Skip to main content

KPN TV+ Update maart 2024 #1

KPN TV+ app 1.141.1

 

Wat zit er in?

 

Bij de eerste installatie bieden wij nu een welkomstvideo aan met uitleg over TV+. Er is een mogelijkheid om de video over te slaan en/of later terug te kijken. 
 


Ben je benieuwd hoe de video eruit ziet? Je vindt de video ook op onze website: De mogelijkheden en voordelen van TV+

 

  • Het kon gebeuren dat Talkback aanging als je een bericht opende, dat is nu opgelost
  • Bij favorieten is ervoor gezorgd dat er met het laatst bekeken kanaal wordt gestart na stand-by
  • Oplossing voor terugval naar Unicast, na het wijzigen van de taal
  • Oplossing voor als je voor het eerst favorieten gaat gebruiken en direct een lijst aan wilt maken
  • Bij de gids worden nu de focus problemen bij gebruik van de terug-knop voorkomen

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 5 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 12 - 14 maart

Heb je hem na 14 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ app

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Momenteel kom ik niet in  het menu 

Krijg zwarte balk  kan niet in tv gids enz

Meer mensen dit?

 

Ik heb een goede keus gemaakt 15 maart weer terug naar ziggo

gras is niet groener bij de buren die heeft met de next mini ook flinke kuren maar succes.


Momenteel kom ik niet in  het menu 

Krijg zwarte balk  kan niet in tv gids enz

Meer mensen dit?

Goedenavond, zou met de nieuwste update het probleem van het bevriezen van zenders worden opgelost? Sedert enige tijd bevriest het beeld soms wel om de zoveel minuten !! en moet je naar een andere zender schakelen en dan weer terug om dit op te lossen.

Huidige software 1.139.0 / 0.26.24

Hi @Trijntje1312  en @Florisjanw, dit lijkt op een individueel probleem. Herstart en reset anders alsjeblieft de box. Werkt het dan nog niet? Zou(den) jij/jullie dan een eigen topic aan willen maken? Dan pakken we het daar op en blijft het hier overzichtelijk. 


Op zich ben ik niet ontevreden over het functioneren van de TV box.  Wat me wel echt opvalt is de kwaliteit van het beeld.  Dat is, ondanks allerlei aanpassingen die ik heb gedaan, nog steeds niet wat het moet zijn.  Wellicht dat dat in een nieuwe update meegenomen kan worden, evenals het geluid, dat ik niet synchroon afgesteld krijg op mijn Philips smart tv.


Wat me wel echt opvalt is de kwaliteit van het beeld.  Dat is, ondanks allerlei aanpassingen die ik heb gedaan, nog steeds niet wat het moet zijn.

Hoe staan de beeldscherminstellingen dan nu op jouw TV+ Box. Staat HDR aan, uit of op automatisch?

Staat de TV+ Box ingesteld op multicast met beste kwaliteit?


Wat me wel echt opvalt is de kwaliteit van het beeld.  Dat is, ondanks allerlei aanpassingen die ik heb gedaan, nog steeds niet wat het moet zijn.

Hoe staan de beeldscherminstellingen dan nu op jouw TV+ Box. Staat HDR aan, uit of op automatisch?

Staat de TV+ Box ingesteld op multicast met beste kwaliteit?

Multicast staat aan met beste kwaliteit, SDR staat aan (dus geen HDR).


Wat me wel echt opvalt is de kwaliteit van het beeld.  Dat is, ondanks allerlei aanpassingen die ik heb gedaan, nog steeds niet wat het moet zijn.

Hoe staan de beeldscherminstellingen dan nu op jouw TV+ Box. Staat HDR aan, uit of op automatisch?

Staat de TV+ Box ingesteld op multicast met beste kwaliteit?

Multicast staat aan met beste kwaliteit, SDR staat aan (dus geen HDR).

Ik zou HDR op automatisch zetten SDR vind ik persoonlijk beroerd beeld

 


MennoG78 schreef:

Ik zou HDR op automatisch zetten SDR vind ik persoonlijk beroerd beeld

Maar HDR automatisch betekent naar mijn weten dat content zonder HDR als SDR doorgegeven wordt en dat betekent dat er geen verschil zou mogen zijn tussen de instellingen SDR en HDR automatisch bij het televisie kijken naar zenders anders dan de twee 4K zenders en de ESPN UHD zender.


MennoG78 schreef:

Ik zou HDR op automatisch zetten SDR vind ik persoonlijk beroerd beeld

Maar HDR automatisch betekent naar mijn weten dat content zonder HDR als SDR doorgegeven wordt en dat betekent dat er geen verschil zou mogen zijn tussen de instellingen SDR en HDR automatisch bij het televisie kijken naar zenders anders dan de twee 4K zenders en de ESPN UHD zender.

Als ik hem op SDR zet op me beide tv's krijg ik een wazige vloeing in me beeld soort ruis.

Zet ik HDR op automatisch is het goed en weg en scherp beeld.


Mag ik iedereen bedanken voor de feedback en geboden hulp! Voor vragen die los staan van deze update wil ik jullie vragen om aparte topics aan te maken. Dan houden we hier de focus op de huidige update.


Ik lees helaas nog niet dat bitrate probleem met favorieten is opgelost: helaas dus nog lagere beeldkwaliteit als je favoriete zenders ipv alle zenders gebruikt…

Wanneer wordt dit opgelost? 

Idd heel belangrijk punt vind ik


Wellicht niet helemaal on topic, maar ik zag in een van de reacties een vermelding van de bitrate van een zender. Is dat iets dat je kunt aanzetten wanneer je nieuwsgierig bent in welke kwaliteit qua bitrate een zender aangeboden wordt? 

Ik ben sinds eind vorig jaar van Ziggo naar KPN overgestapt (en als het meezit eind van deze maand op glasvezel) en ik Ziggo Go zat een vergelijkbare optie


@zanco48 Op dit moment nog niet en ik verwacht ook niet in nabije toekomst. Maar we nemen het erbij mee! 


Ik ben een maand in het buitenland. Alle apparatuur heb ik van de stroom afgehaald. De afgelopen weken zijn er meerdere updates verschenen c.q. aangekondigd. Mijn vraag: als ik over enkele weken alles weer op stroom aansluit, wat gebeurt er dan? Worden alle updates dan achter elkaar uitgevoerd of ga ik er enkele missen?  


Ik ben een maand in het buitenland. Alle apparatuur heb ik van de stroom afgehaald. De afgelopen weken zijn er meerdere updates verschenen c.q. aangekondigd. Mijn vraag: als ik over enkele weken alles weer op stroom aansluit, wat gebeurt er dan? Worden alle updates dan achter elkaar uitgevoerd of ga ik er enkele missen?  

Het kan zijn dat je de ontvanger moet resetten en je modem ook. Het liefst zien we wél dat de apparatuur online blijft zodat de updates automatisch worden gedaan. 


Ik ben een maand in het buitenland. Alle apparatuur heb ik van de stroom afgehaald. De afgelopen weken zijn er meerdere updates verschenen c.q. aangekondigd. Mijn vraag: als ik over enkele weken alles weer op stroom aansluit, wat gebeurt er dan? Worden alle updates dan achter elkaar uitgevoerd of ga ik er enkele missen?  

Ik ben een overwinteraar en zit een aantal maanden in Spanje. Vorig jaar zonder problemen wordt de recenste update automatisch geïnstalleerd. Daar zitten uiteraard alle voorgaande updates/verbeteringen bij in! Dus geen enkel probleem als je terug komt!


Ik lees helaas nog niet dat bitrate probleem met favorieten is opgelost: helaas dus nog lagere beeldkwaliteit als je favoriete zenders ipv alle zenders gebruikt…

Wanneer wordt dit opgelost? 

Super bedankt voor dit berichtje. Ik heb recentelijk de KPN TV+ Box gekregen als vervanging voor de wat oudere 5202 en zag in m’n router dat de verbruikte data lager was (8.2Mb/s). Ik gebruik inderdaad de optie voor favoriete zenders.

Na het lezen van je berichtje heb ik eens geprobeerd om ‘m terug te zetten op Alle zenders en inderdaad, de bitrate schiet omhoog naar 14.2Mb/s.

Dat is dus een behoorlijk verschil! Hopelijk wordt dit snel opgelost…


Wat ik trouwens ook heel erg irritant vind t.o.v. de oudere TV kastjes:

  • Geen lijstweergave opnames
  • Terugknopje op startscherm werkt niet om terug te gaan naar gewoon TV kijken
  • Als je het kijken van een opname wilt stoppen en dus op het Terug knopje klikt, ga je terug naar het overzicht van opnames (‘Opgeslagen’). Als je een oudere opname gekeken hebt die je wilt verwijderen, moet je eerst wéér door de tegels scrollen om de oude opname (die je net gekeken hebt) terug te vinden om die vervolgens te verwijderen.

JorisV schreef:

Ik heb recentelijk de KPN TV+ Box gekregen als vervanging voor de wat oudere 5202 en zag in m’n router dat de verbruikte data lager was (8.2Mb/s). Ik gebruik inderdaad de optie voor favoriete zenders.

Ik kom niet op 8,2Mbps maar op 7,25Mbps en dat is ook precies wat ik zou verwachten immers de "gewone" HD streams van KPN zijn 7,25Mbps.

Onderstaand screenshots van de verbruikte bandbreedte voor TV terwijl de favoriete zenders actief is.

 

Onderstaand screenshots van de verbruikte bandbreedte voor TV terwijl de favoriete zenders niet actief is.

Hierbij meet ik 14,4Mbps.

 


@wjb wellicht is de manier waarop EdgeOS / OPNsense de bandbreedte berekend anders. Ik heb gekeken op het IPTV VLAN en zie daar 8.2Mbps. Maargoed, maakt verder ook niet uit. Feit is wel dat de bitrate (en daarmee dus de beeld- en waarschijnlijk ook geluidskwaliteit) flink lager is als je de ‘Alleen favoriete zenders’ optie gebruikt. Ik vraag me af of het dan dus ook unicast is i.p.v. multicast?


Ik vraag me af of het dan dus ook unicast is i.p.v. multicast?

Het is wel een multicast stream want anders zou hij niet over vlan 4 lopen en dat is wel het vlan waar ik de metingen in mijn vorige bericht op losgelaten heb.

Daarnaast is het communicatiepatroon bij unicast heel anders. Bij multicast zie je een gelijkmatige communcatie terwijl bij unicast met databursts gecommuniceerd wordt en je dus een heel ander patroon ziet.

 


@wjb Oké, duidelijk. Nu weet ik natuurlijk niet hoe de software van KPN in elkaar steekt, maar ik zou verwachten dat dit niet heel complex moet zijn om op te lossen. Wellicht wordt ‘onder water’ de standaard HD zender (1) gebruikt als je kiest voor ‘Alleen favoriete zenders’, terwijl de HD-glas stream (661) gebruikt wordt als je voor ‘Alle zenders’ kiest. Het moet haast wel zoiets zijn.

Aan KPN om dit spoedig op te lossen dus. :)


Is het zenderaanbod op de nieuwe tv+ decoder hetzelfde als op de oude decoder want in de nieuwe tv+ app is het aanbod hetzelfde als in de oude tv app en bepaalde zenders komen nu ook alleen op de tv decoder voor? En hoe krijg je ook al weer de breedste bandbreedte van de zenders op de nieuwe decoder?


Hoi @Wimlu, de TV+ Box en de tv-ontvanger hebben inderdaad hetzelfde aanbod aan zenders. Daar zitten geen verschillen in. Voor de beeldinstellingen kan je in onze Kennisbank kijken, dit artikel kan je met de tweede vraag helpen:

 


En het geluid?

Muziek is keihard, praten niet te verstaan.

Ik ervaar dit bij DD 5.1 zenders en dan vooral bij films (bv. RTL7, SBS9); tijdens Business Class valt het niet op.... Het center kanaal wordt veel zachter doorgegeven dan de L+R kanalen. Ik heb op mijn Philips TV een optie om specifiek het center kanaal wat harder te zetten en op de maximale stand is het nog niet goed, maar wel beter in balans.

 


Geluid tv kwaliteit  slecht, bij verschillende zenders

soms geluid hard of zacht?