Skip to main content

KPN TV+ Update februari 2024 #2

KPN TV+ app 1.139.0

 

Wat zit er in?

 

  • Nieuwe sectie in Hulp>Problemen Oplossen: Video
  • Beter zichtbaar dat je favoriete zenders actief hebt (het groene hartje bij zappen, in de zapbanner en in het menu)
  • Terug-knop lang ingedrukt houden (longpress) om terug te gaan naar tv kijken werkt nu ook bij detailpagina's
  • Oplossing voor probleem van lang laden van de Apps pagina
  • Oplossing voor crash in ‘Alle geïnstalleerde Apps’ scherm (als je meer dan 20 apps geïnstalleerd hebt)
  • Oplossing om scherm te voorkomen met vreemde combinatie van PIP-beeld en detailinformatie.
  • Verbetering in gedrag Terug-knop in Help detailpagina

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 21 februari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 27, 28 en 29 februari

Heb je hem na 29 februari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ app

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ik ben er sinds gisteren achter dat een harde reset met een paperclip veel vreemde problemen oplost. Problemen die met een reset via het menu naar fabrieksinstellingen niet werden opgelost. 
oa haperingen met terugkijken op bepaalde zenders en langzaam zappen naar ESPN zijn opgelost met een paperclip reset. Een paperclip reset zorgt er ook voor dat Android opnieuw geïnstalleerd wordt. Iets wat de fabrieksinstellingen reset via het menu niet doet.

Let bij de paperclip reset op het volgende:

-verbind je tv kastje via ethernet 

-maak je kastje stroomloos 

-druk de paperclip in de reset gaatje en houd dit vast terwijl je het stroom kabeltje weer aansluit. 

 


Ik heb sinds koet geen Dolby Atmos meer alleen ruimtelijke audio bij Netflix. Hoe kan ik dat oplossen?


Ik denk dat je tv kastje op stereo staat bij geluid.


Update vandaag succesvol geïnstalleerd.


Ik heb reeds mijn favoriete zenders vastgelegd. Waarom krijg ik na deze laatste update steeds in het groen een bevestiging dat mijn gekozen kanaal een favoriete is?  Heeft totaal geen toegevoegde waarde. 


Heeft totaal geen toegevoegde waarde. 

Idem voor de badge op het instellingen icoon (tandwiel), waar ik de eerste vraag al over kreeg van iemand, denkend dat er een waarschuwing of bericht was waar je als gebruiker iets mee moet.

Ik vind het steeds meer een kitchen sink dat TV+.


Hi Rene en Arjan, goed dat jullie dit hier melden. Alle feedback hier nemen we mee.


Deze vraag hoort eigenlijk thuis in het onderstaande topic…

...maar omdat daar niet meer gereageerd kan worden doe ik dat dan toch maar even hier.

Jullie weten dat de Nederlande publieke en commerciële zenders met een bitrate van 7,2Mbps doorgegeven worden als de TV+ Box ingesteld wordt op favoriete zenders. Dit hoort uiteraard gewoon 14,2Mbps te zijn. Wanneer gaat dit verholpen worden?

Hier loopt een ticket voor. Nog geen indicatie wanneer dit is opgelost, maar er wordt aan gewerkt.

Dus als ik favoriete uit zet heb ik beter beeld 


Deze vraag hoort eigenlijk thuis in het onderstaande topic…

...maar omdat daar niet meer gereageerd kan worden doe ik dat dan toch maar even hier.

Jullie weten dat de Nederlande publieke en commerciële zenders met een bitrate van 7,2Mbps doorgegeven worden als de TV+ Box ingesteld wordt op favoriete zenders. Dit hoort uiteraard gewoon 14,2Mbps te zijn. Wanneer gaat dit verholpen worden?

Hier loopt een ticket voor. Nog geen indicatie wanneer dit is opgelost, maar er wordt aan gewerkt.

Dus als ik favoriete uit zet heb ik beter beeld 

Op kanaal 1 t/m 10 is dat inderdaad het geval, de kleurdiepte is iets beter en daarmee wordt het beeld iets frisser/helderder.


Is het voor deze TV ontvangers nog steeds nodig om VLAN 4 werkend te hebben?


Is het voor deze TV ontvangers nog steeds nodig om VLAN 4 werkend te hebben?

Voor de beste beeldkwaliteit is vlan 4 vereist immers alleen bij live televisie kijken in multicast mode worden de zenders 1 t/m 10 met de hoogste bitrate (14,2Mbps) aangeleverd. De TV+ Box kan ook in unicast mode ingesteld worden en dan is vlan 4 niet nodig. Maar dan worden die zenders wel met een bitrate van (maar) 7,2Mbps aangeleverd.


Is het voor deze TV ontvangers nog steeds nodig om VLAN 4 werkend te hebben?

Voor de beste beeldkwaliteit is vlan 4 vereist immers alleen bij live televisie kijken in multicast mode worden de zenders 1 t/m 10 met de hoogste bitrate (14,2Mbps) aangeleverd. De TV+ Box kan ook in unicast mode ingesteld worden en dan is vlan 4 niet nodig. Maar dan worden die zenders wel met een bitrate van (maar) 7,2Mbps aangeleverd.

Wat is VLAN4? 


Is het voor deze TV ontvangers nog steeds nodig om VLAN 4 werkend te hebben?

Voor de beste beeldkwaliteit is vlan 4 vereist immers alleen bij live televisie kijken in multicast mode worden de zenders 1 t/m 10 met de hoogste bitrate (14,2Mbps) aangeleverd. De TV+ Box kan ook in unicast mode ingesteld worden en dan is vlan 4 niet nodig. Maar dan worden die zenders wel met een bitrate van (maar) 7,2Mbps aangeleverd.

Wat is VLAN4? 

Het virtuele netwerk van KPN t.b.v. de distributie van TV.

Dit vlan wordt door de "oude" TV ontvangers gebruikt voor alle manieren van TV kijken (live en uitgesteld) terwijl de TV+ Box dit vlan alleen gebruikt voor live televisie kijken in multicast mode. Uitgesteld kijken of live kijken in unicast mode loopt op de TV+ Box via Internet (vlan 6).


Is het voor deze TV ontvangers nog steeds nodig om VLAN 4 werkend te hebben?

Voor de beste beeldkwaliteit is vlan 4 vereist immers alleen bij live televisie kijken in multicast mode worden de zenders 1 t/m 10 met de hoogste bitrate (14,2Mbps) aangeleverd. De TV+ Box kan ook in unicast mode ingesteld worden en dan is vlan 4 niet nodig. Maar dan worden die zenders wel met een bitrate van (maar) 7,2Mbps aangeleverd.

Wat is VLAN4? 

Het virtuele netwerk van KPN t.b.v. de distributie van TV.

Dit vlan wordt door de "oude" TV ontvangers gebruikt voor alle manieren van TV kijken (live en uitgesteld) terwijl de TV+ Box dit vlan alleen gebruikt voor live televisie kijken in multicast mode. Uitgesteld kijken of live kijken in unicast mode loopt op de TV+ Box via Internet (vlan 6).

als vlam4 niet meer wordt gebruikt wordt de bandbreedte van het internet lager. dus maximum internetsnelheid bv 200 3 7022,s aan 200-32=168mb.

met vlan4 is dat niet het geval. zover mij verteld is door service+ wordt vlan4 gebruikt....


update 2dagen in gebruik maar het is er helaas weer slechter op geworden.

apps lopen vast.

zappen is trager. 

geluidsniveau op mijn versterker is lager dan voor de update. de tv is wel goed gebleven(wie dit kan verklaren.. ) hdmi is via de versterker dus zelfde signaal als tv.

beeldkwaliteit is minder.

2x 7022 gereset.

als ik tijd heb doe ik een paperclip reset.

maar hoe positief ik was over de firmware hoe negatief over de software update..

ps een tip : zorg dat de chace wordt geleegd met de update. dat gebeurd duidelijk niet.


als vlam4 niet meer wordt gebruikt wordt de bandbreedte van het internet lager. dus maximum internetsnelheid bv 200 3 7022,s aan 200-32=168mb.

met vlan4 is dat niet het geval.

Dat klopt, als vlan 6 gebruikt wordt dan gaat dat af van de bandbreedte beschikbaar voor Internet en bij gebruik van vlan 4 niet (mits de totale bandbreedte van de aansluiting groter is dan de gecontracteerde bandbreedte).

 

zover mij verteld is door service+ wordt vlan4 gebruikt....

VLAN 4 wordt alleen gebruikt bij live televisie kijken waarbij de TV+ Box op multicast ingesteld moet staat. In alle andere gevallen wordt vlan 6 (Internet) gebruikt. Dit is een verschil t.o.v. de “oude” TV ontvangers waarbij altijd vlan 4 gebruikt wordt.


Klopt het, dat sorteren van apps in deze update nog niet werkt?


als vlam4 niet meer wordt gebruikt wordt de bandbreedte van het internet lager. dus maximum internetsnelheid bv 200 3 7022,s aan 200-32=168mb.

met vlan4 is dat niet het geval.

Dat klopt, als vlan 6 gebruikt wordt dan gaat dat af van de bandbreedte beschikbaar voor Internet en bij gebruik van vlan 4 niet (mits de totale bandbreedte van de aansluiting groter is dan de gecontracteerde bandbreedte).

 

zover mij verteld is door service+ wordt vlan4 gebruikt....

VLAN 4 wordt alleen gebruikt bij live televisie kijken waarbij de TV+ Box op multicast ingesteld moet staat. In alle andere gevallen wordt vlan 6 (Internet) gebruikt. Dit is een verschil t.o.v. de “oude” TV ontvangers waarbij altijd vlan 4 gebruikt wordt.

bedankt voor de duidelijke uotleg. je moet maar alles weten😏

nu ben ik erachter wat er storingen geeft bij ons:

opnames en apps videoland netflix ed. die lopen vast ,de vlan6.. de vlan4 werkt perfect. alle streamings apps en  opnames hebben moeite, overige apps als vlcplayer werkt wel goed.. 

 


Klopt het, dat sorteren van apps in deze update nog niet werkt?

Hier is in deze update niets mee gedaan. Je kunt wel de volgorde aanpassen van de apps wanneer je naar beneden scrolt, dit doe je door OK ingedrukt te houden en dan aanpassen selecteren. 


@Alex van KPN als ik ok ingedrukt hou, dan kies ik sorteer favoriete apps. Maar dan lukt het ook niet. Of bedoel je iets anders?


Als je bijvoorbeeld bovenaan op Youtube gaat staan, OK ingedrukt houdt, dan selecteer je Startscherm aanpassen, dan zie je een lijst die je naar wens kunt aanpassen. Zie ook de foto's hieronder. 

Lukt het nog niet? Maak dan alsjeblieft een nieuw topic aan zodat het hier overzichtelijk blijft. 
 

 


@Ik tag je even, nog een andere manier is om onder Apps > Favoriete apps in te stellen. Dan selecteer je welke apps je wilt zien, je kunt daar ook de volgorde aanpassen. 


@Ik tag je even, nog een andere manier is om onder Apps > Favoriete apps in te stellen. Dan selecteer je welke apps je wilt zien, je kunt daar ook de volgorde aanpassen. 

@Alex van KPN  dit bedoelde ik eigenlijk. Als ik deze wil sorteren lukt het niet.


@Ik tag je even Maak dan een nieuw topic aan zodat het hier overzichtelijk blijft. Dan kijken we daar verder!


@Sanne van KPN dat heb ik al in het verleden gedaan en toen is er gezegd dat dit bij sommige klanten nog voorkomt en dat dit onderzocht zou worden.

Blijkbaar is er nog steeds niets mee gedaan.

Terug naar de tv app op de shield maar weer en ik sluit die boxen over een jaar wel weer is aan.