbeeldweergave staat nu op RTL 4
  4. Longpress “terug” brengt je naar live kijken van RTL 4, niet naar NPO 3
  5. Kort “terug” brengt je nu wel naar de vorige zender, dus alsnog NPO 3

Deze lijkt me logisch toch je selecteert immers RTL4 in je overzicht en dan schakelt hij ook over hiernaar. Longpress brengt je dan waar je dan op staat dus RTL4

Vind ik echt helemaal niet logisch. Waarom zou je daarvoor longpress op “terug” gebruiken? Dan druk je toch gewoon OK als je naar RTL 4 wilt?

En met die logica zou je ook bij “terug” in de minigids (drie keer pijltje omlaag bij live kijken) naar de zender gaan die na wat pijltje links of rechts actief was?


  1. Ga naar NPO 3
  2. Druk huisje, je komt in “Start”
  3. Ga een keer naar rechts, voorbeeldweergave staat nu op RTL 4
  4. Longpress “terug” brengt je naar live kijken van RTL 4, niet naar NPO 3
  5. Kort “terug” brengt je nu wel naar de vorige zender, dus alsnog NPO 3

Deze lijkt me logisch toch je selecteert immers RTL4 in je overzicht en dan schakelt hij ook over hiernaar. Longpress brengt je dan waar je dan op staat dus RTL4

Vind ik echt helemaal niet logisch. Waarom zou je daarvoor longpress op “terug” gebruiken? Dan druk je toch gewoon OK als je naar RTL 4 wilt?

En met die logica zou je ook bij “terug” in de minigids (drie keer pijltje omlaag bij live kijken) naar de zender gaan die na wat pijltje links of rechts actief was?

Is toch net wat je wilt long press werkt maar OK werkt ook prima om terug te gaan naar live view.

 

 3x pijltje omloop kom je in de balk en kies je met de pijltjes en met OK kom je op de zender dus zie het probleem ook niet echt wat je zegt.


Ik bedoel: als je in de minigids met de pijltjes naar links of rechts een andere zender selecteert, maar dan geen keuze maakt met “OK” maar op “terug” drukt, dan ga je gewoon naar de zender die je aan het kijken was (en die natuurlijk ook nog in beeld was). Idem als je in “Nu op TV” iets selecteert en daarna longpress “terug” doet. En idem in “Gids”. Allemaal zoals ik zou verwachten, want je kiest ervoor om terug te gaan.

Alleen bij “Start” heeft het navigeren naar een andere zender (om bijvoorbeeld even de informatie te lezen), zónder “OK” te drukken om een keuze te maken, ook effect op teruggaan. Vind ik raar, en niet consequent.