Skip to main content

KPN TV+ Update april 2023 #2

KPN TV+ app 1.99.1

Wat zit er in?

Verdere verbetering beeldkwaliteit

Deze verbetering is niet direct verbonden aan deze software update, maar in het kader van twee vliegen in één Product Update. Er zijn verdere kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd voor de kanalen 1 t/m 10.

Deze zitten inmiddels al op ~14 Mbit (zoals sommige van jullie al gemerkt hadden). Per aankomende woensdag wordt de doorgifte zo ingericht dat we niet alleen de maximale bandbreedte geven, maar ook met de minste vertraging. 

• Is dit 1:1 doorgifte van het bronsignaal?
    Ja
  • Betekent dit dat er dan ook minder vertraging zit in het tv-signaal voor die zenders? (handig bij bijv. WK voetbal etc.)
    Ja, de vertraging is nu zo min mogelijk.
  • Geldt deze wijziging ook voor iTV?
    Ja, de zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verbeterd.
  • Opnames bij iTV en TV+
    De opnames van zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verhoogd naar ~14 Mbps. De opnames bij TV+ zitten op ~8 Mbps. De opnames bij TV+ werken via een ander protocol (HTTP i.p.v. RTSP) waardoor het qua kwaliteit geen verschil maakt.

In deze update

Met name verbeteringen op basis van jullie feedback:

• De REC-knop werkt nu overal op programma-tegels zodat je makkelijk opnames kunt maken
  • Het instellingen menu is opgedeeld in een stuk instellingen voor het Android, en een stuk instellingen voor de KPN TV app. Het was zo dat als je in de Android instellingen zat, en je drukt op de terugknop, dat je dan direct weer op het hoofdscherm terechtkwam. Dit is nu aangepast dat je nu netjes terug gaat naar de KPN instellingen
  • Synchronisatie van de favoriete apps tussen de apps pagina en het hoofdscherm is verbeterd. Dit verhelpt het issue dat je niet al je favoriete apps op het hoofdscherm ziet.
  • In de minigids zat, bij lange programma's, soms verkeerde programma info. Dit is verholpen.
  • Het kon voorkomen dat je, bij herstarten, lang vastzat op het herstart scherm van de TV+ app. Dit is ook verholpen.
  • Afgelopen maand, bij de wisseling naar zomertijd, gebeurde het dat de lijn in de gids die de huidige tijd aangeeft verkeerd stond. Dit hebben we toen snel kunnen fixen. Maar in deze update zit de permanente oplossing hiervoor zodat het bij de wintertijd wisseling in oktober niet nog een keer gebeurt.
  • Diverse andere (onder water) bug fixes en kleine verbeteringen
  • Versie 1.99.1 toevoeging: Hotfix voor probleem afspelen kinderfilms.

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 17 april
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 19 april

Heb je hem na 19 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Sinds gisteren stoppen de opnames kort en gaan soms zelfs in kwaliteit op achteruit

nu zo net 2145  ook onze opnames stoppen om de paar minuten zit geen systeem in kan 5 tot 10 min zijn

live gaat goed, kpn heeft echt problemen met hun stream server

en nog terug komend op de haperingen dat wisselt van het net zoals door anderen aangegeven.

Waar blijft de beloofde opname kwaliteit zoals vermeld op de update pagina zou ook 14 mbit zijn.

Ligt de server van KPN ook onder vuur door hackers of kunnen ze het niet af en knijpen zo het verkeer ten koste van de beloofde kwaliteit

live is echt prima, wij kijken 0% live de rest opnames 

getest op 2 ontvangers reset maakt niks uit

Hier ook het zelfde probleem op 2 ontvangers haperen en vaak opname opnieuw starten

Goedemorgen @Andrevanderweid en @Fast Peter71, bedankt voor het delen van jullie bevindingen. 

Mocht dit probleem blijven spelen dan wil ik jullie vragen om hier een eigen topic voor aan te maken (vanwege de overzichtelijkheid). Bedankt :) 

Goedemorgen @Andrevanderweid en @Fast Peter71, bedankt voor het delen van jullie bevindingen. 

Mocht dit probleem blijven spelen dan wil ik jullie vragen om hier een eigen topic voor aan te maken (vanwege de overzichtelijkheid). Bedankt :) 

Die heb ik al gestart 

Sinds gisteren ook 2 KPN TV+ boxen.

Live TV werkt goed alleen ervaar ik problemen met geluid als ik binnen de Advanced Sound settings Passthrough activeer.

Bij Passthrough valt het geluid af en toe een paar seconden weg.

Één van de boxen is rechtstreeks aangesloten op HomeCinema receiver de andere rechtstreeks op TV.

Beiden vertonen dit probleem ook als ik de Sound setting van de Boxen op Automatisch zet. Het enige wat het probleem oplost is de Box de audio stream te laten converteren naar PCM Stereo.

Is dit een bekend probleem?

Hier ook het zelfde probleem op 2 ontvangers haperen en vaak opname opnieuw starten

Ik herken ook dat probleem naast vele anderen. Vanmorgen viel heel internet en superwifi 2.0 uit. Na modem herstart en 5-10 minuten werkte het weer. Hopelijk weet de monteur vanmiddag raad. Je gaat bijna denken dat ze nu alvast, vanuit KPN, alles hebben gereset in afwachting bezoek monteur. 

Wij hebben enkele dagen geleden ook de overstap naar KPN+ gemaakt vanaf onze KPN Arris box. Tot nu toe ook erg spijt van. Wij ervaren de volgende klachten:

• Sommige (recente) opnames zijn niet meer terug te kijken (staat alleen nog maar verwijderen als optie);
  • Bij sommige opnames stopt deze tijdens het kijken opeens en/of start opnieuw of het scherm blijft zwart;
  • Over het algemeen hapert het beeld en geluid regelmatig (zowel live tv als opnames)
  • Wij krijgen de MagicRemote van onze LG tv niet werkende voor het nieuwe kastje, bij het doorlopen van de installatie werkt het wisselen van kanaal niet. Dit werkte bij ons vorige kastje perfect;
  • Zappen tussen zenders is erg onoverzichtelijk geworden;
  • Interface van KPN+ is te veel een ‘app’ geworden op de tv, wij vinden deze niet echt gebruiksvriendelijk.

Wij hebben enkele dagen geleden ook de overstap naar KPN+ gemaakt vanaf onze KPN Arris box. Tot nu toe ook erg spijt van. Wij ervaren de volgende klachten:

• Sommige (recente) opnames zijn niet meer terug te kijken (staat alleen nog maar verwijderen als optie);
  • Bij sommige opnames stopt deze tijdens het kijken opeens en/of start opnieuw of het scherm blijft zwart;
  • Over het algemeen hapert het beeld en geluid regelmatig (zowel live tv als opnames)
  • Wij krijgen de MagicRemote van onze LG tv niet werkende voor het nieuwe kastje, bij het doorlopen van de installatie werkt het wisselen van kanaal niet. Dit werkte bij ons vorige kastje perfect;
  • Zappen tussen zenders is erg onoverzichtelijk geworden;
  • Interface van KPN+ is te veel een ‘app’ geworden op de tv, wij vinden deze niet echt gebruiksvriendelijk.

Zou je voor je problemen een eigen topic willen maken dit heeft weinig te maken met de software update waar deze pagina namelijk over gaat

Hoi @Mikek91, welkom hier. 

Wat balen dat je tegen wat problemen aanloopt. Veel hiervan zijn ook wel bekend

De recente opnames zijn waarschijnlijk de eerdere HD glas opnames, die zijn inderdaad niet meer te kijken helaas. 

Voor de opnames kun je de box nog een reset geven. 

Loop je tegen verdere issues aan wil ik je toch vragen een eigen topic aan te maken. Kunnen we daar dieper op de materie in. 

Woensdag de 2 DIW7022 aangesloten.

Alles werkt, gelukkig goed.

Deze update 1.99.1 heb ik er ook op staan. 

MAAR

Firmware staat op 0.16.4

En als ik klikt op nieuwe update firmware installeren, geeft hij aan dat de software up-to-date is.

Op beide hetzelfde.

Erg vreemd.

@joop2011 Vreemd misschien heeft dat even tijd nodig dan. Deze methode voor het binnenhalen van de firmware update werkt dus niet?

@joop2011 Vreemd misschien heeft dat even tijd nodig dan. Deze methode voor het binnenhalen van de firmware update werkt dus niet?

Klopt, al meerdere keren geprobeerd.

Woensdag, gisteren en vandaag.

Hij zegt dat ik de nieuwste software hebt, en dat klopt in het geval van firmware niet.

Voor de zekerheid beide geprobeerd, zelfde resultaat.

Firmware 0.16.4 

KPN tv+ app  1.99.1 en dat is wel de nieuwste (zelf 2 weken nieuwer dan de firmware update 1.74.4 die er op had moeten staan samen met deze)

beste moderators

waar blijft de beloofde opname kwaliteit ???

u zou er nog op terug komen een paar dagen geleden

laat ik voor op stellen live tv is nu het beste op de markt echt petje af dat beloofde met de laatste update is waar gemaakt👍

daarom valt de opname kwaliteit die zo slecht is des te meer op, veel compressie duidelijk minder scherp.

Bitrate minder dan de helft en welke techniek je ook gebruikt los van de bitrate het beeld is veel slechter.

Bij ziggo had je gewoon 1 op 1 de zelfde kwaliteit in beeld en opname.

Als dit nu ook wordt opgelost zoals al beloofd wat het dus al moeten zijn hebben we langzaam het beste product op de markt.

Hopelijk graag opgelost zsm dus de zelfde beeld kwaliteit als live en geen frames schippen 

en als laatste het geluid

we horen het allemaal graag

• dit 1:1 doorgifte van het bronsignaal?
    Ja
  • Betekent dit dat er dan ook minder vertraging zit in het tv-signaal voor die zenders? (handig bij bijv. WK voetbal etc.)
    Ja, de vertraging is nu zo min mogelijk.
  • Geldt deze wijziging ook voor iTV?
    Ja, de zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verbeterd.
  • Opnames bij iTV en TV+
    De opnames van zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verhoogd naar ~14 Mbps. De opnames bij TV+ zitten op ~8 Mbps. De opnames bij TV+ werken via een ander protocol (HTTP i.p.v. RTSP) waardoor het qua kwaliteit geen verschil maakt.

Bij ziggo had je gewoon 1 op 1 de zelfde kwaliteit in beeld en opname.

Op de "oude" TV ontvangers van KPN is dat ook het geval.

@Fast Peter71 

Je kan beter een nieuwe separate topic hiervoor maken.

Heb ik zelf ook gedaan, omdat bij ons nog steeds frimware 0.16.4 erop staat en niet 0.17.4

Zie ook hier en zie punt 2

@wjb heeft hier destijds een topic voor gemaakt.

Zelf had ik ook destijds een topic gemaakt, maar die heb ik in de topic van @wjb verweven. 

Sinds gisteren ook 2 KPN TV+ boxen.

Live TV werkt goed alleen ervaar ik problemen met geluid als ik binnen de Advanced Sound settings Passthrough activeer.

Bij Passthrough valt het geluid af en toe een paar seconden weg.

Één van de boxen is rechtstreeks aangesloten op HomeCinema receiver de andere rechtstreeks op TV.

Beiden vertonen dit probleem ook als ik de Sound setting van de Boxen op Automatisch zet. Het enige wat het probleem oplost is de Box de audio stream te laten converteren naar PCM Stereo.

Is dit een bekend probleem?

Bij mij in ieder geval wel! 

waar blijft de beloofde opname kwaliteit ???

daarom valt de opname kwaliteit die zo slecht is des te meer op, veel compressie duidelijk minder scherp.

Hopelijk graag opgelost zsm dus de zelfde beeld kwaliteit als live en geen frames schippen 

en als laatste het geluid

we horen het allemaal graag

Het blijft bij deze vraag die al vaker gesteld aan KPN een beetje stil. Ik snap ook nog steeds niet dat hier geen duidelijkheid over wordt gegeven.

Sebas14 schreef:

Het blijft bij deze vraag die al vaker gesteld aan KPN een beetje stil. Ik snap ook nog steeds niet dat hier geen duidelijkheid over wordt gegeven.

Ik ben bang dat dit heel wat voeten in de aarde zal hebben en dat het daarom zo stil blijft vanuit KPN.

KPN heeft twee TV platforms:

1. Het gewone TV platform op vlan 4 dat gebruikt wordt door de "oude" TV ontvangers voor zowel live als uitgesteld kijken (na pauzeren, bij begin gemist en voor opnames) en op de TV+ Box alleen voor live televisie in multicast mode.
  2. Het online TV platform op Internet (vlan 6) dat gebruikt wordt door de site, apps en de TV+Box voor uitgesteld kijken en voor live kijken in unicast mode.

Het lijkt erop dat het Unicast platform die hogere kwaliteit niet ondersteunt en waarschijnlijk is het best een omvangrijke wijziging om dat wel te gaan ondersteunen. Dat verklaart waarom de kwaliteit op de TV+ Box veel minder wordt zodra je een uitzending even gepauzeerd hebt, voor "kijken vanaf het beginc kiest in de gids of naar een opname kijkt.

Ik pleit er al langere tijd voor dat TV+ Boxen die ingesteld zijn op multicast mode, net als de "oude" TV ontvangers voor zowel live als uitgesteld kijken het gewone TV platform op vlan 4 gaan gebruiken.

MAAR

Firmware staat op 0.16.4

En als ik klikt op nieuwe update firmware installeren, geeft hij aan dat de software up-to-date is.

Op beide hetzelfde.

Erg vreemd.

@joop2011 ik heb exact hetzelfde met een extra ontvanger. Daar komt de firmware niet op binnen inderdaad.

MAAR

Firmware staat op 0.16.4

Op beide hetzelfde.

Erg vreemd.

@joop2011 ik heb exact hetzelfde met een extra ontvanger. Daar komt de firmware niet op binnen inderdaad.

Hier me laatste ontvanger vanavond helemaal geinstalleerd en ging prima naar de laatste updates

Kan iemand bevestigen dat de framerate van het binnenkomende liveTV en/of terugkijkTV signaal van 25 naar 30 gegaan is? Mijn TV (LG 55SM8200PLA) heeft nogal last van judder wanneer het bronsignaal van een smart box (tv+, chromecast 4k, etc) niet overeenkomt met de ingestelde framerate. Eerder was 25/50 fps uitsturing nodig voor judder vrij afspelen, en nu na deze of de vorige update 30/60 fps uitsturing. Er is voor de rest niks veranderd in de setup.

Viel mij direct op, ben benieuwd naar het antwoord!

Sebas14 schreef:

Ik ben bang dat dit heel wat voeten in de aarde zal hebben en dat het daarom zo stil blijft vanuit KPN.

Ik pleit er al langere tijd voor dat TV+ Boxen die ingesteld zijn op multicast mode, net als de "oude" TV ontvangers voor zowel live als uitgesteld kijken het gewone TV platform op vlan 4 gaan gebruiken.

Daarom vind ik het een terechte vraag die zeker in deze topic en vorige update 1.97 hoort en waarom er nog steeds geen concrete antwoorden worden gegeven. We moeten er op blijven hameren dat de opnames echt ver onder de maat zijn. En wat je ook aangeeft dat de opnames net zo afspeelbaar moeten worden als de 'oude' TV ontvanger. 

Aankomende week zal er waarschijnlijk wel weer een update ronde aankomen en laten we ons alsjeblieft eens focussen op de kwaliteit van de opnames. Dit moet gewoon een goede basis zijn voor een goed werkende tv ontvanger. 

Hier me laatste ontvanger vanavond helemaal geinstalleerd en ging prima naar de laatste updates

Dat betekend dan dus een nieuwe bug. Want dan is de firmware niet teruggetrokken. Of heb je het over de app @MennoG78

@MennoG78 schreef:

Heb je die TV+ Box dan voor het eerst sinds lange tijd weer eens opgestart want anders had je die updates al veel eerder moeten hebben gekregen.

​@Sebas14 Ik begrijp volkomen dat dit een speerpunt voor je is en dat het gebrek aan een antwoord frustrerend is. Dit zijn inderdaad zaken die diep in het platform zelf zitten en ik kan op dit moment niet direct aangeven wanneer en of hier een wijziging in aangebracht gaat worden omdat ik zelf op dit moment niet over deze informatie beschik. Ik zal dit opnieuw aankaarten en ik zou je toch willen vragen om de (toekomstige) topics rond deze updates in de gaten te houden.