Deze verbetering is niet direct verbonden aan deze software update, maar in het kader van twee vliegen in één Product Update. Er zijn verdere kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd voor de kanalen 1 t/m 10.
Deze zitten inmiddels al op ~14 Mbit (zoals sommige van jullie al gemerkt hadden). Per aankomende woensdag wordt de doorgifte zo ingericht dat we niet alleen de maximale bandbreedte geven, maar ook met de minste vertraging.
Is dit 1:1 doorgifte van het bronsignaal? Ja
Betekent dit dat er dan ook minder vertraging zit in het tv-signaal voor die zenders? (handig bij bijv. WK voetbal etc.) Ja, de vertraging is nu zo min mogelijk.
Geldt deze wijziging ook voor iTV? Ja, de zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verbeterd.
Opnames bij iTV en TV+ De opnames van zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verhoogd naar ~14 Mbps. De opnames bij TV+ zitten op ~8 Mbps. De opnames bij TV+ werken via een ander protocol (HTTP i.p.v. RTSP) waardoor het qua kwaliteit geen verschil maakt.
In deze update
Met name verbeteringen op basis van jullie feedback:
De REC-knop werkt nu overal op programma-tegels zodat je makkelijk opnames kunt maken
Het instellingen menu is opgedeeld in een stuk instellingen voor het Android, en een stuk instellingen voor de KPN TV app. Het was zo dat als je in de Android instellingen zat, en je drukt op de terugknop, dat je dan direct weer op het hoofdscherm terechtkwam. Dit is nu aangepast dat je nu netjes terug gaat naar de KPN instellingen
Synchronisatie van de favoriete apps tussen de apps pagina en het hoofdscherm is verbeterd. Dit verhelpt het issue dat je niet al je favoriete apps op het hoofdscherm ziet.
In de minigids zat, bij lange programma's, soms verkeerde programma info. Dit is verholpen.
Het kon voorkomen dat je, bij herstarten, lang vastzat op het herstart scherm van de TV+ app. Dit is ook verholpen.
Afgelopen maand, bij de wisseling naar zomertijd, gebeurde het dat de lijn in de gids die de huidige tijd aangeeft verkeerd stond. Dit hebben we toen snel kunnen fixen. Maar in deze update zit de permanente oplossing hiervoor zodat het bij de wintertijd wisseling in oktober niet nog een keer gebeurt.
Diverse andere (onder water) bug fixes en kleine verbeteringen
Versie 1.99.1 toevoeging: Hotfix voor probleem afspelen kinderfilms.
Wanneer komt ‘ie?
Preselectie: 17 april Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
Uitrol: 19 april
Heb je hem na 19 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via:
Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates
Meer informatie of hulp nodig met TV+?
Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.
Nuttig om te weten: versienummers
De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.
De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.
De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.
Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.
Bladzijde 6 / 9
@Roy74 De opnames zitten op 8 Mbps terwijl de kanalen op 14 zitten. Doordat het via een ander protocol werkt zie je geen verschil tussen opnames en live tv.
Hier ook hetzelfde verhaal. Duidelijk verschil in beeldkwaliteit bij de 1ste 10 zenders bij LIVE kijken en de opnames daarvan (ook nog steeds geen Dolby geluid bij de opnames).
Bijkomend opvallend is: Start je een opname op de TV+ box op NPO1 is de beeldkwaliteit dus een stuk minder en is er ook nog steeds geen Dolby aanwezig. Op de VIP5202 zie ik dezelfde opname ook (die ik gestart hebt op de TV+ box) en geef hij aan dat de opname van de normale NPO1 HD is opgenomen (niet van NPO1 HD Glas) met wel Dolby geluid aanwezig (rond de 7MB/s).
Ik weet niet of het een echte Bug is maar ik wilde gisteren een opname bekijken die ik woensdag had opgenomen. Hij leek wat moeite te hebben met laden en toen ik op speel af drukte gebeurde er helemaal niets?!
Paar keer opnieuw geprobeerd, box een herstart gegeven nog niets.
Toen heb ik geprobeerd het programma terug te kijken via de Gids, gebeurde er ook niets...
Een uurtje later nogmaals geprobeerd en ineens werkt het wel weer...? Schiet mij maar lek!
Hier ook hetzelfde verhaal. Beeld blijft zwart en na 2 a 3 keer start de opname wel.
Wij hebben sinds woensdag al meerdere malen gehad dat we de tv aanzetten en wel geluid horen, maar geen beeld zien. Box gaat via hdmi naar Marantz en vervolgens door naar de TV. Alleen opnieuw opstarten box lijkt te helpen. We zijn net een maand over naar KPN, maar voor afgelopen woensdag hebben we dit niet eerder gehad.
@Roy74 De opnames zitten op 8 Mbps terwijl de kanalen op 14 zitten. Doordat het via een ander protocol werkt zie je geen verschil tussen opnames en live tv.
@Supernovasx Er was gisteren een korte storing, vandaar dat je geen programma kon terugkijken.
Hallo Bart,
Juist vanwege de opmerking over het protocol begrijp ik het niet. Ik heb me wat ingelezen en kan me er niets bij voorstellen dat het protocol hier zo veel invloed op heeft. Want dit zou betekenen dat http bij lagere bitrate een vergelijkbare kwaliteit zou opleveren. Wellicht is dit wel mogelijk maar dan heb ik interesse in de achtergrond want ik kan daar zelf niets over vinden. Overigens vind ik de terugkijk kwaliteit zichtbaar minder, zeker in vergelijking met de strakke HD beelden die we nu zien bij 1-10 live.
Roy74 schreef:
Juist vanwege de opmerking over het protocol begrijp ik het niet. Ik heb me wat ingelezen en kan me er niets bij voorstellen dat het protocol hier zo veel invloed op heeft. Want dit zou betekenen dat http bij lagere bitrate een vergelijkbare kwaliteit zou opleveren. Wellicht is dit wel mogelijk maar dan heb ik interesse in de achtergrond want ik kan daar zelf niets over vinden. Overigens vind ik de terugkijk kwaliteit zichtbaar minder, zeker in vergelijking met de strakke HD beelden die we nu zien bij 1-10 live.
En jouw ogen bedriegen je uiteraard niet. Er zit een behoorlijk verschil in beeldkwaliteit tussen een live uitzending van kanaal 1 t/m 10 en de overeenkomstige opname.
Ook ik zie absoluut niet waarom HTTP met een bitrate van 8,2Mbps dezelfde kwaliteit zou leveren als RTSP met een bitrate van 14,2Mbps. Ik heb, zoals eerder ook al gezegd, mijn grote bedenkingen bij die uitspraak van KPN. Als KPN met een lagere bitrate wil distribueren dan zal zij h.265 I.p.v. h.264 moeten gaan gebruiken en ook dat kan met zowel RTSP als HTTP. Ik denk dat KPN dat nog niet ziet zitten zolang er nog 2260's en 2952's in gebruik zijn immers die ondersteunen geen h.265.
Wij hebben sinds woensdag al meerdere malen gehad dat we de tv aanzetten en wel geluid horen, maar geen beeld zien. Box gaat via hdmi naar Marantz en vervolgens door naar de TV. Alleen opnieuw opstarten box lijkt te helpen. We zijn net een maand over naar KPN, maar voor afgelopen woensdag hebben we dit niet eerder gehad.
Als dit biljft voordoen, dan wil ik je vragen een eigen topic te starten. Dan kunnen wij daar verder zoeken naar een oplossing.
@Roy74, ik moet voor nu even pas op de plaats maken voor hoe dat technisch precies zit. Weet ik ook zo niet, maar die feedback zal ik zeker meenemen.
Geen haast Bart, ik vind het als techneut wel leuk om een beetje inzicht te krijgen waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Ik vind het raar dat het protocol hier zo’n rol speelt maar er zit natuurlijk een heel verhaal achter.
Overigens klopt het wel dat de kwaliteit, zeker op oled, zichtbaar minder is. Ik gebruik terugkijken niet zo vaak maar de vraag is of er wel nog plannen zijn om dit beter te krijgen. 1-10 is de kwaliteit waar ik blij van wordt.
Met interesse volg ik nu de komende firmware update.
Update gisteren geïnstalleerd. Wat opvalt is dat je als je eerst regulier TV kijkt, dan naar bijvoorbeeld Netflix of Videoland gaat en vervolgens weer terug naar het “home scherm” gaat, om reguliere tv te gaan kijken, de tv zenders niet meer afspelen. Beeld blijft zwart bij het kiezen van de zender en geen geluid, preview rechtsboven in op het homescherm is bevroren.
Alleen het herstarten van de tv+ box zorgt voor een weer werkende situatie.
Gisteren 3 keer getest, 3 keer ervaren. Voor deze update 0 keer ervaren.
Heb het niet zo specifiek maar het viel mij gisteren inderdaad wel op dat de PIP niks meer doet na het openen en sluiten van een app. Al vind ik het niet eens zo erg, ik haat dat ding ook verschrikkelijk.
Kan dit zo niet reproduceren hier, @prsintem en @Chrizziey . Sluiten jullie de app volledig (met de terugknop of een sluitoptie in de app? Of ga je met de homeknop terug naar de hoofdpagina?
@Erik_ ik sluit de app af met de terugknop
Nu ik de Box weer meer gebruik nu voor mij de hinderlijke geluidsslissues zijn opgelost, vallen toch een aantal zaken op.
Eerder al benoemd.dat.de.opnames echt slecht in weergave zij . Kwaliteit en geluid was.al.bekend, maar de hortende en stotende weergave is echt beneden maats. Alsof ik een slechte download kijk.
Ook in gewone beeld vallen regelmatig kleine verspringingen op. Dacht eerst dat het aan mij lag, maar ook anderen in huis nemen het waar. Als je het eenmaal hebt gezien blijf je erop letten.
@Rebekka schreef het al, maar ook hier geregeld een zwart beeld bij opstarten wel geluid. Herstart dmv de afstandsbediening ( op gevoel en gok want zien doe ik het niet) lost dit op.
De grootste ergenis is dat.plots de boel lijkt te herstarten. Een melding in de trent van dat ik geen internet toegang heb en dan herstart de app.
Gelet op.of dit in bepaalde.kanalen is of tijden, maar ik zie er geen duidelijk herleidbaar patroon in, buiten dat het meerdere maal al is voorgevallen.
Kastje al eens gereset enz....
Kan dit zo niet reproduceren hier, @prsintem en @Chrizziey . Sluiten jullie de app volledig (met de terugknop of een sluitoptie in de app? Of ga je met de homeknop terug naar de hoofdpagina?
Heb dit issue twee keer gehad maar tot op heden niet meer voorgekomen. Alles werkt weer net als voorheen.
Sinds gisteren de DIW7022 ,ook ik ervaar dat lipsync niet gelijk loop.
Alle nieuwste update,s geïnstalleerd gereset maar probleem blijft.
De A.B van mij Samsung kan niet op de DIW7022.
Zou graag zien dat deze bugs op korte termijn gefixt gaan worden,omdat deze al een tijdje spelen.
Gr
Snap ik heel goed. Feedback neem ik mee.
Snap ik heel goed. Feedback neem ik mee.
Dag Bart,
Ineens loop het beeld en de monden gelijk bij uitzendingen.
Gister is een paar keer het signaal(geen beeld tv) weggevallen,dit duurde twee seconden daarna weer beeld.vandaag is het stabiel.
Aansluiting die ik heb is 200MB glasvezel .
Helaas steeds haperend beeld en geluid zowel bij live als opnames v
Helaas steeds haperend beeld en geluid zowel bij live als opnames v
Mocht dit probleem zich blijven voordoen dan wil ik je adviseren om hier een topic voor aan te maken @Dukkie!
Sinds een paar dagen lijkt het beeld op onze KPN TV+ minder vloeiend. Het zijn niet echt haperingen, maar de framerate lijkt vooral lager dan eerder.
Is dit een bekend probleem? Of is dit iets wat eerder specifiek voor mijn situatie zo is?
De lipsync is hier ook nog niet helemaal in orde, maar lijkt elke update wel wat te verbeteren. Vooral op ESPN wil het nog weleens ver uit elkaar lopen.
De TV zit aangesloten op de kabel en we hebben 100mbit glasvezel.
Sinds een paar dagen lijkt het beeld op onze KPN TV+ minder vloeiend. Het zijn niet echt haperingen, maar de framerate lijkt vooral lager dan eerder.
Is dit een bekend probleem?
Staat jouw TV+ Box in multicast mode met automatisch beste kwaliteit of in unicast mode?
Is jouw TV+Box met een netwerkkabel aangesloten of via wifi en als via wifi, met wat voor een wifi toegangspunt is deze dan verbonden?
Is dit een bekend probleem?
Staat jouw TV+ Box in multicast mode met automatisch beste kwaliteit of in unicast mode?
Is jouw TV+Box met een netwerkkabel aangesloten of via wifi en als via wifi, met wat voor een wifi toegangspunt is deze dan verbonden?
De box staat in multicast mode met automatisch de beste kwaliteit. Hij is aangesloten op een netwerkkabel (via een switch).
De energiebesparende optie hebben we uitgeschakeld zodat de box sneller opstart. Zojuist een herstart gedaan via het instellingenmenu en dat lost de lagere framerate voor nu op. Geen idee of dit probleem terugkomt bij langdurig in "standby" staan of dat de box deze herstart even nodig had na de update. Ik houd het in de gaten!
Het verschil tussen live televisie kijken in multicast mode met automatisch beste kwaliteit en uitgesteld kijken en de laatste dagen enorm.
In het onderstaande screenshot wordt eerst live gekeken (licht blauw) vervolgens even gepauzeerd en weer verder gekeken (donker blauw).
Kan iemand van KPN verklaren waarom dit verschil zo enorm groot is?
Wordt er wellicht sinds kort gebruik gemaakt van HEVC (h.265) bij unicast?
Het verschil tussen live televisie kijken in multicast mode met automatisch beste kwaliteit en uitgesteld kijken en de laatste dagen enorm.
In het onderstaande screenshot wordt eerst live gekeken (licht blauw) vervolgens even gepauzeerd en weer verder gekeken (donker blauw).
Kan iemand van KPN verklaren waarom dit verschil zo enorm groot is?
Wordt er wellicht sinds kort gebruik gemaakt van HEVC (h.265) bij unicast?
Durf ik niet direct te zeggen @wjb, we komen hier nog even op terug!
Opnames schokken hinderlijk , van net 8 opnames zijn goed van sbs 6 en rtl schokken
zo net ook hinder van opnames die stoppen … buffer problemen?
Speedtest ruim 900 mbit dus internet is goed
alles op netwerk aangesloten en auto beste kwaliteit
word er moe van en zeker de kwaliteit van opnames fors slechter dan voor heen
live beeld is echt goed maar opnames zoals boven bewezen in bitrate erg slecht.
Elke update gaat het slechter met het opname beeld, schokken in opnames slechte kwaliteit
kpn wat gaan we doen, waar blijft de beloofde kwaliteit
ook bij opnames ??
Graag een actie / reactie
Heb dit issue twee keer gehad maar tot op heden niet meer voorgekomen. Alles werkt weer net als voorheen.
@Erik_ Ook hier is het issue niet meer te reproduceren.
@Fast Peter71, wat irritant dat de opnames niet goed te bekijken zijn. Begrijp ik heel goed. Ik wil je vragen de box een reset te geven. Werkt het daarna nog niet, wil je dan een eigen topic aanmaken, dan kunnen wij daar verder zoeken naar de oplossing.
Opnames schokken hinderlijk , van net 8 opnames zijn goed van sbs 6 en rtl schokken
zo net ook hinder van opnames die stoppen … buffer problemen?
Speedtest ruim 900 mbit dus internet is goed
alles op netwerk aangesloten en auto beste kwaliteit
word er moe van en zeker de kwaliteit van opnames fors slechter dan voor heen
live beeld is echt goed maar opnames zoals boven bewezen in bitrate erg slecht.
Elke update gaat het slechter met het opname beeld, schokken in opnames slechte kwaliteit
kpn wat gaan we doen, waar blijft de beloofde kwaliteit
ook bij opnames ??
Graag een actie / reactie
let op bedraad is een 100Mbit poort. wifi is bij mij stabieler. kijk bij uw test eens naar de ping snelheid. die is belangrijker als de max. snelheid.
@Fast Peter71, wat irritant dat de opnames niet goed te bekijken zijn. Begrijp ik heel goed. Ik wil je vragen de box een reset te geven. Werkt het daarna nog niet, wil je dan een eigen topic aanmaken, dan kunnen wij daar verder zoeken naar de oplossing.
vraag hierover: ligt dit probleem wel in de box? is het niet puur de stream vanaf de kpn ,server,
de opname haperingen zijn bij mij voornamelijk bij rtl4. deze blijvem bij mij na een reset. wel veel minder
Na een reset maakt de ontvanger een compleet nieuwe verbinding met de server. Dus dat kan voor verbetering zorgen. Is dat het niet, dan kunnen wij verder zoeken in een eigen topic. Anders wordt het hier heel onoverzichtelijk.
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.